Linia 61: Owocowa Dworzec - Podjuchy

[dodane 05.10.2008, g. 14:31 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 24.06.2016, g. 19:11 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 60: Stocznia Szczecińska - CukrowaLinia 61 Bis: Plac Zwycięstwa - Ustowo Auchan »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Ikarus na 61 nie jest codziennością
Ikarus na 61 nie jest codziennością
1024x677; 127.2 KB
Trasa: Owocowa Dworzec – Owocowa – Nowa – Dworcowa – (powrót: 3 Maja) - Brama Portowa – plac Zwycięstwa – Krzywoustego – plac Kościuszki – Piastów – Mieszka I – Cukrowa (powrót: Południowa - Radomska) – rondo Uniwersyteckie – Cukrowa – Radomska – Południowa – rondo Hakena – Krygiera – Granitowa – Metalowa – Podjuchy

Linia 61 powstała 2 czerwca 1961 roku i jeździła na trasie z Placu Kościuszki do Klucza. Długość trasy wynosiła 18,5 km.

W dniach 14 maja do 12 sierpnia 1962 roku w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego Szosy Poznańskiej w kierunku Podjuch, spowodowanym remontem mostu na Regalicy, autobusy linii 61 kursowały w następujący sposób:

- Basen Kaszubski (Górniczy)) - Klucz. Ta część linii obsługiwana była 2 autobusami w dni powszednie i 1 w dni świąteczne.
- Plac Kościuszki - Elektrownia. Na tej trasie jeździł 1 autobus w dni powszednie i świąteczne w ciągu całego dnia.

23 lipca 1963 roku następuję zmiana trasy. Linia jeździ z Placu Kościuszki do Autostrady, a 17 października 1969 roku skrócono trasę linii do Klucza. W związku z remontem mostu przez Odrę w ciągu Szosy Poznańskiej w dniach 17 - 29 kwietnia 1971 roku autobusy linii 61 kursowały trasą linii 55.

Od stycznia 1973 do 26 października 1978 linia kursuje na trasie Łokietka/Puławskiego – Klucz. Długość trasy wynosi 18 km. Przelot trasy 38 minut w szczycie i 35 minut po szczycie. Obsługiwana była 5 autobusami w szczycie i 4 po szczycie z odpowiednią częstotliwością kursowania 17-20 minut. W szczycie autobusy ciągnęły przyczepy P01.

W kwietniu 1973 roku zlikwidowano kurs pod Operetkę (ulica Potulicka). Również pod koniec kwietnia tego roku zmieniono trasę przy końcówce od alei Piastów wjazd w ulicę Kordeckiego dalej Sikorskiego, Puławskiego – przystanek końcowy przy Politechnice dalej w Piastów i stała trasą linii. W tym okresie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru w związku z wprowadzaniem rozkładu letniego czy zimowego. W październiku 1974 roku znowu zmieniono końcowy odcinek trasy z usytuowaniem przystanku końcowego przy ulicy Łokietka. Trasa przebiegała w tym odcinku ulicami: aleja Piastów, Langiewicza, Kr.Jadwigi, Łokietka.

Od października 1979 roku do 30 lipca 1985 roku linia 61 jeździ na trasie Plac Dziecka – Klucz. Długość trasy wynosi 18,8/17,9 km. Przelot trasy odpowiednio w szczycie i po szczycie 39-45 minut obsługiwanych przez 5-7 autobusów w szczycie i po szczycie. Przeniesiono również przerwy dla kierowców z placu Dziecka do Podjuch od 29 listopada 1979 roku.

W tym czasie zwiększano ilość taboru, zwiększano/zmniejszano czas przelotu na trasie, następowały częste zmiany tras i ich skracanie. 6 lipca 1977 roku zamknięto przejazd przez wydzielone torowisko tramwajowe na skrzyżowaniu alei Piastów i Łokietka. W związku z tym nastąpiła zmiana wyjazdu z przystanku końcowego przez ulicę Łokietka , Królowej Jadwigi, Narutowicza, aleja Piastów i dalej po stałej trasie.

