Linia 66: Osiedle Bukowe - Podjuchy - Żydowce - Klucz

[dodane 07.09.2008, g. 07:10 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 03.02.2018, g. 06:27 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 65: Rondo Ułanów Podolskich - TurkusowaLinia 67: Karola Miarki - Ludowa »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Nocny przegubowiec na "szóstkach"
Nocny przegubowiec na "szóstkach"
1024x768; 168.5 KB
Trasa: Osiedle Bukowe – Kolorowych Domów – Chłopska – Handlowa – Łubinowa – Struga – Gryfińska – Batalionów Chłopskich – Granitowa – Plac Wolności – Metalowa – Przodowników Pracy – Mechaniczna – Tokarska (z powrotem: Tokarska – Przodowników Pracy) – Żydowce

Linia kursuje tylko w dni powszednie w godzinach szczytu.

Otwarcie linii 66 nastąpiło w dniu 22 września 1964 roku i skierowano ją na trasę Basen Górniczy - Wielka. 3 stycznia 1966 roku wydłużono trasę linii od Basenu Górniczego do Zdrojów.

13 października 1966 roku utworzono dodatkową linię 66 Bis wspomagającą, jeżdżącą na trasie Basen Górniczy - Wielka. Linia ta została zlikwidowana 8 marca 1968 roku.

15 lutego 1968 roku wydłużono trasę z ulicy Wielkiej do Placu Zwycięstwa (ulica Kaszubska/aleja Partyzantów). Linia w tym czasie jeździła na trasie:

Plac Zwycięstwa (aleja Partyzantów) - Brama Portowa - Wielka (Wyszyńskiego) - Energetyków - Gdańska (Górnośląska) - Most Cłowy - Eskadrowa - Leszczynowa - Zdroje (ulica Jaśminowa)

17 lipca 1969 roku skrócono trasę - przystanek początkowy ustanowiono na ulicy Wielkiej (przy Bramie Portowej), a 20 kwietnia 1970 roku przeniesiono przystanek z powrotem na ulicę Wielką. Od 5 października 1970 roku linia 66 kursuje na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Zdroje, a od 2 stycznia 1971 roku zostaje wydłużona do ulicy Kołłątaja, w tym samym roku ale 17 lutego wydłużono linię do Podjuch (plac Wolności). Jeździła trasą linii 55. Dotychczasowy przystanek znajdujący się przy ulicy Jaśminowej uległ likwidacji. Przystanki na wydłużonej trasie i strefy były takie same jak dla linii 55.

Od roku 1971 do 1 grudnia 1976 linia 66 kursowała na trasie:

Kołłątaja - Staszica - Emilii Plater - Gontyny - Matejki - plac Hołdu Pruskiego - Farna - Sołtysia - Wielka (Wyszyńskiego) - Energetyków - Gdańska - Eskadrowa - Leszczynowa - Bat. Chłopskich - Granitowa - Podjuchy.

Długość trasy wynosiła 14,4 km, przelot trasy trwał od 34 do 38 minut, obsługiwana była 7 lub 8 brygadami z 10-11 minutową częstotliwością. 1 grudnia 1976 roku linia 66 została zawieszona aż do odwołania z powodu braku taboru. Ponowna reaktywacja nastąpiła 8 marca 1982 roku na trasie Osiedle Słoneczne - Klucz. Długość trasy wynosiła 11 km, a przelot jej wynosił 30 minut. Obsługiwana była 2-3 brygadami z 22-35 minutową częstotliwością przed i po południu.

13 września zmniejszono obsługę o 1 autobus w szczycie i skorygowano trasę o dotychczasowy objazd. Długość trasy wynosiła 10,5 km, która pokonywano w ciągu 26 -27 minut, obsługiwana była 2 autobusami z 30-minutową częstotliwością w ciągu całego dnia.

Nowa trasa linii przebiegała z pętli Osiedle Słoneczne, ulicami Łubinową, Struga, Batalionów Chłopskich, Granitową, Metalową, Przodowników Pracy a następnie Rymarską aż do pętli w Kluczu.

Była to linia typowo szczytowa, kursująca co godzinę zarówno w szczycie porannym (od godziny 6:00 do 8:00 z 3 wykonywanymi kursami) jak i popołudniowym (od godziny 13:00 do 17:00 z 5 wykonywanymi kursami). Sytuacja ta trwała do początków lat 90-tych gdyż w 1991 roku linię zlikwidowano z powodu braku kierowców.

Jak się okazało nie na długo gdyż już 1 marca 1993 roku linia znów zagościła w schematach szczecińskiej komunikacji miejskiej i to z większą liczbą wykonywanych kursów. Częstotliwość kursowania wynosiła co 30 minut w szczycie oraz co godzinę poza szczytem i w dni świąteczne.

W 1993 roku na wniosek Rady Osiedli o połączeniu zespołu osiedli z Żydowcami trasa linii uległa zmianie. Odtąd kursowała na trasie Osiedle Bukowe - Osiedle Słoneczne (Łubinowa) - Struga - Granitowa - Metalowa – Przodowników Pracy – Żydowce. Częstotliwość kursowania nie uległa zmianie.

Od 2005 roku z powodu zbyt małych nakładów na komunikację miejską kursowanie linii ograniczone zostało tylko do kursów w godzinach szczytu w dni powszednie z częstotliwością jednej godziny.

Od 25 kwietnia do 3 czerwca 2005 roku linia kursowała objazdem przez ulice Sanatoryjną i Walecznych aż do krzyżówki w Zdrojach. Spowodowane to było zamknięciem dla ruchu ulicy Batalionów Chłopskich. W okresie od 3 lipca do 11 października 2006 roku z powodu niemożliwości wjazdu na pętlę "Podjuchy"(jadąc w kierunku Osiedla Bukowego) autobusy linii zatrzymywały się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym naprzeciwko pętli.

