Szczecin Blog

 Linia 53: Pomorzany Dobrzyńska - Stocznia Szczecińska

[dodane 06.09.2008, g. 21:28 przez –– end, ostatnio modyfikowane: 04.02.2018, g. 10:18 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 52: Tkacka - Wyspa PuckaLinia 54: Turkusowa - Kijewo - Zakłady Mięsne »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Po ulewie zawsze świeci słońce
Po ulewie zawsze świeci słońce
920x1235; 268.4 KB
Pomorzany Dobrzyńska – Budziszyńska – aleja Powstańców Wielkopolskich – Milczańska – Mieszka I – Wierzbowa – plac Słowińców – Dworska – Derdowskiego – Witkiewicza – Żwirki i Wigury – Czorsztyńska – Mickiewicza – Wernyhory – Klonowica – Zawadzkiego – Szafera – aleja Wojska Polskiego – Zaleskiego – Słowackiego – aleja Wyzwolenia – Rondo Giedroycia – Staszica – E. Plater – Firlika – Antosiewicza – Nocznickiego – Stocznia Szczecińska

Polickie początki...

Historia tej linii rozpoczyna się około roku 1956. Wówczas trasa linii 53 nie przypominała pod żadnym pozorem tej jaka jest obecnie. Przebiegała od pętli "Głębokie" do Tanowa. W 1973 roku linia 53 na takiej trasie przestała istnieć. Na jej miejscu powstała linia 103, która była połączeniem dotychczasowej linii 53 oraz polickiej linii 65 (która kursowała na trasie: Zakłady Chemiczne – Tanowo). Od tamtej pory trasa tej linii zmieniła całkowicie lokalizację. Uruchomiono ją z nową trasą 4 października 1974 roku na odcinku Karola Miarki – Głogowska. Jej długość wynosiła 3,5 km. Przelot trasy trwał 5–7 minut, obsługiwana była jednym autobusem, który jeździł z 17-minutową częstotliwością. Jeździła na tej trasie do 1 grudnia 1976 roku, kiedy została zlikwidowana z powodu braku taboru.

Drugie wcielenie „53”

12 listopada 1981 roku następuje zmiana numeru linii na „60 Bis” – jeździ na trasie Stocznia Warskiego – Mieszka I o długości 11,5 km z 36 minutowym przelotem. Obsługiwana była 7 brygadami z 11-12 minutową częstotliwością. Na trasie do Stoczni Warskiego kursuje do dnia 5 listopada 1982 roku. Od tego dnia następuje wydłużenie trasy do Stoczni Remontowej i w związku z tym długość trasy wynosi 14,7 km, a przelot trwa 45–47 minut. Obsługiwana była 9 autobusami z 11-minutową częstotliwością. Jeździła przez ulice Klonowica, Zawadzkiego, Szafera i Wojska Polskiego. 8 marca 1983 roku zwiększono obsługę linii o jeden autobus zmniejszając przelot trasy do 44 minut a częstotliwość na 9-minutową. Od dnia 28 listopada 1983 roku linia 53 zaczyna jeździć na trasie Ludowa (Stocznia Remontowa) – Pomorzany Dobrzyńska. Długość trasy wynosiła 18,2 km, przelot trwał 47–50 minut, obsługiwana była 13 autobusami z 8–9 minutową częstotliwością tylko przed południem.

Od 9 lipca 1985 roku wprowadzono na linii służby całodzienne. Obsługa taborowa linii 7-14 autobusów z 7-8 i 15-17 minutową częstotliwością. W między czasie zmniejszano i zwiększano ilość taboru obsługującego linie, zmniejszano i zwiększano czas przelotu jak również częstotliwość kursowania.

Czas na cięcia

Od 1 lipca 1993 roku następuje skrócenie kursowania linii do Stoczni Szczecińskiej po szczycie, długość trasy wynosi 16,8 km z przelotem 41–44 minut, obsługiwana była 5, 6 lub 11 autobusami z 10, 17 i 20 minutową częstotliwością przed i po południu. Trasa do Ludowej wynosi 18,8 km z przelotem 46–49 minut, obsługiwana tą samo ilością taboru i częstotliwością przed i po południu. W dni świąteczne linia jeździła tylko do Stoczni Szczecińskiej obsługiwana 5-6 autobusami z 17-20 minutową częstotliwością przed i po południu.

