Szczecin Blog

 Linia 52: Tkacka - Wyspa Pucka

[dodane 03.09.2008, g. 23:39 przez –– Filip_Police, ostatnio modyfikowane: 13.01.2018, g. 06:32 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 51: Kołłątaja - OsówLinia 53: Pomorzany Dobrzyńska - Stocznia Szczecińska »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Czyżby M11 nie były aż tak bardzo niezbędne?
Czyżby M11 nie były aż tak bardzo niezbędne?
1024x815; 226.1 KB
Trasa: Tkacka - Grodzka - Sołtysia - Wyszyńskiego (z powrotem: Wyszyńskiego - Tkacka) - most Długi - Energetyków - most Portowy - Gdańska - Kanał Parnicki - Marynarska

Historia numeru linii 52 rozpoczyna się w 1955 roku. Wtedy powstała nowa linia łącząca Gocław z sąsiednimi Policami. Autobusy na trasie: Gocław - Koszalińska - Lipowa - Nad Odrą - Skolwin - Mścięcino - Police Rynek (później wydłużona do polickiego osiedla) kursowały co 20 minut od godziny 7:50 do 23:00.

27 sierpnia 1962 roku nastąpiło zamknięcie ulicy Nad Odrą z powodu remontu i w związku z tym linia 52 jeździła na trasie Gocław - Kościelna - Przęsocin - Police. Natomiast linia 52/1 na trasie Skolwin - Police Rynek. Tego samego roku, ale 1 września podzielono linię 52 i utworzono trzy warianty:

- 52 I Bis kursowała na trasie Skolwin - Police Rynek
- 52 II Bis kursowała na trasie Gocław - Stołczyn
- 52 kursowała na trasie Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police

Jelcz i jego czarny film
Jelcz i jego czarny film
800x533; 142.9 KB

15 stycznia 1963 roku zakończono remont ulicy Nad Odrą i linia 52 powraca na swoją starą trasę: Gocław - Stołczyn - Police Osiedle. Niestety w dniu 2 kwietnia tego roku ponownie zamknięto ulicę Nad Odrą prowadząc dalej remont. I tak jak w poprzednim przypadku linia została podzielona:

- 52 I Bis kursowała na trasie Skolwin - Police Rynek
- 52 II Bis kursowała na trasie Gocław - Stołczyn
- 52 kursowała na trasie Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police.

Kroniki nie podają kiedy zakończyła się druga część remontu ulicy Nad Odrą. 1 marca 1967 roku nastąpiło zamknięcie ruchu w Mścięcinie. Podzielono linię 52 na:

- 52A jeżdżącą na trasie: Gocław - Boisko - Skolwin, obsługiwana pięcioma brygadami.
- 52B kursującą na trasie: Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police Osiedle, obsługiwana czterema brygadami.

1 marca 1968 roku linia powraca na swoją starą trasę. Na trasie linii kolejne zawirowania występują od 14 sierpnia tego roku. Nastąpiło zamknięcie przejazdów kolejowych dla ruchu samochodowego na linii Szczecin - Trzebież. Autobusy linii 52 kursowały z Gocławia w kierunku Polic ulicami: Kościelną, Policką i dalej przez Przęsocin, Mścięcino do osiedla w Policach. Z kierunku Polic przez Mścięcino i Przęsocin, dalej ulicami Policką i Kościelną. Uruchomiono również dodatkowy autobus kursujący na trasie Mścięcino - Skolwin.

9 stycznia 1969 roku przywrócono kursowanie autobusów przez ulicę Wojska Polskiego w Policach, a 6 listopada przesunięto o 150 metrów przystanek "Nad Odrą" w kierunku polickiego osiedla.

23 lutego 1971 roku linia 52 rano dodatkowo kursowała trasą linii 60, zaś 1 lutego 1972 roku autobusy linii w związku z robotami drogowymi na terenie Polic kursowały na wydłużonej trasie do przystanku "Police Szkoła".

Wraz z reorganizacją taryfy na liniach podmiejskich 1 grudnia 1973 roku wprowadzono dla linii wyjeżdżających poza teren miasta specjalną numerację, przez co linia 52 otrzymała numer 102. W latach pięćdziesiątych linię 52 obsługiwały głównie Sany H25 i H27. Od 1963 pojawiają się na niej także pierwsze Jelcze 272.

Obecna 52 ma zupełnie inną przeszłość.

Działkowcy chcący dostać się do Wyspy Puckiej od 10 lutego 1968 roku mieli taką możliwość korzystając z linii M (bądź MB). Trasa tejże linii była bardzo zbliżona do dzisiejszej. Linia była obsługiwana przez mikrobusy marki Nysa. Prawdopodobnie w szczycie można było spotkać 5 takich pojazdów na trasie.

