Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 MAN Lion's City G (A23)

[dodane 18.02.2007, g. 16:41 przez –– mike_1994, ostatnio modyfikowane: 13.11.2008, g. 18:24 przez MAN751]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« MAN NG363 (A23)MAN Lion's City GL (A23) »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: MAN Group
model: Lion
klasa pojemności: MEGA
długość: 17, 98 m
szerokość: 2, 5 m
wysokość: 2, 88 m
masa własna: 11500 kg
masa całkowita: 18000 kg
ilość osi: 3
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2-0), 4 (2-2-2-2)
silnik: MAN D2866 LUH 26
norma Euro: EURO IV
skrzynia biegów: VOITH D854.5E, VOITH D864.5E
miejsc siedzących: 43 - 45
miejsc ogółem: 175
lata produkcji: 2005 - ?
zakupiono, w eksploatacji: 0/0
systemy ABS, ASR, EBS itp.:  ABS, ASR, EBS, ESP (opcjonalnie)
porównaj z... »
Jeszcze świeży nabytek warszawskiej firmy "ITS Michalczewski" na sobotniej brygadzie 5 linii 195
Jeszcze świeży nabytek warszawskiej firmy "ITS Michalczewski" na sobotniej brygadzie 5 linii 195
1024x808; 275.4 KB

Logo grupy MAN
Logo grupy MAN
1300x669; 76.5 KB

Trzecia generacja trwała na dobre. Zyski wzbogacały firmę. Potrzebny jednak było coś nowego, coś co da nowy wizerunek firmie. Połączono nowy desing wraz z najnowszymi nowinkami technicznymi, wskutek czego powstała nowa seria pojazdów - Lion's City

MAN Lion’s City G jest przegubowym, niskopodłogowym autobusem miejskim produkowanym przez niemiecką firmę MAN Nutzfahrzeuge. Został zbudowany na podwoziu A23. Ze względu na swoją pojemność zaliczany jest do klasy MEGA. Silnik rodzimej produkcji MAN-a (model D2866 LUH 26) może mieć 310, 320, 350 lub 360 koni mechanicznych. Skrzynią biegów zajął się VOITH z modelami D854.5E i D864.5E.

Każde wejście składa się z dwóch płatów drzwiowych o łącznej szerokości 1250 mm. Podłoga w pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm, a w pozostałych na 340 mm.

Autobusy te pojawiły się u wielu przewoźników na polskich drogach, w tym:

  • ITS Michalczewski – Warszawa
    Firma ta z myślą o obsłudze warszawskich linii na zlecenie ZTM zakupiła aż 55 sztuk tych pojazdów. Posiadały one 360 konną wersję silnika oraz dodatkowo miały zamontowany monitoring oraz system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej. Po dotarciu tych pojazdów do Warszawy okazało się, że prawie wszystkie pojazdy mają wady, a mianowicie na różnych wybojach pękały w nich boczne szyby. Pojazdy te oznaczane są również jako MAN NG363
.
  • KPKM Białystok i KPK Białystok
    Przegubowe MANy Lion’s City G w Białymstoku pojawiły się w 2006 roku w dwóch firmach świadczących usługi komunikacyjne na terenie miasta. Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zakupiło 6 ”lwów”, a Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – 5 sztuk.
  • PKM Gdynia
    Do jednego z przewoźników trójmiasta MANy Lion’s City G trafiły w 2007 roku. Warto dodać, że Gdynia zakupiła autobusy Lion’s City G napędzane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Jest to drugie miasto w Polsce korzystające z tego typu rozwiązania. Łącznie po ulicach trójmiasta jeździ 5 takich pojazdów.
  • PKS Wejherowo
    Pomorska Komunikacja Samochodowa w Wejherowie pokusiła się o zakup 4 autobusów nowej generacji. Firma zakupiła produkty marki MAN ze względu na chęć ujednolicenia taboru. Spółka obsługując kilkadziesiąt linii na terenie trójmiasta chciała pokazać się od najlepszej strony. Autobusy wyprodukowano w 2006 roku i zostały zbudowane na czterodrzwiowym nadwoziu.
  • MZA Warszawa
    Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie pokusiły sie o zakup trzech MANów Lion’s City ze względu na promocyjna cenę. Miały one bowiem być dostarczone do Gdańskiego przewoźnika, lecz ten nie odebrał ich. Tak więc trzy sztuki trafiły do zajezdni R-13 Stalowa. Na warszawskie ulice wyjechały jeszcze w barwach gdańskiego przewoźnika. Nadano im numery 3382, 3383 i 3384.
  • PKM Gliwice
    Spółka autobusowa świadcząca usługi przewozowe dla KZK GOP zakupiła tylko 2 sztuki tychże pojazdów. Wyprodukowane zostały w 2006 roku i posiadają silniki o mocy 310 KM.


Jako ciekawostkę można podać, że do 2009 roku szeregi BVG Berlin ma zasilić 14 autobusów MAN Lion's City G mających spalinowe silniki napędzane wodorem. Autobusy zostały zakupione w ramach unijnego projektu "HyFLEET:CUTE". Po testach, które zakończą się w 2009 roku do seryjnej produkcji wejdą autobusy o napędzie wodorowym, z możliwością wyboru silnika spalinowego, bądź ogniw paliwowych.

na podstawie: Wikipedia.pl, Infobus, MAN Nutzfahrzeuge, Przegubowiec, Magazyn etransport.pl
opracował: Michał Pilaszkiewicz



Patrz także: MAN Lion's City (A21), MAN Lion's City T, MAN Lion's City DD (A39), MAN Lion's City LL (A26), MAN Lion's City GL (A23), MAN Lion's City GXL

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)