Encyklopedia
Nordwaggon Bremen
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez mike_1994
Tramwaje typu Bremen tworzą ciekawą historię na szczecińskich torach. Były produkowane przez Dessau oraz Nordwaggon Bremen, lecz w Szczecinie Nazywane są po prostu Bremenami. Pierwsza seria była eksploatowana w Szczecinie w latach 1925-ok.1960. Seria druga była eksploatowana w Szczecinie w latach 1927-61. Wagony z lat 1925 - 1927 były oznaczone jako Bremen. Większość z nich została potem przeznaczona do przebudowy na pojazdy gospodarcze.
Wagony z roku 1925 były oznaczone numerami od 1 do 20. Od tych wagonów zaczęło się odnawianie szczecińskiego taboru tramwajowego. Były to wagony z zakrytą platformą, z czego uchodziły to jednych z nowocześniejszych. Informacja o linii i kierunku była umieszczona na dachu, były to specjalne kasety, do których wkładane były tabliczki. Wieczorami i nocą tabliczki były podświetlane. Wagony przednią szybę miały podzieloną na trzy części, z czego środkowa było szersza od dwóch bocznych. Szyby w przedziale pasażerskim były wyposażone w lufciki, które znajdowały się w górnej części szyby. Przednie i tylne szyby znajdujące się w przedziale pasażerskim były węższe od tych środkowych. Na pomostach pudło wagonu zwężało się. Było to potrzebne przy mijaniu się wagonów np. na zakrętach. Motorniczy w swojej kabinie posiadał korbę zadajnika, piasecznicę, hamulec ręczny oraz dzwonek, który umieszczony był pod podłogą. Uruchamiany był za pomocą nadepnięcia przez motorniczego pedału dzwonka.
Elektryka na dachu była rozmieszczona na całej jego powierzchni. W przedziale pasażerskim znajdowały się bezpieczniki. Po przyjeździe do Szczecina posiadały rolkowate odbieraki prądu, które z czasem zostały zastąpione na nożycowe. Wagony, które zostały dostarczone nie miały zamontowanych lamp, które zostały zamontowane na miejscu w warsztatach. Warto również wspomnieć, że miały na sobie napisy "Stettiner Straßen-Eisenbahn" co po polsku oznacza "Szczecińskie koleje uliczne"
Przed obchodami 50-lecia komunikacji w powojennym Szczecinie zapadła decyzja o odbudowie wagonu 144. Do brakujących części użyto części z wagonu XXX przeznaczonego do kasacji. W 2001r. Centralne Warsztaty przeprowadziły przebudowę wagonu o numerze 144 z pługu na historyczny. Wagon oddano do użytku 6 lipca 2001r. Do dziś uchowały się tylko cztery Bremeny: platforma (033), pług (035), solarka doczepna (037II) oraz historyczny (144). Niestety pług jak i solarka czekają na lepsze czasy (może odbudowy), gdyż do dziś stacjonują jako "zabytki" w Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki". Warto również wspomnieć, że zostały one tam przetransportowane z nocy z siódmego na ósmego czerwca 2006r.
Wagony z roku 1925 były oznaczone numerami od 1 do 20. Od tych wagonów zaczęło się odnawianie szczecińskiego taboru tramwajowego. Były to wagony z zakrytą platformą, z czego uchodziły to jednych z nowocześniejszych. Informacja o linii i kierunku była umieszczona na dachu, były to specjalne kasety, do których wkładane były tabliczki. Wieczorami i nocą tabliczki były podświetlane. Wagony przednią szybę miały podzieloną na trzy części, z czego środkowa było szersza od dwóch bocznych. Szyby w przedziale pasażerskim były wyposażone w lufciki, które znajdowały się w górnej części szyby. Przednie i tylne szyby znajdujące się w przedziale pasażerskim były węższe od tych środkowych. Na pomostach pudło wagonu zwężało się. Było to potrzebne przy mijaniu się wagonów np. na zakrętach. Motorniczy w swojej kabinie posiadał korbę zadajnika, piasecznicę, hamulec ręczny oraz dzwonek, który umieszczony był pod podłogą. Uruchamiany był za pomocą nadepnięcia przez motorniczego pedału dzwonka.
Elektryka na dachu była rozmieszczona na całej jego powierzchni. W przedziale pasażerskim znajdowały się bezpieczniki. Po przyjeździe do Szczecina posiadały rolkowate odbieraki prądu, które z czasem zostały zastąpione na nożycowe. Wagony, które zostały dostarczone nie miały zamontowanych lamp, które zostały zamontowane na miejscu w warsztatach. Warto również wspomnieć, że miały na sobie napisy "Stettiner Straßen-Eisenbahn" co po polsku oznacza "Szczecińskie koleje uliczne"
Przed obchodami 50-lecia komunikacji w powojennym Szczecinie zapadła decyzja o odbudowie wagonu 144. Do brakujących części użyto części z wagonu XXX przeznaczonego do kasacji. W 2001r. Centralne Warsztaty przeprowadziły przebudowę wagonu o numerze 144 z pługu na historyczny. Wagon oddano do użytku 6 lipca 2001r. Do dziś uchowały się tylko cztery Bremeny: platforma (033), pług (035), solarka doczepna (037II) oraz historyczny (144). Niestety pług jak i solarka czekają na lepsze czasy (może odbudowy), gdyż do dziś stacjonują jako "zabytki" w Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki". Warto również wspomnieć, że zostały one tam przetransportowane z nocy z siódmego na ósmego czerwca 2006r.
na podstawie: Szmuciński Kajetan "Tramwaje w Szczecinie. Historyja ulicznego omnibusu z lat 1879-2007 we trzynastu księgach prozą. Księga II" (pozycja niepublikowana), Tramwaje w Polsce
opracował: Michał Pilaszkiewicz
opracował: Michał Pilaszkiewicz
Producent:
Nordwaggon Bremen/Dessau
Model:
Bremen
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
2 (1-1) po obu stronach
Długość:
8,90 m
Szerokość:
2,15 m
Wysokość:
3,06 m
Liczba osi:
2
Masa własna:
11 100 kg
Liczba i moc silników:
2 x 43 kW
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc ogółem:
43
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
?/0
Liczba pojazdów spełniających kryteria: 4
Średni wiek pojazdu: 98,00 lat
Średni wiek pojazdu: 98,00 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
033 | Bremen | 1926 | 01.01.2002 | Muzeum Techniki | ex 037 (w 01.2002 r.) | platforma z burtą |
035 | Bremen | 1926 | 01.01.2002 | Muzeum Techniki | ex XIIII (w 01.2002 r.) | pług |
037II | Bremen | 1926 | 01.01.2002 | Muzeum Techniki | ex IIIII (w 01.2002 r.) | solarka doczepna |
144 | Bremen | 1926 | ??.07.2001 | Muzeum Techniki | ex XIII (w 04.1995 r.) |