1 maja 1994 roku skorygowano odległości pomiędzy przystankami i długości linii i w związku z tym trasa do Ludowej wynosi 18.050 metrów a do Ludowej 16.160 metrów. Od 4 lipca 1994 roku zaczęto wprowadzać co roku na linii rozkład letni, a od 5 września tego roku rozkład jazdy zimowy.

W dniach 22 lipca - 28 sierpnia 1996 roku linia 53 jeździ objazdem przez ulicę Grota - Roweckiego z powodu remontu ulicy Reduty Ordona, a od 19 sierpnia do 16 października z powodu remontu ulicy Łukasińskiego jeździ przez ulice: Wernyhory, Samossiery i Grota-Roweckiego. W tych samych dniach trwa również remont ulicy Derdowskiego.

Warto również wspomnieć o odmianie linii 53, o linii DA53Bis wprowadzanej od 1 listopada 1997 roku na trasie Emilii Plater – Plac Słowińców na coroczne Święto Zmarłych. Długość linii wynosi 10.750 metrów z przelotem 28-29 minut. Obsługiwana jest przez 14 brygad z 5-minutową częstotliwością. Od 1999 roku zmieniono jej numeracje na 53 Bis.

W związku z remontem wiaduktu w ciągu ulicy Milczańskiej od dnia 26 czerwca do 17 października 2000 roku linia została podzielona na dwie części:

Linia 53 Ludowa – Stocznia Szczecińska – Milczańska o długości 16.190/14.300 metrów przelot 37-43 i 38-43 minuty, obsługa 5-8 autobusami z 13 i 20-22 minutową częstotliwością przed i po południu. W dni świąteczne tylko do Stoczni Szczecińskiej.

Linia 53 Bis na trasie Milczańska Wiadukt – Pomorzany Dobrzyńska o długości 1.890 metrów, obsługiwana była jednym autobusem (Autosanem H6) z przelotem 7-minutowym i z 20 minutową częstotliwością. Linię tą zlikwidowano na tej trasie w dniu 17 października 2000 roku po zakończonym remoncie wiaduktu.

Marna częstotliwość

W chwili obecnej „53” w szczycie kursuje średnio co 12–15 minut (co 15 minut w szczycie w okresie letnim). Natomiast poza szczytem oraz w soboty i dni świąteczne częstotliwość kursowania wynosi 20 minut. W godzinach wieczornych – 24 minuty.

Parę słów o brygadach

Na linii od października do czerwca kursuje w szczycie 10 autobusów. Poza szczytem 5. Nie obowiązują już tak powszechne w poprzednim rozkładzie łączenia z linią 60. W rozkładzie zostało tylko uwzględnione popołudniowe przejście brygady 53/7 na 87/5. Kursowanie linii zsynchronizowane jest z kursowaniem "sześćdziesiątki" – w ten sposób aby autobusy dwóch linii nie jeździły jeden za drugim.

1 grudnia 2008 roku wprowadzono zmiany rozkładu jazdy linii 53 we wszystkie dni tygodnia. Częstotliwość kursowania pozostawiono bez zmian. Z powodu wprowadzenie łączenia z linią 87 w dni powszednie został uruchomiony kurs na trasie Stocznia Szczecińska – Kołłątaja (pętla) o godzinie 15.56. Kurs ten jest wykonywany z pominięciem przystanku „Kołłątaja”.

Na liniach 53 i 60 wprowadzono zmiany nazw przystanków:
 „Klonowica MZK” na „Klonowica Zajezdnia”,
 „Milczańska” na „Białowieska”,
 „Pomorzany Pętla” – ujednolicenie do nazwy „Pomorzany”.

