Encyklopedia

Linia 107: Plac Rodła - Police Wyszyńskiego Polana

dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach na trasie od 23 marca 2024 man
13.01.2024
dodano informację o zmianie rozkładu Waszka
28.06.2022
Dodano informacje o zmianach na linii od 1 lipca man
12.06.2022
Dodano informację o objeździe od 16 czerwca man
30.12.2021
Dodano informacje o zmianach na linii od stycznia 2022 man
29.12.2021
Dodano informacje o objeździe na trasie od grudnia 2021 man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe man
03.09.2019
Dodano informację o skierowaniu linii do pętli "Police Wyszyńskiego Polana" MQ
16.02.2018
Dodano informacje z lat 2009, 2011 -14 jas59 
05.09.2012
Dodano informacje o zmianach obowiązujących od 1 marca 2012 roku oraz zaktualizowano czasy pracy brygad paki
28.10.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w związku ze wzmożonymi przewozami w okresie Wszystkich Świętych X
21.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie w letnim rozkładzie jazdy X
04.11.2008
Poprawiono drobne błędy stylistyczne Pepe
20.10.2008
Dodano drobne informacje dotyczące linii w latach 80-tych Pepe

Trasa: Plac Rodła — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — Wilcza — Obotrycka — Bogumińska — Pokoju — Szosa Polska — Przęsocin: Szczecińska — Szczecin: Przęsocińska — Police: Asfaltowa — Piłsudskiego — rondo Pionierów Polic — Piłsudskiego — Wyszyńskiego — rondo Majdańskiego — Wyszyńskiego — Police Wyszyńskiego Polana

Historia linii

Historia linii 107 sięga 1 marca 1982 roku, od kiedy to kursowała na podobnej trasie co dziś, jednak swój przystanek końcowy miała na Placu Hołdu Pruskiego, zamiast na Placu Rodła.

zdjęcie
Dwa przegubowce - pierwszy z 1990 roku, drugi z 2004...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jej przystanek końcowy w Policach zlokalizowany był przy ulicy Grzybowej. Dopiero po wybudowaniu obecnej ulicy Wyszyńskiego (Lenigradzkiej) przedłużono ją do pętli „Police Osiedle Chemik” przy Centrum Handlowym „Hosso” (dawniej restauracji Oaza i C.H. „Kinga”).

Na trasie do Placu Hołdu Pruskiego linia kursowała do 19 grudnia 1986 roku.

W roku 1988 jedną z brygad linii obsługiwała zajezdnia Klonowica.

W międzyczasie wielokrotnie zwiększano i zmniejszano ilość taboru, czas przelotu trasy, częstotliwości kursowania oraz zmieniano rozkład jazdy.

Do połowy lat 90. XX wieku w Policach jej trasa od skrzyżowania Piłsudskiego - Grzybowa przebiegała ulicami: Grzybową, Bankową i Wyszyńskiego.

Dodatkowo, nim linia trafiła na swój obecny przystanek końcowy w Szczecinie, w trakcie budowy Trasy Zamkowej, miała swój epizod z przystankiem końcowym na placu Żołnierza Polskiego w rejonie banku PEKAO.

film
0:12
odtwórz
"Dziesięciolatek" pędzi, by odpocząć na placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Podczas budowy PAZIM-u linia 107 zawracała na trasie: Matejki – Malczewskiego – aleja Wyzwolenia –  plac RodłaPiłsudskiego – plac Grunwaldzki – Rayskiego – Malczewskiego i dalej po swojej trasie.

Linia na początku istnienia była podzielona na trzy strefy:

W 1989 roku liczbę stref zmniejszono do dwóch:

zdjęcie
Ikarus zmierza do Polic
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Do czasu uruchomienia linii F „stosiódemkowa” obsługa była podzielona między zajezdnię Klonowica i zajezdnię Police. Ta pierwsza obsługiwała jedną całodzienną i jedną szczytową brygadę, natomiast policka zajezdnia pozostałe 11 brygad w dni powszednie oraz wszystkie 6 w dni świąteczne. Częstotliwość kursowania linii wynosiła 7 minut w szczycie, 14 po szczycie oraz w dni świąteczne i soboty robocze.

Od drugiej połowy lat 90. do 16 września 2002 roku linię obsługiwało 8 pojazdów przegubowych lub 15-metrowych co 10-11 minut w dni powszednie przez cały dzień, oraz 6 co 14 minut w dni świąteczne. Dodatkiem była pospieszna linia F, którą obsługiwało w tym czasie 5 brygad.

zdjęcie
Mijanka "jamnika" z "lwem"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
22 i 23 września 2001 roku z powodu asfaltowania ulicy Asfaltowej w Policach, na trasie Fabryka Domów - Ofiar Stutthofu uruchomiono dodatkową linię 107 Bis obsługiwaną Jelczem M081MB 602, natomiast linia 107 kursowała wówczas przez Stołczyn i Skolwin. Obsługiwało ją wtedy 8 autobusów Ikarus 280.

