Szczecin Blog

 Linia 526: Dworzec Główny - Police Zajezdnia

[dodane 21.02.2009, g. 00:27 przez stoch, ostatnio modyfikowane: 20.02.2018, g. 17:30 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 525: Krzekowo - WiszesławaLinia 526A: Mścięcino Krzyżówka - Skolwin »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
MAN NL223 przygotowany do pierwszego kursu linii nocnej 526
MAN NL223 przygotowany do pierwszego kursu linii nocnej 526
1024x768; 125.4 KB
Dworzec Główny PKP - Kolumba - Nabrzeże Wieleckie - Jana z Kolna - Łady - Firlika - Hutnicza - Nocznickiego (z powrotem: Nocznickiego - Firlika) - Stalmacha - Druckiego-Lubeckiego – Ludowa (z powrotem: Konarskiego) - Dębogórska – Wiszesława - Światowida - Lipowa - Nad Odrą - Stołczyńska - Police: Nadbrzeżna - Cisowa - Asfaltowa - Wojska Polskiego - Plac Chrobrego - Grunwaldzka - Siedlecka - Grzybowa - Piaskowa - Wyszyńskiego - Piłsudskiego - Tanowska - Fabryczna – Zajezdnia Police

Historia...



...linii nocnej 526 jak i innych tego typów linii sięga połowy lat 80 XX wieku. Wówczas istniała jedna, która swoją trasą przypomina "niebezpieczną linię nocną". Mowa jest oczywiście o linii 202N kursującej w relacji GocławGrzybowa. Uruchomienie pierwszych 3 linii autobusowych nocnych (poza 202N jeździły linie 201N i 204N) było zalążkiem do większego przedsięwzięcia. Kolejny wielki krok w tym kierunku postawiono w nocy z 1 na 2 grudnia 1996 roku likwidując tramwaje nocne. Jednakże autobusy jeżdżące w zastępstwie za te linie pojawiły się dopiero 7 miesięcy później. Otóż dnia 1 lipca 1997 roku rozpoczęło się wielkie oblężenie "nocników" na miasto. Pod tą datą kryje się likwidacja starych linii nocnych i uruchomienie nowych, w tym linii 506. Wymieniony wcześniej autobus został utworzony na wzór linii 202N. Linia 506 różniła się od 202N pętlami po szczecińskiej, jak i polickiej części trasy, to jest w Policach linia dojeżdżała do Zajezdni Police, a w Szczecinie do Pomorzan. Kolejną wielką reformę przeprowadzono 1 października 2003 roku. Wtedy ówczesne 506 przeobraziło się niczym gąsienica w motyl w linię 526. Nie oznaczało to jednak, że autobusy tej linii nie odwiedzą "dzielnic cudów". Lecz nowa linia oferowała dłuższe przerwy na pętlach, gdzie kierowcy ucinają sobie kilkunastominutową, a niekiedy godzinną drzemkę, gdyż 526 była skróconą do Dworca Głównego wersją 506. Objazdy w okresie zwłaszcza letnim była i jest normą na 526. Właściwie nie ma co się dziwić autobusy tej linii przejeżdżają przez ulicę Jana z Kolna, na której co roku odbywają się Dni Morza. W okresie imprezy od ulicy Firlika autobusy kursują ulicą Dubois, ulicą Parkową, ulicą Matejki przez plac Hołdu Pruskiego do Trasy Zamkowej, którą zjeżdżają na "wolny" odcinek ulicą Jana z Kolna.

Jednak objazd, po którym linia jeździła przez dłuższy okres przytrafił się z powodu remontów w północnej części Szczecina. W związku z tym od 12 września 2006 roku linia od przystanku "Skolwin Dworzec" (kier. Police) jechała do Polic przez ulicę Stołczyńska i ulicę Policką.

Kolejna zmiana trasy nastąpiła 8 stycznia 2007 roku Wówczas wjazd kieszeniowy nie był wykonywany pod Papiernią "Skolwin", lecz na skrzyżowaniu ulic Stołczyńskiej i Celulozowej. Wraz ze zbliżającym się końcem robót trasę "wyprostowano". Autobusy od 6 lipca 2007 roku do 3 czerwca 2008 roku kursowały od ulicy Stołczyńskiej przez ulicę Inwalidzką, ulicę Kamienną, ulicę Artyleryjską do przystanku "Orłowska" i dalej po starej trasie do zajezdni.