Brygady w dzień powszedni obowiązujące w rozkładzie zimowym od 1 grudnia 2008 roku:

  • 53/1 - (4:54-18:22)
  • 53/2 - (5:09-8:42;12:45-19:33)
  • 53/3 - (5:20-23:15)
  • 53/4 - (4:37-9:02;13:39-17:42)
  • 53/5 - (4:50-12:09;14:09-23:02)
  • 53/6 - (6:38-21:15)
  • 53/7 - (6:05-16:05)
  • 53/8 - (5:05-8:47;12:45-18:34)
  • 53/9 - (5:17-23:22, brygada niskopodłogowa)
  • 53/10 - (14:24-22:55)


Brygady w dzień powszedni obowiązujące w rozkładzie letnim:

  • 53/1 - (4:54-23:02)
  • 53/2 - (5:09-20:31)
  • 53/3 - (5:20-23:22)
  • 53/4 - (4:37-9:02;13:45-18:22)
  • 53/5 - (4:50-22:55, brygada niskopodłogowa)
  • 53/6 - (5:05-12:29;13:45-21:15)
  • 53/7 - (5:17-6:52)
  • 53/8 - (8:13-23:15)
  • 53/9 (6:41-8:22)


Brygady w dzień świąteczny obowiązujące w rozkładzie zimowym od 1 grudnia 2008 roku:

  • 53/1 - (4:58-22:55)
  • 53/2 - (5:22-23:15, brygada niskopodłogowa)
  • 53/3 - (4:44-23:02)
  • 53/4 - (7:44-22:17)
  • 53/5 - (5:08-23:22)


Brygady w dni specjalne (Boże Narodzenie, Nowy Rok i Wielkanoc) obowiązujące rozkładzie zimowym od 1 grudnia 2008 roku:

  • 53/1 - (4:40-23:03, brygada niskopodłogowa)
  • 53/2 - (5:09-20:55)
  • 53/3 - (4:47-23:33)
  • 53/4 - (7:32-23:15)


Brygady w dniach 30 października 2010 - 31 października 2010

  • 53/1 - (4:58-22:55)
  • 53/2 - (5:07-23:15)
  • 53/3 - (4:44-23:02)
  • 53/4 - (7:44-22:17)
  • 53/5 - (5:08-23:22)
  • 53/6 - (8:09-17:41)
  • 53/7 - (9:21-18:01)
  • 53/8 - (8:33-18:21)
  • 53/9 - (8:57-18:41)
  • 53/10 - (9:21-19:01)


Brygady w dniu 1 listopada 2010

  • 53/1 - (4:58-22:55)
  • 53/2 - (5:07-23:15)
  • 53/3 - (4:44-23:02)
  • 53/4 - (7:44-22:17)
  • 53/5 - (5:08-23:22)
  • 53/6 - (9:57-17:44)
  • 53/7 - (9:23-17:54)
  • 53/8 - (10:07-18:00)
  • 53/9 - (8:33-17:13)
  • 53/10 - (9:32-18:14)
  • 53/11 - (9:48-17:27)
  • 53/12 - (8:57-18:22)
  • 53/13 - (9:56-18:36)
  • 53/14 - (10:11-18:07)
  • 53/15 - (9:15-17:53)
  • 53/16 - (8:44-17:14)
  • 53/17 - (9:25-18:56)
  • 53/18 - (9:37-17:24)
  • 53/19 - (8:09-17:34)
  • 53/20 - (9:47-17:40)


16 listopada 2010 roku wprowadzono następujące zmiany na linii 53:
• kursy w kierunku Stoczni Szczecińskiej rozpoczynane z przystanku Kmieca o godz. 5:12 w dni powszednie oraz 5:14 w soboty i dni świąteczne są realizowane w skróconej relacji od przystanku Zawadzkiego Kościół,
• kurs na trasie Stocznia Szczecińska – Kołłątaja wykonywany o godz. 15:56 w dni powszednie poza okresem wakacji letnich i września zostaje przesunięty na godz. 16:04 i wydłużony do przystanku Klonowica Zajezdnia,
• nastąpiła zmiana nazwy przystanku Hutnicza na Antosiewicza.

Uroczystości Beatyfikacji Jana Pawła II na Jasnych Błoniach, w dniu 1 maja 2011 roku wymusiła jazdę linii przez ulice Piotra Skargi (z obsługą przystanków linii 67) z pominięciem przystanków „Słowackiego” i „Teatr Letni”, wg normalnego rozkładu jazdy.

24 maja 2011 roku uruchomiono dodatkowy przystanek „Plac Matki Teresy” dla linii 53, 58, 60 i 67 w obu kierunkach, zlokalizowany na ulicy Emilii Plater przy placu Matki Teresy z Kalkuty.

