Encyklopedia

Rathgeber A 2.2

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez kajetansz

W 1899 roku fabryka Rathgeber dostarczyła do Monachium pierwsze z 250 czteroosiowych dwukierunkowych wagonów motorowych o wózkach Maximum (podobnie jak w eksploatowanych pod koniec lat 50-tych w Szczecinie tramwajach typu L) oznaczonych jako typ A 2.2, który został nadany tym wagonom dopiero w 1908 roku. Patrząc przez analogię, również w tych wagonach zastosowano dwie ławy wzdłuż bocznych okien. Ostatni taki tramwaj dostarczono w 1902 roku. Były to pierwsze monachijskie wagony tramwajowe, które fabrycznie zostały wyposażone w hamulce na sprężone powietrze. W latach 20-tych XX wieku 54 tramwaje tego typu przeszły drobną modernizację w trakcie której 6 bocznych okien z drewnianymi futrynami wymieniono na 3 okna ze stalowymi futrynami, oraz wymieniono silniki na mocniejsze i nadano im oznaczenie typu jako A 4.2.

W latach 20-tych pierwsze wagony A 2.2 zaczęły być wypierane przez nowsze konstrukcje. Część z nich zostało przebudowane na wagony robocze. Jednak ich prawdziwy pogrom zaczął się w 1942 roku po serii alianckich nalotów na Monachium. Drugą wojnę światową przetrwało jedynie 48 wagonów z dostarczonych 250. Te wagony zmodernizowano wyposażając je w kasety na numer linii, nowy odbierak prądu, oraz w pojedynczą przednią szybę, zamiast dwóch. Z racji wieku były one kierowane na mniej obciążone linie. Wiele z wagonów A 2.2 po zakończeniu eksploatacji liniowej w 1959 roku zostało sprzedanych na altanki działkowe, oraz przebudowane na wagony robocze.

Obecnie do naszych czasów zachował się jeden wagon A 2.2 o numerze 256, który udostępniony jest zwiedzającym monachijskie muzeum komunikacji miejskiej. Po części do jego odbudowy wykorzystano jeden z tramwajów roboczych kursujących dawniej jako typ A 2.2.
Na podstawie:
Höltge Dieter, Kochems Michael „Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland, Band 10: Bayern”, EK—Verlag, Freiburg 2006
Sappel Albrecht, Jeanmaire-dit-Quartier Claude „Städtische Strassenbahn München. Ein Bildbericht über die Entwicklung der elektrischen Strassenbahn-Fahrzeuge in München. The Trams of Munich. A Pictorial History of Munich’s Electrical Trams“, Verlag Eisenbahn, Villigen 1979
opracował Kajetan Szmuciński
Producent:
Rathgeber
Model:
A 2.2
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
2 (1-1) po obu stronach
Długość:
9 m
Szerokość:
2,1 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
12 000- 12 300 t
Liczba i moc silników:
2 x 18,4 kW (fabrycznie), 2 x 33 kW (po przebudowie)
Liczba miejsc siedzących:
22
Liczba miejsc ogółem:
40
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie