Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia 6: Pomorzany - Gocław

[dodane 21.09.2008, g. 23:39 przez –– Mario, ostatnio modyfikowane: 20.08.2016, g. 23:10 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 5: Stocznia Szczecińska - KrzekowoLinia 6 Bis: Pomorzany - Ludowa »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
"Helmut" zbliża się do przystanku "Światowida"
"Helmut" zbliża się do przystanku "Światowida"
1024x768; 216.4 KB
Trasa: Pomorzany – Smolańska – Kolumba – Dworzec Główny PKP – Nabrzeże Wieleckie – Wały Chrobrego – Dubois – Hutnicza – Nocznickiego – Stalmacha – Druckiego Lubeckiego – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Gocław

Historia



W roku 1905 w wyniku przypisania numerów liniom tramwajowym powstała linia tramwajowa numer 6. Biegła ona od Dworca Głównego przez ulice: Jana z Kolna i Emilii Plater do Niebuszewa. Na czas remontu ulicy Emilii Plater, linia kończyła swój bieg na ulicy Sławomira. Od roku 1926 "szóstka" powróciła na Niebuszewo, a rok później w wyniku rozbudowy miasta, trafiła na powstałą pierwsza pętlę tramwajową, właśnie na ulicy Orzeszkowej. W wyniku działań wojennych w 1944 roku "szóstka" kursowała od Dworca Głównego, dalej ulicą Nową, Dworcową, aleją Niepodległości, Matejki, Parkową, Emilii Plater i Kołłątaja. Data 24 kwietnia 1945 roku wiąże się z zawieszeniem linii tramwajowych, w tym "szóstki". Kończy się więc przedwojenny rozdział komunikacji w Szczecinie.

Wraz z odbudową miasta w okresie powojennym linia 6 w dniu 5 czerwca 1946 roku zainaugurowała kursy na trasie Gocław – Lubeckiego. Po przedłużeniu trasy linii 5 do Gocławia, "szóstka" objęła kierunek Stocznia Szczecińska – Potulicka. Wkrótce skierowano ją ulicą Obrońców Stalingradu do ulicy Wawrzyniaka, a później do ulicy Ostrawickiej. Nowy rok 1951 przynosi kolejne zmiany i nowe rozwiązania. Trasa biegnie ulicami: Nocznickiego, Jana z Kolna, Nabrzeże Wieleckie, Dworzec Główny, Nową, Dworcową, aleją 3-go Maja, aleją Niepodległości, aleją Wyzwolenia, Malczewskiego, Parkową, Dubois, Nocznickiego (kursy parzyste). Kursy nieparzyste odbywają się w przeciwnym kierunku. Koniec 1954 roku przynosi wydłużenie trasy linii 6 do Gocławia.

Od 1954 roku trasa biegła przez nieistniejącą dziś ulicę Wyszaka. W dniu 7 grudnia 1967 roku miał tu miejsce najtragiczniejszy wypadek w historii komunikacji miejskiej w Polsce. Wydarzenie to wymusiło kolejne zmiany. Trasa prowadziła teraz ulicami: Matejki, Parkową i Dubois. W 1971 roku szóstka obiera nowy kierunek – Pomorzany. Nowobudowana pętla na Gocławiu w 1975 roku kończy rozdział z pętlami ulicznymi. Na czas remontu torowiska wzdłuż ulic: Krzysztofa Kolumba, Chmielewskiego i Smolańskiej w okresie 30 grudzień 198521 styczeń 1989 roku trasa uległa skróceniu do ulicy Dworcowej.

W dniu 28 czerwca 1999 roku linia 6 została podzielona na dwie: "szóstkę" kursującą co 12 minut na stałej trasie i linię 6 Bis kursującą w godzinach szczytu co 12 minut na trasie Ludowa – Pomorzany. 17 kwietnia 2008 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Światowida trasa linii 6 została skrócona do zajezdni Golęcin. Stan ten trwał prawie rok, bo dopiero 1 kwietnia 2009 roku linia 6 wróciła na swoją zwykłą trasę.

