Szczecin Blog

 Linia 526: Dworzec Główny - Police Zajezdnia

[dodane 21.02.2009, g. 00:27 przez –– stoch, ostatnio modyfikowane: 18.06.2016, g. 10:41 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 525: Krzekowo - WiszesławaLinia 526A: Mścięcino Krzyżówka - Skolwin »

Więcej informacji...
MAN NL223 przygotowany do pierwszego kursu linii nocnej 526
MAN NL223 przygotowany do pierwszego kursu linii nocnej 526
1024x768; 125.4 KB
Dworzec Główny PKP - Kolumba - Nabrzeże Wieleckie - Jana z Kolna - Łady - Firlika - Hutnicza - Nocznickiego (z powrotem: Nocznickiego - Firlika) - Stalmacha - Druckiego-Lubeckiego – Ludowa (z powrotem: Konarskiego) - Dębogórska – Wiszesława - Światowida - Lipowa - Nad Odrą - Stołczyńska - Police: Nadbrzeżna - Cisowa - Asfaltowa - Wojska Polskiego - Plac Chrobrego - Grunwaldzka - Siedlecka - Grzybowa - Piaskowa - Wyszyńskiego - Piłsudskiego - Tanowska - Fabryczna – Zajezdnia Police

Historia...



...linii nocnej 526 jak i innych tego typów linii sięga połowy lat 80 XX wieku. Wówczas istniała jedna, która swoją trasą przypomina "niebezpieczną linię nocną". Mowa jest oczywiście o linii 202N kursującej w relacji GocławGrzybowa. Uruchomienie pierwszych 3 linii autobusowych nocnych (poza 202N jeździły linie 201N i 204N) było zalążkiem do większego przedsięwzięcia. Kolejny wielki krok w tym kierunku postawiono w nocy z 1 na 2 grudnia 1996 roku likwidując tramwaje nocne. Jednakże autobusy jeżdżące w zastępstwie za te linie pojawiły się dopiero 7 miesięcy później. Otóż dnia 1 lipca 1997 roku rozpoczęło się wielkie oblężenie "nocników" na miasto. Pod tą datą kryje się likwidacja starych linii nocnych i uruchomienie nowych, w tym linii 506. Wymieniony wcześniej autobus został utworzony na wzór linii 202N. Linia 506 różniła się od 202N pętlami po szczecińskiej, jak i polickiej części trasy, to jest w Policach linia dojeżdżała do Zajezdni Police, a w Szczecinie do Pomorzan. Kolejną wielką reformę przeprowadzono 1 października 2003 roku. Wtedy ówczesne 506 przeobraziło się niczym gąsienica w motyl w linię 526. Nie oznaczało to jednak, że autobusy tej linii nie odwiedzą "dzielnic cudów". Lecz nowa linia oferowała dłuższe przerwy na pętlach, gdzie kierowcy ucinają sobie kilkunastominutową, a niekiedy godzinną drzemkę, gdyż 526 była skróconą do Dworca Głównego wersją 506. Objazdy w okresie zwłaszcza letnim była i jest normą na 526. Właściwie nie ma co się dziwić autobusy tej linii przejeżdżają przez ulicę Jana z Kolna, na której co roku odbywają się Dni Morza. W okresie imprezy od ulicy Firlika autobusy kursują ulicą Dubois, ulicą Parkową, ulicą Matejki przez plac Hołdu Pruskiego do Trasy Zamkowej, którą zjeżdżają na "wolny" odcinek ulicą Jana z Kolna.

Jednak objazd, po którym linia jeździła przez dłuższy okres przytrafił się z powodu remontów w północnej części Szczecina. W związku z tym od 12 września 2006 roku linia od przystanku "Skolwin Dworzec" (kier. Police) jechała do Polic przez ulicę Stołczyńska i ulicę Policką. Kolejna zmiana trasy nastąpiła 8 stycznia 2007 roku Wówczas wjazd kieszeniowy nie był wykonywany pod Papiernią "Skolwin", lecz na skrzyżowaniu ulic Stołczyńskiej i Celulozowej. Wraz ze zbliżającym się końcem robót trasę "wyprostowano". Autobusy od 6 lipca 2007 roku do 3 czerwca 2008 roku kursowały od ulicy Stołczyńskiej przez ulicę Inwalidzką, ulicę Kamienną, ulicę Artyleryjską do przystanku "Orłowska" i dalej po starej trasie do zajezdni.

