Linia 52: Tkacka - Wyspa Pucka

[dodane 03.09.2008, g. 23:39 przez –– Filip_Police, ostatnio modyfikowane: 31.05.2010, g. 08:55 przez –– X]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 51: Kołłątaja - OsówLinia 53: Pomorzany Dobrzyńska - Stocznia Szczecińska »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Czyżby M11 nie były aż tak bardzo niezbędne?
Czyżby M11 nie były aż tak bardzo niezbędne?
1024x815; 226.1 KB
Trasa: Tkacka - Grodzka - Sołtysia - Wyszyńskiego (z powrotem: Wyszyńskiego - Tkacka) - most Długi - Energetyków - most Portowy - Gdańska - Kanał Parnicki - Marynarska

Historia numeru linii 52 rozpoczyna się w 1955 roku. Wtedy powstała nowa linia łącząca Gocław z sąsiednimi Policami. Autobusy na trasie: Gocław - Koszalińska - Lipowa - Nad Odrą - Skolwin - Mścięcino - Police Rynek (później wydłużona do polickiego osiedla) kursowały co 20 minut od godziny 7:50 do 23:00.

27 sierpnia 1962 roku nastąpiło zamknięcie ulicy Nad Odrą z powodu remontu i w związku z tym linia 52 jeździła na trasie Gocław - Kościelna - Przęsocin - Police. Natomiast linia 52/1 na trasie Skolwin - Police Rynek. Tego samego roku, ale 1 września podzielono linię 52 i utworzono trzy warianty:

- 52 I Bis kursowała na trasie Skolwin - Police Rynek
- 52 II Bis kursowała na trasie Gocław - Stołczyn
- 52 kursowała na trasie Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police

Jelcz i jego czarny film
Jelcz i jego czarny film
800x533; 142.9 KB

15 stycznia 1963 roku zakończono remont ulicy Nad Odrą i linia 52 powraca na swoją starą trasę: Gocław - Stołczyn - Police Osiedle. Niestety w dniu 2 kwietnia tego roku ponownie zamknięto ulicę Nad Odrą prowadząc dalej remont. I tak jak w poprzednim przypadku linia została podzielona:

- 52 I Bis kursowała na trasie Skolwin - Police Rynek
- 52 II Bis kursowała na trasie Gocław - Stołczyn
- 52 kursowała na trasie Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police.

Kroniki nie podają kiedy zakończyła się druga część remontu ulicy Nad Odrą. 1 marca 1967 roku nastąpiło zamknięcie ruchu w Mścięcinie. Podzielono linię 52 na:

- 52A jeżdżącą na trasie: Gocław - Boisko - Skolwin, obsługiwana pięcioma brygadami.
- 52B kursującą na trasie: Zajezdnia Golęcin - Przęsocin - Police Osiedle, obsługiwana czterema brygadami.

1 marca 1968 roku linia powraca na swoją starą trasę. Na trasie linii kolejne zawirowania występują od 14 sierpnia tego roku. Nastąpiło zamknięcie przejazdów kolejowych dla ruchu samochodowego na linii Szczecin - Trzebież. Autobusy linii 52 kursowały z Gocławia w kierunku Polic ulicami: Kościelną, Policką i dalej przez Przęsocin, Mścięcino do osiedla w Policach. Z kierunku Polic przez Mścięcino i Przęsocin, dalej ulicami Policką i Kościelną. Uruchomiono również dodatkowy autobus kursujący na trasie Mścięcino - Skolwin.

9 stycznia 1969 roku przywrócono kursowanie autobusów przez ulicę Wojska Polskiego w Policach, a 6 listopada przesunięto o 150 metrów przystanek "Nad Odrą" w kierunku polickiego osiedla.

23 lutego 1971 roku linia 52 rano dodatkowo kursowała trasą linii 60, zaś 1 lutego 1972 roku autobusy linii w związku z robotami drogowymi na terenie Polic kursowały na wydłużonej trasie do przystanku "Police Szkoła".

Wraz z reorganizacją taryfy na liniach podmiejskich 1 grudnia 1973 roku wprowadzono dla linii wyjeżdżających poza teren miasta specjalną numerację, przez co linia 52 otrzymała numer 102. W latach pięćdziesiątych linię 52 obsługiwały głównie Sany H25 i H27. Od 1963 pojawiają się na niej także pierwsze Jelcze 272.

Obecna 52 ma zupełnie inną przeszłość.

Działkowcy chcący dostać się do Wyspy Puckiej od 10 lutego 1968 roku mieli taką możliwość korzystając z linii M (bądź MB). Trasa tejże linii była bardzo zbliżona do dzisiejszej. Linia była obsługiwana przez mikrobusy marki Nysa. Prawdopodobnie w szczycie można było spotkać 5 takich pojazdów na trasie.

