Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia 2: Dworzec Niebuszewo - Turkusowa

[dodane 29.11.2008, g. 11:20 przez –– Mario, ostatnio modyfikowane: 04.08.2016, g. 20:13 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 1: Potulicka - GłębokieLinia 3: Las Arkoński - Pomorzany »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Lepiej niż było, ale czegoś jednak brakuje...
Lepiej niż było, ale czegoś jednak brakuje...
1024x815; 326.4 KB
Trasa: Dworzec Niebuszewo - Asnyka - Kołłątaja - Wyzwolenia - plac Rodła - Wyzwolenia - plac Żołnierza Polskiego - Niepodległości - Brama Portowa - Wyszyńskiego - Energetyków - Gdańska - most Pionierów - Hangarowa - Batalionów Chłopskich - Turkusowa

Historia linii



W 1905 roku została uruchomiona linia 2 kursująca na trasie: Brama Portowa - Krzywoustego - Sikorskiego - Ku Słońcu - Brama Cmentarza Centralnego. W 1923 roku komunikację tramwajową zawieszono z powodu kłopotów finansowych, spotkało to również i "dwójkę". 17 lipca 1924 roku po kryzysie gospodarczym w Niemczech ponownie uruchomiono linię 2, której trasę wydłużono z Bramy Portowej do Dworca Głównego. W roku 1927 nastąpiła kolejna rozbudowa tras tramwajowych. W związku z tym "dwójka" zostaje wydłużona do Gumieniec (na wysokość dzisiejszej Szkoły Salezjańskiej). Data 24 kwietnia 1945 wiąże się z zawieszeniem linii tramwajowych, w tym "dwójki". Kończy się przedwojenny rozdział komunikacji w Szczecinie.

Wraz z rozbudową miasta linia 2 zostaje ponownie uruchomiona w 1948 roku i kursuje na trasie KołłątajaDworzec Niebuszewo. Rok później trasa "dwójki" zostaje wydłużona do Basenu Kaszubskiego (obecnie Górniczego). W 1957 roku w związku z oddaniem nowowybudowanego Mostu Długiego (Mostu Sobieskiego) nastąpiła zmiana trasy tramwajów tej linii. Niska przepustowość węzła "Basen Kaszubski" wymusiła podział trasy linii 2 na trasę szczytową: Dworzec NiebuszewoBasen Kaszubski i pozaszczytową: Dworzec NiebuszewoPotulicka. W roku 1960 w związku z zakończeniem budowy torowiska na ulicy Wyszyńskiego przywrócono całodniowe kursowanie linii na trasie Dworzec NiebuszewoBasen Kaszubski. Cztery lata później rozpoczął się remont na ulicy Gdańskiej i przez kilkanaście lat linia kończyła trasę na ulicy Dworcowej.

W latach 1977–1978 trwał remont torowiska w ciągu ulic: Kołłątaja i Asnyka wraz z przebudową pętli "Dworzec Niebuszewo". W związku z tym "dwójka" kursowała na trasie Las Arkoński -Dworcowa. 4 lipca 1983 roku "dwójka" została wydłużona do Basenu Górniczego. 3 lipca 1995 roku "dwójkę" ponownie skrócono do pętli "Dworcowa". Powodem było nieracjonalne wykorzystanie trzech linii kursujących do Basenu.

"Solo" na linii 2
"Solo" na linii 2
1024x768; 114.5 KB


Od 6 października 1996 roku do 31 maja 1997 roku z powodu przebudowy torowiska w ciągu ulic Nowej i Dworcowej "dwójka" kursowała na trasie Dworzec NiebuszewoPotulicka. Po zakończeniu remontu torowiska na ulicy Wyszyńskiego trwającego od 1 czerwca 1997 roku do 29 października 1997 roku linia wróciła na ulicę Dworcową.

