H. Cegielski FPS 123N

[dodane 24.10.2006, g. 00:09 przez –– Mario, ostatnio modyfikowane: 12.06.2007, g. 14:57 przez –– LLUZNIAK]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Pesa 122NSolaris Tramino »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: H. Cegielski FPS
model: 123N
długość: 14,30 m
szerokość: 2,354 m
wysokość: 3,34 m
masa własna: 18 200 kg
ilość członów: 1
ilość osi: 4
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2)
wysokość podłogi: brak danych
liczba i moc silników: 4 x 41,5 kW
miejsc siedzących: 20
miejsc ogółem: 97
lata produkcji: 2006-2007
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Wolski skład "cegieł" na warszawskiej 24/8
Wolski skład "cegieł" na warszawskiej 24/8
800x640; 127 KB
Produkcja wagonów typu 123N rozpoczęła się w połowie 2006 roku, kiedy to Fabryka Pojazdów Szynowych wygrała przetarg na dostawę 30 egzemplarzy dla stolicy. Tramwaj ten jest w fazie budowy i prób egzemplarza prototypowego.

123N jest wysokopodłogowym, dwuwózkowym pojazdem jednoczłonowym. Zastosowany będzie impulsowy układ rozruchu oparty o tyrystor GTO. Nowa aparatura niewielkim stopniu różni się od układów w tramwajach typu 105N2k/2000. W wagonach 123N zamontowano podzielony sterownik pojazdu (jego elementy znajdują się w szafce za stanowiskiem motorniczego, szafce bezpiecznikowej z tyłu wagonu oraz pod podłogą). Podległy mu sterownik napędu został przeniesiony pod podłogę. Wóz serii 123N napędzany będzie 4 silnikami prądu stałego LTd-220 o mocy 41,5 kW każdy. Zamontowane zostaną nowe wózki napędowe produkcji FPS. Dzięki czemu będzie się poruszał dużo ciszej i płynniej).

Konstrukcja wagonu niewiele się różni od 105N. Tramwaj ma posiadać trzy pary drzwi odskokowo-wychylnych. Jako ściany czołowe zastosowano łatwe do wymiany po kolizji kształtki z tworzyw sztucznych (podobne do tzw. "bulw"). Wagony będą posiadały cztery dachowe klapy wentylacyjne. Postanowiono powrócić do pomysłu okienek odsuwanych, w miejsce mało wydajnych, uchylnych lufcików. Nowe wagony nie różnią się wielkością i pojemnością od "stopiątek", ale mają być wygodniejsze i bardziej przyjazne dla pasażerów. Lepsze warunki pracy zyskają też motorniczowie, dla których zaprojektowano kabinę z klimatyzacją i panoramiczną, zaokrągloną szybą. Sterowanie tramwajem odbywać się będzie za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (znanego u nas z tramwaju typu 105N2k/2000).

Cała trzydziestka musi dotrzeć do stolicy do końca czerwca 2007 r. Pierwszy wagon 123N dotarł do Warszawy 13 stycznia 2007 roku, a następny dzień później. Po raz pierwszy na jazdę próbną po warszawskich torowiskach wyjechały 16 stycznia 2007 roku i po nadaniu im numerów taborowych 2136 i 2137 23 stycznia 2007 roku, dzień później wyjechały na trasę wożąc Warszawiaków. Od tego momentu zaczęła się eksploatacja tych wagonów w Warszawie.

Kolejna partia dwóch wagonów dotarła do Warszawy na przełomie marca i kwietnia 2007 roku. Wprowadzono w nich kilka poprawek jak dodatkowe przeszklenie przegrody kabiny motorniczego co poprawiło kierującemu widoczność pierwszych drzwi, oraz nowe wózki i piasecznice firmy Knorr. We wszystkich dostarczonych wagonach oświetlenie części pasażerskiej pierwszego wozu jest żółte ("ciepłe"), a drugiego wagonu niebieskie ("zimne"). Dodatkowo przy trzecich drzwiach źródło światła jest koloru białego.

na podstawie: Tramwaje Warszawskie, PestkoPedia
opracował: Mariusz Belko



Patrz także: 105N2k/2000, Tyrystor

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)