Szczecin Blog

 Linia 3: Las Arkoński - Pomorzany

[dodane 11.12.2008, g. 13:10 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 26.07.2016, g. 15:44 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 2: Dworzec Niebuszewo - TurkusowaLinia 4: Pomorzany - (Potulicka) - Krzekowo »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Najszybszy tramwaj w mieście!
Najszybszy tramwaj w mieście!
1200x836; 258.9 KB
Trasa: Pomorzany – Smolańska – Chmielewskiego – Kolumba – Plac Grodnicki – Nowa – Plac Tobrucki – Dworcowa – Aleja Niepodległości – Plac Brama Portowa – Aleja Niepodległości – Plac Żołnierza Polskiego – Aleja Wyzwolenia – Plac Rodła – Aleja Wyzwolenia – Plac Witosa – Aleja Wyzwolenia – Rondo Giedroycia – Aleja Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemierzyńska – Arkońska – Las Arkoński

Historia dawna



26 października 1897 roku uruchomiono tramwaje elektryczne między innymi na trasie Cmentarz Niemierzyński (Nemitzer Friedhof) – Niemierzyńska (Nemitzerstrasse) – Krasińskiego (Warsowerstrasse) – Wyzwolenia (Pölitzerstrasse) – Niepodległości (Paradeplatz) – Brama Portowa (Berliner Tor) – Dworcowa ( Grüne Schantze) – Dworze Główny (Bahnhof). Należy domniemywać, że jest to przyszła linia 3.

O linii 3 mówi się w 1905 roku, kiedy to nadano kursującym tramwajom ich własną numeracje. W tym okresie już po szczecińskich ulicach kursowało 7 linii tramwajowych. W tym okresie linia 3 kursowała na trasie:
Dworzec Główny - Nowa – Dworcowa – Niepodległości – Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemierzyńska – Cmentarz (przy ulicy Niemierzyńskiej).



W 1906 roku wydłużono trasę linii do wiaduktu kolejowego, a 1907 do skrzyżowania ulicy Arkońskiej z ulicą Serbską. W 1912 roku wydłużono trasę 3 o następny odcinek do Lasu Arkońskiego. W tym samym roku liniom tramwajowym nadano kolory. „Trójka” otrzymała kolor pomarańczowy. W 1924 roku linia 3 została wydłużona od Dworca Głównego do Pomorzan. Trasa linii przedstawiała się następująco:

Pomorzany – Kolumba - Dworzec Główny - Nowa – Dworcowa – Niepodległości – Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemierzyńska – Cmentarz (przy ulicy Niemierzyńskiej) – Arkońska – Las Arkoński.

W latach 1935 – 38 między innymi po trasie linii 3 jeździły składy trójwagonowe, a w lato pojawiły się wagony letnie. Do kwietnia 1945 roku trasa linii nie uległa zmianie.

25 kwietnia 1945 roku tramwajarze niemieccy dostali rozkaz opuszczenia miasta prze nadciągającą Armią Sowiecką ewakuując się autobusami na zachód. Tak skończyła się komunikacja niemiecka w Szczecinie.

Historia nowsza



Pracownicy "Tramwajów i Autobusów miasta Szczecina" przyjechali do Szczecina z Poznania na początku maja 1945 roku. Przekazano im zdewastowane zajezdnie tramwajowe Pogodno, Golęcin i Niemierzyn, a zajezdnie przy ulicy Piotra Skargi i warsztaty przy ulicy Kolumba przekazano we wrześniu. Z zajezdni przekazanych firmie do eksploatacji nadawała się tylko zajezdnia Niemierzyn.

Postanowili jak najszybciej uruchomić komunikację tramwajową. W pierwszj kolejności uruchomiono pojazdy konne. Sukcesywnie remontując zdewastowany tabor, już w 1945 roku skierowano do ruchu 22 wagony i odgruzowując zawalaone tory tramwajowe i remontując trakcję napowietrzną.

