Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia 525: Krzekowo - Wiszesława

[dodane 18.02.2009, g. 15:22 przez 0, ostatnio modyfikowane: 20.02.2018, g. 17:07 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 524: Pomorzany Dobrzyńska - Zajednia PoliceLinia 526: Dworzec Główny - Police Zajezdnia »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Jak widać wybrane kursy linii 525 nie cieszyły się zbyt dużą frekwencją
Jak widać wybrane kursy linii 525 nie cieszyły się zbyt dużą frekwencją
1024x768; 147.1 KB
Jeszcze do połowy lat 90 – tych na szczecińskich torowiskach mieliśmy okazję oglądać nocne tramwaje. Taki właśnie środek transportu, a konkretnie linia 6N, zapewniała mieszkańcom Golęcina i okolic komunikację po zachodzie słońca. Gdy w grudniu 1996 roku nocne tramwaje odeszły do lamusa, we wspomnianym rejonie powstała potrzeba zorganizowania komunikacji nocnej. Mieszkańcy musieli uzbroić się w cierpliwość, gdyż nastąpiło to ponad osiem miesięcy po likwidacji nocnych tramwajów. Dnia 1 lipca 1997 roku na mocy wielkiej rewolucji komunikacji nocnej uruchomiono dwie linie autobusowe, mające zaspokoić potrzeby mieszkańców Golęcina. Jedną z nich była linia 505 kursująca w relacji Krzekowo – Wiszesława. Jej trasa przedstawiała się następująco:

Pętla Krzekowo - Żołnierska - Mickiewicza - Bohaterów Warszawy - Jagiellońska - Plac Sprzymierzonych - Piłsudskiego - Plac Rodła - Matejki - Malczewskiego - Parkowa - Dubois - Firlika - Nocznickiego - Stalmacha - Lubeckiego - Konarskiego - Ludowa (z powrotem Konarskiego) - Dębogórska – pętla Wiszesława.

Taka trasa linii umożliwiała komunikację z większymi centrami przesiadkowymi miasta. Wraz z linią 510 zapewniała dogodny transport do zajezdni Golęcin, z którego korzystali głównie jej pracownicy.

Po 2000 roku postanowiono zmienić trasę linii, a co za tym idzie obsłużyć rejony ulic Spacerowej – Arkońskiej – Niemierzyńskiej. Nowa trasa linii ukształtowała się w sposób:

Pętla Krzekowo - Klonowica - Unii Lubelskiej - Wojska Polskiego - Spacerowa - Niemierzyńska - Arkońska - Krasińskiego - Wyzwolenia - Plac Rodła i dalej po stałej trasie aż do pętli Wiszesława.

Trasa ta obowiązuje do dziś, czego nie można powiedzieć o numerze linii. W związku z reformą numeracji linii nocnych, 1 października 2003 roku 505 przenumerowano na 525.

Trasa linii jest w miarę stabilna. W ostatnich latach tylko raz zmieniała swoją trasę. Od 26 marca do 30 lipca 2007 roku linia kursowała objazdem z powodu remontu wiaduktu w ciągu ulicy Druckiego - Lubeckiego. W kierunku Krzekowa autobus jechał ulicami: Robotniczą, Hożą, Obotrycką, Komuny Paryskiej i Rugiańską do ulicy Lubeckiego i dalej po stałej trasie. Z tego powodu o trzy minuty przyspieszone zostały kursy linii wykonywane z pętli Wiszesława. Zawieszony został ponad to przystanek „Konarskiego” w kierunku Krzekowa. W odwrotnym kierunku trasa linii nie zmieniła się.

Linia obsługiwana jest przez zajezdnię Klonowica Autosaniami H6. Niekiedy, z okazji imprez organizowanych w mieście, na linię wystawiany jest tabor przegubowy. Sytuacja taka miała miejsce 10 czerwca 2007 roku oraz 15 czerwca 2008 roku. W obu przypadkach na linii pojawiły się Ikarusy 280, w drugim przypadku był to wóz o numerze 1097.

Linia kursuje z częstotliwością od 60 do 120 minut. Długość trasy wynosi około 14 kilometrów, zaś czas przejazdu 27 - 28 minut.

W dniach 6 marca - 2 kwietnia 2010 roku z powodu remontu pętli "Krzekowo" skrócono trasę linii 525. Autobusy jadące w kierunku Krzekowa kończą bieg na przystanku "Klonowica Zajezdnia".

• linia 525 kursowała wg normalnego rozkładu jazdy na skróconej trasie: Wiszesława – Klonowica Zajezdnia.