Trasę "szóstki" śmiało można nazwać nadodrzańską. Jadąc tramwajem można poczuć morski klimat Szczecina, zwłaszcza na wysokości Wałów Chrobrego. Na wielu jej odcinkach spotkamy szereg obiektów historycznych: wieżę Bismarcka, zabytki Wałów Chrobrego, zamek Książąt Pomorskich, szczecińską katedrę, budynki poczty, dworzec główny PKP, starą zajezdnię tramwajową przy ulicy Kolumba. Bliżej Pomorzan znajdują się też obiekty browaru szczecińskiego.

Obsługa taborowa



Przez wiele lat na "szóstce" kursowały składy "eNek" z zajezdni Golęcin. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych linię obsługiwało aż 13 zestawów dwu-wagonowych (7 całodziennych i 6 szczytowych), potem ilość zmniejszono do 12. Począwszy od 1991 roku na linię wchodziły świeżo zakupione składy wagonów 105Na. W połowie lat dziewięćdziesiątych zestawy N+ND można już było tylko spotkać na brygadach szczytowych. Od września 1996 roku linię 6 obsługiwały tylko "stopiątki", a rok później na niektóre brygady szczytowe weszły zestawy GT6+B4. Potem po podzieleniu linii "rzucano" je na 6 Bis. Kolejna zamiana taboru nastąpiła 1 lipca 2006 roku, kiedy to zamiast składów 105Na na linię skierowano wagony GT6. Obecnie z powodu dość częstej zmiany rozkładów, na "szóstce" możemy spotkać różnorodny tabor: składy i solówki 105Na, wagony GT6 oraz coraz częściej składy T6A2D. Wszystkie są z zajezdni Golęcin.

W miesiącach letnich bardzo popularnym objazdem (szczególnie weekendowym), ze względu na odbywające się imprezy plenerowe na ulicach Jana z Kolna i Wałach Chrobrego jest przeprowadzenie następującej trasy:

Pomorzany – Smolańska – Kolumba – Dworzec Główny PKP – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego - Niepodległości - Plac Hołdu Pruskiego - Matejki - Parkowa – Dubois – Hutnicza – Nocznickiego – Stalmacha – Druckiego- Lubeckiego – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Gocław

Rekordowe zastosowanie tej trasy zastępczej odbyło się na przełomie lipca i sierpnia 2007 roku, podczas organizacji regat "The Tall Ships Races". Wówczas "szóstka" kursowała objazdem przez okrągły miesiąc. Objazd taki jest stosowany przynajmniej kilkanaście razy w roku.

W dniach 20 października - 5 listopada 2008 roku z powodu prac kanalizacyjnych na ulicy Kolumba linia kursowała na znacznie skróconej trasie: Zajezdnia Golęcin - Dworcowa (powrót przez ulicę Matejki).

Podział na brygady



Dzień powszedni:
  • 6/1 (4:48 - 20:09)
  • 6/2 (5:02 - 22:54)
  • 6/3 (5:17 - 23:14)
  • 6/4 (5:39 - 23:34)
  • 6/5 (4:29 - 20:15)
  • 6/6 (4:37 - 19:21)
  • 6/7 (4:53 - 22:34)
  • 6/8 (7:30 - 11:59, 15:18 - 20:45)

Dzień powszedni przy teoretycznym uwzględnieniu podmian na tramwaje kategorii A:
  • 6/1 (4:48 - 20:09)
  • 6/2 (5:02 - 18:38)
  • 6/3 (5:17 - 17:34)
  • 6/4 (5:39 - 17:56)
  • 6/5 (4:29 - 20:15)
  • 6/6 (4:37 - 19:21)
  • 6/7 (4:53 - 18:17)
  • 6/8 (7:30 - 11:59, 15:18 - 20:45)
  • 6/11 (18:22 - 22:54)
  • 6/12 (17:17 - 23:14)
  • 6/13 (17:39 - 23:34)
  • 6/14 (18:01 - 22:34)