I w ten sposób 12 sierpnia 1945 roku uruchomiono pierwszą linię tramwajową 3 relacji Zajezdnia Niemierzyn – Brama Portowa, a jeszcze tego samego miesiąca udrożniono torowiska tramwajowe (pod mostem kolejowym rozebrano mur postawiony przez wycofujące się oddziały wojsk niemieckich - mur ten miał opóźnić nacierające wojska sowieckie), co umożliwiło dojazd tramwajów do Lasu Arkońskiego.

Po rozwaleniu muru pod przepustem wiaduktu kolejowego oczom pracujących brygad ukazał się rząd stojących na torach tramwajów ciągnących się aż do Lasu Arkońskiego. W ten sposób niemieccy mieszkańcy miasta ewakuowali się przed nacierającymi sowietami.

Na ostatnim przystanku ulicy Arkońskiej nie było pętli (jak w chwili obecnej) wagony tramwajowe za pomocą przekładni były kierowane na tor równoległy biegnący w stronę śródmieścia.

Ciekawostką może być fakt, że w wiacie tramwajowej w tamtym okresie znajdował się posterunek milicji. Zresztą posterunki powstawały również na ulicach wylotowych z miasta wiodących na zachód.

Od 4 listopada 1945 roku linia 3 jeździła do Dworca Głównego.

1 stycznia 1946 roku dyrekcja firmy podjęła decyzję o odpłatności za korzystanie z komunikacji tramwajowej w wysokości 2 zł.

W 1947 roku wydłużono trasę linii 3 do ulicy Smolańskiej po odbudowaniu torowiska w ciągu ulicy Kolumba.

W dniach 11 – 16 stycznia 1959 roku tramwaje linii 3 kursowały mniejszą ilością brygad z powodu awarii prostowników, a w dniach 25 maja do 18 czerwca trwała przebudowa przed Dworcem Głównym.



Od 15 września do 15 października 1960 roku linia 3 zmienia trasę i kursuje z Lasu Arkońskiego do Stoczni Szczecińskiej w związku z remontem torowiska. Od Dworca Głównego do Pomorzan obsługiwana była przez 4 wagony motorowe.

1 sierpnia 1959 roku wybudowano pętlę w Lesie Arkońskim i w związku z tym nie było potrzeby rozłączania wagonów, a 23 grudnia 1961 oddano do użytku pętle na Pomorzanach wraz z torowiskami w ciągu ulicy Smolańskiej i Powstańców Wlkp. Co umożliwiło wydłużenie trasy 3 właśnie do pętli na Pomorzanach.

Od tego czasu linia 3 kursuje na niezmienionej trasie z małymi odchyłkami trasy przez nabrzeże Wieleckie i ulicę Wielką (1964 - 1983).

21 lutego 1965 roku wprowadzono samoobsługę w wagonach silnikowych.

W okresie 15 lutego do 6 listopada 1968 roku wprowadzono na trasę linie 3 bis w związku remontem torów w Lesie Arkońskim i części ulicy Arkońskiej. Linia kursowała na trasie Pomorzany – Szpital. Zlikwidowano ją po zakończeniu remontu.

Od 19 września 1970 roku linia 3 kursuję w obydwu kierunkach przez ulicę Wielką w związku z przebudową Bramy Portowej. Natomiast od 21 listopada linia 3 kursuje w kierunku Pomorzan przez ulicę Dworcową a w kierunku placu Żołnierza Polskiego przez ulicę Wielką.

W związku z robotami prowadzonymi przy budowie rurociągu ciepłowniczego przy wiadukcie kolejowym przy ulicy Kolumba od dnia 2 stycznia 1971 roku tramwaje linii 3 kursują w obydwu kierunkach przez ulicę Wielką.

Od 4 lipca 1983 roku „trójka” kursuje przez ulicę Nową i Dworcową.

Z powodu remontu torowiska w roku 1985 w ciągu ulic Kolumba, Chmielewskiego i Smolańskiej linia 3 jeździ do ulicy Dworcowej przez ulicę Wyszyńskiego (Wielką) i pętlą uliczną z powrotem do Lasu Arkońskiego.

W roku 1988 nastąpiły cięcia w rozkładach jazdy między innymi linii 3 z powodu braku motorniczych.

21 stycznia 1990 roku oddano po remoncie ulicę Kolumba i „trójka” wraca na swoją stałą trasę do Pomorzan.