Niespełniona przyszłość



W 2003 roku Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej przedstawiło dyrekcji Zarządowi Dróg i Transportu Miejskiego "Projekt organizacji komunikacji nocnej". Znalazły się tam również zapiski o linii 306, której pierwowzorem była linia 506. Linia miała kursować na trasie:

PLAC RODŁA (ZUS) – Aleja Piłsudskiego – Plac Rodła – Aleja Wyzwolenia – Plac Żołnierza Polskiego – Aleja Niepodległości – Brama Portowa – Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Jana z Kolna – Łady – Firlika – Hutnicza – Nocznickiego (z powrotem: Nocznickiego – Firlika) – Stalmacha – Druckiego-Lubeckiego – Ludowa (z powrotem: Konarskiego) – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Nad Odrą – Stołczyńska – Police: Nadbrzeżna – Cisowa – Asfaltowa – Wojska Polskiego – Plac Chrobrego – Grunwaldzka – Kołłątaja – Mazurska – Piłsudskiego – Grzybowa – Piaskowa – Wyszyńskiego – Piłsudskiego – Siedlecka – Tanowska – Fabryczna – ZAJEZDNIA POLICE

Obsługa



Linia nocna 526 jest obsługiwana przez SPPK jedną brygadą:
  • 526/1 (23:20 - 5:08)

Na linię wyjeżdżają wyłącznie autobusy o klasie pojemności MAXI. Niekiedy z okazji imprez kulturalnych, na linię wypuszczane są pojazdy klasy MEGA. Tak było w nocy z 13 na 14 czerwca 2009 roku, gdy z okazji Dni Morza na 526 wypuszczono MAN-a NG262 768.

Wszystkie przystanki na trasie 526, jak i innych linii nocnych są na żądanie:
  • Police Zajezdnia
  • Police Tanowska
  • Police Chodkiewicza (tylko w kierunku Dworca Głównego)
  • Police Klub Nauczyciela (tylko w kierunku Zajezdni Police)
  • Police Wyszyńskiego
  • Police Osiedle Chemik
  • Police Piaskowa Szkoła
  • Police Piaskowa
  • Police Grzybowa
  • Police Piłsudskiego Rondo (tylko w kierunku Dworca Głównego)
  • Police Szpital
  • Police Dworzec
  • Police Grunwaldzka
  • Police Rynek
  • Police Wojska Polskiego
  • Police Mścięcino Krzyżówka
  • Police Cisowa
  • Police Jesinowa
  • Orłowska
  • Nowy Świat
  • Wodna
  • Stołczyńska
  • Skolwin Dworzec
  • Celulozowa
  • Długa
  • Nad Odrą Huta
  • Zamknięta
  • Kościelna
  • Nad Odrą
  • Gocław
  • Lipowa
  • Światowida
  • Strzałowska
  • Zajezdnia Golęcin
  • Robotnicza
  • Konarskiego (tylko w kierunku Dworca Głównego)
  • Ludowa (tylko w kierunku Zajezdni Police)
  • Dobromiry
  • Lubeckiego
  • Stocznia Szczecińska (tylko w kierunku Dworca Głównego)
  • Hutnicza (tylko w kierunku Zajezdni Police)
  • Dubois
  • Dworzec Morski
  • Wały Chrobrego
  • Wyszyńskiego
  • Dworzec Główny

Długość trasy wynosi 24,08/24,23 kilometrów, a przelot trasy 45/46 minut.

Jako ciekawostkę można dodać, że do rewolucji dotyczącej nazw przystanków linia 526 była jedyną linią, która obsługiwała dwa różne przystanki o tej samej nazwie "Wyszyńskiego". Oba istnieją do dziś i są obsługiwane przez tą linię, lecz jeden z nich nosi dziś nazwę "Police Wyszyńskiego".

