Szczecin Blog

 Linia 7: Krzekowo - Turkusowa

[dodane 13.12.2008, g. 17:25 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 04.08.2016, g. 20:11 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 6 Bis: Pomorzany - LudowaLinia 7 Bis: Krzekowo - Dworcowa »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Jeden z siedmiu szczecińskich składów "bulw" na linii 7
Jeden z siedmiu szczecińskich składów "bulw" na linii 7
1024x768; 137.6 KB
Trasa: Krzekowo – Żołnierska – Mickiewicza – most Akademicki – Mickiewicza – aleja Bohaterów Warszawy – Krzywoustego – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Zwycięstwa – Brama Portowa – Wyszyńskiego – most Długi – Energetyków – most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – most Pionierów - Hangarowa - Batalionów Chłopskich - Turkusowa

Historia dawna



26 października 1897 roku wyruszyły na trasy tramwaje elektryczne między innymi linia kursująca z Golęcina – przez Dębogórską – Ludową – Nocznickiego – Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – Staromłyńska – plac Orła Białego – Grodzka – Tkacka –Wyszyńskiego – Brama Portowa – 3 Maja – Narutowicza – Potulicka.

Okazało się, że w 1905 roku po nadaniu liniom tramwajowym numeracji, że jest to linia 7 jeżdżąca na trasie jak w roku 1897.

W 1906 roku dobudowano drugi tor na odcinku od ulicy Firlika do zwodzonego mostu na Drzetowie.

Od 1911 roku linia 7 jeździ na trasie od Golęcina do placu Hołdu Pruskiego po starej trasie a od placu Hołdu Pruskiego przez plac Żołnierz Polskiego – Niepodległości – 3 Maja – Narutowicza do Potulickiej. W 1912 roku nadano linii 7 kolor „czerwony”.

W latach 1911 – 23 pomimo wojny i trudności ekonomicznych musiano ograniczyć komunikację tramwajową. Jednak linia 7 wyszła obronną ręką przy cięciach. Pozostawiono ją na dotychczasowej trasie.

W latach 1923 - 1932 linia 7 kursuje na niezmienionej trasie.

W roku 1932 uruchamiano dodatkowe linie wspomagające w czasie szczytów przewozowych. Linie te oznaczano literą „E” – jeździły na trasie do 1934 roku. Później bo w latach 1940 – 44 linia wspomagająca „E” jeździła z Golęcina do Obr. Stalingradu (Bismarkstrasse).

Od 1934 roku „siódemka” jeździ w relacji Krzekowo – Mickiewicza – Boh. Warszawy – Jagiellońska – Wojska Polskiego – plac Zgody – Obr. Stalingradu – plac Żołnierza Polskiego – plac Hołdu Pruskiego.

W latach 1935 – 38 na linii zaczynają się pojawiać składy trójwagonowe, a w okresie letnim wagony letnie. W tym okresie z powodu małych potoków pasażerskich (poza szczytem) tramwaje linii 7 - wozy doczepne pozostawiały przy zajezdni Golęcin, a kiedy tramwaj jechał w kierunku Potulickiej pozostawiał wagony doczepne na placu Orła Białego.

W latach II Wojny Światowej do 1944 roku linia 7 jeździła po swojej trasie beż większych problemów, jednak 30 sierpnia tego roku nastąpił potężny nalot samolotów alianckich na przemysłowe dzielnice Szczecina. W trakcie nalotu został zniszczony wiadukt na ulicy Druckiego-Lubeckiego, co spowodowało zerwanie więzi z tramwajowymi trasami w kierunku do i ze śródmieścia. W związku z nalotami z konieczności linia 7 jeździła na trasie Krzekowo – Obr. Stalingradu (Bismarkstrasse) w okolicach dzisiejszego placu Żołnierza Polskiego, a dalej pasażerowie byli dowożeni autobusami.



Od 10 października 1944 roku po naprawie uszkodzeń, linia 7 jeździła z Krzekowa do wiaduktu na ulicy Druckiego – Lubeckiego. Wiadukt został wyłączony z ruchu. Z drugiej strony wiaduktu tramwaj kursował z zajezdni Golęcin.

25 kwietnia 1945 roku nastąpiła ewakuacja pracowników tramwajów szczeciński na zachód przed nadciągającą Armią Sowiecką i w ten sposób zakończył się okres w komunikacji w niemieckim Szczecinie.

Historia nowsza



Po zdobyciu Szczecina w maju 1945 roku przyjechali z Poznania nowi osadnicy w ilości około 680 osób w tym 23 poznańskich tramwajarzy, którzy mieli uruchomić od nowa komunikację tramwajową. Pracownicy „Tramwajów i Autobusów Miasta Szczecina” otrzymali w spadku zdewastowane zajezdnie tramwajowe na Pogodnie, Golęcinie i Niemierzynie, gdzie ta ostatnia nadawała się do eksploatacji. Postanowili jak najszybciej uruchomić komunikację w zniszczonym mieście, gdyż zdawali sobie sprawę, że umożliwi to zasiedlenie miasta i powstanie firm.

