Szczecin Blog

 Linia 60: Stocznia Szczecińska - Cukrowa

[dodane 07.09.2008, g. 12:41 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 03.08.2016, g. 16:22 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 59: Plac Rodła - (Wiszesława) - Nehringa PomnikLinia 61: Owocowa Dworzec - Podjuchy »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Ikarus jeszcze w reklamie
Ikarus jeszcze w reklamie
800x600; 177.2 KB
Trasa: Stocznia Szczecińska - Firlika - Antosiewicza - Nocznickiego - 1 Maja - Sczanieckiej - Plater – Staszica – Rondo Giedroycia – Aleja Wyzwolenia – Słowackiego – Zaleskiego – Aleja Wojska Polskiego – Unii Lubelskiej – Klonowica – Żołnierska - Szeroka - Sosabowskiego - Taczaka - Derdowskiego - Krakowska – Okulickiego - Wrocławska – Rondo Uniwersyteckie - Cukrowa

Linia 60 zaczęła kursowanie w 1960 roku w godzinach 5:20-22:30. Opłata za przejazd całej trasy wynosiła 2.30 zł, natomiast jej pierwsza trasa przedstawiała się następująco:

Gumieńce - Ku Słońcu - Witkiewicza - Czorsztyńska - Mickiewicza - Traugutta - Wojska Polskiego - Wyspiańskiego - Jasne Błonia ( przy Prezydium MRN) - Piotra Skargi - Kołłątaja - Niebuszewo (dworzec kolejowy) - 1 Maja - Stocznia.

W latach 60 i 70 XX wieku linia biegła na trasie: Mieszka I - Wierzbowa - Dworska - Derdowskiego - Witkiewicza - Żwirki i Wigury - Czorsztyńska - Wernyhory - Klonowica - Unii Lubelskiej - Wojska Polskiego - Zalewskiego - Wyspiańskiego - Piotra Skargi - Staszica - 1 Maja - Nocznickiego - Stocznia Warskiego. Jej trasa wynosiła 11,4 km. Równocześnie w tym okresie z linią 60, jeździła linia wspomagająca 60 Bis na trasie: Stocznia Warskiego - Witkiewicza. Jej długość wynosiła 8,7 km. Linia dodatkowa została zlikwidowana 15 lutego 1968 roku.

Kroniki podają, że linia 60 w związku z częstymi remontami ulic jeździła również do 3 grudnia 1962 roku na trasie Mieszka I - Dworzec Niebuszewo, a od tego dnia przez Staszica do Stoczni Szczecińskiej. W dniach od 26 sierpnia do 10 października 1964 roku zawieszono kursowanie linii na trasie z Gumieniec do Stoczni Szczecińskiej (kroniki nie podają przyczyny).

1 września 1965 roku ograniczono kursowanie linii aż do odwołania - znowu kroniki nie podają przyczyny. W latach 1968 - 1972 następują bardzo częste zmiany tras linii 60 w związku prowadzonymi remontami ulic przez które przejeżdżała. Mianowicie:

22 stycznia 1968 autobusy jeżdżą w kierunku Krzekowa aleją Wojska Polskiego, Unii Lubelskiej, Klonowica i Janickiego. 24 stycznia 1969 roku następuje częściowa zmiana trasy w kierunku Mieszka I - zamiast ulicą Janickiego i Mickiewicza, autobusy jeździły ulicą Klonowica i Żołnierską do Czorsztyńskiej. 1 maja 1969 roku linia częściowo zmienia trasę w obu kierunkach, przebiegała ulicami Zaleskiego i Słowackiego zamiast Piotra Skargi. 1 lipca 1969 roku następuje znowu częściowa zmiana trasy, autobusy jeździły zamiast przez ulicę Klonowica, Żołnierska, Czorsztyńska - ulicami Klonowica, Wernyhory, Czorsztyńska (kierunek Mieszka I - Wernychory, Reduty Ordona, Łukasińskiego, Czorsztyńska). W dniach 3 - 22 kwietnia 1970 roku zostaje zamknięta ulica Wernyhory z powodu remontu - autobusy skierowano przez ulicę Żołnierską i Klonowica w obydwu kierunkach.

2 maja 1970 roku następuje zmiana części trasy w jej końcowym odcinku w związku z zakończeniem robót drogowych przy ulicy Firlika. Autobusy w obu kierunkach kursowały ulicami Firlika, Emilii Plater i dalej bez zmian. Nowe przystanki usytuowano przy Emilii Plater i Firlika. 23 lipca 1971 roku na linii znowu zmieniono częściowo trasę - jeździła przez Wojska Polskiego, Wyspiańskiego, Piotra Skargi i dalej bez zmian. 10 września 1971 roku zmieniono trasę od ulicy Witkiewicza do Ku Słońcu - autobusy jeździły ulicami Witkiewicza, Santocką, Ku Słońcu i dalej bez zmian. 19 listopada 1971 roku wprowadzono dwa dodatkowe autobusy kursujące w godzinach rannych na odcinku Stocznia Warskiego - Zajezdnia Klonowica. Dodatkowe autobusy były uzupełnieniem linii. Po kilkuletnich zawirowaniach na trasie "sześćdziesiątki" od 1 lutego 1972 roku linia powraca na swoją starą trasę prze ulicę Derdowskiego.