Przebudowa ulicy Wyszyńskiego w Policach, w dniach 18 kwietnia - 21 listopada 2009 roku na liniach 103, 106, 107, 109, 110, 111, F, 524 i 526 wprowadziła zmiany tras i rozkładów jazdy.

• autobusy linii 109, 111 i 526 kursowały objazdem od ulicy Piłsudskiego ulicami Bankową i Zamenhofa do ulicy Piaskowej i dalej bez zmian. Objazd obowiązywał dla obu kierunków. W obu kierunkach nieczynne były przystanki: "Police Wyszyńskiego", "Police Osiedle Chemik" i "Police Piaskowa Szkoła". Na trasie objazdu dla obu kierunków uruchomiono przystanki: "Police Bankowa" przy skrzyżowaniu ulic Bankowej i Wyszyńskiego oraz "Police Zamenhofa" przy skrzyżowaniu ulic Piaskowej i Zamenhofa.

Organizacja imprezy pn. „X ROCZNICA UTWORZENIA WIELONARODOWEGO KORPUSU PŁN-WSCH.”, która odbywała się w dniach od 19 - 20 września 2009 roku wymusiła zmianę organizacji ruchu w ciągu ulicy Jana z Kolna.

• w dniach 18 - 21 września 2009 roku została zamknięta dla ruchu ulica Jana z Kolna (na odcinku od ulicy Kapitańskiej do Trasy Zamkowej), Komandorska, Admiralska, Wały Chrobrego. Zmieniona zostaje trasa linii tramwajowej 6 oraz trasa linii autobusowej 526.

• linia 526 kursowała na trasie: Dworzec Główny – Trasa Zamkowa – plac Hołdu Pruskiego – Matejki – Dubois i dalej stałą trasą do Zajezdni Police, wg normalnego rozkładu jazdy.

Organizacja Miejskiego Sylwestra, który odbywał się na ulicy Jana z Kolna w dniach w dniach 31 grudnia 2009 - 1 stycznia 2010 roku, nastąpiła zmiana trasy linii tramwajowej 6 oraz linii autobusowych 70 i 526.

• linia 526 będzie kursowała od Dworca Głównego częściowo zmienioną trasą przez Trasę Zamkową – Matejki – Parkową – Dubois i dalej po stałej trasie do Zajezdni Police.

Impreza „Piknik nad Odrą 2010” odbywająca się na terenie Wałów Chrobrego i ulicy Jana z Kolna w dniach w dniach 7 - 10 maja 2010 roku nastąpiła zmiana trasy linii tramwajowej 6 oraz linii autobusowej 70 i 526.

• linia 526 kursowała na trasie: Dworzec Główny – Wyszyńskiego – Niepodległości – pl. Hołdu Pruskiego – Matejki – Dubois i dalej po stałej trasie do Zajezdni Police, wg normalnego rozkładu jazdy.

Organizacją imprezy „Dni Rzeki Odry 2010” w dniach 9 - 12 lipca 2010 roku nastąpiło zamknięcie dla ruchu ulicy Jana z Kolna na odcinku od Trasy Zamkowej do ulicy Kapitańskiej oraz zmiana trasy linii tramwajowej 6 oraz linii autobusowej 526.

• linia 526 kursowała na trasie: Dworzec Główny – Nabrzeże Wieleckie – Trasa Zamkowa – plac Hołdu Pruskiego – Matejki – Dubois i dalej po stałej trasie do Zajezdni Police, wg normalnego rozkładu jazdy.

W dniach 7 – 8 sierpnia 2010 roku odbywała się impreza Festiwal Sztucznych Ogni 2010, organizowana przez Urząd Miejski. Miejscem imprez był rejon Wałów Chrobrego.

• linia 526 kursowała na trasie: Dworzec Główny – Trasa Zamkowa – plac Hołdu Pruskiego – Matejki – Dubois i dalej stała trasą do Zajezdni Police, wg normalnego rozkładu jazdy.