Od 1 lipca do 6 listopada 1995 roku zawieszono kursowanie linii 3 ze względu na tragiczny stan torowiska w ciągu ulicy Niemierzyńskiej i Arkońskiej.
Od 6 listopada 1995 do 26 lipca 1996 linia kursuje na trasie Zajezdnia Niemierzyn – Pomorzany. Od 26 lipca wraca na swoją trasę do Lasu Arkońskiego.



W związku z remontem torowiska w ciągu ulicy Niepodległości zawieszono kursowanie linii 3 w okresie 8 lipca do 5 września 1998 roku. Po tym czasie linia wraca na swoją stałą trasę.

6 lipca do 29 października 2001 roku skrócono trasę linii 3 do placu Rodła w związku z zamknięcie dla ruchu tramwajowego torowiska od placu Rodła do Lasu Arkońskiego.

Linia kursowała na trasie Pomorzany – plac Rodła a z powrotem przez Piłsudskiego – Matejki – plac Żołnierza Polskiego i dalej po stałej trasie. Po tym okresie wraca na swoją dotychczasową trasę.

Od czasów przedwojennych do chwili obecnej linia 3 jeździ na tej samej trasie z drobnymi odchyłkami i skróceniami na czas remontów tras tramwajowych czy zdarzeń losowych. Trasa tej linii jest bardzo stabilna.

Podział na brygady



Dzień powszedni:
  • 3/1 (4:14 - 21:08)
  • 3/2 (5:03 - 20:36)
  • 3/3 (4:36 - 23:26)
  • 3/4 (4:51 - 20:29)
  • 3/5 (5:45 - 23:06)
  • 3/6 (5:01 - 23:46)
  • 3/7 (4:39 - 23:26)
  • 3/8 (8:18 - 12:08 wcześniej jako 12/1)
  • 3/9 (17:13 - 20:15 wcześniej jako 12/4)

Soboty:
  • 3/1 (6:57 - 23:26)
  • 3/2 (4:18 - 18:40)
  • 3/3 (4:38 - 23:46)
  • 3/4 (8:32 - 23:26)
  • 3/5 (4:58 - 20:08)
  • 3/6 (8:53 - 23:06)
  • 3/7 (4:39 - 18:14)

Dni świąteczne:
  • 3/1 (4:18 - 19:08)
  • 3/2 (10:53 - 23:46)
  • 3/3 (4:38 - 18:50)
  • 3/4 (4:58 - 19:07)
  • 3/5 (9:17 - 23:26)
  • 3/6 (4:39 - 23:06)
  • 3/7 (10:32 - 23:26)

Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
  • 3/1 (4:19 - 20:06)
  • 3/2 (4:43 - 23:50)
  • 3/3 (4:39 - 23:06)
  • 3/4 (9:00 - 23:30)


Zmiany od 26 marca 2011 roku



26 marca 2011 roku z powodu rozpoczęcia remontu ciągu ulic Arkońskiej, Niemierzyńskiej i Krasińskiego linię 3 skierowano do pętli ”Dworzec Niebuszewo”. Obecnie trasa tramwajów linii 3 wygląda w sposób następujący: Pomorzany – ulica Smolańska – ulica Chmielewskiego – ulica Kolumba – ulica Nowa – ulica Dworcowa – aleja 3-go Maja – aleja Niepodległości – aleja Wyzwolenia – ulica Kołłątaja – ulica Asnyka – Dworzec Niebuszewo.

Przystanki obecnie obowiązujące dla linii 3:
    Pomorzany
  • Pomorzany (dla wysiadających) (w kierunku Pomorzan
  • Smolańska
  • Świętego Józefa
  • Tama Pomorzańska
  • Nadodrzańska
  • Kolumba
  • Dworzec Główny
  • Plac Tobrucki
  • Brama Portowa
  • Plac Żołnierza Polskiego
  • Plac Rodła
  • Rayskiego
  • Odzieżowa
  • Kołłątaja
  • Niemcewicza
  • Boguchwały
  • Dworzec Niebuszewo

Linia 3 jest obsługiwana przez tabor kategorii C z zajezdni Pogodno i zajezdni Golęcin. W Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie linia jest obsługiwana przez zajezdnię Pogodno.