W okresie od 29 listopada 1978 do 1 lipca 1993 - 60 jeździ na trasie:

Kombinat Ogrodniczy - Południowa - Wierzbowa - Dworska - Derdowskiego - Witkiewicza - Żwirki i Wigury - Czorsztyńska - Żołnierska - Klonowica - Unii Lubelskiej - Wojska Polskiego - Zalewskiego - Słowackiego - Wyzwolenia - Staszica - Emilii Platter - Firlika - Stocznia Warskiego

Długość trasy wynosiła w różnych okresach od 13,6 - 15,4 km, przelot jej wynosił od 40-47 minut, obsługiwana była 10-20 brygadami z 5-10 minutową częstotliwością przed i po południu. W między czasie zwiększano lub zmniejszano ilość taboru obsługującą linie, zmieniano trasy, zmniejszano ilość kursów, synchronizowano rozkłady jazdy z linią 53.

W 1981 roku ograniczono kursowanie linii 60. Całodzienna częstotliwość kursowania wynosiła 11-12 minut na trasie Kombinat Ogrodniczy - Stocznia. Również z tą samą częstotliwością kursowała linia 60 Bis na trasie Mieszka I - Stocznia. Utworzono ją dnia 21 września 1981 roku. Kroniki nie podają, kiedy ją zlikwidowano.

Od 1 lipca 1993 roku skrócono linię i 60 do chwili obecnej (bez podjazdu pod Kombinat Ogrodniczy) jeździ na trasie: Stocznia Warskiego - Cukrowa (dworzec PKP Gumieńce), długość jej wynosi 13,3 km przelot trwa 32-35 minut, obsługiwana była 5-8 pojazdami z 10-17 minutową częstotliwością przed i po południu. 1 lutego 1994 roku następuje częściowa zmiana trasy i linia kursuje przez ulicę Krakowską i Dworską i dalej bez zmian. 1 maja 1994 roku następuję korekta odległości pomiędzy przystankami i długości linii w związku z tym długość wynosi 12.860 metrów, a przelot od 32 do 35 minut. 4 lipca 1994 roku na linii wprowadzono letni rozkład jazdy, który jest wprowadzany do chwili obecnej co rok.

Od 22 lipca do 28 sierpnia 1996 roku zamknięto dla ruchu ulicę Reduty Ordona w związku z jej remontem. Autobusy skierowano objazdem przez ulicę Grota-Roweckiego. Zostały zawieszone przystanki "Chłopickiego", "Wita Stwosza", a od 31 sierpnia do 16 października 1996 roku zamknięto ulicę Derdowskiego na czas prac drogowych. Linia jeździła objazdem przez Witkiewicza, Santocką i ulicę Ku Słońcu.

Od 1999 roku do 30 listopada 2008 roku linia kursowała na trasie:

Cukrowa – Rondo Uniwersyteckie – Krakowska – [Dworska – Plac Słowińców – Dworska]/[Wrocławska – Okulickiego] – Derdowskiego – Witkiewicza – Żwirki i Wigury – Czorsztyńska – Mickiewicza – Wernyhory (z powrotem: Wernyhory – Reduty Ordona – Witkiewicza) – Klonowica – Unii Lubelskiej – Aleja Wojska Polskiego – Zaleskiego – Słowackiego – Aleja Wyzwolenia – Rondo Giedroycia – Staszica – Plater – Firlika – Hutnicza – Nocznickiego – Firlika (z powrotem: Firlika – Plater) – Stocznia Szczecińska

W dni powszednie linia kursowała przez ulicę Wrocławską i Okulickiego, w dni świąteczne: ulicą Dworską.

Z dniem 1 grudnia 2008 roku po wielu miesiącach zmagań z mieszkańcami ulicy Reduty Ordona protestujących przeciw zbyt dużemu natężeniu ruchu zmieniono trasę linii 60. Od tego dnia jeździ:

- w kierunku pętli "Cukrowa" od ulicy Wernyhory, ulicami Żołnierską, Szeroką, Sosabowskiego, Taczaka do ulicy Derdowskiego. Trasa ulicami Wernyhory i Żołnierską obowiązuje do czasu wybudowania zatok na ulicy Klonowica.

- w kierunku pętli "Stocznia Szczecińska" od ulicy Derdowskiego ulicami Taczaka, Sosabowskiego, Szeroką, Żołnierską, Klonowica do ulicy Unii Lubelskiej.

