Linia 61 Bis: Plac Zwycięstwa - Ustowo Auchan

[dodane 06.10.2008, g. 23:12 przez 0, ostatnio modyfikowane: 13.09.2012, g. 10:26 przez –– X]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 61: Owocowa Dworzec - PodjuchyLinia 62: (Basen Górniczy - Wielgowo) Plac Zwycięstwa - Ustowo Auchan »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Ikarus opuszcza końcowy przy placu Zwycięstwa jako linia 61 Bis
Ikarus opuszcza końcowy przy placu Zwycięstwa jako linia 61 Bis
1000x750; 230.7 KB
Trasa: Plac Zwycięstwa – Krzywoustego - Piastów - Mieszka I - Rondo Uniwersyteckie - Cukrowa – Radomska – Południowa – Autostrada Poznańska – Ustowo Auchan – (powrót: Autostrada Poznańska – Cukrowa – Południowa – Mieszka I go – Piastów – Łokietka) – Pl. Zwycięstwa

Pierwszy raz została uruchomiona 1 lipca 1994 roku na trasie Dworzec Główny - Cukrowa o długości 7.250 metrów. Przelot trasy w ciągu 22 minut. Obsługiwana była 3 autobusami, które jeździły z co 18 minutową częstotliwością. Jeździła w dni powszednie i soboty robocze w godzinach szczytu. Zawieszono ją 29 sierpnia 1994 roku. Drugi raz została uruchomiona w dniach 3 lipca – 31 sierpnia 1995 roku. Jeżdziła na tej samej trasie i obsługiwana była tą samą ilością taboru jak w roku poprzednim.

Początek trzeciego uruchomienia linii datuje się na 1 października 2004 roku. Była to jedna z trzech wspomagających linii „bisowych” (pozostałe dwie to 54 Bis i 55Bis) uruchomionych na okres próbny to jest do końca grudnia 2004 roku. Podejmując decyzję o uruchomieniu linii, sugerowano się przede wszystkim chęcią poprawienia dojazdu do Uniwersytetu Szczecińskiego. Jak się później okazało, linia znakomicie spełniła swe zadanie, rozładowując jednocześnie tłok w zapchanych po brzegi autobusach linii 61 oraz 81.

Wraz z nadejściem nowego 2005 roku nadeszła decyzja – testy wszystkich trzech linii w tym 61 Bis wydłużone zostają do końca stycznia. Dodatkowy miesiąc testów nie przyniósł jednak rozstrzygnięcia w sprawie dalszego bytu popularnych „bisów”. Postanowiono więc że linie pojeżdżą po szczecińskich ulicach jeszcze jeden miesiąc czyli do 28 lutego 2005 roku. Najkrótszy miesiąc w roku okazał się być szczęśliwy – środki finansowe pozwoliły na dalsze kursowanie, a szczecinianom przybyły trzy linie autobusowe, tym razem już na stałe.

Jako że linia stworzona została z myślą o studentach US, została zawieszona w momencie zakończenia roku akademickiego. Ponownie uruchomiona miała być wraz z nadejściem października co miało być odtąd sprawą rutynową. Rok 2005 przyniósł jednak remont ulicy Krzywoustego a co za tym idzie zamknięcie ruchu na odcinku od Placu Zwycięstwa do Placu Kościuszki. Wobec takiego stanu rzeczy 61 Bis zostało zawieszone na czas remontu, powracając dopiero 31 stycznia 2006 roku. Okres ten przyniósł pewne zmiany, otóż zmieniła się trasa linii w kierunku Placu Zwycięstwa. Od ulicy Piastów do Placu Zwycięstwa autobus kursował ulicą Łokietka zatrzymując się na przystankach plac Kościuszki i Krzywoustego. Zmiana lokalizacji dotknęła też przystanek "Krzywoustego" (kierunek Cukrowa), który ustanowiony został w zatoczce za skrzyżowaniem z ulicą Królowej Jadwigi.

