Szczecin Blog

 Linia 68: Plac Rodła - (Kormoranów) - Przepiórki

[dodane 17.09.2008, g. 20:14 przez –– bartez, ostatnio modyfikowane: 17.07.2017, g. 12:53 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia D67: Karola Miarki - Stocznia SzczecińskaLinia 69: Kołłątaja - Ludowa »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Jelcz 120M #1415 z zielonymi wyświetlaczami na linii 68
Jelcz 120M #1415 z zielonymi wyświetlaczami na linii 68
1024x768; 263.8 KB
Trasa: Plac Rodła – Malczewskiego – Matejki – Gontyny - Sczanieckiej – Przyjaciół Żołnierza – Bandurskiego – Królewskiego — Łączna — Świergotki — Przepiórki (z powrotem: Przepiórki — Łączna)

Historia



Linia 68 powstała 5 lutego 1968 roku i jeździła w tamtym okresie na trasie Gocław - Gontyny - Sołtysia - Dworzec Główny. Obsługiwana była przez 6 autobusów z 10-minutową częstotliwością. Jeździła tylko w szczycie. W dniu 19 lutego 1971 roku wydłużono trasę linii do Huty "Stołczyn".

W dniach 20 maja - 13 grudnia 1971 roku linia jeździ po częściowo zmienionej trasie ulicami Emilii Platter i Firlika w związku z pracami drogowymi w ciągu ulicy 1 Maja. 12 kwietnia 1972 roku wydłużono trasę linii do Skolwina. W tym okresie kursowała na trasie Dworzec Główny – Skolwin. Długość jej wynosiła 16,1 km a przelot trwał 40 minut. Obsługiwana była przez 9–11 autobusów, które jeździły co 8 minut. 13 stycznia 1975 roku została zawieszona (zlikwidowana) z powodu braku taboru.

Ponownie linię 68 utworzono 26 listopada 1982 roku na trasie Police Szkoła – Police Rynek o długości 5,9 km z 18 minutową częstotliwością kursowania w szczycie i 36 minutową po szczycie. Przelot trasy trwał 15 minut.

Od 7 lutego 1983 roku linia kursowała na trasie Police Szkoła – Police Rynek – Siedlice z 12-minutową częstotliwością, a po szczycie z 18-minutową częstotliwością po zwiększeniu ilości taboru o 1 brygadę i skierowaniu kilku kursów właśnie do Siedlic. Linia została zawieszona na czas wakacji do 31 sierpnia 1983 roku.

1 stycznia 1985 roku linii dodano jedną brygadę i kursowała czterema na trasie podanej wyżej, z 10–13 minutową częstotliwością w szczycie. 1 marca 1985 roku przemianowano ją na linię o numerze 109.

Od końca lipca 1985 roku linia 68 jeździ na trasie Stocznia Warskiego – Pomorzany. Długość trasy wynosi 6,8 km. Przelot trwa 23–25 minuty z 10-minutową częstotliwością kursowania – 6 brygadami w szczycie i 14-minutową częstotliwością – 4 brygadami po szczycie.

W okresie 1985 – listopad 1987 nastąpiła zmiana trasy w związku z remontem ulicy Kolumba, zmniejszano ilość kursującego taboru (w sierpniu 1986 roku) lub zwiększano też tabor na przykład o jeden autobus w szczycie.

W listopadzie 1987 roku wydłużono trasę do ulicy Dobrzyńskiej. Długość wynosiła 8,2 kilometra, przelot trasy w szczycie trwał 28–30 minut, sześcioma autobusami z 11 minutową częstotliwością kursowania i po szczycie przelot trasy 26–27 minut z 21 minutową częstotliwością trzema autobusami.

W dni świąteczne jeździły trzy autobusy. Przelot trasy trwał 26–28 minut z 21-minutową częstotliwością przed południem, a po południu dwoma autobusami z tym samym przelotem trasy tylko z 32-minutową częstotliwością. Na tej trasie linia uległa likwidacji z dniem 21 stycznia 1990 roku.