Soboty:
  • 6/1 (4:45 - 23:14)
  • 6/2 (4:50 - 18:45)
  • 6/3 (5:10 - 23:34)
  • 6/4 (8:33 - 22:34)
  • 6/5 (4:56 - 19:34)
  • 6/6 (8:53 - 18:16)
  • 6/7 (7:10 - 22:54)
  • 6/8 (4:57 - 5:51)

Soboty przy teoretycznym uwzględnieniu podmian na tramwaje kategorii A:
  • 6/1 (4:45 - 18:57)
  • 6/2 (4:50 - 18:45)
  • 6/3 (5:10 - 23:34)
  • 6/4 (8:33 - 18:36)
  • 6/5 (4:56 - 19:34)
  • 6/6 (8:53 - 18:16)
  • 6/7 (7:10 - 22:54)
  • 6/8 (18:41 - 23:14)
  • 6/9 (18:20 - 22:34)

Dzień świąteczny:
  • 6/1 (4:50 - 23:14)
  • 6/2 (10:53 - 18:45)
  • 6/3 (9:30 - 23:34)
  • 6/4 (5:10 - 22:34)
  • 6/5 (4:29 - 19:34)
  • 6/6 (4:45 - 18:16)
  • 6/7 (10:33 - 22:54)

Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
  • 6/1 (8:31 - 23:26)
  • 6/2 (4:55 - 22:55)
  • 6/3 (5:19 - 20:31)
  • 6/4 (4:47 - 23:19)

Brygady linii 6 w czasie 01.04.2009 - 28.02.2010



Dzień powszedni:
  • 6/1 (4:48 - 20:09)
  • 6/2 (5:02 - 22:54)
  • 6/3 (5:17 - 23:14)
  • 6/4 (5:39 - 23:34)
  • 6/5 (4:29 - 20:15)
  • 6/6 (4:37 - 19:21)
  • 6/7 (4:53 - 22:34)
  • 6/8 (7:30 - 11:59, 15:18 - 20:45)
  • 6/9 (4:42 - 5:39)
  • 6/10 (4:47 - 5:44)

Dzień powszedni przy teoretycznym uwzględnieniu podmian na tramwaje kategorii A:
  • 6/1 (4:48 - 20:09)
  • 6/2 (5:02 - 18:38)
  • 6/3 (5:17 - 17:34)
  • 6/4 (5:39 - 17:56)
  • 6/5 (4:29 - 20:15)
  • 6/6 (4:37 - 19:21)
  • 6/7 (4:53 - 18:17)
  • 6/8 (7:30 - 11:59, 15:18 - 20:45)
  • 6/9 (4:42 - 5:39)
  • 6/10 (4:47 - 5:44)
  • 6/11 (18:22 - 22:54)
  • 6/12 (17:17 - 23:14)
  • 6/13 (17:39 - 23:34)
  • 6/14 (18:01 - 22:34)

Soboty:
  • 6/1 (4:45 - 23:14)
  • 6/2 (4:50 - 18:45)
  • 6/3 (5:10 - 23:34)
  • 6/4 (8:33 - 22:34)
  • 6/5 (4:56 - 19:34)
  • 6/6 (8:53 - 18:16)
  • 6/7 (7:10 - 22:54)
  • 6/8 (4:57 - 5:51)

Soboty przy teoretycznym uwzględnieniu podmian na tramwaje kategorii A:
  • 6/1 (4:45 - 18:57)
  • 6/2 (4:50 - 18:45)
  • 6/3 (5:10 - 23:34)
  • 6/4 (8:33 - 18:36)
  • 6/5 (4:56 - 19:34)
  • 6/6 (8:53 - 18:16)
  • 6/7 (7:10 - 22:54)
  • 6/8 (4:57 - 5:51)
  • 6/9 (18:41 - 23:14)
  • 6/10 (18:20 - 22:34)

Dzień świąteczny:
  • 6/1 (4:50 - 23:14)
  • 6/2 (10:53 - 18:45)
  • 6/3 (9:30 - 23:34)
  • 6/4 (5:10 - 22:34)
  • 6/5 (4:29 - 19:34)
  • 6/6 (4:45 - 18:16)
  • 6/7 (10:33 - 22:54)

Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
  • 6/1 (8:31 - 23:26)
  • 6/2 (4:55 - 22:55)
  • 6/3 (5:19 - 20:31)
  • 6/4 (4:47 - 23:19)

Brygady linii 6 w czasie 06.11.2008 - 31.03.2009



Na chwilę obecną (od 6 listopada 2008 roku), na trasie Zajezdnia Golęcin - Pomorzany kursuje sześć stałych brygad oraz trzy dodatkowe. Na stałej trasie do Gocławia kursowało 7+3. Obsługa w dzień powszedni przedstawia się następująco:

6/1 (4:29-22:40)
6/2 (5:38-20:40)
6/3 (4:37-23:00)
6/4 (4:53-21:00)
6/5 (5:02-23:20)
6/6 (5:17-20:15)
6/7 (4:42-5:39)
6/8 (4:47-5:44)
6/9 (7:49-10:20, 16:25-18:55)

Brygady 1, 2, 3, 4, 5 i 7 są obsługiwane przez pojedyncze wagony GT6, natomiast 6, 8 i 9 przez składy wagonów 105N.

Natomiast w soboty następująco:

6/1 (4:26-23:00)
6/2 (4:45-23:20)
6/3 (8:24-18:45)
6/4 (5:04-20:20)
6/5 (7:24-18:07)
6/6 (8:53-22:40)
6/7 (4:57-5:51, dodatek)

Brygady 1, 2, 4, 5 i 6 są obsługiwane przez wagony GT6, natomiast 3 i 7 przez składy wagonów 105N.

W niedzielę kursują:

6/1 (4:45-23:00)
6/2 (10:33-23:20)
6/3 (5:40-18:45)
6/4 (8:24-20:20)
6/5 (11:01-18:07)
6/6 (4:26-22:40)

Brygady 1, 2, 3, 4 i 6 są obsługiwane przez wagony GT6, natomiast brygada 5 przez skład wagonów 105N.

W Boże Narodzenie, Wielkanoc i Nowy Rok kursują następujące brygady:

6/1 (4:47-23:05)
6/2 (5:09-23:26)
6/3 (5:33-22:41)
6/4 (8:21-9:17, 19:21-20:17, dodatek posiłkowy)

W związku z pracami przy torowisku na ulicy Kolumba, 23 lipca 2016 roku zamknięty dla ruchu tramwajowego został odcinek od ulicy Dworcowej do pętli Pomorzany. Spowodowało to zmianę trasy linii, która kursowała na trasie:
Gocław - Jana z Kolna - Wyszyńskiego - Dworcowa - Brama Portowa - Plac Żołnierza Polskiego - Matejki - Gocław.

Na czas remontu dwóch krzyżownic kolejowo-tramwajowych w rejonie ulic Nocznickiego i Stalmacha przy Szczecińskim Parku Przemysłowym z dniem 1 sierpnia 2016 roku wstrzymano kursowanie linii 6 w kierunku Gocławia. Linia 6 kursowała do 19 sierpnia 2016 na skróconej trasie Pomorzany - Stocznia Szczecińska (pętla przy Firlika).

Na podstawie: http://med.pam.szczecin.pl/~tramsza/tramwaje_w_szczecinie.pdf oraz źródeł własnych
opracował: Mariusz Belko
współpraca: Paweł Pieńkowski

Najważniejsze daty:
2009
 8 maja - Z powodu zapadnięcia się jezdni na ulicy Kolumba tramwaje linii 3 i 6 zostają skierowane do pętli "Dworcowa". Na trasie do Pomorzan zostaje uruchomiony autobus linii 836.
2008
 7 sierpnia - Zawieszenie linii 6 oraz skrócenie linii 3 do ulicy Dworcowej z powodu podmycia torowiska na ulicy Kolumba.
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
1990
 21 stycznia - Zakończenie remontu ulic Kolumba i Chmielewskiego. Linie 3 oraz 6 wracają na swoje trasy.
1961
 23 grudnia - Do użytku oddano nową pętlę tramwajową na Pomorzanach.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)