Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Tatra K1

[dodane 23.08.2007, g. 19:24 przez –– kajetansz, ostatnio modyfikowane: 28.04.2008, g. 21:29 przez –– djdark]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Tatra T7B5Tatra K2 »

Więcej informacji...
producent: ČKD
model: K1
długość: 20,4 m
szerokość: 2,5 m
wysokość: 3,05 m
ilość członów: 2
ilość osi: 6
ilość i układ drzwi: 4 (4-4-4-4)
liczba i moc silników: 4 x 40 kW
miejsc siedzących: 49
miejsc ogółem: 180
lata produkcji: 1964
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
W celu przewiezienia większej ilości pasażerów zakłady ČKD postanowiły zbudować swój pierwszy tramwaj przegubowy. Do jego budowy postanowiono użyć wielu komponentów znanych z tramwajów T3. Dlatego też w 1964 roku zbudowano 2 prototypowe tramwaje oznaczone jako typ K1 i o numerach 7000 i 7001. Wartym odnotowania jest fakt, że początkowo tramwaj oznaczano również jako T3-180 (T3 – jako, że tramwaj pochodził z typu T3; 180 – ilość miejsc).

Były to przegubowe tramwaje ze środkowym tocznym wózkiem pod przegubem. W obu wagonach zmieniono w stosunku do T3 elektronikę, którą postanowiono wspomóc elementami pneumatycznymi (m. in. drzwi zamykane i otwierane sprzężonym powietrzem, oraz hamulce).

Oba prototypu były początkowo testowane w Pradze, a w 1965 roku trafiły na dalsze jazdy próbne do Ostrawy, gdzie po nadaniu im numerów 800 i 801 jeździły jako wagony solowe bądź w składzie do 1968 roku. Ze względu na częste awarie sterowania elektro-pneumatycznego nie postanowiono wdrażać produkcji seryjnej tramwajów K1.

Tramwaj K1 jako pierwowzór tramwajów rodziny KT4

W celu budowy krótkiego tramwaju przegubowego przeznaczonego dla NRD (KT4D) w zakładach ČKD postanowiono wykonać tramwaj testowy. W tym celu użyto tramwaj K1 o numerze 801, który po powrocie z Ostrawy skrócono o 1/3 wraz z usunięciem środkowego wózka. Początkowo tramwaj był testowany w Pradze, a od 1972 roku w Libercu, gdzie odbywał jazdy próbne w godzinach nocnych na trasie do Horni Hanychov. Rok później powrócił do producenta i otrzymał tyrystorowy rozruch i pod numerem 8004 jeździł po Pradze aż do zezłomowania w 1977 roku.

opracował: Kajetan Szmuciński



Patrz także: Tatra T3, Tatra K2, Tatra KT4D, Tatra KT4Dt, Tatra KT4SU, Tatra KT8D5

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)