Encyklopedia

Linia 60: Stocznia Szczecińska - Cukrowa

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

25.07.2023
Dodano informacje o zmianach na trasie od 29 lipca 2023 man
26.04.2023
Dodano informacje o nowym podziale rozkładów jazdy man
23.08.2021
Dodano informacje z lat 2015 - 2018 jas59 
05.02.2018
Dodano informacje z lat 2007 i 2015 - 2017 jas59 
13.04.2015
Zmieniono datę kursowania linii przez ulice Wrocławską (2005/2002) jas59 
10.04.2013
Dodano informację o zmianie trasy i zaktualizowano czasy pracy brygad paki
10.04.2013
Dodano informację o zmianie trasy i zaktualizowano czasy pracy brygad paki
10.04.2013
Dodano informację o zmianie trasy i zaktualizowano czasy pracy brygad paki
10.04.2013
Dodano informację o zmianie trasy i zaktualizowano czasy pracy brygad paki
10.04.2013
Dodano informację o zmianie trasy i zaktualizowano czasy pracy brygad paki
10.04.2013
Dodano informację o zmianie trasy i zaktualizowano czasy pracy brygad paki
10.04.2013
Dodano informację o zmianie trasy i zaktualizowano czasy pracy brygad paki
06.09.2012
Zaktualizowano czasy pracy brygad X
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz
25.11.2008
dodano informacje z lat 60, 70 i 90 XX wieku oraz najnowszych o zmianie trasy jas59 
07.09.2008
poprawiono czeskie błędy jas59 

Trasa: Stocznia Szczecińska — Antosiewicza — Nocznickiego — Firlika — 1 Maja — Sczanieckiej — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Unii Lubelskiej — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Żołnierska — rondo Prymy — Szeroka — Sosabowskiego — Taczaka — Derdowskiego — rondo Gierosa — Okulickiego — Wrocławska — Krakowska — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa

zdjęcie
"Sześćdziesiątka" jadąca na Cukrową
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 60 rozpoczęła kursowanie w 1960 roku na trasie: Gumieńce – Ku Słońcu – Witkiewicza – Czorsztyńska – Mickiewicza – Traugutta – Wojska Polskiego – Wyspiańskiego – Jasne Błonia (przy Prezydium MRN) – Piotra Skargi – Kołłątaja – Niebuszewo (dworzec kolejowy) – 1 Maja –  Stocznia Warskiego (Szczecińska). Kursowała w godzinach 5:20-22:30, zaś opłata za przejazd całej trasy wynosiła 2,30 zł.

Kroniki podają, że w związku z częstymi remontami ulic do 3 grudnia 1962 roku linia kursowała na trasie Mieszka I – Dworzec Niebuszewo, a począwszy od tego dnia przez Staszica do Stoczni Warskiego.

zdjęcie
Volvo na linii 60
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pod koniec lat 60. i w latach 70. XX wieku linia 60 jeździła na trasie: Mieszka I – Wierzbowa – Dworska – Derdowskiego – Witkiewicza – Żwirki i Wigury – Czorsztyńska – Wernyhory – Klonowica – Unii Lubelskiej – Wojska Polskiego – Zalewskiego – Wyspiańskiego – Piotra Skargi – Staszica – 1 Maja – Nocznickiego – Stocznia Warskiego (11,4 km długości).

W tym okresie kursowała także skrócona wersja „sześćdziesiątki” nazwana 60 Bis na trasie Witkiewicza – Stocznia Warskiego (8,7 km długości). Dodatkowa linia została zlikwidowana 15 lutego 1968 roku.

zdjęcie
Ikarus przemierzający zalaną ulicę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z nieznanych przyczyn, w okresie od 26 sierpnia do 10 października 1964 roku zawieszono kursowanie linii 60.

Od 1 września 1965 roku kursowanie linii zostało ograniczone do odwołania, również z nieznanych dla kronik przyczyn. 