Prowadzone prace drogowe w dniach 17 - 18 września 2010 roku nastąpiło zamknięcie dla ruchu modernizowanego odcinka ulicy Matejki od ulicy Malczewskiego do Placu Rodła. Na czas prowadzonych prac autobusy linii 101, 107, C, 59, 524, 525 na kierunku do pl. Rodła kursowała objazdem przez al. Wyzwolenia.

Z powodu kolejnego etapu przebudowy ulic Arkońskiej i Niemierzyńskiej, od 4 lipca 2011 roku, Zarząd Dróg wprowadził zmiany w kursowaniu linii 525.

• linia nocna 525 w kierunku Wiszesława kursowała od ulicy Arkońskiej przez ulice Broniewskiego, z pominięciem Wszystkich Świętych. W przeciwnym kierunku linia jechała ulicami Chopina – Wiosny Ludów – Malinową – Wojciechowskiego – Arkońską i dalej po swojej trasie według obowiązującego rozkładu jazdy.

• zlikwidowano na ten czas przystanki: „Wszystkich Świętych” w obu kierunkach oraz „Arkońska Szpital” i „Tatrzańska” w kierunku Krzekowa. Przygotowano dodatkowy przystanek „Chopina” w kierunku Krzekowa.

• przystanek „Arkońska Szpital” przeniesiony został na ulice Arkońską miedzy skrzyżowaniem ulic Bułgarską i Broniewskiego.

• później bo, 18 lipca 2011, linia z powodu remontu skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńska i Niemcewicza, kursowała objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja, z pominięciem przystanku „Niemcewicza” (ulica Niemcewicza).

W dniach 11 - 25 czerwca 2012 roku zmieniła się organizacja ruchu na ulicy Arkońskiej. Zmiany obowiązywały z powodu wprowadzonych prac związanych z modernizacją skrzyżowania ulicy Arkońskiej z ulicą Wojciechowskiego. Skrzyżowanie zostało zamknięte dla pojazdów, a ruch skierowany został objazdem przez ulice Tatrzańską. Ulica Arkońska na odcinku od Wojciechowskiego do Tatrzańskiej była dwukierunkowa po której jeździły linie 80 i 525.

• autobusy linii 525 w kierunku Krzekowa kursowały objazdem przez ulice Zdrojową i Tatrzańską, według normalnego rozkładu jazdy.

Otwarcie dla ruchu tramwajowego trasy w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej po zakończonym kapitalnym remoncie, w dniu 22 września 2012 roku wymusiło wprowadzenie zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej:

• autobusy linii 80 i 525 wróciły na swoje podstawowe trasy. Od pętli tramwajowej Las Arkoński za skrzyżowanie z ulicą Papieża Pawła VI autobusy kursują po pasie tramwajowo-autobusowym w obu kierunkach, i dalej po pasie na torowisku do przystanku „Muzeum Techniki”. Autobusy linii 80 i 525 dodatkowo zatrzymują się na przystanku „Wojciechowskiego” w obu kierunkach.

• wprowadzono skomunikowanie linii 522 w kierunku Dąbia Osiedla z linią 525 w kierunku Krzekowa na przystanku „Kołłątaja” o godzinie 4:10 we wszystkie noce. Maksymalny czas oczekiwania autobusu linii 525 wynosi 2 minuty.

Budowa kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika w dniach 8 września 2014 - 4 lutego 2015 roku, wymusiła zmianę trasy i lokalizacje przystanków dla linii 53, 60, 67, 525 i 526.

• linie 525 i 526 w kierunku Wiszesława i Polic pojadą bez zmian, w kierunku przeciwnym objazdem ulicami 1 Maja i Ceglaną. Na czas prowadzenia prac Zakład Wodociągów i Kanalizacji wyłączył z ruchu ogólnego ulice Nocznickiego i Firlika pomiędzy ulicami 1 Maja a Ceglaną

Etapowanie prac z przebudową ulicy Arkońskiej wymusiło od czwartku 15 lutego 2018 roku, do odwołania zmianę lokalizacji przystanków „Spacerowa” dla linii 80 i 525.

• dla autobusów linii 525 jadących w kierunku pętli „Krzekowo” przystanki zostały zlokalizowane w ciągu alei Wojska Polskiego, a dla jadących w kierunku „Wiszesława” pozostawiono bez zmian.

na podstawie www.swiatowy.org i wiedzy własnej opracował Darek Krukowski, aktualizacja Janusz Światowy na podstawie komunikatów ZDiTM

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)