Encyklopedia

Tatra K2

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez kajetansz

Po nieudanych doświadczeniach z tramwajem K1 postanowiono opracować nowy model tramwaju przegubowego z zastosowaniem kształtu poprzednika. W ten właśnie sposób w 1966 roku fabrykę ČKD opuściły pierwsze dwa prototypy tramwaju oznaczonego jako typ K2 o numerach 7000 i 7001. Elektronika tramwaju była prawie w całości przeniesiona z tramwajów typu T3, jednak w przeciwieństwie do nich oraz poprzednika K1 tramwaje nie były przystosowane do łączenia w składy. Oba prototypu tramwajów K2 były początkowo testowane na ulicach Pragi po czym przekazano go do Mostu by resztę swoich dni dożył w Brnie.

Jeszcze w 1966 roku wdrożono produkcję seryjną tramwajów K2, którą kontynuowano do 1983 roku kończąc produkcję na 231 egzemplarzach dostarczonych do Bratysławy, Brna i Ostrawy, gdzie do tej pory służą mieszkańcom tych miast.

Modernizacje:

Podobnie jak typ T3 tramwaje K2 w trakcie swojej eksploatacji przeszły wiele modernizacji zarówno na bazie istniejącego wagonu jak i na bazie kompletnie nowego pudła.

K2MM - Najwcześniej przeprowadzana modernizacja tramwajów K2 jak i również K2YU, bo dokonana na przełomie lat 80-tych i 90-tych XX wieku, którą dokonano na 67 egzemplarzach tramwajów K2 z Brna polegająca na montażu kompletnie nowej elektroniki. Była ona na tyle nieudana, że wiele z tych tramwajów ponownie przywrócono elektronikę K2. Obecnie nie istnieje żaden wóz K2MM.

K2G - Modernizacja 7 tramwajów K2 z Ostrawy i 1 z Bratysławy przeprowadzona w latach 1998 – 2004. W tramwajach zastosowano nowy rozruch tyrystorowy TV8, zmodernizowano przedział pasażerski, oraz stanowisko motorniczego. Dodatkowo zastosowano system informacji pasażerskiej.

K2R - Modernizacja 5 tramwajów K2 i 2 K2MM z Brna dokonana w latach 1995 – 1998 w trakcie której wzorowano się na tramwajach T3R, których wygląd zaprojektował. Modernizacja obejmowała:
  • nowy wygląd zewnętrzny
  • drzwi odskokowo-wychylne

  • nowa antykorozyjna karoseria
  • modernizacja przedziału pasażerskiego
  • przymocowywane elementy ścian bocznych
  • zastosowanie oświetlenia przedziału pasażerskiego z zastosowaniem prądu o napięciu 24 V
  • informacja pasażerska

  • nowe okna z zastosowanie uchylnych okienek w ich górnej części
  • modernizacja stanowiska motorniczego
  • pulpit manewrowy na tyle pojazdu
  • zastosowanie połówkowych pantografów
  • tyrystorowy rozruch TV8

K2R.03 - Modernizacja 4 tramwajów K2 i 3 K2MM z Brna dokonana w latach 1998 – 1999. Jest ona uboższa od modernizacji jaką posiadają tramwaje K2R, gdyż w przeciwieństwie do nich tramwaje K2R.03 dalej posiadają:
  • stare okna
  • drzwi harmonijkowe
  • klasyczne ułożenie siedzisk 2+1, jednak z zastosowaniem nowych siedzeń
  • stare ustawienie okien z odsuwnymi górnymi częściami

K2R.03P - Modernizacja 2 tramwajów K2 i 1 K2MM z Brna dokonana w latach 2000 – 2002 w trakcie której zastosowano:
  • rozruch tyrystorowy wyprodukowany przez firmę Alstom TV Progress
  • klimatyzowana kabina motorniczego
  • połówkowy pantograf
  • nowe plastikowe siedzenia w przedziale pasażerskim
  • diodowe wyświetlacze

K2S - Modernizacja 25 tramwajów K2 z Bratysławy przeprowadzona w latach 1998 – 2006, której pierwowzorem były tramwaje K2R z Brna. Modernizacja objęła:
  • nowy wygląd tramwaju
  • nowy połówkowy pantograf
  • odskokowo-wychylne drzwi
  • nowy wygląd przedziału pasażerskiego
  • nowe stanowisko motorniczego
  • rozruch TV14 z tranzystorami IGBT

