Szczecin Blog

 Ikarus 280

[dodane 06.04.2005, g. 23:52 przez –– Phobos, ostatnio modyfikowane: 31.08.2009, g. 11:59 przez –– X]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Ikarus 260Ikarus-Zemun 160P »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Ikarus
model: 280
klasa pojemności: MEGA
długość: 16 500 mm
szerokość: 2 500 mm
wysokość: 3 160 mm
masa własna: 12 500 kg
masa całkowita: 22 500 kg
ilość osi: 3
ilość i układ drzwi: 4 (4-4-4-4)
wysokość podłogi: 940 mm
silnik:  RABA D 2156 HM 6U
norma Euro: brak danych
układ silnika: rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 10,35 dm3
moc silnika: 142 kW / 192 KM
skrzynia biegów: Csepel ASH75-2-AB; ZF S6-9OU-734.5
miejsc siedzących: 29
miejsc ogółem: 160
lata produkcji: 1981-1992
zakupiono, w eksploatacji: 262/0
porównaj z... »
Przegub na Linii Działkowej
Przegub na Linii Działkowej
1024x673; 148.7 KB
zobacz więcej
Ten węgierski autobus stał się jednym z najpopularniejszych w świecie. Spotkać go można w Europie, w Azji, w Afryce, a nawet w Ameryce (autobus oznaczony jako Ikarus 286). Powstała nawet wersja przystosowana do ruchu lewostronnego - Ikarus 281. Pierwszy przegubowy Ikarus pojawił się na polskich drogach w 1977 rok - trafił on do WPK Katowice i został oznaczony symbolem Ikarus 280.11. Uwagi polskich użytkowników skierowane do węgierskich konstruktorów spowodowały powstanie modelu 280.26 jako autobusu przeznaczonego wyłącznie dla Polski. W kolejnych latach Ikarus 280 pojawił się w większości polskich miast, a liczba egzemplarzy nowych fabrycznie sprowadzonych do Polski autobusów tego typu przekracza 7 tysięcy.

Ikarus 280 to autobus wysokopodłogowy z konstrukcją opartą na wysokiej kratownicy. Sześciocylindrowy silnik RABA-MAN chłodzony cieczą umieszczony został poziomo między I a II osią. Moc 192 KM pozwala rozpędzić się do prędkości 120 km/h, co przy pneumatycznym zawieszeniu zapewnia względnie komfortową jazdę po polskich drogach. Niewielka ilość siedzeń zwiększa pojemność autobusu, co było i ciągle jest podstawową zaletą tego autobusu. Latem nawiew zapewniany jest przez otwierane okna oraz klapy dachowe, zimą natomiast ogrzewanie zapewniają 3 agregaty. Brak jest niestety ogrzewania w członie B. Wymiana pasażerów odbywa się za pomocą 4 par dwuskrzydłowych drzwi harmonijkowych, otwieranych i zamykanych pneumatycznie.

Do Szczecina pierwsze ikarusy trafiły u schyłku roku 1981. Pierwsza dostawa trafiła po części do zajezdni Dąbie (która budowana była już z myślą o eksploatacji nowoczesnego wówczas taboru) oraz po części do zajezdni Klonowica. Jako ostatnią ikarusy "zdobyły" zajezdnię w Policach - na początku 1986 roku. W sumie do szczecińsko-polickiej komunikacji w latach 1981-1992 trafiło ponad 260 fabrycznie nowych autobusów. Do tego należy doliczyć kilka sztuk autobusów zakupionych w 1992 roku od firmy Kapena S.A., specjalizującej się w odbudowie wyeksploatowanych autobusów.

Od początku lat 90-tych liczba ikarusów gwałtownie spadała w związku ze zmniejszaniem się potoków pasażerskich, jednak aż do 1995 roku stanowiły one podstawę szczecińskiego taboru. Od rozpoczęcia eksploatacji na zajezdni Klonowica pierwszych autobusów Volvo B10MA są one w defensywie, a zakup kolejnych Volvo w 1998 roku dla zajezdni Dąbie sprawił, iż w centrum miasta ciężko spotkać ikarusa. W soboty oraz dni świąteczne praktycznie cała komunikacja może odbywać się bez udziału tych autobusów.