W latach 1968-1972 następowały bardzo częste zmiany tras linii 60 w związku prowadzonymi remontami ulic, przez które przejeżdżała.

zdjęcie
Jeden z ośmiu Ikarusów ze SPAK-u
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
22 stycznia 1968 trasa w kierunku Krzekowa została zmieniona - od tego dnia prowadziła przez al. Wojska Polskiego – Unii Lubelskiej – Klonowica – Janickiego. Rok później, 24 stycznia 1969 roku wprowadzono korektę trasy w kierunku Mieszka I - zamiast ulicą Janickiego i Mickiewicza, autobusy jeździły ulicą Klonowica i Żołnierską do Czorsztyńskiej.

Kolejna korekta w przebiegu linii miała miejsce 1 maja 1969 roku. Wówczas autobusy przestały obsługiwać ulicę Piotra Skargi i skierowano je przez ul. Zaleskiego i Słowackiego.

zdjęcie
W godzinach szczytu wejście do autobusu linii 60 czasami graniczy z cudem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 60 począwszy od 1 lipca 1969 roku została poprowadzona ulicami Łukasińskiego – Reduty Ordona – Czorsztyńską – Wernyhory – Klonowica. 

Z powodu remontu ulicy Wernyhory w dniach 3-22 kwietnia 1970 roku, linia kursowała objazdem ul. Żołnierską i Klonowica w obydwu kierunkach.

zdjęcie
Volvo - podstawa taboru klasy MEGA na szczecińskich liniach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z zakończeniem robót drogowych przy ulicy Firlika, 2 maja 1970 roku nastąpiła częściowa zmiana trasy - autobusy w obu kierunkach rozpoczęły kursowanie ulicami Firlika, Emilii Plater i dalej bez zmian. Nowe przystanki usytuowano przy Emilii Plater i Firlika.

Od 23 lipca 1971 ponownie skierowano linię przez al. Wojska Polskiego – Wyspiańskiego – Piotra Skargi. Niedługo później, 10 września 1971 zmodyfikowano odcinek trasy od ulicy Witkiewicza do Ku Słońcu - autobusy poprowadzono ulicami Witkiewicza – Santocką – Ku Słońcu i dalej bez zmian.

zdjęcie
Po ponad dwóch latach reklamę zamieniono na bardziej czytelną
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
19 listopada 1971 roku wprowadzono dwa dodatkowe autobusy kursujące w godzinach porannych na trasie skróconej Stocznia Szczecińska – Zajezdnia Klonowica.

Po kilkuletnich zawirowaniach na trasie „sześćdziesiątki”, od 1 lutego 1972 roku powróciła ona na swoją starą trasę przez ulicę Derdowskiego.

zdjęcie
Ikarus po remoncie na linii 60
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 60 od 29 listopada 1978 roku rozpoczęła kursowanie na trasie: Kombinat Ogrodniczy – Południowa – Wierzbowa – Dworska – Derdowskiego – Witkiewicza – Żwirki i Wigury – Czorsztyńska – Żołnierska – Klonowica – Unii Lubelskiej – aleja Wojska Polskiego – Zalewskiego – Słowackiego – aleja Wyzwolenia – Staszica – Emilii Plater – Firlika – Stocznia Warskiego.

Obsługiwana była 10-20 brygadami z 5-10 minutową częstotliwością przed i po południu. W międzyczasie zwiększano lub zmniejszano ilość taboru, zmieniano trasy, zmniejszano ilość kursów, a także synchronizowano rozkłady jazdy z linią 53.

zdjęcie
Klonowicki "Volviak" z gracją pokonuje malownicze tereny Niebuszewa
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kursowanie linii 60 zostało ograniczone w 1981 roku. Zmniejszono jej częstotliwość do 11-12 minut, zaś 21 września 1981 na trasie skróconej Mieszka I – Stocznia Warskiego uruchomiono wspomagającą linię 60 Bis o tej samej częstotliwości, zlikwidowaną w nieznanym okresie.