Na zmienionym odcinku trasy obowiązują następujące przystanki:

- w kierunku pętli "Cukrowa": „Żołnierska” na wysokości przystanku tramwajowego w kierunku centrum, „Krzekowo” na wysokości przystanku tramwajowego dla wysiadających, „Bracka” i „Taczaka nż” wspólne z linią 529.

- w kierunku pętli "Stocznia Szczecińska": „Kmieca” i „Taczaka nż” wspólne z linią 529, „Bracka” na ulicy Sosabowskiego za skrzyżowaniem z ulicy Łukasińskiego, „Krzekowo” na ulicy Klonowica za skrzyżowaniem z ulicą Żołnierską oraz „Klonowica Zajezdnia” na ulicy Klonowica przed skrzyżowaniem z ulicy Wernyhory.

Linia przestaje jeździć przez ulicę Dworską i we wszystkie dni tygodnia kursować będzie trasą przez ulicę Okulickiego. Częstotliwość kursowania pozostała bez zmian. Obsługiwana jest przez zajezdnię Klonowica taborem przegubowym. Bardzo rzadko zdarzają się wyjątki w postaci solowych autobusów.

Dni powszednie

  • 60/1 - (4:51-20:35)
  • 60/2 - (5:06-8:41, 12:58-19:00)
  • 60/3 - (4:33-17:53)
  • 60/4 - (6:43-23:02)
  • 60/5 - (6:51-8:28, 14:06-23:22)
  • 60/6 - (6:03-23:05)
  • 60/7 - (5:33-8:48, 13:17-17:48)
  • 60/8 - (4:55-11:41)
  • 60/9 - (5:10-23:25)
  • 60/10 - (9:13-10:08)


Soboty i Dni świąteczne
  • 60/1 - (5:08-23:05)
  • 60/2 - (4:50-23:25)
  • 60/3 - (5:12-23:02)
  • 60/4 - (4:38-23:22)
  • 60/5 - (7:33-21:52)


Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok
  • 60/1 - (4:59-20:26)
  • 60/2 - (4:40-23:09)
  • 60/3 - (5:08-23:39)
  • 60/4 - (7:58-23:24)


6 marca 2010 z powodu rozpoczęcia remontu pętli "Krzekowo" zmieniono trasę linii 60. Autobusy jadące w kierunku Cukrowej od ulicy Unii Lubelskiej będą kursować ulicą Klonowica, ulicą Żołnierską, ulicą Reduty Ordona i ulicą Łukasińskiego by po dojechaniu do ulicy Taczaka włączyć się na swoją zwykłą trasę. W kierunku Stoczni Szczecińskiej od ulicy Taczaka autobusy kursowac będą ulicą Łukasińskiego, ulicą Czorsztyńską, ulicą Żołnierską i ulicą Wernyhory do ulicy Klonowica by wrócić na swoją zwykłą trasę.

Zmiany od 3. grudnia 2012



W celu zapewnienia dojazdu do kompleksu biurowego "Baltic Business Park" skierowano "sześćdziesiątkę" ulicami: Sczanieckiej - 1-go Maja - Nocznickiego - Firlika (w kierunku Cukrowej nawrót przez ulicę Antosiewicza). Uruchomiono nowy przystanek "1 Maja Business Park" oraz zmodyfikowano czasy pracy brygad, które prezentują się następująco:




Dzień powszedni:

  • 60/1 - (4:45-9:53, 13:01-20:52)
  • 60/2 - (5:00-18:08)
  • 60/3 - (6:39-23:32)
  • 60/4 - (4:26-8:28, 13:36-17:15)
  • 60/5 - (6:01-17:31)
  • 60/6 - (5:27-8:48, 14:34-23:24)
  • 60/7 - (4:47-23:04)
  • 60/8 - (5:07-20:57)
  • 60/9 - (6:07-23:12)


Dzień powszedni w rozkładzie letnim:
  • 60/1 - (4:45-23:12)
  • 60/2 - (5:00-23:32)
  • 60/3 - (4:26-23:04)
  • 60/4 - (5:27-20:57)
  • 60/5 - (4:47-9:08, 13:21-17:11)
  • 60/6 - (5:02-23:24)
  • 60/7 - (5:17-17:28)
  • 60/8 - (14:00-20:29)


Soboty i dni świąteczne:
  • 60/1 - (4:30-22:07)
  • 60/2 - (5:00-23:12)
  • 60/3 - (4:45-23:32)
  • 60/4 - (5:09-23:04)
  • 60/5 - (6:59-23:24)


Rozkład specjalny (Wielkanoc, Boże Narodzenie, Nowy Rok):
  • 60/1 - (4:30-23:28)
  • 60/2 - (5:00-22:08)
  • 60/3 - (6:17-23:20)
  • 60/4 - (4:53-22:58)

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych
opracował: Janusz Światowy

Aktualizacja: X i paki






Patrz także: Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)