Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Lohner i SGP E1

[dodane 05.08.2007, g. 16:30 przez –– Mario, ostatnio modyfikowane: 08.04.2009, g. 21:41 przez –– kajetansz]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Konstal 4NDRotax/MPK Kraków EU8N »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Lohner i SGP
model: E1
długość: 20 300 mm
szerokość: 2 200 mm
masa własna: 24 000 kg
ilość członów: 2
ilość osi: 6
ilość i układ drzwi: 4 (2-2-2-2)
liczba i moc silników: 2 x 150 kW
miejsc siedzących: 40
miejsc ogółem: 190
lata produkcji: 1966-1976
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Wagon typu E1 w barwach wiedeńskiego przewoźnika na linii 15
Wagon typu E1 w barwach wiedeńskiego przewoźnika na linii 15
800x572; 128.2 KB

Prototyp wagonu typu E, na licencji standardowego wagonu GT6 firmy Düwag, wykonany przez firmę Lohner w Austrii powstał w 1959 roku dla wiedeńskiego przewoźnika. Po udanej próbie, od 1961 roku firmy Lohner i SGP rozpoczęły seryjną produkcję kolejnych tramwajów typu E oznaczonych przez wiedeńskiego przewoźnika. Od 1966 roku zaczęto produkować tramwaje nieco zmodyfikowaną wersję typu E1 (nowsze wyposażenia, lepsze silniki itp.) przez firmy SGP, Lohner i Rotax. Łącznie tramwajów typu E1 w latach 1966-1976 wyprodukowano 338 sztuk. Jest to około 20-metrowy dwuczłonowy wagon, osadzony na trzech wózkach. W pierwszym i ostatnim wózku znajdują się silniki napędzające osie (po jednym silniku na wózek), zaś środkowy wózek umieszczony pod przegubem jest toczny. ”Wiedeńczyk” posiada również piasecznice przy pierwszym i trzecim wózku. Tramwaje te wyposażone są w 2 silniki o mocy 150 kW. W wagonach typu E1 zastosowano oporniki rozruchowe, które znajdują się na dachu wagonu oraz przetwornice statyczne i elektrodynamiczne hamowania. Posiada również hamulec szynowy, tarczowy, elektryczne (postojowe) oraz ręczny. W Krakowie kabina motorniczego została oddzielona od przedziału pasażerskiego (podobnie jak w zmodernizowanych wagonach typu 105Na). Pulpit prowadzącego pojazd zyskał ręczny zadajnik jazdy wraz z wbudowanym czuwakiem. Wagon wyposażony jest w 4 pary drzwi otwieranych harmonijkowo, przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów, okna opuszczane w dół (jak w wagonach kolejowych). Wiedeńskie wagony zostały wyposażone w połówkowe pantografy firmy Siemens.

Eksploatacja tramwajów E1 w Wiedniu



Pierwszy skład E1+c3 wyruszył na ulice Wiednia 30 stycznia 1967 roku, a od 1974 roku opisywane tramwaje pojawiają się również z nowszymi doczepami c4. Jeden z dostarczonych w 1970 roku tramwajów E1 o numerze 4499 został fabrycznie wyposażony w nowy zadajnik jazdy sterowany elektrycznie. Po wielu jazdach próbnych tramwaj ten wszedł do eksploatacji 24 lipca 1971 roku. W trakcie kolejnych dostaw tramwajów E1 do Wiednia zaprzestano z zatrudniania konduktora sprzedającego bilety przez co wymusiło to na producencie likwidację miejsca konduktorskiego. Wcześniej dostarczone tramwaje przebudowano do 1984 roku. Obecnie tramwaje E1 znajdują się w dalszej eksploatacji. Spotkać je można na wiedeńskich liniach 21 i 28.

”Wiedeńczyk” w Krakowie



W 2004 roku w Krakowie rozpoczęto eksploatację używanych wagonów z Wiednia. Pierwszy "wiedeńczyk” o numerze 101 w dniu 7 lutego 2004 roku zadebiutował na linii 7. Do dziś można go spotkać na ulicach Krakowa jako solo. Ciekawostką jest też, że 101 jeździ w barwach wiedeńskiego przewoźnika. Również wagon o numerze 125 wraz z doczepą c3 585 pomalowany został w barwy wiedeńskie. Po dostarczeniu kolejnych wagonów typu E1 przemalowano je już w barwy krakowskie. Ponadto otrzymały nowe pomarańczowe wyświetlacze oraz wymieniono siedzenia drewniane na tapicerowane. Prawie wszystkie tramwaje typu E1 jeżdżą z doczepami typu c3.

na podstawie: Transport Szynowy, oraz Lubka A., Stiasny M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004 oraz informacji własnych
opracował: Mariusz Belko

Informacje o eksploatacji tramwajów E1 w Wiedniu opracował Kajetan Szmuciński na podstawie:
Kaiser Wolfgang "Die Wiener Straßenbahnen. Vom "Hutscherl" bis zum "Ulf"", GeraMond Verlag, München 2005
Marincig Harald "Die Wiener Linien. 140 Jahre ÖPNV in Wien", Verlag Bahn in Film, Wien 2005



Patrz także: Düwag GT6

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)