Kolejna duża zmiana trasy linii 60 miała miejsce 1 lipca 1993 roku. Wówczas skierowano ją na trasę Stocznia Warskiego – Cukrowa (o długości 13,3 km). Cały przelot wynosił 32-35 minut, zaś do jej obsługi przeznaczano 5-8 pojazdów z 10-17 minutową częstotliwością przed i po południu

zdjęcie
Jak zobaczył ten skręt, to się załamał
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lutego 1994 roku nastąpiła częściowa zmiana trasy - od tego dnia linia kursowała przez ulicę Krakowską i Dworską i dalej bez zmian. 1 maja 1994 roku nastąpiła korekta odległości pomiędzy przystankami i długości linii, a w związku z tym długość wynosiła 12,9 km, zaś przelot 32-35 min.

4 lipca 1994 roku na linii wprowadzono letni rozkład jazdy.

zdjęcie
Lśniący "jamnik" dumnie prezentuje się na mieście
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z zamknięciem ulicy Reduty Ordona z powodu remontu, od 22 lipca do 28 sierpnia 1996 skierowano „sześćdziesiątkę” na trasę objazdową przez ulicę Grota-Roweckiego. Zostały zawieszone przystanki „Chłopickiego” i „Wita Stwosza”.

W okresie od 31 sierpnia do 16 października 1996 roku z powodu prac drogowych na ulicy Derdowskiego, linia jeździła objazdem przez ul. Witkiewicza – Santocką – Ku Słońcu.

zdjęcie
Póki panuje dodatnia temperatura, Solarisy utrzymywane są w czystości
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1999 roku „sześćdziesiątka” kursowała na trasie: Cukrowa – Rondo Uniwersyteckie – Krakowska – [Dworska – Plac Słowińców – Dworska]/[Wrocławska – Okulickiego] – Derdowskiego – Witkiewicza – Żwirki i Wigury – Czorsztyńska – Mickiewicza – Wernyhory (z powrotem: Wernyhory – Reduty Ordona – Witkiewicza) – Klonowica – Unii Lubelskiej – aleja Wojska Polskiego – Zaleskiego – Słowackiego – aleja Wyzwolenia – Rondo Giedroycia – Staszica – Plater – Firlika – Hutnicza – Nocznickiego – Firlika (z powrotem: Firlika – Plater) – Stocznia Szczecińska.

W dni powszednie linia jeździła przez ulicę Wrocławską i Okulickiego, a w pozostałe dni przez ulicę Dworską.

zdjęcie
Niskopodłogowy przegubowiec wjeżdża na objazdową trasę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z budową ronda na Gumieńcach, od 12 kwietnia 2007 linia kursowała według specjalnego rozkładu jazdy w skróconej relacji Stocznia Szczecińska – Ku Słońcu (przystanek przy przebudowywanym rondzie).

Od ulicy Derdowskiego autobusy kursowały ulicami: Świerczewską – Santocką – Ku Słońcu – Derdowskiego, gdzie znajdował się przystanek końcowy. Uruchomiony został dodatkowy przystanek „Świerczewska–Derdowskiego” na ulicy Świerczewskiej przy sklepie Plus i „Szkoła Salezjańska” na ulicy Ku Słońcu.

zdjęcie
Budowy ronda ciąg dalszy - objazdy na Ku Słońcu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na trasie autobusu obowiązywały dotychczasowe przystanki dla linii 53 i 60. Na ulicy Dworskiej za skrzyżowaniem z ulicą Europejską uruchomiono dodatkowy przystanek „Ku Słońcu”. Dotychczasowy przystanek „Ku Słońcu” oznakowany został tablicą kierunkową „kier. Cukrowa”.

Jednocześnie została utworzona zastępcza linia 853 kursująca na trasie Pomorzany Dobrzyńska Cukrowa. Łączyła ona trasy linii 53 i 60 z drugiej strony budowanego ronda.