Od 30 lipca 1985 roku do 15 stycznia 1993 roku 61 jeździ na trasie Dworzec Główny – Klucz. Długość trasy wynosi 20,4 km. Przelot trasy wynosi 47–49 minut odpowiednio w szczycie i po szczycie. Linia obsługiwana jest przez 7-12 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 9-15 minutową częstotliwością kursowania w dzień powszedni. W dzień świąteczny przelot trasy wynosi 48 minut, obsługiwana jest przez 5-7 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 15-17 minutową częstotliwością kursowania. W tym okresie na wniosek „Solidarności” zmniejszono ilość godzin pracy kierowców, zmniejszano/zwiększano ilość taboru. 12 sierpnia 1991 roku wydłużono trasę do nowej pętli na ulicy Kolumba.

Od 15 stycznia 1993 roku wydłużono trasę linii 61 do Autostrady. Kursowała na tej trasie do 3 lipca 1995 roku. Długość trasy wynosiła 22,7 km. Przelot trasy wynosił 48–49 minut. Obsługiwana była przez 6-13 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 10 i 18-20 minutową częstotliwością kursowania. Oczywiście w tym okresie następowały zmiany odległości między przystankami, wprowadzano letni i zimowy rozkład jazdy. Od 8 sierpnia 1994 roku linia wyjazdówkami na Dworzec Główny kursowała przez Trasę Zamkową z powodu remontu mostu Długiego.

Warto równie wspomnieć o linii 61D tzw. „letniej”, która jeździła dwa lata z rzędu na trasie Plac Kościuszki – Podjuchy pętla:
- pierwszy raz od 7 lipca do 29 sierpnia 1994 roku w godzinach 9.00 – 13.00 i 16.25 – 20.11 we wszystkie dni tygodnia. Długość jej wynosiła 13.870 metrów, przelot trasy 30/27 minut, obsługiwana dwoma autobusami w ciągu całego dnia, częstotliwość 36 minut.
- drugi raz też na tej samej trasie w dniach 3 lipca – 31 sierpnia 1995 roku wg letniego rozkładu jazdy w godzinach 9.00 – 13.00 i 17.00 – 20.00. Jeździła tylko w dni słoneczne i na polecenie Centrali Ruchu. Obsługiwana była tez dwoma autobusami przez cały dzień z częstotliwością co 36 minut, przelot trasy w ciągu 25 – 27 minut.

Począwszy od 3 lipca 1995 roku do chwili obecnej linia 61 kursuje na trasie:

Dworzec Główny PKP – Kolumba – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego – Plac Brama Portowa – Plac Zwycięstwa – Krzywoustego – Plac Kościuszki – Aleja Piastów – Mieszka I – Cukrowa (z powrotem: Południowa) – Rondo Uniwersyteckie – Cukrowa – Radomska – Południowa – Rondo Hakena – Autostrada Poznańska – Most Świerczewskiego – Autostrada Poznańska – Most 1 Armii Wojska Polskiego – Autostrada Poznańska – Granitowa – Plac Wolności – Metalowa – Podjuchy.

Długość trasy wynosiła od 15.860 do 16.520 metrów. W tym okresie zmieniała się ilość taboru jeżdżącego, czas przelotu trasy, częstotliwość kursowania w szczycie i po szczycie.