30 maja 1981 roku na linii dokonano rewolucji - wysłużone, i co najważniejsze, mało pojemne Nysy zostały zastąpione Jelczami 080. Wraz z tą zmianą zmieniło się oznaczenie linii - z M na 52. Trzy lata później, bo 11 maja 1984 roku autobusy zaczęły jeździć na wydłużonej trasie do oddalonej o 800 metrów nowo wybudowanej pętli przy ulicy Marynarskiej.

Ikarus na linii 52
Ikarus na linii 52
780x520; 136 KB

Wraz z przyjazdem dłuższych Jelczy M11 do Szczecina, zmieniła się obsługa taborowa na właśnie te pojazdy. Owe pojazdy aż przez dwadzieścia lat miały monopol na tę linię. Powodem takiego stanu był wiadukt znajdujący się przy lokomotywowni Szczecin Port Centralny, który skutecznie utrudnia przejazd większym pojazdom na wyspę. Co jakiś czas sprawdzono, czy tabor jest w stanie przejechać pod tym felernym wiaduktem. W 2006 roku próby przejazdem Ikarusem 280 zakończyły się sukcesem. W związku z tym podczas wakacji, kiedy pospieszne linie: D i E były zawieszone, na tym odcinku "węgierki" wyruszały na podbój linii. Pasażerowie od razu zaobserwowali niebywały luksus w postaci większej ilości miejsc.

W 1989 roku na linii 52 wprowadzono letni rozkład jazdy. Linia jeździła w soboty, niedziele i święta z częstotliwością co 14 minut a w dni powszednie co 21 minut.

Poza okresem letnim na linię 52 powracają wysłużone Jelcze. Wyżej wymieniona sytuacja powoduje sporo problemów. Na działki udają się w szczególności osoby starsze, które są po części niepełnosprawne. Wymiana pasażerów jest więc utrudniona i wydłuża się czas postoju na przystanku.

W okresie letnim na linię wyjeżdżają dwa autobusy, natomiast od 1 listopada do 31 marca linię obsługuje jeden autobus, najczęściej Jelcz M11. Linia kursuje od wczesnych godzin porannych, aż do tych późnowieczornych. Podczas obsługi letniej w dni powszednie dwie brygady kursują przez cały dzień, natomiast w dni świąteczne druga brygada wyjeżdża w godzinach o zwiększonych potokach pasażerskich (8-11 oraz 17-20).

W drugiej połowie roku 2008 kierownictwo SPA Dąbie wobec kończącego się okresu eksploatacyjnego wszystkich Jelczy M11 i Ikarusów 280 oraz opieszałości władz miasta w sprawie przebudowy wiaduktu kolejowego na ulicy Kanał Parnicki zaczęło szukać rozwiązań zastępczych, a mianowicie pojazdów mniejszych i niższych, które jednak zmieściłyby się pod wspomnianą przeszkodą.

14 listopada 2008 roku przystąpiono do testów z udziałem niskopodłogowego Neoplana N4011 wypożyczonego z niemieckiej firmy "Stadtverkehr Euskirchen". Testy pod wiaduktem powiodły się i według zapowiedzi przedstawicieli ZDiTM oraz SPA Dąbie wysłużone pojazdy z początkiem roku 2009 powinny zniknąć z obsługi tej linii. Zastąpią je trzy pojazdy dwudrzwiowe z 1998 roku, które będą wymagały zwiększenia częstotliwości na tej specyficznej linii.

W okresie 1 listopad - 31 marzec (dni powszednie) linię obsługują następujące brygady:

-52/1 (5:01-22:49)
-52/2 (7:34-10:36;12:50-18:39)

W dni świąteczne:

-52/1 (5:29-22:48)

W okresie 1 kwiecień - 31 październik (dni powszednie) linię obsługują następujące brygady:

-52/1 (5:01-21:15)
-52/2 (8:21-22:48)
-52/3 (10:34-19:23)

W dni świąteczne:

-52/1 (5:29-21:15)
-52/2 (9:22-22:48)
-52/3 (7:39-12:28;16:19-20:25)

W Boże Narodzenie, Wielkanoc i Nowy Rok jest jedna brygada:

-52/1 (5:29-22:48)

Z dniem 1 maja 2009 roku ZDiTM uruchomił trzecią brygadę na linii 52. Brygada będzie zaczynała swoją pracę o godzinie 10.11 w dni świąteczne i soboty, a kończyła o godzinie 21.38. Linia w tej konfiguracji będzie jeździła do początku czerwca, a po tym okresie zostaną wprowadzone nowe rozkłady jazdy. Również począwszy od dnia 1 maja 2009 roku na linii 52 pojawiają się również Volvo B10MA.