Dni powszednie:
  • 3/1 (4:31 – 23:09; EZP)
  • 3/2 (5:34 – 20:26; EZP)
  • 3/3 (5:05 – 23:29; EZP)
  • 3/4 (6:13 – 20:15; EZP)
  • 3/5 (4:53 – 23:25; EZP)
  • 3/6 (4:33 – 20:37; EZG)

Soboty:
  • 3/1 (4:33 – 23:25; EZP)
  • 3/2 (4:53 – 18:26; EZP)
  • 3/3 (7:55 – 19:08; EZG)
  • 3/4 (4:40 – 23:09; EZP)
  • 3/5 (8:17 – 19:26; EZP)
  • 3/6 (8:51 – 23:29; EZP)

Dni świąteczne:
  • 3/1 (9:57 – 23:25; EZP)
  • 3/2 (4:40 – 18:26; EZP)
  • 3/3 (10:15 – 19:08; EZG)
  • 3/4 (10:51 – 23:09; EZP)
  • 3/5 (4:33 – 19:26; EZP)
  • 3/6 (4:53 – 23:29; EZP)

W Boże Narodzenie, Nowy Rok i Wielkanoc kursują następujące brygady obsługiwane wagonami KT4Dt, połączone z linią 2:
  • 3/1 (4:36 – 10:16, 18:22 – 23:09)
  • 3/2 (4:40 – 23:33)
  • 3/3 (4:46 – 11:04, 19:10 – 23:27)
  • 3/4 (4:47 – 23:13)
  • 3/5 (5:00 – 10:40, 18:46 – 23:26)
  • 3/6 (7:56 – 21:29)


Od 4 lipca 2011 roku do odwołania wstrzymany został ruch tramwajów na odcinku plac Rodła - Brama Portowa, z powodu przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu alei Niepodległości. W związku z niniejszym zmieniono trasę linii i będzie ona jeździła: Pomorzany – Smolańska – Chmielewskiego – Kolumba – Plac Grodnicki – Nowa – Plac Tobrucki – Dworcowa – Aleja Niepodległości – Plac Brama Portowa – Krzywoustego – plac Kościuszki – Piastów – Aleja Powstańców Wielkopolskich – Frysztacka – Pomorzany.

Dla linii celem rozróżnienia kierunków wprowadzono oznakowanie na wyświetlaczach oraz na pętli Pomorzany:
• 3P - relacja z Pomorzan przez Piastów,
• 3L - relacja z Pomorzan przez Kolumba.

Podział na brygady przedstawia się następująco:

Dni powszednie:
  • 3/1 - (4:39-20:15)
  • 3/2 - (4:48-23:25)
  • 3/3 - (5:04-20:37)
  • 3/4 - (5:10-22:53)
  • 3/5 - (5:25-23:13)
  • 3/6 - (5:41-20:20)
  • 3/7 - (8:51-11:53)

Soboty:
  • 3/1 - (4:40-23:13)
  • 3/2 - (4:52-23:25)
  • 3/3 - (7:37-19:08)
  • 3/4 - (5:12-18:20)
  • 3/5 - (7:57-22:53)
  • 3/6 - (9:03-19:28)

Dni Świąteczne:
  • 3/1 - (4:52-23:13)
  • 3/2 - (5:12-23:25)
  • 3/3 - (8:57-19:08)
  • 3/4 - (11:03-18:20)
  • 3/5 - (4:40-22:53)
  • 3/6 - (10:31-19:28)


Linia we wszystkie dni tygodnia obsługiwana jest przez wagony Tatra KT4Dt.

1 września 2011 roku w związku z zakończeniem remontu torowiska na odcinku plac Żołnierza Polskiego - Brama Portowa linia 3 powróciła na trasę z przed remontu tj. Dworzec Niebuszewo - Pomorzany.

