Encyklopedia
Linia 522: Warszewo - Osiedle Kasztanowe
dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man
Trasa: Warszewo — Złotowska — Perlista — Szwedzka — Duńska — Szczecińska — Rostocka — Bandurskiego — Przyjaciół Ronda — Przyjaciół Żołnierza — Wilcza — Sczanieckiej — Cyryla i Metodego — Boguchwały — Asnyka — rondo Sybiraków — Kołłątaja — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Racławicka — Stacyjna — Pomorska — Goleniowska — rondo Gryfa — Lubczyńska — Goleniowska — Kniewska — Lubczyńska — Kablowa — Osiedle Kasztanowe
Historię tejże linii możemy porównać z dawną linią 204N, która kursowała w latach 90-tych ubiegłego wieku. Łączyła ona Dąbie z Zajezdnią Police, kursując po trasie bardzo zbliżonej do trasy obecnej linii 522.1 lipca 1997 roku przeprowadzono pierwszą wielką reformę komunikacji nocnej i wówczas zaczęła kursować linia 517 łącząca Dąbie Osiedle z Placem Rodła.
W czerwcu 2000 roku rozpoczął się remont Mostu Długiego, który spowodował zmianę trasy. linia 517 została skierowana na Trasę Zamkową i kursowała tak do 23 października 2000 roku.
W czasie remontu Mostu Długiego a mianowicie 1 lipca 2000 roku przeprowadzono kolejną reformę komunikacji nocnej. Postanowiono wydłużyć linię do Osiedla Kasztanowego.
1 października 2003 roku trasa linii została wydłużona z Placu Rodła do pętli „Kormoranów” z niektórymi kursami wydłużonymi do pętli „Warszewo”.
1 października 2008 roku przeprowadzono niewielką kosmetykę godzin odjazdów. Przesunięto odjazd z Osiedla Kasztanowego z godziny 23:40 na 23:43 a z pętli „Warszewo” z 0:35 na 0:38.
Ciekawostką jest przedstawiony projekt organizacji komunikacji nocnej w 2003 roku przez Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej. Zakładał on stworzenie linii 322, która miała kursować na trasie od Basenu Górniczego do Osiedla Kasztanowego. Projekt nigdy nie został wykorzystany.
Linia 522 obsługiwana jest przez dwie brygady, a przewoźnikiem jest zajezdnia PKS Szczecin.
21 września 2009 roku została zmieniona trasa linii 522 w związku z przebudową mostów wzdłuż ul. Goleniowskiej na odcinku od ulicy Lubczyńskiej do ulicy Kniewskiej - nad rzeką Chełszczącą i rzeką Żołnierska Struga.
Linia kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Od przystanku „Dąbie Osiedle” ulicami Goleniowską – Lubczyńską – Kniewską (nawrót na pętli przed Zakładami Drobiarskimi) – Kniewską – Lubczyńską i dalej po stałej trasie do Osiedla Kasztanowego według normalnego rozkładu jazdy.
Jednocześnie zostały uruchomione zastępcze przystanki w obu kierunkach:
- „Lubczyńska nż” zlokalizowany na ulicy Lubczyńskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Goleniowską,
- „Kniewska” kierunek Załom zlokalizowany na peronie pierwszym pętli przed Zakładami Drobiarskimi,
- „Kniewska” kierunek Dąbie Osiedle zlokalizowany na peronie drugim pętli przed Zakładami Drobiarskimi.
W związku z tym zawieszono na czas remontu przystanki „Kniewska I” na ulicy Kniewskiej, „Stacja Doświadczalna” „Wolińska” na ulicy Goleniowskiej.
W związku z otwarciem dla ruchu tramwajowego trasy w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej po zakończonym kapitalnym remoncie, od 22 września 2012 roku linia 522 kursuje w obu kierunkach od przystanku „Kołłątaja” przez ulicę Kołłątaja do Ronda Sybiraków i dalej po swojej trasie, z pominięciem ulic Krasińskiego i Niemcewicza oraz przystanku „Krasińskiego”.
Po oddaniu do eksploatacji przystanków autobusowych na ulicy Warcisława (na Trasie Północnej) oraz przy skrzyżowaniu z ulicą Rostocką, z dniem 5 listopada 2012 roku wprowadzono zmiany na linii.