Do czasu oddania w 1978 roku zajezdni w Dąbiu linie obsługiwała zajezdnia Klonowica, a w kwestii taboru panowała względna dowolność. Na dzień dzisiejszy linii przypisana jest klasa taboru MAXI i zobaczyć możemy na niej niemal każdy model „solówki” z zajezdni Dąbie.

Długość trasy wynosi 10 km a czas przejazdu 23 minuty. Na trasie linii znajdują się ważniejsze punkty przesiadkowy takie jak przystanek przy ulicy Wiosennej, przystanek "Zdroje Krzyżówka" czy pętla "Podjuchy".

Na linii w dni powszednie kursują następujące brygady:

-66/1 (5:23-8:22)
-66/2 (6:00-9:52, 14:19-18:12)

Budowa kanalizacji sanitarno - deszczowej na skrzyżowaniu ulicy Metalowej i ulicy Floriana Szarego (dojazd do pętli Podjuchy) w dniach 3 lipca - 11 października 2006 roku linia autobusowa 66 jadąca od strony Klucza w kierunku Zdroje Krzyżówka uniemożliwiała wjazd na pętlę Podjuchy. Przystanek linii był czasowo zlokalizowany na ulicy Metalowej 8.

Z powodu budowy kanalizacji sanitarno - deszczowej na ulicy Mechanicznej w dniach 27 listopada 2006 - 28 lutego 2007 roku linia jadąc w kierunku przystanku końcowego „Żydowce” zmieniła trasę jazdy. Od przystanku „Transportowa” zlokalizowanego na ulicy Przodowników Pracy autobus kursował ulicami - Przodowników Pracy – Widzewską – Mechaniczną do przystanku „Żydowce”, zlokalizowanego na ulicy Tokarskiej. Linia kursowała wg dotychczasowego rozkładu jazdy z wprowadzeniem korekty długości trasy. W kierunku Osiedla Bukowego kursowała po stałej trasie. Nie uległy zmianie lokalizacje przystanków.

Budowa kanalizacji sanitarno - deszczowej w dniach 10 maja - 30 czerwca 2007 roku na Przodowników Pracy uniemożliwiała wyjazd autobusu z przystanku końcowego „Żydowce” zlokalizowanego na ulicy Tokarskiej. Autobusy z konieczności kursowały do przystanku zastępczego zlokalizowanego na ulicy Mechanicznej. Nawrót autobusów odbywał się na pętli w Kluczu. Autobusy jeździły wg dotychczasowego rozkładu jazdy z wprowadzeniem korekty długości trasy. Przystanek „Żydowce’ został czasowo przeniesiony na ulice Mechaniczną przed skrzyżowanie z ulicą Tokarską.

Uruchomienie nowego oddziału ZUS w Szczecinie Zdrojach przy ulicy Andre Citroena, 1 września 2011 roku spowodował uruchomienie przez ZDiTM nowego przystanku "Torfowa" na żądanie, znajdujący się w ciągu ulicy Gryfińskiej, za skrzyżowaniem z ulicą Torfową, w kierunku Dąbia/Wiosenna. Na przystanku zatrzymuje się między innymi linia 66.

Z powodu uruchomienia 29 sierpnia 2015 roku trasy tramwajowej na odcinku Basen Górniczy - pętla Turkusowa ZDiTM zmienił organizacje komunikacji autobusowej na prawobrzeżu, między innymi linia 66 od tej pory kursuje na dotychczasowej trasie Osiedle Bukowe – Żydowce z dotychczasową częstotliwością, co 30 minut w godzinach szczytu porannego i co 70 minut w godzinach szczytu popołudniowego.

1 maja 2016 roku na trasie linii 66,71,73,77 i 79 w kierunku ulicy Wiosennej pojawił się dodatkowy przystanek "Struga zajezdnia" na żądanie. Jest on wspólnym przystankiem z liniami 65, 531 i 532.

29 stycznia 2018 roku linia zmienia trasę, w związku z wprowadzeniem nowej siatki połączeń komunikacyjnych na prawobrzeżu miasta, jak też oddaniem do użytkowania części pętli autobusowej, węzła tramwajowo - autobusowego pętli "Turkusowa".

Od tego momentu jeździ na nowej trasie:

Osiedle Bukowe < —> Podjuchy

Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Maciejowicka — Iwaszkiewicza — Dąbrowskiej — Botaniczna — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Granitowa — plac Wolności — Metalowa — Szarego — Szlamowa (z powrotem: Szlamowa — Metalowa)

Osiedle Bukowe < — > Żydowce

Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Maciejowicka — Iwaszkiewicza — Dąbrowskiej — Botaniczna — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Granitowa — Metalowa — Szarego — Szlamowa — Metalowa (z powrotem: Metalowa — Szarego — Szlamowa) — Dmowskiego — Mechaniczna — Tokarska (z powrotem: Tokarska — Dmowskiego). W dni powszednie kursuje w godzinach szczytu.

Osiedle Bukowe < — > Klucz

Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Maciejowicka — Iwaszkiewicza — Dąbrowskiej — Botaniczna — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Granitowa — Metalowa — Szarego — Szlamowa — Metalowa (z powrotem: Metalowa — Szarego — Szlamowa) — Dmowskiego — Rymarska

Do Żydowiec jeździ w dni powszednie w godzinach szczytu. Do Klucza pojedzie jednym kursem w dni powszedni w godzinach porannego szczytu. Linia kursuje z częstotliwością co 20 minut przez cały dzień w dni powszednie, soboty, niedziele i święta. W Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie nie kursuje.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy

Najważniejsze daty:
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)