Rok później, w Policach rozpoczęto przebudowę skrzyżowania ulic Siedleckiej, Piłsudskiego i Grzybowej na rondo co wymusiło zmiany na trasie linii. Od przystanku „Piłsudskiego Wiadukt” (dziś „Police Przybora”) autobusy jeździły ulicami: Przybora, Bankową do Wyszyńskiego i dalej do Osiedla Chemik. Nie obowiązywały w tym czasie przystanki: „Piłsudskiego” (dziś „Police Piłsudskiego Rondo”), „Piłsudskiego PCK” (dziś „Police PCK”), zaś przystanek „Wyszyńskiego” (dziś „Police Wyszyńskiego”) przeniesiono na ulicę Bankową (na wysokości PKO).

zdjęcie
107 objazdem przez Stołczyn - remont ulicy Asfaltowej w Policach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 17 września 2002 roku na linię wprowadzono dwie wtyczki (z 6 kursami w każdym ze szczytów) rozładowujące nieco tłok w godzinach szczytu.

1 września 2004 roku na linię wprowadzono 3 dodatkowe autobusy, zwiększając tym samym częstotliwość do 8 minut w dni powszednie w godzinach 6-19.

zdjęcie
W drodze do Polic - raz przegub, raz deskorolka
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
30 sierpnia 2005 roku na linii wprowadzono zakaz obsługi przez pojazdy 15-metrowe. Było to spowodowane niemieszczeniem się do autobusów linii wszystkich chętnych pasażerów, zwłaszcza w soboty.

Od 3 grudnia 2007 linia została wzbogacona kolejnymi 3 autobusami przegubowymi. 

zdjęcie
Dwa nowe "przeguby" podczas świąt odpoczywały na terenie zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 107 jest obsługiwana przez SPPK wyłącznie taborem przegubowym klasy MEGA.

1 lipca 2018 roku autobusy linii 107 wycofane zostały z pętli „Police Osiedle Chemik” i skierowano je do nowo wybudowanej pętli „Police Wyszyńskiego Polana”, zlokalizowanej przy wjeździe do Polic od strony Siedlic.

zdjęcie
Pierwszy dzień kursowania linii 107 do nowej pętli zbiegł się w czasie z wakacyjnym uruchomieniem Linii Plażowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W okresie od 29 maja do 24 lipca 2021 roku z powodu zamknięcia przejazdu w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku od placu Żołnierza do placu Rodła w związku remontem torowisk na linii 107 nastąpiło odwrócenie kierunku zawracania w rejonie placu Rodła – od przystanku „Matejki” obowiązywał przejazd przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, ulice Piłsudskiego, Matejki do przystanku „Matejki”.

Przystanek końcowy zlokalizowano w ciągu alei Piłsudskiego na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z alei Wyzwolenia i Roosevelta, na wysokości restauracji KFC (nr 11529). Linia 107 nie obsługiwała przystanku „Malczewskiego”.

Na dotychczasowy przystanek końcowy linia powróciła 24 lipca 2021.

Kolejny objazd w okolicach pętli „Plac Rodła” pojawił się w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych. Likwidacji uległy wówczas wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki.

Autobusy linii 107 od przystanku „Matejki” kursowały zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Żołnierza Polskiego. Na zmienionej trasie obowiązywały przystanki:

  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, wspólny z linią 835 (nr 11510),
  • „Plac Żołnierza Polskiego” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego, w kierunku Bramy Portowej, wspólny z liniami 86 i 835 (nr 11311),
  • „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Małopolską i Mazowiecką, w kierunku placu Rodła (nr 11532) – przystanek krańcowy

zdjęcie
Ten pojazd jest trudny do namierzenia przez szwankujące GMV
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 18 grudnia 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk, autobusy linii 107 od przystanku „Matejki” kursowały przez ulicę Matejki, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego do swoich obecnych przystanków końcowych w ciągu alei Wyzwolenia. Dla tego kierunku nie obowiązywały dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” i „Plac Żołnierza Polskiego”. W zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” (w ciągu ulicy Matejki na wysokości przystanku tramwajowego) oraz „Plac Żołnierza Polskiego” (w ciągu alei Wyzwolenia za placem Żołnierza Polskiego).

Od 1 stycznia 2022 w związku z trudną sytuacją kadrową Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego do odwołania wprowadzono zmiany w kursowaniu linii 107.

  • w dni powszednie obowiązywał letni rozkład jazdy;
    • w godzinach szczytu kursy były wykonywane co 8 minut,
    • poza godzinami szczytu co 10 minut,
    • w godzinach wieczornych co 20 minut;
  • w soboty obowiązuje świąteczny rozkład jazdy;
    • w godz. 12–18 kursy wykonywane były co 12 minut,
    • w godz. 10–12 co 15 minut,
    • w pozostałym okresie co 20 minut;
  • w niedziele i dni świąteczne obowiązuje rozkład jazdy dla Nowego Roku, Wielkanocy i Bożego Narodzenia - kursy były wykonywane co 20 minut przez cały dzień.