30 maja 1981 roku na linii dokonano rewolucji - wysłużone, i co najważniejsze, mało pojemne Nysy zostały zastąpione Jelczami 080. Wraz z tą zmianą zmieniło się oznaczenie linii - z M na 52. Trzy lata później, bo 11 maja 1984 roku autobusy zaczęły jeździć na wydłużonej trasie do oddalonej o 800 metrów nowo wybudowanej pętli przy ulicy Marynarskiej.

Ikarus na linii 52
Ikarus na linii 52
780x520; 136 KB

Wraz z przyjazdem dłuższych Jelczy M11 do Szczecina, zmieniła się obsługa taborowa na właśnie te pojazdy. Owe pojazdy aż przez dwadzieścia lat miały monopol na tę linię. Powodem takiego stanu był wiadukt znajdujący się przy lokomotywowni Szczecin Port Centralny, który skutecznie utrudnia przejazd większym pojazdom na wyspę. Co jakiś czas sprawdzono, czy tabor jest w stanie przejechać pod tym felernym wiaduktem. W 2006 roku próby przejazdem Ikarusem 280 zakończyły się sukcesem. W związku z tym podczas wakacji, kiedy pospieszne linie: D i E były zawieszone, na tym odcinku "węgierki" wyruszały na podbój linii. Pasażerowie od razu zaobserwowali niebywały luksus w postaci większej ilości miejsc.

W 1989 roku na linii 52 wprowadzono letni rozkład jazdy. Linia jeździła w soboty, niedziele i święta z częstotliwością co 14 minut a w dni powszednie co 21 minut.

Poza okresem letnim na linię 52 powracają wysłużone Jelcze. Wyżej wymieniona sytuacja powoduje sporo problemów. Na działki udają się w szczególności osoby starsze, które są po części niepełnosprawne. Wymiana pasażerów jest więc utrudniona i wydłuża się czas postoju na przystanku.

W okresie letnim na linię wyjeżdżają dwa autobusy, natomiast od 1 listopada do 31 marca linię obsługuje jeden autobus, najczęściej Jelcz M11. Linia kursuje od wczesnych godzin porannych, aż do tych późnowieczornych. Podczas obsługi letniej w dni powszednie dwie brygady kursują przez cały dzień, natomiast w dni świąteczne druga brygada wyjeżdża w godzinach o zwiększonych potokach pasażerskich (8-11 oraz 17-20).

W drugiej połowie roku 2008 kierownictwo SPA Dąbie wobec kończącego się okresu eksploatacyjnego wszystkich Jelczy M11 i Ikarusów 280 oraz opieszałości władz miasta w sprawie przebudowy wiaduktu kolejowego na ulicy Kanał Parnicki zaczęło szukać rozwiązań zastępczych, a mianowicie pojazdów mniejszych i niższych, które jednak zmieściłyby się pod wspomnianą przeszkodą.

14 listopada 2008 roku przystąpiono do testów z udziałem niskopodłogowego Neoplana N4011 wypożyczonego z niemieckiej firmy "Stadtverkehr Euskirchen". Testy pod wiaduktem powiodły się i według zapowiedzi przedstawicieli ZDiTM oraz SPA Dąbie wysłużone pojazdy z początkiem roku 2009 powinny zniknąć z obsługi tej linii. Zastąpią je trzy pojazdy dwudrzwiowe z 1998 roku, które będą wymagały zwiększenia częstotliwości na tej specyficznej linii.

W okresie 1 listopad - 31 marzec (dni powszednie) linię obsługują następujące brygady:

-52/1 (5:01-22:49)
-52/2 (7:34-10:36;12:50-18:39)

W dni świąteczne:

-52/1 (5:29-22:48)

W okresie 1 kwiecień - 31 październik (dni powszednie) linię obsługują następujące brygady:

-52/1 (5:01-21:15)
-52/2 (8:21-22:48)
-52/3 (10:34-19:23)

W dni świąteczne:

-52/1 (5:29-21:15)
-52/2 (9:22-22:48)
-52/3 (7:39-12:28;16:19-20:25)

W Boże Narodzenie, Wielkanoc i Nowy Rok jest jedna brygada:

-52/1 (5:29-22:48)

Z dniem 1 maja 2009 roku ZDiTM uruchomił trzecią brygadę na linii 52. Brygada będzie zaczynała swoją pracę o godzinie 10.11 w dni świąteczne i soboty, a kończyła o godzinie 21.38. Linia w tej konfiguracji będzie jeździła do początku czerwca, a po tym okresie zostaną wprowadzone nowe rozkłady jazdy. Również począwszy od dnia 1 maja 2009 roku na linii 52 pojawiają się również Volvo B10MA.

Na podstawie wiedzy własnej oraz Historii komunikacji miejskiej w Szczecinie
opracował: Filip Groszewski
współpraca: Janusz Światowy i Paweł Pieńkowski

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Pętla autobusowa Tkacka, Pętla tramwajowo-autobusowa Gocław, Pętla autobusowa Police Rynek, Linia M: (Linia Specjalna), Linia 102: Gocław - Police Tanowska Szkoła

Najważniejsze daty:
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)