Z dniem 15 czerwca 2009 roku zmieniono rozkład jazdy linii 52. Linia kursuje w dni powszednie w godzinach 10:35 – 18:20 oraz w soboty i w dni świąteczne w godzinach 10:00 – 12:00 i 16:00 – 20:20 kursuje ze zwiększoną częstotliwością co 15 - 20 minut. W pozostałych godzinach obowiązuje dotychczasowa 20 i 40 minutowa częstotliwość.

Wraz ze zmianą rozkładu jazdy linii 52, wprowadzono zmiany nazw przystanków:
• „Kanał nż” na „Kanał Parnicki nż”,
• „Pucka” na „Ogrody Stoczniowiec”,
• „Wyspa Pucka Ogrody” na „Kutrowa”

Z dniem 4 grudnia 2010 roku wprowadzono na wniosek pasażerów korektę w zimowym, świątecznym rozkładzie jazdy dla linii autobusowej 52.

Kurs dotychczas wykonywany z Wyspy Puckiej o 8:53, opóźniony został na godzinę 9:29, a z przystanku Tkacka z godziny 8:36 na 9:12. Pozostałe godziny odjazdów pozostają bez zmian.

W ramach XX Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zorganizowano bieg pn. "Policz się z cukrzycą" w związku z tym zamknięto dla ruchu ulicę Grodzką w dniu 8 stycznia 2012 roku. Na czas trwania biegu (około 2 godzin) zmieniono trasę autobusów linii 52.

Przystanek początkowy (końcowy) dla linii 52 został czasowo przeniesiony na aleję Niepodległości (KFC). Powrót autobusów na stałe trasy następował przez Niepodległości – Pl. Żołnierza Polskiego – Farną – Sołtysią. Linia kursowała wg obowiązujących w tym okresie rozkładów jazdy. Przystanek „Grodzka” został czasowo przeniesiony na ulicę Farną przed skrzyżowaniem z ulicą Grodzką.

W związku z organizowaną imprezą „Jarmark Jakubowy” i zamknięciem dla ruchu ulicy Grodzkiej na odcinku od ulicy Tkackiej do Farnej i Placu Orła Białego, w dniach 18 - 23 lipca 2012 roku przystanek początkowy (końcowy) dla linii 52 został czasowo przeniesiony z ulicy Grodzkiej na aleje Niepodległości (KFC).

Powrót autobusów na stałe trasy przez Niepodległości – Pl. Żołnierza Polskiego – Farną – Sołtysią. Linia kursowała wg obowiązujących ówcześnie rozkładów jazdy.

Przystanek „Grodzka” zlokalizowany na ulicy Grodzkiej został czasowo przeniesiony na ulicę Farną przed skrzyżowanie z ulicą Grodzką.

W związku z wykryciem niewybuchu z czasów II wojny światowej w dniu 30 czerwca 2013 roku odbyła się operacja usunięcia znaleziska. Niewybuch znajdował się w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego. Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu kursowanie linii 52 zawieszono.

Impreza „Jarmark Jakubowy 2013” spowodowała zamknięcie ulicy Grodzkiej na odcinku od Tkackiej do Farnej i Placu Orła Białego, w dniach 23 - 29 lipca 2013 roku przystanek początkowy (końcowy) dla linii autobusowej 52 znajdował się na alei Niepodległości (KFC).

Jak w poprzednich latach powrót autobusów na stałe trasy odbywał się przez Niepodległości – Pl. Żołnierza Polskiego – Farną – Sołtysią. Linia kursowały wg obowiązujących rozkładów jazdy.

Jak co roku impreza „Jarmark Jakubowy 2014”, obywająca się w dniach 22 - 28 lipca 2014 roku, wymusiła zamknięcie ulicy Grodzkiej na odcinku od Tkackiej do Farnej i Plac Orła Białego od skrzyżowania z ulicami Staromłyńską, Łaziebną i Koński Kierat.

W tym okresie przystanek początkowy (końcowy) dla linii autobusowej 52 czasowo został przeniesiony na aleję Niepodległości (KFC). Autobusy kursowały częściowo zmienioną trasą przez Niepodległości, Pl. Żołnierza Polskiego, Farną i Sołtysią i dalej stałą trasą. Linia kursowała wg obowiązujących rozkładów jazdy.