Znając jednak realia szczecińskiej komunikacji, przewoźnicy chętnie poddają ikarusy odbudowie. W 2000 roku pierwsze 2 ikarusy z SPA Klonowica zostały odremontowane w przedsiębiorstwie Kapena S.A. (1183 oraz 1191). Otrzymały wówczas odnowione płaty drzwiowe, nowe obudowy maszyn drzwiowych i elektroniczne tablice przednie oraz tylną (produkcji R&G Mielec). Ponadto wszystkie inne elementy zostały odmłodzone, co ma zapewnić autobusom tym żywotność kolejnych 8 lat.

W 2004 roku kontynuowano odbudowę kolejnych ikarusów - tym razem odbudowane zostały 1098 oraz 1298II. Jedyną cechą różniącą ich od wyremontowanych w 2000 roku jest zastosowanie nowych pomarańczowych wyświetlaczy diodowych zamiast zielonych, mozaikowych.

W tym samym czasie SPA Dąbie prowadzi odbudowę w mniejszym zakresie na terenie bazy. Szacunkowa żywotność odbudowanego autobusu to 3 lata.

17 października 2007 nastąpiło pierwsze w historii SPA Dąbie scalenie dwóch Ikarusów. Do członu "A" pojazdu 2093, doczepiono człon "B" z pojazdu 2298.

SPPK natomiast jako jedyna firma nie inwestowała w remonty wysłużonych ikarusów. Spowodowane było to ich systematycznym wypieraniem przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Warto jednak zaznaczyć, że jako jedyna zajezdnia nieeksploatująca autobusów marki Volvo, posiadała ikarusy powszechnie uznawane za znajdujące się w najgorszym stanie technicznym. Dopiero w 2006 roku przeprowadzono kilka napraw blacharskich, ale były to wyłącznie roboty reanimacyjne. Ostateczny kres ikarusów w Policach nadszedł wraz z dostawą czterech autobusów MAN SG313 Lion's Classic G w grudniu 2006.

Od czasu rozpoczęcia przez szczecińskie spółki autobusowe współpracy z naszymi zachodnimi sąsiadami, również w SPA Klonowica oraz Dąbie ikarusy są zagrożone. Sprowadzane z Niemiec MANy NG272 powoli wypierają "królów szos" z kolejnych linii.

Na początku kwietnia 2009 roku w ruchu liniowym zostały praktycznie tylko trzy sztuki ikarusów - wszystkie pojazdy należały do zajezdni Klonowica.Były to pojazdy o numerach :1098, 1184, 1298II.

2 kwietnia na linii 67 pojawił się 1098. Reszta pojazdów stała w zajezdni.

Dzień 6 kwietnia był ostatnim dniem kursowania ikarusów w Szczecinie. Jako jedyny w tym dniu wyjechał pojazd 1298II na szczytową brygadę linii 67.

7 kwietnia ikarusy: 1098, 1184, 1298II opuściły swoją macierzystą zajezdnię i udały się w swoją ostatnią trase - tym razem do Bobrownik k/Włocławka.

W ten oto sposób zakończyła się kariera ikarusów w szczecińsko - polickiej komunikacji miejskiej. Po 28 latach służby ikarusy całkowicie zniknęły z ruchu liniowego.

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Ikarus 260, Volvo B10MA-61 / Carrus N204 City, SPA Dąbie, SPA Klonowica, Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o. o.


nr tab.typrok prod.rejestracjarozp. eksp.zajezdniaexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem743Ikarus 2801990ZPL S06601.02.1995Policeex 1198 Klonowica (01.02.1995 r.)z liniowego w 03.2007 r.; ucięty człon B
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2252Ikarus 2801991SCA 005F19.08.1995MTiKex 1298 Klonowica (19.08.1995 r.)27.02.2009 przekazany przez SPA Dąbie do Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki"

Znaleziono: 2 pojazdy
Średnia wieku: 26.5 lat

Najważniejsze daty:
2009
 6 kwietnia - Na linie autobusowe po raz ostatni wyjeżdżają autobusy Ikarus 280. Tym samym zakończyła się ich 28-letnia eksploatacja w Szczecinie.
1981
 listopad - Rozpoczęcie eksploatacji pierwszych autobusów Ikarus 280.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)