Linia 68 w swym obecnym kształcie powstała 1 września 1994 roku. Łączy osiedla Bandurskiego i Kormoranów z centrum miasta. Trasa linii od początku istnienia nie uległa większym zmianom. Odnotować można, iż po przebudowie skrzyżowania ulic Obotryckiej, Komuny Paryskiej, Przyjaciół Żołnierza i Wilczej, autobus skręca w ulicę Przyjaciół Żołnierza, zamiast w Bandurskiego, która po przebudowie została zaślepiona.

Od początku tej wersji linia ta była tak zwaną "szczytówką". Kursowała od poniedziałku do piątku od 5:00 do końca porannego szczytu, czyli do godziny 9:00. Popołudniowa zmiana zaczynała się około godziny 13:30 na Placu Rodła, a ostatni kurs z pętli "Kormoranów" był w okolicach godziny 17:30. Autobusy w tym okresie kursowały z dziesięciominutową częstotliwością.

W grudniu 2007 roku linia 68 ze "szczytówki" stała się linią całodzienną, kosztem rzadszej częstotliwości. Trasa oraz dni kursowania nie uległy zmianie. Autobusy kursują od wczesnych godzin rannych do godziny 18.

Trasa linii nie jest długa, przejazd całej w jedną stronę zajmuje około 15 minut. W szczycie jednak często powstają opóźnienia ze względu na znaczne trudności z pokonaniem skrzyżowania ulic Przyjaciół Ronda i Przyjaciół Żołnierza.

Obsługa taborowa



W ciągu dnia linię obsługują dwie brygady:

-68/2 (5:58-18:10)
-68/3 (5:07-17:38) obie z zajezdni Klonowica.

W szczycie pojawia się trzecia brygada:

-68/1 (5:04-9:34, 14:29-17:54), również ze SPAK-u.

Na początku istnienia linii, gdy była "szczytówką", zajezdnia wystawiała wozy klasy MAXI, najczęściej Jelcze M11 bądź Jelcz 120M. Obecnie na 68/2 pojawia się "przegub" (według zaleceń ZDiTM - autobus klasy MEGA), najczęściej Volvo B10MA, a na pozostałych brygadach najczęściej "stodwudziestki" oraz MAN-y NL223.



Wydłużenie trasy do osiedla Małe Błonia



1 lipca 2017 roku nastąpiła zmiana trasy linii. Od ulicy Bandurskiego została ona poprowadzona ulicami Królewskiego, Łączną, Świergotki i Przepiórki do nowego przystanku końcowego Przepiórki.
Na nowym odcinku uruchomione zostały przystanki:
• Kormoranów (nr 45431) - tylko w kierunku Przepiórki, wspólny z linią 57;
• Królewskiego nż (nr 48511 w kierunku Przepiórki, nr 48531 w kierunku placu Rodła) - przystanki zlokalizowane na ul. Królewskiego przy skrzyżowaniu z łącznikiem do ul. Kruczej;
• Świergotki (nr 48611) - tylko w kierunku placu Rodła, zlokalizowany na ul. Łącznej przed skrzyżowaniem z ul. Świergotki;
• Przepiórki (nr 48711) - przystanek końcowy zlokalizowany na ul. Przepiórki przed skrzyżowaniem z ul. Łączną.

Nie jest już obsługiwany przystanek "Kormoranów" (nr 45441) zlokalizowany na ul. Warcisława (przystanek końcowy dla kursów linii 522 do Kormoranów).

Kursy wykonywane są we wszystkie dni tygodnia, przez cały dzień, z następującą częstotliwością:
w dni powszednie:
12 minut - w godzinach szczytu;
15 minut - w godz. 8-9 i 14-15;
16 minut - w godz. 16:30-17:30;
20 minut - do godz. 6 oraz w godz. 9-14;
30 minut - po godz. 17:30;
w soboty: 30 minut;
w niedziele i dni świąteczne: 30 minut.

Na podstawie wiedzy własnej opracował Bartek Nowysz
Współpraca: Paweł Pieńkowski
Aktualizacja: Janusz Światowy, wsad123 za ZDiTM

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)