W drugiej połowie 2006 roku linia 61Bis zamieniła pętlę przy ulicy Cukrowej na przystanek końcowy zlokalizowany przy ulicy Południowej. Nieznacznie zmieniła się także trasa linii, autobus jadąc od ronda uniwersyteckiego skręcał w ulicę Południową. Tam, po postoju udawał się w dalszą trasę ulicami Radomską i Cukrową. Popularnej linii studenckiej nie ominęły także rozkładowe cięcia, 3 grudnia 2007 roku zlikwidowana została brygada druga. Powodem były braki kadrowe w zajezdni Dąbie.

W okresie gdy 61Bis kończył swój bieg na Południowej, kursy wyjazdowy i zjazdowy linii wpisane były w rozkład jazdy. Realizowane były z przystanków: "Wyszyńskiego" w kierunku Południowej o godzinie 7:33 (wyjazdowy) i "Plac Zwycięstwa" 18:27 (zjazdowy) do przystanku "Wyszyńskiego". Czas przejazdu linii wynosił 15 minut z Placu Zwycięstwa do pętli przy Południowej (przy długości trasy 5.12km). W odwrotną stronę czas wydłużał się o jedną minutę a długość trasy wynosiła 5.48 kilometra. Brygada 61 Bis/1, która obsługiwała wtedy linię kursowała od 7:33 do 18:27.

Gdy wczesną jesienią 2008 roku na Ustowie otwarto market Auchan, pojawiły się domysły jakoby 61Bis miało zostać skierowane właśnie pod sklep, w celu usprawnienia dojazdu dla klientów. Aż do 10 lipca 2009 roku nikt nie potwierdzał tych informacji. Wtedy to ZDiTM wydał komunikat w którym można było przeczytać o przedłużeniu linii do Auchan, które nastąpiło 20 lipca 2009 roku. Trasa linii na odcinku od Ronda Uniwersyteckiego do marketu pokrywa się z trasą linii 61. Zmiany te wymusił także uruchomienia dodatkowego przystanku "Szwoleżerów nż" w obu kierunkach oraz zmianę częstotliwości kursowania. Autobus kursuje we wszystkie dni tygodnia (z wyjątkiem dni wolnych od handlu) z częstotliwością około 60 minut - w dni powszednie i soboty w godzinach 7-17, a w dni świąteczne w godzinach 9-19.

Linia obsługiwana jest taborem klasy MAXI. W pierwszych latach istnienia linii dominowały na niej Jelcze M11. Z czasem wprowadzania do eksploatacji pojazdów MAN NL202 „migi” dały za wygraną, ustępując miejsca niskopodłogowym kolegom. W chwili obecnej na „bisie” oglądać możemy niemal każdą dąbską solówkę. Zdarzają się jednak niespodzianki w postaci autobusów przegubowych. Jeśli już dyspozytor zdecyduje się wysłać „przeguba” na 61 Bis jest to najczęściej Ikarus 280, rzadziej Volvo B10MA lub MAN NG272.

Dnia 1 maja 2011 roku na wniosek pasażerów i CH Auchan wydłużono czas kursowania w dni powszednie i soboty dodano oraz dzień rozkładowy "dni świąteczne.

Obsługa przedstawia się następująco:

Dni powszednie

  • 61bis/1 (5:24-23:04)


Soboty
  • 61bis/1 (5:24-23:04)


Dni świąteczne
  • 61bis/1 (9:08-19:50)

Na podstawie wiedzy własnej
opracował: Darek Krukowski
aktualizacja: X

Najważniejsze daty:
2006
 31 stycznia - Zakończono remont ul. Krzywoustego. W obu kierunkach kursują przez nią autobusy linii 75, 521, 527 i 528. Autobusy linii 61, 61 Bis i 81 kursują tylko w kierunku placu Kościuszki (w przeciwnym kierunku w dalszym ciągu przez ul. Łokietka).
2004
 1 października - Uruchomienie linii 54 Bis (obsługa ul. Kolorowych Domów), 55 Bis (ul. Smocza) i 61 Bis (poprawa dojazdu do wydziałów Uniwersytetu Szczecińskiego przy ul. Cukrowej). 

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)