15 stycznia 2022 ponownie wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu linii:

  • w dni powszednie:
    • w godzinach szczytu kursy były wykonywane co 6 minut,
    • poza godzinami szczytu co 10 minut,
    • w godzinach wieczornych co 20 minut;
  • w soboty obowiązywał świąteczny rozkład jazdy:
    • w godz. 12–18 kursy wykonywane były co 12 minut,
    • w godz. 10–12 co 15 minut,
    • w pozostałym okresie co 20 minut;
  • w niedziele i dni świąteczne obowiązywał rozkład jazdy dla Nowego Roku, Wielkanocy i Bożego Narodzenia – kursy wykonywane co 20 minut przez cały dzień.

zdjęcie
W niektórych polickich Solarisach nie wszystko działa prawidłowo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
16 czerwca 2022 przy okazji rozpoczęcia kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku placu Rodła linia kursowała od przystanku „Matejki” przez ulicę Malczewskiego i aleję Wyzwolenia do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Mazurską. Zlikwidowano wówczas przystanki „Filharmonia” i „Plac Żołnierza Polskiego” oraz dotychczasowy przystanek krańcowy „Plac Rodła”. W kierunku pętli „Police Wyszyńskiego Polana” od przystanku „Plac Rodła” autobusy kursowały przez ulicę Piłsudskiego, plac Grunwaldzki, ulicę Rayskiego do przystanku „Malczewskiego” i dalej bez zmian. 

Od 1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła, linia 107 kursowała na tymczasowej trasie:

  • w kierunku pętli „Plac Rodła” od przystanku „Matejki” przez ulicę Matejki, ulicę Piłsudskiego, z nawrotem na placu Rodła do przystanku końcowego „Plac Rodła”, zlokalizowanego w ciągu ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Roosevelta (na wysokości restauracji KFC). Likwidacji uległ dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”;
  • w kierunku pętli „Police Wyszyńskiego Polana” od przystanku początkowego „Plac Rodła”, autobusy kursowału przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ dotychczasowy przystanek „Malczewskiego”.

Z powodu otwarcia dla ruchu nowego układu drogowego w Policach w ciągu ulic Piłsudskiego i Siedleckiej, 20 stycznia 2024 roku likwidacji uległy przystanki „Police Mazurska” w obu kierunkach, zaś w zamian uruchomiono nowe przystanki „Police Dąbrówka”, zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego przy wiadukcie kolejowym. Ponadto, zmieniony został rozkład jazdy we wszystkie dni tygodnia. Dodano minutę przejazdu przy niedawno utworzonym przystanku „Dojazdowa”. W celu zapewnienia lepszej punktalności wydłużono w szczycie postoje na pętlach kosztem minimalnego zmniejszenia częstotliwości (z 5 na 6 lub z 6 na 7/8 minut). W soboty linię obsługuje jedna brygada więcej, w pozostałe dni bez zmian.

23 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, zmieniono docelowy układ przystanków. Przystanek końcowy „Plac Rodła” (dla wysiadających, nr 11511) zlokalizowano na torowisku tramwajowym od strony Niebuszewa (przystanek linii 12), zaś przystanek początkowy „Plac Rodła” (nr 11528) zlokalizowano w ciągu ulicy Roosevelta (na początku peronu, od strony ulicy Mazowieckiej). Dodatkowo w kierunku Polic uruchomiono przystanek na torowisku tramwajowym od strony Bramy Portowej.

Ponadto tego dnia uruchomiono dla linii dodatkowy przystanek „Bogumińska Park nż” w ciągu ulicy Bogumińskiej za skrzyżowaniem z ulicą Kruczą (w kierunku Polic).

Na podstawie informacji własnych opracowali: Kamil Stochmal i Paweł Pieńkowski

aktualizacja: X, paki, jas59 , man, Waszka

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • Od września do czerwca:
      • Wczesnym ranem, w międzyszczycie, późnym popołudniem: 10 minut
      • W porannym szczycie: 6-8 minut
      • W popołudniowym szczycie: 7-8 minut
      • Wieczorem: 20 minut
    • Od lipca do sierpnia:
      • Wczesnym ranem, w międzyszczycie, późnym popołudniem: 10 minut
      • W porannym szczycie: 8-10 minut
      • W popołudniowym szczycie: 8-9 minut
      • Wieczorem: 20 minut
  • Soboty:
    • Rano: 20 minut
    • Przed południem: 15 minut
    • Po południu: 12 minut
    • Wieczorem: 20 minut
  • Niedziele i dni świąteczne: 20 minut

Operator: SPPK Police

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.