W związku z remontem torowiska w alei Niepodległości trwającym od 8 lipca 1998 roku do 5 września 1998 roku linia 2 zostaje zawieszona. Po skończonym remoncie "dwójka" ponownie kursuje na trasie Dworzec NiebuszewoDworcowa. Rok 1999 przyniósł kolejne zmiany tej linii. Pod koniec czerwca rozpoczął się remont Estakady Pomorskiej i w związku z tym "dwójkę" skierowano do pętli przy ulicy Potulickiej. Po zakończeniu wakacji tramwaje linii 2 wróciły na swoją trasę. W dniu 26 czerwca 2000 roku rozpoczął się remont Mostu Długiego. W związku z tym "dwójkę" jeszcze raz skierowano do pętli "Potulicka". Na swoją trasę wraca 2 października 2000 roku. Od 18 kwietnia 2001 roku do 27 czerwca 2001 roku z powodu budowy wiaduktu do portu nad ulicą Gdańską, tramwaje linii 2 jeździły standardowym objazdem na trasie Dworzec NiebuszewoPotulicka. Budowa Ronda Giedroycia i zamknięcie trasy do Dworca Niebuszewo sprawiły, że od 28 czerwca 2001 roku linia kursowała na trasie Zajezdnia NiemierzynDworcowa. Obsługiwały ją wagony GT6 i 102Na z zajezdni Niemierzyn. 6 sierpnia 2001 roku linię zawieszono. W dniu 29 października 2001 roku otwarto dla tramwajów trasę do Dworca Niebuszewo i Lasu Arkońskiego. "Dwójka" powróciła na swoją stałą trasę.

Potulickie przebieranki
Potulickie przebieranki
1024x808; 201 KB

Z powodu remontu ulicy Krzywoustego w okresie od 25 czerwca 2005 roku do 26 października 2005 roku tramwaje linii 2 jeszcze raz kursowały na trasie Dworzec NiebuszewoPotulicka. 21 sierpnia 2006 roku linię 2 jeszcze raz skierowano do pętli "Potulicka". Po zakończeniu remontu trasy linii 8 do Gumieniec "dwójka" powróciła na swoją stałą trasę w dniu 28 października 2006 roku. 1 października 2007 roku nastąpiły poważne zmiany na liniach tramwajowych i od tej pory linia 2 kursuje na trasie Dworzec NiebuszewoBasen Górniczy.

Obsługa



W rozkładzie jazdy obowiązującym od 9 listopada 1992 roku linię 2 obsługiwało w dzień powszedni 10 brygad: 3 z zajezdni Golęcin i 7 z zajezdni Pogodno. Kursowała ona wówczas co 6 minut w szczycie i co 12 minut poza szczytem i w dni świąteczne. Gdy trasę skrócono do Dworcowej, zmniejszono liczbę brygad do 7. Wszystkie obsługiwała zajezdnia Pogodno. W kwietniu 2002 roku liczbę brygad ograniczono do 4, a częstotliwość spadła do 12 minut w szczycie.

1 października 2004 roku obsługę dwóch brygad przejęła po 9 latach przerwy zajezdnia Golęcin. Od tej chwili następowały przetasowania poszczególnych zadań między dwoma zajezdniami, ale ich liczba nie wykraczała poza 4. Dopiero wraz ze zmianą trasy do Basenu Górniczego 1 października 2007 roku na linii ulokowano 6 brygad całodziennych. Stopniowo przewaga TZG topniała, aż liczba "dwójek" obsługująca przez nią zmalała do zera. Od 4 listopada 2008 roku w związku z zawieszeniem linii 8 dwie brygady: 3 i 5 ponownie przesunięto dla zajezdni Golęcin. Od 24 listopada 2008 dla TZG dodano również brygady 1 i 4. Dopiero wraz z ponownym uruchomieniem linii 8 po remoncie trasy w kierunku Gumieniec 2 kwietnia 2009 roku obsługę linii 2 ponownie przejęła zajezdnia Pogodno. Linię obecnie obsługuje 6 składów rodziny 105N lub T6A2D. W godzinach porannych dochodzi do nich brygada posiłkowa 2/7, a wieczorem na dwóch brygadach: 2/8 i 2/9 składy są zastępowane przez pojedyncze wagony KT4Dt.