4 sierpnia 2013 roku z powodu awarii wodociągów autobusy linii 53 i 75 nie kursowały ulicami Czorsztyńską i Reduty Ordona. Dla obu linii obowiązywał objazd ulicami Grota Roweckiego i Łukasińskiego (dla linii 53 tylko w kierunku Stoczni Szczecińskiej). Zmiana trasy obowiązywała do odwołania.

4 maja 2015 roku ZDiTM wprowadził zmianę rozkładów jazdy na linii 53 od tej pory linia po godzinie 20:00 jeździ z częstotliwością 30 minutową.

29 czerwca 2015 roku zmianie uległ rozkład jazdy. Od tego dnia wszystkie kursy realizowane są na trasie Pomorzany Dobrzyńska - Stocznia Szczecińska.

30 sierpnia 2015 roku (w godzinach 8:00 -13:00) odbył się XXXVI PKO Półmaraton Szczeciński, wprowadzono zmiany w kursowaniu linii, autobusy kursowały w obu kierunkach z pominięciem ulicy Wernyhory. Jeździły przez Klonowica – Żołnierską – Szeroką – Sosabowskiego – Łukasińskiego – Grota-Roweckiego (w kierunku Stoczni Szczecińskiej przez ul. Czorsztyńską) z pominięciem przystanków: ,,Klonowica Zajezdnia’’ (na ul. Wernyhory), ,,Wernyhory’’.

Organizacją I PZU Maratonu Szczecińskiego, 19 września 2015 roku w godzinach 9-16 spowodowała utrudnienia na linii. Przekierowano autobusy objazdem przez ulicę Piotra Skargi (trasą linii 67). Dodatkowo w związku z trasą biegu przez ulicę Firlika wycofano autobusy z ulicy Emilii Plater i skierowano je do pętli "Stocznia Szczecińska" ulicami Sczanieckiej i 1 Maja. W tej sytuacji przystanek "Sczanieckiej" został przeniesiony na ulicę Sczaniecką (wspólny z liniami 58, 59, 60, 101, 107). Nieczynne były przystanki w kierunku Stoczni Szczecińskiej - "Plac Matki Teresy", "Emilii Plater", "Antosiewicza".

7 czerwca 2016 roku rozpoczęły się prace na skrzyżowaniu ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona. Zgodnie z zapisami umowy prace powinny zakończyć się jeszcze jesienią tego roku. Prace te w okresie ich trwania powodowały liczne zmiany w kursowaniu linii kursujących przez to skrzyżowanie, między innymi linii 53. Prace zakończyły się 31 października 2016 roku.

27 sierpnia 2017 roku w godzinach 8:00 - 14:00 odbywał się XXXVIII PKO Półmaraton Szczeciński, w związku z tym wprowadzone zmianę w kursowaniu linii. W tym czasie jeździła w obu kierunkach z pominięciem ulicy Wernyhory od ulicy Klonowica – Żołnierską – Szeroką – Sosabowskiego – Łukasińskiego – Grota-Roweckiego (w kierunku Stoczni Szczecińskiej przez Czorsztyńską) z pominięciem przystanków: ,,Klonowica Zajezdnia’’, ,,Wernyhory’’.

Źródła: Historia Komunikacji Miejskiej w Szczecinie – www.swiatowy.org, www.sppk.pl, www.komunikacja.szczecin.of.pl, www.mkm.szczecin.pl, , dane z ZDiTM, artykuły z gazet szczecińskich oraz wiedza własna.
opracował: Andrzej Lulek
uzupełnienie: Janusz Światowy
aktualizacja: X

Najważniejsze daty:
2001
 październik - Wybrane kursy linii 54 zostały wydłużone do pętli Zakłady Mięsne, a linii 53 i 69 - do Ludowej.
2000
 4 lipca - Remont wiaduktu w ciągu ul. Milczańskiej powoduje skrócenie trasy linii 53. Od wiaduktu do pętli Pomorzany Dobrzyńska kursuje linia 53 Bis obsługiwana autobusami Autosan H6.
 17 października - Po zakończonym remoncie wiaduktu w ciągu ul. Milczańskiej linia 53 powróciła na swoją zwykłą trasę, a linia 53 Bis została zlikwidowana.
1956
 - Powstanie linii 53

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)