- W kierunku Warszewa autobusy zatrzymują się na przystanku „Kormoranów” w zatoce autobusowej na ulicy Rostockiej między skrzyżowaniami z ulicami Thugutta i Kresową a Warcisława,
- w kierunku prawobrzeża zatrzymywały się na przystanku warunkowym w zatoce autobusowej na ulicy Rostockiej przed skrzyżowaniem z Warcisława,
- na przystanku „Kormoranów” – przystanku końcowym w zatoce autobusowej na ulicy Warcisława, między skrzyżowaniami z ulicą Kresową a Rostocką.
Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Kormoranów” w kierunku Warszewa, zlokalizowany na Bandurskiego przed skrzyżowaniem z ulicami Thugutta i Kresowa.
Od 4 listopada 2013 roku w związku ze zmianą organizacji funkcjonowania komunikacji miejskiej na Niebuszewie, linia w obu kierunkach zatrzymuje się na przystanku „Niemcewicza”.
Zamknięcie mostu Cłowego w okresie od 15 czerwca 2016 do 3 sierpnia 2017 roku wymusiło zmianę trasy linii. Od pętli „Basen Górniczy” kursowała ona przez most Pionierów, ulicami: Hangarową-Gryfińską-Krzywoń do przystanku „Emilii Gierczak”.
Od 9 stycznia 2021 w związku z pierwszym etapem przebudowy torowisk – na odcinku od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo”, linia kursowała w obie strony objazdem na trasie: od ulicy Cyryla i Metodego przez Ofiar Oświęcimia, Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian.
Od 1 maja 2021 roku linia obsługuje nowe przystanki:
- Ogrody „Załomiak” (wspólny z liniami 77 i 96, tylko w kierunku Warszewa/Rostockiej),
- Załom Szkoła (wspólne z liniami 77 i 96, w obu kierunkach),
- Lubczyńska (wspólne z liniami 77 i 96, w obu kierunkach),
- Łączna (wspólne z linią 57, w obu kierunkach).
Od 29 maja 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Rodła” linia 522 kursowała przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki.
W związku z kolejnym etapem przebudowy placu Rodła, od 24 lipca 2021 między przystankami „Brama Portowa” a „Rayskiego” linia 522 w kierunku Warszewa kursowała przez aleję Niepodległości, aleję Wyzwolenia, z nawrotem na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki i dalej przez aleję Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką.
Od 20 listopada 2021 w związku z przywróceniem funkcjonowania pętli „Kołłątaja”, linia 522 w kierunku Warszewa od przystanku „Kołłątaja” kursuje przez ulicę Kołłątaja, rondo Sybiraków i ulicę Niemcewicza do ulicy Cyryla i Metodego i dalej bez zmian. Likwidacji uległy tymczasowe przystanki „Ofiar Oświęcimia” i „Cyryla i Metodego”. Trasa przejazdu w prawobrzeża nie uległa zmianie.
Od 18 grudnia 2021 z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, linia 522 od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką w kierunku placu Żołnierza Polskiego kursowała wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.
22 stycznia 2022 w związku z przebudową alei Wyzwolenia, skierowano autobusy linii 522 na objazd w kierunku Warszewa od przystanku „Rayskiego” przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica pod kładką. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia”.
16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku prawobrzeża autobusy kursowały dotychczasową trasą, ale ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, zaś zlikwidowany został przystanek „Plac Rodła” w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła. W kierunku pętli „Warszewo” i od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” autobusy kursowały przez ulicę Małopolską, w lewo na torowisko tramwajowe, ulicę Matejki, ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Zlikwidowano dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Filharmonia” na torowisku tramwajowym.
1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła autobusy linii 522 powróciły na stałą trasę między przystankami „Brama Portowa” i „Rayskiego”. Likwidacji uległ przystanek „Filharmonia”. Uruchomiony został przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (kierunek Niebuszewo).
W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku Centrum, autobusy linii 522 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.
Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.
Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono w nocy 17/18 grudnia 2022. W kierunku pętli „Osiedle Kasztanowe” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.
Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.
W dniach 9-10 maja 2023 roku, w związku z koniecznością usunięcia awarii wodociągowej oraz zamknięciem ulicy Rostockiej (na odcinku od ul. Szczecińskiej do ul. Łącznej) skierowano linię 522 na objazd. Od przystanku „Łączna nż” autobusy jechały ulicą Łączną – Przepiórki – Świergotki (z postojem wyrównawczym do rozkładowego odjazdu), a następnie ulicą Rostocką włączając się na swoją stałą trasę.
W nocy 28/29 maja 2023 w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 522 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.
Ponadto w kierunku Osiedla Kasztanowego, autobusy linii 522 dodatkowo zatrzymywały się na przystanku „Kołłątaja” zlokalizowanym w ciągu ulicy Staszica pod kładką.
Na kursie o godz. 3:55 z Warszewa dłuższy, 8-minutowy postój realizowano w godz. 4:09–4:17 na przystanku „Kołłątaja” zlokalizowanym w ciągu ulicy Staszica pod kładką.
W związku z przywróceniem ruchu ogólnego na całej długości alei Wyzwolenia, od 8/9 lipca 2023 autobusy linii 522 w kierunku centrum, między rondem Giedroycia a przystankiem „Rayskiego” (kierunek centrum) ponownie rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulicy Felczaka i ulicy Unisławy). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Unisławy”. Uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Plac Witosa” (przystanek tymczasowy zlokalizowany na wysokości przystanku tramwajowego).
W przeciwnym kierunku, między przystankiem „Plac Witosa” a rondem Giedroycia, autobusy rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulic Lubomirskiego i Staszica). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Staszica”, zaś uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Kołłątaja” (przystanek tymczasowy zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed rondem Giedroycia).
Ponadto w kierunku Osiedla Kasztanowego od przystanku „Cyryla i Metodego” autobusy kursowały przez ulicę Cyryla i Metodego, ulicę Niemcewicza, rondo Sybiraków, ulicę Kołłątaja do ronda Giedroycia i dalej bez zmian. Nie były obsługiwane przystanki: „Cyryla i Metodego” (przystanek tymczasowy), „Ofiar Oświęcimia” i „Kołłątaja” (w ciągu ulicy Staszica). Uruchomiono przystanki: „Boguchwały” i „Niemcewicza”.
W związku z rozpoczęciem robót budowlanych przy budowie węzła SKM Dąbie (Północ), w okresie od 28/29 sierpnia do 19/20 grudnia 2023 roku zamknięto dla ruchu ulicę Stacyjną od skrzyżowania z ulicą Racławicką do skrzyżowania z ulicą Pomorską. Autobusy linii 522 w tym czasie skierowano objazdem: od ulicy Racławickiej za mostem nad rzeką Płonią w prawo w ulicę Nurkową, dalej w lewo w przygotowany łącznik do ulicy Stacyjnej, w lewo w ulicę Stacyjną, w lewo w ulicę Racławicką i przez ulicę Racławicką do skrzyżowania z ulicami Newtona, Goleniowską i Pomorską.
Przystanki „Dąbie Dworzec” tymczasowo przeniesiono na przeciwną stronę jezdni i zlokalizowano przed skrzyżowaniem z ulicą Nurkową.
Po zakończeniu przebudowy pętli „Dworzec Niebuszewo” i jednoczesnym przywróceniu ruchu ogólnego w ciągu ulic Asnyka, Boguchwały i Orzeszkowej, od nocy 2/3 września 2023 roku linia 522 powróciła do kursowania ulicami Kołłątaja – Asnyka – Boguchwały – Cyryla i Metodego do przystanku „Cyryla i Metodego”. Na trasie przywrócono dotychczasowe przystanki w lokalizacjach sprzed przebudowy.
23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanki „Plac Żołnierza Polskiego”, „Plac Rodła” (tylko w kierunku Niebuszewa), „Rayskiego” i „Plac Witosa” przeniesiono na torowisko tramwajowe. Przystanek „Plac Rodła” w kierunku prawobrzeża pozostał w dotychczasowej lokalizacji, w ciągu alei Wyzwolenia przy „Locie”.
Operator: PKS Szczecin