Podział na brygady w roku szkolnym



Dni powszednie:
  • 2/1 (4:45 – 20:50)
  • 2/2 (5:22 – 20:25)
  • 2/3 (4:59 – 23:23)
  • 2/4 (4:40 – 20:16)
  • 2/5 (4:52 – 20:32)
  • 2/6 (5:37 – 18:42)
  • 2/7 (8:22 – 10:11, skład z 7/4)
  • 2/8 (17:48 – 23:19, wagon z 4/7)
  • 2/9 (17:54 – 23:41, wagon z 4/1)

W soboty kursują następujące brygady obsługiwane taborem kategorii C:
  • 2/1 (4:43 – 23:23)
  • 2/2 (8:32 – 18:25)
  • 2/3 (4:45 – 19:10)
  • 2/4 (5:05 – 23:41)
  • 2/5 (6:35 – 19:28)
  • 2/6 (8:49 – 23:19)

W dni świąteczne kursują następujące brygady obsługiwane wagonami KT4Dt:
  • 2/1 (4:45 – 23:23)
  • 2/2 (5:05 - 18:25)
  • 2/3 (8:58 – 19:10)
  • 2/4 (10:49 – 23:41)
  • 2/5 (4:43 – 19:28)
  • 2/6 (10:31 – 23:19)

W Boże Narodzenie, Nowy Rok i Wielkanoc kursują następujące brygady obsługiwane wagonami KT4Dt, połączone z linią 3:
  • 2/1 (4:36 – 23:09)
  • 2/2 (4:40 – 10:53, 18:57 – 23:33)
  • 2/3 (4:46 – 23:27)
  • 2/4 (4:47 – 10:29, 18:33 – 23:13)
  • 2/5 (5:00 – 23:26)
  • 2/6 (7:56 – 11:11, 18:15 – 21:29)

Podział na brygady w rozkładzie letnim



Dni powszednie:
  • 2/1 - (4:45-20:50)
  • 2/2 - (5:22-20:25)
  • 2/3 - (4:59-23:23)
  • 2/4 - (4:40-23:41)
  • 2/5 - (4:52-20:32)
  • 2/6 - (5:37-20:36)
  • 2/7 - (17:23-23:19, wcześniej jako 12/6)

Soboty:
  • 2/1 - (4:43-23:23)
  • 2/2 - (8:32-18:14, zadanie łączone z 1/7)
  • 2/3 - (4:45-19:10)
  • 2/4 - (5:05-23:41)
  • 2/5 - (6:35-19:28)
  • 2/6 - (8:49-23:19)

Dni świąteczne:
  • 2/1 - (4:45-23:23)
  • 2/2 - (5:05-18:14, dalej jako 1/7)
  • 2/3 - (8:58-19:10)
  • 2/4 - (10:49-23:41)
  • 2/5 - (4:43-19:28)
  • 2/6 - (10:50-23:19, wcześniej 1/6)


4 lipca 2011 roku z powodu remontu alei Niepodległości linia została zawieszona.

Dnia 1 września 2011 roku w związku z zakończeniem remontu torowiska na odcinku plac Żołnierza Polskiego - Brama Portowa wznowiono kursowanie linii 2 z taborem i częstotliwością obowiązującymi w rozkładzie zimowym.

Na czas przebudowy torów w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej, od 28 lipca 2014 roku, aż do odwołania linia 2 została zawieszona.

29 sierpnia 2015 nastąpiło oddanie do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej do pętli na Basenie Górniczym, jak też nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej. Linia od tej pory jeździ na trasie:

Dworzec Niebuszewo - Asnyka - Kołłątaja - Wyzwolenia - Plac Rodła - Wyzwolenia - Plac Żołnierza Polskiego - Niepodległości - Brama Portowa - Wyszyńskiego - Energetyków - Gdańska - Basen Górniczy - Eskadrowa - Hangarowa - Jaśminowa - Turkusowa

Podział na brygady

Dni powszednie:

2/1 - (4:36 – 23:48)
2/2 - (4:51 – 23:29)
2/3 - (4:31 – 23:08)
2/4 - (6:49 – 20:21)
2/5 - (4:46 – 20:49)
2/6 - (5:31 – 23:32)
2/7 - (4:59 – 20:33)

Soboty:

2/1 - (4:36-23:09)
2/2 - (4:56-18:33)
2/3 - (7:06-23:32)
2/4 - (4:33-23:48)
2/5 - (4:48-19:50)
2/6 - (8:41-23:29)

Dni świąteczne:

2/1 - (9:06-23:08)
2/2 - (4:36-18:33)
2/4 - (10:41-23:48)
2/5 - (4:33-19:50)
2/6 - (4:48-23:29)

Trasę obsługuje tylko tabor niskopodłogowy.