Powrót na trasę podstawową



22 września 2012 roku po zakończeniu remontu ulic: Niemierzyńskiej oraz Arkońskiej "trójka" powróciła na swoją podstawową trasę. Pierwszym tramwajem, który przejechał po wyremontowanym torowisku był skład Tatr T6A2D 213+214.
Powrót linii zbiegał się z Europejskim Dniem Bez Samochodu i w związku z powyższym przejazdy komunikacją dzienna były bezpłatne. Swoista niespodziankę i zarazem atrakcję zafundowały swoim pasażerom Tramwaje Szczecińskie, na 3/4 od godziny 8:40 - 19:48 kursował skład eNek 293II+343. Był to idealny pomysł, gdyż eNki cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród pasażerów i wielu z nich czekało na przystankach tylko po to aby móc się przejechać zabytkowym tramwajem.

Podział na brygady



Po zakończeniu remontu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej zmieniła się ekspedycja taboru. Na linii 3 nie zobaczymy - póki co - wozów z zajezdni Golęcin.

Dni powszednie
  • 3/1 - (4:19-19:26)
  • 3/2 - (5:04-23:41)
  • 3/3 - (4:38-20:37)
  • 3/4 - (4:53-23:25)
  • 3/5 - (5:45-20:28)
  • 3/6 - (4:40-23:05)
  • 3/7 - (5:16-23:21)
  • 3/8 - (8:24-11:52; wcześniej jako 12/2)
  • 3/9 - (17:12-20:15; wcześniej jako 12/5)

Soboty
  • 3/1 - (4:23-23:21)
  • 3/2 - (7:17-18:41)
  • 3/3 - (4:43-23:41)
  • 3/4 - (8:30-19:48)
  • 3/5 - (4:58-23:25)
  • 3/6 - (8:52-23:05)
  • 3/7 - (4:40-18:15)

Dni świąteczne
  • 3/1 - (4:23-23:21)
  • 3/2 - (10:52-18:41)
  • 3/3 - (4:43-23:41)
  • 3/4 - (4:58-19:48)
  • 3/5 - (4:40-23:25)
  • 3/6 - (9:37-23:05)
  • 3/7 - (10:30-18:15)

Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok
  • 3/1 - (4:24-23:25)
  • 3/2 - (4:48-23:45)
  • 3/3 - (4:40-23:01)
  • 3/4 - (9:03-19:25)


Zmiany od 2 kwietnia 2013 roku



W związku z przekazaniem obsługi linii 8 dla zajezdni Pogodno, zmieniła się również ekspedycja taboru. Od teraz linię obsługują zajezdnia Pogodno wespół z zajezdnią Golęcin.

Dni powszednie
  • 3/1 - (4:19-19:26 EZP)
  • 3/2 - (5:04-23:41EZP)
  • 3/3 - (4:27-20:45 EZG)
  • 3/4 - (4:42-23:34 EZG)
  • 3/5 - (5:30-20:46 EZG)
  • 3/6 - (4:29-23:31 EZG)
  • 3/7 - (5:16-23:21 EZP)
  • 3/8 - (8:24-11:52; wcześniej jako 12/2)
  • 3/9 - (17:12-20:15; wcześniej jako 12/5)

Soboty
  • 3/1 - (4:23-23:21 EZP)
  • 3/2 - (7:09-18:49 EZG)
  • 3/3 - (4:43-23:41 EZP)
  • 3/4 - (8:30-19:48 EZP)
  • 3/5 - (4:47-23:34 EZG)
  • 3/6 - (8:40-23:31 EZG)
  • 3/7 - (4:29-18:25 EZG)

Dni świąteczne
  • 3/1 - (4:23-23:21 EZP)
  • 3/2 - (10:40-18:49 EZG)
  • 3/3 - (4:43-23:41 EZP)
  • 3/4 - (4:58-19:48 EZP)
  • 3/5 - (4:29-23:34 EZG)
  • 3/6 - (9:29-23:31 EZG)
  • 3/7 - (10:20-18:25 EZG)



W związku z pracami przy torowisku na ulicy Kolumba, 23 lipca 2016 roku zamknięty dla ruchu tramwajowego został odcinek od ulicy Dworcowej do pętli Pomorzany. Spowodowało to zmianę trasy linii 3, która kursowała na trasie:
Las Arkoński - Brama Portowa - Wyszyńskiego - Dworcowa - Brama Portowa - Las Arkoński.