Niespełniona przyszłość



W 2003 roku Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej przedstawiło dyrekcji Zarządowi Dróg i Transportu Miejskiego "Projekt organizacji komunikacji nocnej". Znalazły się tam również zapiski o linii 306, której pierwowzorem była linia 506. Linia miała kursować na trasie:

PLAC RODŁA (ZUS) – Aleja Piłsudskiego – Plac Rodła – Aleja Wyzwolenia – Plac Żołnierza Polskiego – Aleja Niepodległości – Brama Portowa – Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Jana z Kolna – Łady – Firlika – Hutnicza – Nocznickiego (z powrotem: Nocznickiego – Firlika) – Stalmacha – Druckiego-Lubeckiego – Ludowa (z powrotem: Konarskiego) – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Nad Odrą – Stołczyńska – Police: Nadbrzeżna – Cisowa – Asfaltowa – Wojska Polskiego – Plac Chrobrego – Grunwaldzka – Kołłątaja – Mazurska – Piłsudskiego – Grzybowa – Piaskowa – Wyszyńskiego – Piłsudskiego – Siedlecka – Tanowska – Fabryczna – ZAJEZDNIA POLICE

Obsługa



Linia nocna 526 jest obsługiwana przez SPPK jedną brygadą:
  • 526/1 (23:20 - 5:08)

Na linię wyjeżdżają wyłącznie autobusy o klasie pojemności MAXI. Niekiedy z okazji imprez kulturalnych, na linię wypuszczane są pojazdy klasy MEGA. Tak było w nocy z 13 na 14 czerwca 2009 roku, gdy z okazji Dni Morza na 526 wypuszczono MAN-a NG262 768.

Wszystkie przystanki na trasie 526, jak i innych linii nocnych są na żądanie:
  • Police Zajezdnia
  • Police Tanowska
  • Police Chodkiewicza (tylko w kierunku Dworca Głównego)
  • Police Klub Nauczyciela (tylko w kierunku Zajezdni Police)
  • Police Wyszyńskiego
  • Police Osiedle Chemik
  • Police Piaskowa Szkoła
  • Police Piaskowa
  • Police Grzybowa
  • Police Piłsudskiego Rondo (tylko w kierunku Dworca Głównego)
  • Police Szpital
  • Police Dworzec
  • Police Grunwaldzka
  • Police Rynek
  • Police Wojska Polskiego
  • Police Mścięcino Krzyżówka
  • Police Cisowa
  • Police Jesinowa
  • Orłowska
  • Nowy Świat
  • Wodna
  • Stołczyńska
  • Skolwin Dworzec
  • Celulozowa
  • Długa
  • Nad Odrą Huta
  • Zamknięta
  • Kościelna
  • Nad Odrą
  • Gocław
  • Lipowa
  • Światowida
  • Strzałowska
  • Zajezdnia Golęcin
  • Robotnicza
  • Konarskiego (tylko w kierunku Dworca Głównego)
  • Ludowa (tylko w kierunku Zajezdni Police)
  • Dobromiry
  • Lubeckiego
  • Stocznia Szczecińska (tylko w kierunku Dworca Głównego)
  • Hutnicza (tylko w kierunku Zajezdni Police)
  • Dubois
  • Dworzec Morski
  • Wały Chrobrego
  • Wyszyńskiego
  • Dworzec Główny

Długość trasy wynosi 24,08/24,23 kilometrów, a przelot trasy 45/46 minut.

Jako ciekawostkę można dodać, że do rewolucji dotyczącej nazw przystanków linia 526 była jedyną linią, która obsługiwała dwa różne przystanki o tej samej nazwie "Wyszyńskiego". Oba istnieją do dziś i są obsługiwane przez tą linię, lecz jeden z nich nosi dziś nazwę "Police Wyszyńskiego".

na podstawie wiedzy własnej opracował Kamil Stochmal



Patrz także: Zajezdnia Police, Linia 526A: Mścięcino Krzyżówka - Skolwin

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)