Obsługa przystanków na aktualnej trasie:

Dworzec Niebuszewo
• Boguchwały (tylko w kierunku Turkusowej)
• Niemcewicza
• Kołłątaja
• Odzieżowa
• Rayskiego
• Plac Rodła
• Plac Żołnierza Polskiego
• Brama Portowa
• Wyszyńskiego
• Energetyków
• Port Centralny nż
• Parnica nż
• Merkatora nż
• Basen Górniczy
• Hangarowa nż
• Jaśminowa ZUS
Turkusowa

Na podstawie: http://med.pam.szczecin.pl/~tramsza/tramwaje_w_s zczecinie.pdf oraz źródeł własnych
opracował: Mariusz Belko
aktualizacja: X
współpraca: Paweł Pieńkowski
aktualizacja: paki, jas59 oraz X



Patrz także: Pętla tramwajowo-autobusowa Basen Górniczy, Pętla tramwajowo-autobusowa Głębokie

Najważniejsze daty:
2012
 13 kwietnia - Rozpoczęła się przebudowa torowiska na Bramie Portowej. Szczegóły znajdziesz tu.
2011
 4 lipca - Rozpoczyna się przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu alei Niepodległości. W związku z tym następuje wstrzymanie ruchu tramwajowego na odcinku od placu Rodła do Bramy Portowej. 
 1 września - Zakończono remont torowiska na odcinku plac Żołnierza Polskiego - Brama Portowa. 
2007
 1 października - Wprowadzone w życie zostają drastyczne ograniczenia w ruchu tramwajowym spowodowane brakiem motorniczych, połączone z realizacją założeń reorganizacji sieci. 
2005
 25 czerwca - Rozpoczyna się remont ul. Krzywoustego, zmiany dotykają wielu linii komunikacji miejskiej. 
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
2001
 18 kwietnia - Z powodu budowy wiaduktu drogowego nad ulicą Gdańską zawieszono ruch na Basen Górniczy. Linie 7 oraz 8 skierowano do Dworcowej, a linię 2 do Potulickiej. Z Tkackiej do Basenu Górniczego kursuje linia zastępcza nr 83.
 28 czerwca - Budowa ronda Giedroycia wymusza zamknięcie ruchu na odcinku od Kołłątaja do Dworca Niebuszewo. 
 2 lipca - Przywrócono ruch tramwajowy na Basen Górniczy. Linie 7 i 8 wróciły na trasy, linia 2 została skierowana na trasę Zajezdnia Niemierzyn - Dworcowa, a linia zastępcza 83 - zlikwidowana.
 6 sierpnia - Budowa ronda Giedroycia wymusza zamknięcie ruchu tramwajowego na północ od placu Rodła. 
 29 października - Oddanie do użytku ronda Giedroycia. Likwidacja linii 84 oraz 85. Linie 2, 3 oraz 12 wracają na swoje zwyczajowe trasy.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 2 października - Kolejne zmiany związane z remontem ul. Mickiewicza - tym razem dotyczą linii 2, 5, 83, 505 i 507. 
1997
 31 maja - Zakończenie remontu torowiska na Dworcowej i Nowej. Linie 2 oraz 3 wróciły na swoje trasy.
1996
 6 października - Rozpoczął się romont torowiska na ulicach Dworcowej i Nowej. Linia 2 została skierowana na ulicę Potulicką, a linia 3 ulicami Wyszyńskiego i Nabrzeże Wieleckie.
1995
 3 lipca - Skrócenie linii 2 do ulicy Dworcowej.
1983
 4 lipca - Ponowne skierowanie linii 2 do Basenu Górniczego.
1978
 listopad - Po zakończonym remoncie ulicy Asnyka linia 2 powróciła na Dworzec Niebuszewo.
1977
 lipiec - Z powodu remontu ulicy Asnyka linia 2 zostaje skierowana do Lasu Arkońskiego.
1949
 - Wydłużono linię 2 przez Wyzwolenia, Niepodległości, Dworcową, tymczasowy most Bayleya, Heyki, Energetyków i Gdańską do Basenu Kaszubskiego.
1947
 - Uruchomienie linii 2 na trasie Kołłątaja - Dworzec Niebuszewo.
1923
 marzec - Hiperinflacja wymusza zawieszenie linii 2 oraz 8. 
1904
 1 października - Wybudowano linię tramwajową łączącą centrum miasta z Cmentarzem Centralnym. Uruchomiono na niej linię 2.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)