W dniach 23 lipca - 2 września 2012 roku z powodu remontu została zamknięta dla ruchu ulica Grzybowa w Policach. Na czas remontu zostały zmienione trasy linii autobusowych 103, 111, 524, 526 i Linii Samorządowej. Prace wykonywała firma FDO Sp. z o.o. na zlecenie Gminy Police. Linie 103, 111, 524, 526, Linia Samorządowa kursowały częściowo zmienioną trasą:

• w kierunku ulicy Wyszyńskiego ruch autobusów odbywał się ulicami Grzybową – Bankową – Zamenhofa – Piaskową i dalej po stałej trasie.
• w kierunku Police Rynek ruch autobusów odbywał się ulicami: Piaskową – Odrzańską – Bankową – Grzybową i dalej po stałej trasie.

Autobusy jeździły wg normalnego rozkładu jazdy. Czasowo uległy likwidacji przystanki Police Piaskowa” w obu kierunkach, oraz przystanek „Police Grzybowa” w kierunku do ulicy Wyszyńskiego. Na czas zamknięcia ulicy Grzybowej uruchomiono przystanek zastępczy „Police Bankowa” zlokalizowany za skrzyżowaniem ulicy Grzybowej z ulicą Bankową, w kierunku ul. Wyszyńskiego.

7 sierpnia 2013 roku wprowadzono kolejne zmiany w organizacji ruchu w rejonie Wałów Chrobrego z powodu trwających imprez „The Tali Ships’ Races” i „Pyromagic”. Większość ulic sąsiadujących z Wałami Chrobrego została udostępniona dla ruchu. Do 12 sierpnia zamknięte były ulice Jana z Kolna, Wały Chrobrego, Admiralska, Komandorska oraz fragment Zygmunta Starego i Szczerbcowej (pomiędzy Wałami Chrobrego a Jarowita).

• linia 526 jeździła objazdem w obu kierunkach od przystanku „Wyszyńskiego” (przystanek przeniesiony do zatoki na Wyszyńskiego) przez: Wyszyńskiego – Bramę Portową – Niepodległości – Plac Żołnierza Polskiego – Plac Hołdu Pruskiego – Matejki – Malczewskiego – Parkową – Dubois i dalej swoją stała trasą, wg normalnego rozkładu jazdy.

Budowa kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika od 8 września 2014 - 4 lutego 2015 roku, wymusiła zmianę trasy i lokalizacje przystanków dla linii 53, 60, 67, 525 i 526.

• linie 525 i 526 w kierunku Wiszesława i Polic pojadą bez zmian, w kierunku przeciwnym objazdem ulicami 1 Maja i Ceglaną. Na czas prowadzenia prac Zakład Wodociągów i Kanalizacji wyłączył z ruchu ogólnego ulice Nocznickiego i Firlika pomiędzy ulicami 1 Maja a Ceglaną

Przebudowa torowiska tramwajowego w dniach 18 lutego - 30 marca 2015 roku, w rejonie Mostu Długiego wymusiła zmianę organizacja komunikacji miejskiej. Na czas remontu zmieniono trasy tramwajów linii 3 oraz autobusów linii 70, 87 i 526 z powodu braku możliwości przejazdu Nabrzeżem Wieleckim na wprost przez skrzyżowanie przy Moście Długim.

• w kierunku Urzędu Miasta i Polic autobusy skręcały w ulice Wyszyńskiego a następnie w Tkacką, Grodzką, Farną, Trasę Zamkową i dalej jechały stałą trasą. Przystanek Wyszyńskiego został przeniesiony na dotychczasowy przystanek linii pośpiesznych i linii 807 na ulicy Wyszyńskiego.

• w kierunku Dworca Głównego autobusy linii 70 i 526 kursowały objazdem ulicy Wyszyńskiego na wysokości ulicy Sołtysiej wykonywały nawrót i jechały dalej w kierunku ulicy Kolumba.

Organizacja imprezy „Piknik na Odrą 2015” w dniach 8 - 11 maja 2015 roku linia tramwajowa 6 i autobusowa 526 kursowały częściowo zmienioną trasą.

• linia 526 kursowała na trasie Dworzec Główny, Wyszyńskiego, Niepodległości, plac Hołdu Pruskiego, Matejki, Dubois i dalej po stałej trasie do zajezdni Police, według normalnego rozkładu jazdy. Na czas zmiany trasy czasowej likwidacji uległy przystanki Wały Chrobrego, Dworzec Morski.