Linia 60 po oddaniu ronda do użytku wróciła na stałą trasę 31 października 2007 roku.

zdjęcie
Wspomnienie objazdów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po wielu miesiącach zmagań z mieszkańcami ulicy Reduty Ordona protestujących przeciw zbyt dużemu natężeniu ruchu, 1 grudnia 2008 roku zmieniono trasę linii 60. Od tego dnia skierowano ją: 

  • w kierunku pętli „Cukrowa” od ulicy Wernyhory ulicami Żołnierską – Szeroką – Sosabowskiego – Taczaka do ulicy Derdowskiego,
  • w kierunku pętli „Stocznia Szczecińska” od ulicy Derdowskiego ulicami Taczaka – Sosabowskiego – Szeroką – Żołnierską – Klonowica do ulicy Unii Lubelskiej.

zdjęcie
"Sześćdziesiątka" w pierwszym dniu na nowej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia we wszystkie dni tygodnia rozpoczęła również kursowanie przez ul. Okulickiego i zakończyła obsługę ulicy Dworskiej. Częstotliwość jej kursowania pozostała bez zmian.

Z powodu rozpoczęcia remontu pętli „Krzekowo”, od 6 marca 2010 roku w kierunku pętli „Cukrowa” od ulicy Unii Lubelskiej linia kursowała ul. Klonowica – Żołnierską – Reduty Ordona – Łukasińskiego i dalej swoją trasą.

zdjęcie
"Sześćdziesiątka" na tle nowych biurowców przy ulicy 1 Maja
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W celu zapewnienia dojazdu do kompleksu biurowego „Baltic Business Park”, od 3 grudnia 2012 skierowano „sześćdziesiątkę” ulicami: Sczanieckiej - 1 Maja - Nocznickiego - Firlika (w kierunku Cukrowej nawrót przez ulicę Antosiewicza). 

W związku z budową kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika, w okresie 8 września 2014 - 3 lutego 2015 roku autobusy linii 60 kursowały objazdem od przystanku „Sczanieckiej” ulicami 1 Maja i Ceglaną do tymczasowego przystanku „Stocznia Szczecińska” zlokalizowanego na ulicy Firlika za skrzyżowaniem z ulicą Ceglaną. Dodatkowo przystanek „1 Maja Business Park” w kierunku Stoczni Szczecińskiej tymczasowo przeniesiono na ulicę Ceglaną.

Od 4 maja 2015 roku wprowadzono zmiany rozkładów jazdy linii 60. Linia po godzinie 20:00 we wszystkie dni tygodnia kursuje z częstotliwością 30 minut.

zdjęcie
Solaris wraca na Cukrową
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
30 sierpnia 2015 w godzinach 8:00 -13:00 odbywał się XXXVI PKO Półmaraton Szczeciński, na czas trwania imprezy wprowadzono zmiany na linii 60, która kursowała z pominięciem ulicy Wernyhory ulicami Klonowica – Żołnierską z pominięciem przystanków: ,,Klonowica Zajezdnia” (na ul. Wernyhory), ,,Żołnierska’’, ,,Krzekowo’’ i dalej swoją trasą.

7 czerwca 2016 roku rozpoczęły się prace na skrzyżowaniu ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona. W okresie ich trwania powodowały liczne zmiany w kursowaniu linii kursujących przez to skrzyżowanie, między innymi linii 60. Prace zakończyły się 31 października 2016 roku, zaś od 9 listopada 2016 roku linia wróciła na swoją stałą trasę przez ulicę Wernyhory i zatrzymywała się na przystanku przed rondem o tej samej nazwie.

zdjęcie
„Sześćdziesiątka” przemierza urokliwą ulicę Okulickiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
27 sierpnia 2017 roku w godzinach 8:00 - 14:00 odbywał się XXXVIII PKO Półmaratonu Szczecińskiego zmieniono trasę linii i kursowała z pominięciem ulicy Wernyhory przez ulice Klonowica – Żołnierską z pominięciem przystanków: ,,Klonowica Zajezdnia’’, ,,Żołnierska’’, ,,Krzekowo’’ i dalej swoją trasą.

W dniach 9-10 kwietnia 2018 roku z powodu awarii wodociągowej i prac prowadzonych przez ZWiK przy jej usunięciu, wymusiła zmianę trasy na linii 60.

zdjęcie
Solaris starej daty w jednym ze śnieżnych dni tegorocznej zimy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Autobusy jechały zmienioną trasą od przystanku „Płocka Uniwersytet” do przystanku „Wrocławska-Rubież”. Trasa linii przebiegała od ronda Uniwersyteckiego ulicami Południową – Wierzbową – Dworską do Krakowskiej. Objazd obowiązywał w obu kierunkach.

