Szczecin Blog

 Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce

[dodane 02.06.2009, g. 18:03 przez –– paki, ostatnio modyfikowane: 26.10.2010, g. 03:51 przez –– paki]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Pętla tramwajowo-autobusowa LudowaPętla tramwajowa Pomorzany »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce jest jedną z młodszych pętli tramwajowych w mieście. Znajduje się przy ulicy Kwiatowej, między ulicami Ku Słońcu i Brodnicką.

Historia "pętli" na Gumieńcach sięga 1948 roku. Tramwaje linii 8 kończyły wtedy bieg mniej więcej na wysokości dzisiejszego przystanku "Ku Słońcu", po czym następowało przetaczanie wagonu silnikowego. Było to dość kłopotliwe, dlatego zgodnie z trendami panującymi w tamtym okresie postanowiono zbudować pętlę z prawdziwego zdarzenia.

Wykonanie projektu technicznego przedłużenia linii tramwajowej na Gumieńce zleciło w dniu 28 czerwca 1954 roku ówczesne MPK. Zlecenie to zostało wykonane przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Łodzi, autorem projektu był inż. Jerzy Krzemiński, który oddał projekt 22 września 1954 roku inwestorowi.

Zgodnie z protokółem nr 24 z dnia 15 lipca 1955 roku /w między czasie było kilka spotkań i uzgodnień/ Miejska Komisja Urbanistyczno – Architektoniczna zatwierdziła realizację przedłużenia linii tramwajowej do Gumieniec z następującymi zaleceniami:
∙ wykonania zabezpieczenia linii napowietrznej wysokiego napięcia w miejscu jej skrzyżowań z tramwajową linią napowietrzną,
∙ uzgodnienia terminów wykonania prac ziemnych pod torowisko w miejscach, gdzie krzyżują się one z telekomunikacyjnymi kablami podziemnymi,
∙ pozostawić przeciwlotniczą szczelinę żelbetową w uzgodnieniu z Komendą Wojewódzką Terenowej Obrony Przeciwlotniczej,
∙ sprawdzić przebieg linii na rogu ulicy Jasnej i Kwiatowej w celu złagodzenia łuku,
∙ projektowaną mijankę z ulicy Ku Słońcu przenieść na ulicę Kwiatową,
∙ przewidzieć lokalizację poczekalni w dalszych zamierzeniach,
∙ z powodu kolizyjnego usytuowania bunkra, zalecono wykonanie izolacji zabezpieczającej go przed tzw. "prądami błądzącym" – zachowując oś torów jak w projekcie.

31 grudnia 1955 roku na ulicznej pętli "Gumieńce" pojawił się pierwszy tramwaj. Niestety ta dzielnica nie odgrywała znaczącej roli w życiu miasta w tamtym okresie. Pętla otoczona była pojedynczymi domkami rodzinnymi, ogrodami działkowymi, w dali widoczne były łąki. Z tego powodu pętla Gumieńce nie może pochwalić się dużą ilością linii, które kończyły tu bieg, bądź zatrzymywały się na trasie. Poza linią 8 zaglądały tu także: linia 8N (Gumieńce - Basen Kaszubski (Górniczy) - od końca lat pięćdziesiątych XX wieku do grudnia 1996 roku, a po zlikwidowaniu tramwajowej komunikacji nocnej również linia 508 i jej następczyni - linia 528. Co roku pojawiają się tu cmentarne dodatki< - linia D8 w związku z Wszystkich Świętych. Niedaleko pętli Gumieńce przy ulicy Ku Słońcu (prawdopodobnie tam, gdzie dziś znajduje się przystanek PKS Szczecin), zatrzymywał się autobus linii 108 (styczeń 1982 roku - kwiecień 1994 roku). Pojawiała się tu także linia 8bis (początkowo epizodycznie w związku z planami reorganizacji sieci KM, a od 1 września 2010 roku jako stała linia szczytowa kursująca w dni powszednie). Podczas remontów torowisk jako zatramwaj kursowała najpierw linia 83 (Gumieńce - Brama Portowa, 10 września - 24 października 2001 roku), następnie linia 808 uruchamiana czterokrotnie, zarówno z powodu remontów, jak i strajku motorniczych oraz braku prądu w mieście.

Przez ponad 50 lat wygląd pętli niewiele się zmienił. Część tramwajowa to dwa tory - jeden główny i drugi rezerwowy, wykorzystywany podczas zwiększonego ruchu w trakcie Wszystkich Świętych, jako tor odstawczy dla zdefektowanych składów oczekujących przyjazdu mechaników lub holownika. W trakcie istnienia całodziennej linii 8bis niektóre brygady miały na dodatkowym torze przerwy posiłkowe. Część autobusowa, to jeden peron dla autobusów linii 528 oraz linii zastępczych. Na przełomie lat 2008/2009 w związku z przygotowaniem trasy linii 8 do pojazdów niskopodłogowych, dokonano remontu torowiska na pętli.

W ciągu istnienia pętli Gumieńce docierały tu praktycznie wszystkie modele taboru używanego w Szczecinie - od wagonów poniemieckich, przez "eNki", składy i trojaki wagonów rodziny 105N i pochodnych, wagony 102Na solo i w składach, po składy Tatr Kt4Dt i T6A2D. Rarytasem był także "Helmut" (prawdopodobnie 916 z doczepą), który pojawił się któregoś roku na „dodatku cmentarnym”. "Ósemka" była zawsze linią testową, dlatego na pętli pojawiały się wagony niskopodłogowe w 2001 roku:

  • NGT8D ze „stajni” Alstomu
  • NGT6 prezentowany przez kanadyjskiego Bombardiera
  • berliński GT6N
. Również tu debiutował "Karlik". W późniejszym okresie zaglądały na Gumieńce testowe Tatry. Na linii nocnej możemy spotkać głównie "melona", ale w trakcie organizowania imprez masowych pojawiały się także Jelcze 120M oraz klonowickie Ikarusy 280. Na liniach zastępczych początkowo pojawiały się Ikarusy 280 oraz Volva B10MA, później także autobusy niskopodłogowe z fabryki MAN i Solarisa.

na podstawie:
"Tramwaje w Szczecinie 1879 – 2008" Kajetana Szmucińskiego, informacji dostępnych w serwisie Komis oraz wiadomości własnych opracował: Marcin Pakulski

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Linia 8: Gumieńce - Turkusowa, Linia 8 Bis: Gumieńce - Dworcowa, Linia 83: Plac Kościuszki - Smolęcin - Kołbaskowo, Linia 108: (Przecław - Mierzyn) Gumieńce - Lubieszyn Rondo, Linia 808: (Linia Zastępcza), Linia 528: Gumieńce - Pomorzany Dobrzyńska

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)