Od dnia 11 kwietnia 2015 roku przez okres około dwóch tygodni prowadzony był remont pętli autobusowej Wyspa Pucka. Na ten czas pętla została całkowicie wyłączona z ruchu, a autobusy linii 52 kursowały w obu kierunkach skróconą trasą - do przystanku Ogrody Stoczniowiec.

Czasowej likwidacji uległy przystanki Kutrowa i Wyspa Pucka. Na czas prowadzonych prac z użytkowania wyłączony został parking znajdujący się przy ulicy Marynarskiej, w rejonie przystanku Ogrody Stoczniowiec. Na parkingu był postój i nawrót autobusów. 28 kwietnia 2015 roku zakończyły się prace na pętli i linia powróciła na swoją trasę.

Z powodu Jarmarku Jakubowego w dniach 21 - 27 lipca 2015 roku nastąpiła zmiana trasy linii autobusowej 52. Kursowała na trasie Wyspa Pucka - Brama Portowa. Autobusy zatrzymywały się dwukrotnie na przystankach „Brama Portowa”. Najpierw na ulicy Wyszyńskiego na peronie autobusowo – tramwajowym wspólnym z linią 3, 807, A, B, C, G, 522, 531 i 532 (w kierunku Placu Żołnierza Polskiego), a następnie przy pawilonach z kwiatami wspólnym z liniami 61, 75, 81, 87 (kierunek Most Długi), gdzie był przystanek końcowy.

1 września 2015 roku wprowadzono na linii nowy rozkład jazdy, uwzględniający nowy czas przejazdu autobusów między przystankami.

Z powodu VIII Jarmarku Jakubowego, w dniach 20 - 24 lipca 2016 roku, linia autobusowa 52 kursowała objazdem od ulicy Wyszyńskiego, Brama Portowa, Niepodległości z pominięciem przystanków ,,Tkacka’’ i ,,Grodzka’’. Został uruchomiony przystanek ,,Brama Portowa’’ zlokalizowany na Niepodległości (na wysokości KFC), był to przystanek początkowy/końcowy dla tej linii.

Z powodu prac drogowych (naprawą nawierzchni) ulicy Tkackiej, od dnia 25 lipca 2016 roku przystanek autobusowy Tkacka został do odwołania przeniesiony na aleję Niepodległości. Linia 52 kursowała objazdem od ulicy Wyszyńskiego, Brama Portowa, aleją Niepodległości. Uruchomiono dodatkowy przystanek Brama Portowa zlokalizowany na alei Niepodległości, na wysokości KFC, który był przystankiem początkowym/końcowym linii. Autobus kursował według obowiązującego rozkładu jazdy. Prace zakończono 10 sierpnia 2016 roku i linia wróciła na swoją trasę.

W związku z uroczystościami pogrzebowymi Piotra Jani - Wojewody Zachodniopomorskiego w Bazylice Św. Jakuba Apostoła przy ulicy Grodzkiej, 19 sierpnia 2016 roku linia kursowała objazdem od Wyszyńskiego do Bramy Portowej, nawrót następował na placu Żołnierza i dalej do tymczasowego przystanku na Bramie Portowej w zatoce w stronę Mostu Długiego.

Od 1 grudnia 2016 roku na trasie linii 52 pojawił się nowy przystanek w ciągu ulicy Energetyków (w kierunku Wyspy Puckiej) „Przychodnia Portowa na żądanie”.

Z powodu organizacji 9 lipca 2017 roku imprezy ,,Triathlon Szczecin 2017’’, 20 - 23 lipca 2017 roku Jarmarku Jakubowego 2017, który został zorganizowany w rejonie placu Orła Białego, i 26 lipca 2017 roku zorganizowanych uroczystości „Wojewódzkich Obchodów Święta Policji”, zmieniono trasę linii 52. Kursowała objazdem od Wyszyńskiego, Brama Portowa, Niepodległości. Uruchomiono też przystanek "Brama Portowa" w ciągu alei Niepodległości (na wysokości KFC). Był przystankiem końcowy/początkowym dla linii.

Od stycznia 2018 roku PKS Szczecin przejmuje obsługę linii 52 po wygranym przetargu na jej obsługę. Do czasu przejęcia obsługi linii przez PKS, na linie autobusy wystawiała zajezdnia SPA "Dąbie".

Na podstawie wiedzy własnej oraz Historii komunikacji miejskiej w Szczecinie
opracował: Filip Groszewski
współpraca: Janusz Światowy i Paweł Pieńkowski

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Pętla autobusowa Tkacka, Pętla tramwajowo-autobusowa Gocław, Pętla autobusowa Police Rynek, Linia M: (Linia Specjalna), Linia 102: Gocław - Police Tanowska Szkoła

Najważniejsze daty:
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)