Organizacja imprezy VIII Międzynarodowego Finału Ogni Sztucznych Pyromagic 2015 w dniach 7 - 8 sierpnia 2015 roku wymusiła zmianę trasy linii 526.

• linia 526 kursowała objazdem w obu kierunkach od przystanku „Wyszyńskiego” (przeniesiony do zatoki na Wyszyńskiego przez: Wyszyńskiego – Bramę Portową – ul. Niepodległości – Plac Żołnierza Polskiego – Plac Hołdu Pruskiego – ul. Matejki – ul. Malczewskiego – ul. Parkową – ul. Dubois, do przystanku „Dubois” i dalej swoją stała trasą, wg normalnego rozkładu jazdy.

W czasie trwania w dniach 12 - 13 sierpnia 2016 roku festiwalu PYROMAGIC 2016 i SZCZECIN MUSIC LIVE 2016 wprowadzono zmianę trasy linii.

• linia autobusowa 526 kursowała objazdem w obu kierunkach od przystanku „Wyszyńskiego” przez wjazd na trasę Zamkową – plac Hołdu Pruskiego – Matejki – Malczewskiego – Parkową – Dubois do przystanku „Dubois” i dalej swoją stałą trasą, wg normalnego rozkładu jazdy.

Inauguracja roku akademickiego Akademii Morskiej w Szczecinie, która obywała się w rejonie Wałów Chrobrego, wymusiła zmianę trasy linii w dniu 1 października 2016 roku.

• linia 526 — jeździła objazdem w obu kierunkach od przystanku „Wyszyńskiego” (przeniesiony do zatoki na Wyszyńskiego) przez: Wyszyńskiego — Bramę Portową — Niepodległości — Plac Żołnierza Polskiego — Plac Hołdu Pruskiego — Matejki — Malczewskiego — Parkową — Dubois do przystanku „Dubois” i dalej swoją stałą trasą, wg normalnego rozkładu jazdy. Czasowej likwidacji ulegną przystanki „Wały Chrobrego” i „Dworzec Morski”.

Prace prowadzone w Policach na ulicy Grunwaldzkiej, w dniach 29 września - 24 października 2016 roku, wymusiły zmiany na liniach 102, 103, 106, 109, 110, 111, 524 i 526. Na odcinku od ulicy Kołłątaja do ulicy Kościuszki została ona zamknięta.

• linie 102 i 526 autobusy tych linii zostały wycofane z Wojska Polskiego. W obu kierunkach kursowały ulicami Kołłątaja, Mazurską i Piłsudskiego z pominięciem przystanków „Police Rynek” oraz „Police Wojska Polskiego”. Na trasie objazdu uruchomiono dodatkowe przystanki „Police Kołłątaja” oraz „Police Mazurska Kościół” (dotychczasowe przystanki linii 103). Przystanek „Police Kołłątaja” w kierunku Piłsudskiego (Gocławia) został przeniesiony za skrzyżowanie z ulicą Grunwaldzką i został zlokalizowany na wysokości hurtowni).

Prace drogowe związane z naprawą nawierzchni jezdni na ulicy Wojska Polskiego w Policach, wymusiły w dniach 9 sierpnia - 2017 roku zmianę trasy linii tam kursujących.

• linie autobusowe 101, 102, 524, 526 kursowały objazdem ulicami: Asfaltową, Piłsudskiego, Mazurską, Kołłątaja, Police Rynek w obu kierunkach z pominięciem przystanków „Police Wojska Polskiego”. Na trasie przejazdu obowiązują istniejące przystanki: „Police Mazurska Kościół” oraz „Police Kołłątaja”. Wyżej wymienione linie kursowały wg obowiązującego rozkładu jazdy.

na podstawie wiedzy własnej opracował Kamil Stochmal, aktualizacja na podstawie komunikatów ZDiTM Janusz Światowy



Patrz także: Zajezdnia Police, Linia 526A: Mścięcino Krzyżówka - Skolwin

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)