K2T - Modernizacja 2 tramwajów K2 i 2 K2MM z Brna dokonana w 2000 roku w trakcie której zastosowano:
  • rozruch tyrystorowy TV14, w którym zastosowano tranzystory IGBT
  • nową karoseria z zachowaniem starego kształtu
  • nowy połówkowy pantograf
  • nowa kabina motorniczego
  • tylny pulpit sterowniczy
  • białe pozycyjne światło z przodu pojazdu
  • system informacji pasażerskiej
  • nowy wystrój przedziału pasażerskiego

K2P - Modernizacja 2 tramwajów K2 z Ostrawy, oraz 12 K2 i 11 K2MM z Brna przeprowadzona w latach 2000 – 2004 w trakcie której zastosowano:
  • nową antykorozyjną karoserię
  • nowy tył pojazdu
  • tyrystorowy rozruch TV Progress
  • połówkowy pantograf
  • nową kabinę motorniczego
  • dodatkowe światła postojowe
  • system informacji pasażerskiej
  • diodowe wyświetlacze
  • modernizację przedziału pasażerskiego

K2P02 - Część tramwajówK2P z Brna, które w odróżnieniu od K2P posiadają pomarańczowe poręcze oraz tylny pulpit manewrowy.

K3R-N (K3R.N) – Modernizacja dwóch tramwajów K2 z Brna dokonana w latach 2002 – 2004. Dodatkowo w 2006 roku w zakładach Pars nova wyprodukowano 2 kompletnie nowe tramwaje K3R-N. Modernizacja polegała na wydłużeniu tramwaju poprzez wstawienie w środkowej części niskopodłogowego członu, w którym mogą się zmieścić 2 wózki inwalidzkie. Dodatkowo w trakcie modernizacji zastosowano:
  • nowa karoseria wraz z nowym wyglądem
  • upodobnienie wnętrza tramwaju do tramwajów T6A5 i KT8D5N
  • nową kabina motorniczego wraz z klimatyzacją
  • informację pasażerską
  • połówkowy pantograf

Satra II - Modernizacja tramwajów K2 dokonana w firmie Pars nova i przeznaczona dla operatora w Sarajewie (Satra – SArajevski TRAmvaj). Ogółem w 1998 roku zmodernizowano 25 tramwajów K2. W trakcie modernizacji, której pierwowzorem były tramwaje K2R (patrz wyżej) zastosowano:
  • nową karoserię, identyczną jak w K2R
  • elektronikę od firmy Siemens, mimo iż w pierwszym egzemplarzu zastosowano tyrystorowy rozruch TV14
  • nową kabinę motorniczego wraz z klimatyzacją
  • nowy wygląd przedziału pasażerskiego

Satra III - Kolejna modernizacja 12 tramwajów K2 dokonana w firmie Pars nova dla sarajewskiego przewoźnika dokonana w 2004 roku. Pierwowzorem do wykonania takiej modernizacji były wozy K3R-N (patrz wyżej). Modernizacja objęła:
  • wstawienie środkowego niskopodłogowego członu
  • nowy wygląd
  • nowy przedział pasażerski
  • nową kabinę motorniczego wraz z klimatyzacją
  • połówkowy pantograf

VarioLF2 - Ostatnia z rekonstrukcji tramwajów K2, ale też T3. Jest to sześcioosiowy przegubowy tramwaj z 43-procentowym udziałem niskiej podłogi. Został on opracowany przez konsorcjum o nazwie TW Team, w skład którego wchodzą Prago!mex, VKV Praha s.r.o. i KrnovskéOpravny a Strojírny s.r.o.. Całą elektronikę dostarcza Cegelec, a produkcją zajmuje się Dopravní podnik Ostrava. Tramwaj ten wyglądem zbliżony jest do wyżej opisanych VarioLF, jak i VarioLF3. Ta konstrukcja jest tak udana, że na życzenie zamawiającego konsorcjum jest w stanie wyprodukować kompletnie nowy tramwaj. W tak zmodernizowanym tramwaju zastosowano rozruch tyrystorowy TV Europulse i silniki na prąd przemienny o mocy całkowitej 540 kW. Również tutaj z powodu niskiej podłogi sprzęt elektroniczny został umieszczony na dachu. Ten tramwaj po raz pierwszy zaprezentowany został w trakcie wystawy Czech Raildays 2007.
opracował: Kajetan Szmuciński
Producent:
ČKD
Model:
K2
Liczba członów:
2
Liczba i układ drzwi:
4 (4-4-4-4)
Długość:
20,4 m
Szerokość:
2,5 m
Wysokość:
3,05 m
Liczba osi:
6
Liczba i moc silników:
4 x 40 kW
Liczba miejsc siedzących:
49
Liczba miejsc ogółem:
180
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Tatra K1Tatra KT4DTatra KT4DtTatra KT4SUTatra KT8D5Tatra T3