Obsługa przystanków na aktualnej trasie:

Las Arkoński
• Wojciechowskiego
• Tatrzańska (tylko w kierunku Lasu Arkońskiego)
• Arkońska Szpital
• Wszystkich Świętych
• Niemierzyńska Technopark
• Muzeum Techniki
• Krasińskiego
• Kołłątaja
• Odzieżowa
• Rayskiego
• Plac Rodła
• Plac Żołnierza Polskiego
• Brama Portowa
• Plac Tobrucki
• Dworzec Główny
• Kolumba
• Nadodrzańska
• Tama Pomorzańska
• Św. Józefa
• Smolańska
Pomorzany

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, WPKM, ZKM i kronik WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji zawartych w książce pn "50 Jahre Stettiner Strassenbahn 1879 - 1929", opracowaniu „Tramwaje w Szczecinie 1879 – 2008 Kajetana Szmucińskiego i informacji własnych opracował: Janusz Światowy
aktualizacja: X oraz paki



Najważniejsze daty:
2012
 13 kwietnia - Rozpoczęła się przebudowa torowiska na Bramie Portowej. Szczegóły znajdziesz tu.
 22 września - Po prawie półtorarocznej przerwie po remoncie do eksploatacji zostaje oddane torowisko w ciągu ulic Krasińskiego, Niemierzyńskiej i Arkońskiej. Na swoją trasę wraca linia 3, a likwidacji ulega zastępca linia 803.
2011
 26 marca - Z powodu remontu ciągu ulic Krasińskiego, Niemierzyńskiej i Arkońskiej zawieszono kursowanie tramwajów linii 3 do Lasu Arkońskiego, jednocześnie kierując je do pętli "Dworzec Niebuszewo". Uruchomiono komunikację zastępczą w postaci linii 803 i 803A. 
 4 lipca - Rozpoczyna się przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu alei Niepodległości. W związku z tym następuje wstrzymanie ruchu tramwajowego na odcinku od placu Rodła do Bramy Portowej. 
 1 września - Zakończono remont torowiska na odcinku plac Żołnierza Polskiego - Brama Portowa. 
2009
 8 maja - Z powodu zapadnięcia się jezdni na ulicy Kolumba tramwaje linii 3 i 6 zostają skierowane do pętli "Dworcowa". Na trasie do Pomorzan zostaje uruchomiony autobus linii 836.
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
2001
 6 sierpnia - Budowa ronda Giedroycia wymusza zamknięcie ruchu tramwajowego na północ od placu Rodła. 
 29 października - Oddanie do użytku ronda Giedroycia. Likwidacja linii 84 oraz 85. Linie 2, 3 oraz 12 wracają na swoje zwyczajowe trasy.
1997
 31 maja - Zakończenie remontu torowiska na Dworcowej i Nowej. Linie 2 oraz 3 wróciły na swoje trasy.
 26 lipca - Wydłużenie linii 3 z zajezdni Niemierzyn do Lasu Arkońskiego.
1996
 6 października - Rozpoczął się romont torowiska na ulicach Dworcowej i Nowej. Linia 2 została skierowana na ulicę Potulicką, a linia 3 ulicami Wyszyńskiego i Nabrzeże Wieleckie.
1995
 1 lipca - Zawieszenie linii 3.
 6 listopada - Ponowne uruchomienie linii 3 na trasie zajezdnia Niemierzyn - Pomorzany.
1994
 3 stycznia - Z powodu fatalnego stanu torowiska na ulicach Arkońskiej i Niemierzyńskiej linię 3 skierowano do Dworca Niebuszewo.
1990
 21 stycznia - Zakończenie remontu ulic Kolumba i Chmielewskiego. Linie 3 oraz 6 wracają na swoje trasy.
1961
 1 czerwca - Do użytku oddano pętlę Las Arkoński, gdzie przedłużono linię 3.
 23 grudnia - Do użytku oddano nową pętlę tramwajową na Pomorzanach.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)