Encyklopedia

Tatra KT4SU

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez kajetansz

Kolejnym państwem do którego zakłady ČKD rozpoczęły dostawy krótkiego tramwaju przegubowego był ZSRR. W 1976 roku pierwsze tramwaje KT4SU po jazdach próbnych w Pradze dotarły do Lwowa. Tramwaje KT4SU były produkowane z myślą o małych radzieckich przedsiębiorstwach komunikacyjnych z torowiskiem o prześwicie 1000 mm. W odróżnieniu od swoich niemieckich braci KT4D tramwaje te zostały już fabrycznie wyposażone w tyrystorowy rozruch TV3.

Prototypy

Pierwsze dwa prototypy tramwajów KT4SU po jazdach próbnych w Pradze dostarczono w 1976 roku do Lwowa. Oba te tramwaje zostały wyprodukowane wraz z serią zerową tramwajów KT4D, od których różniły się rozruchem, jak i oświetleniem. Po przybyciu w 1976 roku do Lwowa tramwaje otrzymały numery 1 i 2, a następnie przenumerowano je na 1001 i 1002. Do tej pory pozostają one w służbie liniowej.

Eksploatacja tramwajów KT4SU w Estonii

Talin - Pierwsze 10 tramwajów KT4SU dostarczono do Talina w 1980 roku, a do 1990 roku dostarczono ogółem 73 wagonów KT4SU. Część z nich począwszy do 2000 roku poddano modernizacji, a od 2001 roku przebudowano 11 tramwajów KT4SU dodając środkowy człon niskopodłogowy na KTNF6.

Eksploatacja tramwajów KT4SU na Łotwie

Lipawa - Pierwsze 7 tramwajów KT4SU dostarczono do Lipawy w 1983 roku, a do 1988 roku dostarczono ogółem 22 sztuki tramwajów KT4SU. Ostatni z dostarczonych w 1988 roku tramwajów wprowadzono do służby dopiero w 1991 roku, a jako ciekawostkę można podać, że jeden z tramwajów dostarczonych w 1986 roku (235) wszedł do eksploatacji dopiero latem 1992 roku. Z powodu zaniedbań w trakcie eksploatacji obecnie w ruchu pozostają tylko 4 tramwaje tego typu.

Eksploatacja tramwajów KT4SU w Rosji

Kaliningrad - W latach 1987 – 1994 dostarczono 41 tramwajów KT4SU, które wszystkie pozostają w służbie liniowej.

Piatigorsk - W latach 1988 – 1994 dostarczono 35 tramwajów KT4SU, które wszystkie pozostają w służbie liniowej.

Eksploatacja tramwajów KT4SU na Ukrainie

Eupatoria - W latach 1987 – 1990 dostarczono 18 tramwajów KT4SU, z których 17 nadal pozostaje w służbie liniowej.

Lwów - Pierwsze seryjnie wyprodukowane tramwaje KT4SU dostarczono do Lwowa w 1980 roku, a do 1988 roku dostarczono razem z prototypami dostarczonymi w 1976 roku 145 tramwajów KT4SU. Obecnie część z nich została zezłomowana, a część odstawiona w zajezdni ze względu na zbyt małe przewozy.

Winnica - W latach 1980 – 1990 dostarczono 81 tramwajów KT4SU, z których w eksploatacji liniowej pozostaje 80, a jeden został przerobiony na tramwaj nauki jazdy Y5.

Żytomierz - W latach 1981 – 1988 dostarczono 20 tramwajów KT4SU, które do tej pory znajdują się w służbie liniowej.
opracował: Kajetan Szmuciński
Producent:
ČKD
Model:
KT4SU
Liczba członów:
2
Liczba i układ drzwi:
4 (4-4-4-4)
Długość:
18,11 m
Szerokość:
2,18 m
Wysokość:
3,40 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
19 500 kg - 20 300 kg
Liczba i moc silników:
4 x 40 kW
Liczba miejsc siedzących:
26 - 38
Liczba miejsc ogółem:
133 - 168
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Tatra K1Tatra K2Tatra KT4DTatra KT4DtTatra KT8D5