Na czas awarii nieczynne były dotychczasowe przystanki „Bronowicka”, „Zielona”, „Poronińska”. Na trasie objazdu obowiązywały przystanki: „Reda”, „Wierzbowa”, „Braniborska” i „Chobolańska”. Linia jeździła według normalnych rozkładów jazdy.

Od 31 stycznia do 25 lutego 2022 w związku z rozpoczęciem ferii szkolnych i wprowadzeniem nauki zdalnej, wprowadzone zostały zmiany w kursowaniu linii 60. W dni powszednie obowiązywały rozkłady jazdy dla okresu wakacji letnich i września.

1 maja 2023 roku zmodyfikowano dotychczasowy podział rozkładów jazdy w dni powszednie. Zrezygnowano z podziału na dni powszednie poza okresem wakacji letnich i wrześniem oraz dni powszednie w okresie wakacji letnich i we wrześniu. W zamian wprowadzono rozkład obowiązujący w dni nauki w szkołach z częstotliwością w godzinach szczytu co 12–15 minut, a także dni powszednie wolne od nauki w szkołach z częstotliwością w szczycie wynoszącą 15 minut. Szkicem pozostały one podobne do poprzedniej wersji. Częstotliwość w międzyszczycie, wieczorem oraz w soboty i dni świąteczne również nie uległa zmianie. Ponadto wprowadzono korekty czasów przejazdu i godzin odjazdów.

W związku z pracami przy budowie przedłużenia ulicy Sosabowskiego, a także rozpoczęciem likwidacji pętli „Krzekowo”, od 29 lipca 2023 roku linia 60 między przystankami „Taczaka” i „Zawadzkiego Kościół” w obu kierunkach rozpoczęła kursowanie ulicami Taczaka – Łukasińskiego - Czorsztyńską/Reduty Ordona - Wernyhory i Klonowica, zatrzymując się na wszystkich przystankach na trasie.

Wyłączone z obsługi przez linię zostały przystanki:

  • „Łukasińskiego” na ulicy Szerokiej (kier. Stocznia Szczecińska, nr 33511) – w zamian uruchomiono przystanek zlokalizowany na ulicy Taczaka przed skrzyżowaniem z ulicą Łukasińskiego, wspólny z linią 529 (nr 33531),
  • „Szeroka”,
  • „Krzekowo”,
  • „Klonowica Zajezdnia” na ulicy Klonowica (kier. Stocznia Szczecińska, nr 32631) – w zamian uruchomiono przystanek zlokalizowany na ulicy Wernyhory przed skrzyżowaniem z ulicą Klonowica, wspólny z liniami 53, 75, 80, 222, 227 (nr 32621).

20 stycznia 2024 roku na trasie linii 60 w kierunku pętli „Stocznia Szczecińska” uruchomiono nowy przystanek „Fabryka Wody” w ciągu ulicy 1 Maja około 170 metrów przed skrzyżowaniem z ulicą Bożeny. Dodatkowo dotychczasowy przystanek  „1 Maja” w przeciwnym kierunku zmienił nazwę na „Fabryka Wody”.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych i komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy (jas59 )
aktualizacja: X i paki, man

Linia kursuje na zmienionej trasie.

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • w dni nauki w szkołach:
      • W szczycie: 12-15 minut
      • W międzyszczycie i późnym popołudniem: 20 minut
      • Wieczorem: 30 minut
    • w dni wolne od nauki w szkołach:
      • W szczycie: 15 minut
      • W międzyszczycie i późnym popołudniem: 20 minut
      • Wieczorem: 30 minut
  • Soboty:
    • W ciągu dnia: 20 minut
    • Rano: 24 minuty
    • Wieczorem: 30 minut
  • Niedziele i dni świąteczne:
    • W ciągu dnia: 24 minuty
    • Rano i wieczorem: 30 minut

Operator: SPA Klonowica