Ikarus 435

[dodane 08.12.2007, g. 22:44 przez –– mike_1994, ostatnio modyfikowane: 14.08.2010, g. 16:23 przez –– mike_1994]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Ikarus 417Jelcz 080 »

Więcej informacji...
producent: Ikarus
model: 435
klasa pojemności: MEGA
długość: 17,85m
szerokość: 3,04m
wysokość: 2,5m
masa własna: 14,2 t
masa całkowita: 27,5 t
ilość osi: 3
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2-0), 4 (2-2-2-2)
wysokość podłogi: 76cm - 93cm
silnik: MAN D2866 TUH 001
moc silnika: 310 kM
skrzynia biegów: VOITH D851/2 lub ZF 5HP-500
miejsc siedzących: 43
miejsc ogółem: 183
lata produkcji: 1985 - 2002
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
systemy ABS, ASR, EBS itp.: ABS (opcjonalne)
porównaj z... »
Na początku lat dziewięćdziesiątych w zakładach Ikarusa na Węgrzech powstał nowy projekt przegubowego miejskiego autobusu. Miała być to unowocześniona wersja Ikarusa 284.

Ikarus 435 jest średniopodłogowym, przegubowym autobusem miejskim węgierskiej marki Ikarus. Jego produkcja rozpoczęła się w 1988 roku a zakończyła dopiero w 2002. Autobus standardowo został zaopatrzony w silnik niemieckiej marki MAN – tym razem prawie dwunastolitrowy model D2866 TUH 001. Moc silnika szacowana jest na 310 KM. Skrzynie biegów były montowane
w zależności od upodobań klienta. Mógł to być Voith D851/2 lub ZF 5HP-500. Wysokość podłogi przy każdych trzech pierwszych parach drzwi wynosi 720 mm, natomiast przy ostatnich 930 mm. Spowodowane jest to faktem poziomego położenia silnika. Autobus na swój pokład może zabrać 183 pasażerów, z czego 43 osoby na miejscach siedzących. Wszystkie osie autobusu są produkcji firmy RABA. Na system informacji pasażerskiej składały sie zestawy przewijanych filmów.


Ikarusy 435 w Polsce



Polski rynek autobusowy nie rozwijał się zbyt dobrze w tamtych czasach. Potrzebne były nowe autobusy od zaraz. Po zakupie poprzednich autobusów marki Ikarus Polacy ponownie zdecydowali się na zakup tych autobusów. Ogółem zakupiono zaledwie 11 sztuk tych pojazdów.

Ikarusy 435 w Warszawie



Na początku lat dziewięćdziesiątych stan zajezdni R-7 Woronicza zasiliło 5 Ikarusów 435. Zakupiono zaledwie 5 sztuk ze względu na dość wysoką cenę. Nadano im numery w zakresie 7270-7274. Ze względu na to, później zostały zakupione unowocześnione pojazdy Ikarus 280. Warto również wspomnieć iż były to pierwsze seryjnie wyprodukowane autobusy Ikarus 435. Oryginalnie autobusy miały zamontowane przewijane filmy lecz juz po kilku latach eksploatacji usunięto je zastępując je zwykłymi tablicami kierunkowymi.

16 maja 1998 roku Ikarus 435 noszący numer 7272 wziął udział w jednym z bardziej dramatycznych wypadków z udziałem tych pojazdów. Rozpędzony kierowca zjeżdżający z ulicy Belwederskiej stracił panowanie nad pojazdem przez co drugi człon uderzył w trzy drzewa i latarnię. W wypadku zginęła młoda kobieta, która prawdopodobnie wyleciała przez okno. Po wypadku autobus odbudowano.

W czerwcu 2007 roku MZA Warszawa zaczęło wycofywać węgierskie wynalazki. Do tej pory wycofano dwa pojazdy.

Ikarusy 435 w Częstochowie



W 1993 roku na stan MPK Częstochowa weszło 5 fabrycznie nowych autobusów węgierskiej marki Ikarus. Nadano im numery 360-364.

Ikarusy 435 w Poznaniu



Do stolicy Wielkopolski dotarł tylko jeden „pchacz”. Do dziś stacjonuje w zajezdni A-1 przy ulicy Warszawskiej i nosi numer 1501. Wóz ten odróżnia się innym malowaniem oraz faktem, że zostały w nim zamontowane wyświetlacze. Pojazd posiada również guziczki do otwierania drzwi. Od 2006 roku pojazd nosi numer 1951, najczęściej można go spotkać w obsłudze linii 58.

na podstawie: Wikipedia.pl, Przegubowiec, Infobus, IkaroMAN
opracował: Michał Pilaszkiewicz
współpraca: Łukasz Jaśków

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)