Zdarzały się też utrudnienia na trasie i częste zmiany rozkładów jazdy z następujących powodów:

* 16-17 lipca 1995 roku - remont mostu Karola Świerczewskiego na Odrze.
* 22–24 lipca 1995 roku - remont mostu I Armii Wojska Polskiego na Regalicy.
* 17 lipca 1996 – 16 sierpnia 1996 roku - zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku centrum dojazd do Dworca Głównego przez Trasę Zamkową i nabrzeże Wieleckie.
* 18 lipca 1996 – 1 grudnia 1997 roku - budowa kładki z peronów na ulicy Kolumba. Przeniesienie przystanku końcowego przed budynek Dworca Głównego.
* 7 lipca 1997 – 29 października 1997 roku - remont ulicy Wyszyńskiego. Autobusy kursowały w obydwu kierunkach przez ulicę Nową.
* 19 maja 2006 - 29 sierpnia 2008 roku - budowa nowych mostów drogowych w ciągu Autostrady Poznańskiej nad rzeką Odrą i Regalicą.

Linia jest obsługiwana przez zajezdnię Dąbie ośmioma autobusami przegubowymi w dni powszednie:

  • 61/1 (5:06-23:20)
  • 61/2 (5:07-8:42, 13:11-18:12)
  • 61/3 (5:11-23:17)
  • 61/4 (4:36-8:54, 12:11-18:42)
  • 61/5 (5:09-23:37)
  • 61/6 (5:10-9:26, 12:31-17:32)
  • 61/7 (5:27-23:00)
  • 61/8 (4:54-9:04, 12:48-17:52)


W dni świąteczne 4 autobusami przegubowymi:

  • 61/1 (4:50-23:20)
  • 61/2 (5:26-23:17)
  • 61/3 (5:00-23:37)
  • 61/4 (5:20-23:08)


W okresie wzmożonych przewozów w związku z dniem Wszystkich Świętych tj. w dniach 31 października - 1 listopada czas pracy brygad przedstawia się natępująco:
  • 61/1 - (5:06-23:20)
  • 61/2 - (8:51-17:55)
  • 61/3 - (5:26-23:03)
  • 61/4 - (9:11-17:23)
  • 61/5 - (5:09-23:23)
  • 61/6 - (9:36-18:19)
  • 61/7 - (5:29-23:00)
  • 61/8 - (9:04-17:29)


Od 1 lipca 2013 autobusy linii 61 zatrzymują się na przystankach “Szwoleżerów nż” i “Narutowicza nż” zlokalizowanych w al. Piastów. Przystanki zostały wprowadzone na wniosek pasażerów. Autobusy kursować będą wg dotychczasowych rozkładów jazdy.


1 lipca 2016 roku nastąpiła zmiana trasa linii. Od tej daty autobusy kursują na trasie Podjuchy - Owocowa Dworzec trasą:
Szlamowa - Granitowa - Krygiera - Cukrowa - (powrót: Radomska - Południowa) - Mieszka I - Piastów - Łokietka - (powrót: Krzywoustego) - Plac Zwycięstwa - 3 Maja - Owocowa.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych
opracował: Janusz Światowy
aktualizacja: X

Najważniejsze daty:
2006
 31 stycznia - Zakończono remont ul. Krzywoustego. W obu kierunkach kursują przez nią autobusy linii 75, 521, 527 i 528. Autobusy linii 61, 61 Bis i 81 kursują tylko w kierunku placu Kościuszki (w przeciwnym kierunku w dalszym ciągu przez ul. Łokietka).
2005
 3 lipca - Ulica Krzywoustego zostaje całkowicie zamknięta. Autobusy linii 61, 75, 81, 521, 527 i 528 oraz linii zastępczej 808 zostają skierowane w obu kierunkach przez ul. Łokietka.
2002
 czerwiec - Na okres wakacji została uruchomiona linia D61 (na trasie Plac Kościuszki - Dziewoklicz plaża).
2001
 16 lipca - Remont mostu Świerczewskiego spowodował, że na linii 61 autobusy przegubowe zostały zastąpione przez autobusy solowe. W związku z tym wznowiono kursowanie linii 70 Bis (Plac Kościuszki - Cukrowa).
 21 lipca - Zakończył się remont mostu Świerczewskiego - na linię 61 powróciły autobusy przegubowe, a linia 70 Bis została zawieszona.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)