Pierwszą linią była linia 3 uruchomiona 12 sierpnia 1945 roku, równomiernie z nią uruchomiono linię 7 jeżdżącą na trasie Hutnicza – plac Żołnierza Polskiego, a 21 sierpnia przedłużono ją o odcinek od placu Żołnierza Polskiego do Boh. Warszawy. Na trasie linii od 12 października pojawiły się składy trójwagonowe.

W latach 1945 – 48 linia 7 jeździ na trasie Hutnicza – Dubois (Baden Powella) – Parkowa – Malczewskiego – Matejki plac Żołnierza Polskiego – Obr. Stalingradu (Ledóchowskiego) – plac Zgody – Wojska Polskiego – Jagiellońska – Boh. Warszawy.

Od 1948 – 1951 roku linia 7 – po odbudowaniu torowisk w ciągu ulic Wyszaka, Nocznickiego, Stalmacha, Druckiego – Lubeckiego zmieniła trasę i jeździła z Jana z Kolna – Wyszaka – plac Żołnierza Polskiego – Obr. Stalingradu – plac Zgody – Wojska Polskiego – Jagiellońska – Boh. Warszawy – Mickiewicza - Żołnierska.

Z dniem 1 stycznia 1951 roku trasa „siódemki” zostaje zmieniona w związku z oddaniem tzw. trasy nadodrzańskiej i zaczęła kursować na tej trasie w relacji Stocznia Szczecińska – Żołnierska.

W 1954 roku wydłużono trasę linii o nowo zbudowany odcinek torów do nowej pętli na Krzekowie i w związku z tym linia jeździ na trasie Stocznia Szczecińska – Krzekowo.

1 października 1957 roku zwiększono częstotliwość kursowania linii 7.

W dniach 11 – 15 stycznia 1959 roku nastąpiła awaria prostowników w związku z brakiem mocy (nie zakończono rozbudowy podstacji mieszczącej się przy ulicy Kolumba), co spowodowało zmniejszenie ilości brygad na trasie linii.

W dniach 2 lutego do 1 kwietnia 1960 roku linia siedem kursuje na trasie Stocznia Szczecińska przez Bramę Portową do Krzekowa. Kroniki nie podają jaka była przyczyna zmiany trasy.



W latach 26 kwietnia 1965 do 2 stycznia 1973 roku linia 7 jeździ po zmienionej trasie w relacji Krzekowo – Wielka (z powrotem przez nabrzeże Wieleckie, Dworcową i 3 Maja).

Od 1 kwietnia 1967 roku montowane są automaty biletowe w wozach silnikowych, a od 1 grudnia doczepnych.

15 kwietnia 1970 roku następuje częściowa zmiana trasy od placu Przyjaźni Polsko – Radzieckiej (plac Zgody) przez Obr. Stalingradu – plac Żołnierz Polskiego – Brama Portowa – Wielka – [z powrotem przez Dworcową, Bramę Portową, Niepodległości, plac Żołnierz Polskiego, plac Hołdu Pruskiego, Rossevelta, Wyzwolenia, plac Żołnierza Polskiego, Obr. Stalingradu, plac Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, Wojska Polskiego i dalej bez zmian. Częściowa zmiana trasy nastąpiła w związku z przebudową Bramy Portowej. 21 września znowu zmieniono jej trasę – kursowała z Krzekowa do Potulickiej przez plac Zwycięstwa i Bramę Portową. 21 listopada kursuje na trasie Krzekowo – Wielka w związku z zakończeniem przebudowy Bramy Portowej.

Z dniem 1 października 1971 roku ulegają likwidacji przystanki tramwajowe usytuowane przy placu Przyjaźni Polsko-Radzieckiej (plac Zgody) i Placu Zwycięstwa. Nowe przystanki ustawiono na Wojska Polskiego i przy ulicy Śląskiej.

18 października tego roku w związku z przebudową torowisk tramwajowych na ulicy Żołnierskiej w kierunku Krzekowa zlikwidowano przystanek przy koszarach. Odcinek pomiędzy ulicą Żołnierską a Wernyhory był obsługiwany przez tramwaj jeżdżący po jednym torze.

Od 2 stycznia 1973 roku skierowano siódemkę do Basenu Górniczego z Krzekowa przez Wojska Polskiego – Bramę Portową – Energetyków – Gdańską.

1 grudnia 1973 roku trasa linii 7 zmienia się z powodu likwidacji tras tramwajowych na odcinku plac Sprzymierzonych plac Zwycięstwa oraz w ciągu ulicy Jagiellońskiej na odcinku Piastów do Wojska Polskiego i Obrońców Stalingradu na odcinku od placu Zgody do placu Żołnierza Polskiego i w związku z tym jeździ z Krzekowa przez Boh. Warszawy i Krzywoustego (po nowo zbudowanych torowiskach na Boh. Warszawy na odcinku od ulicy Jagiellońskiej do Turzyna i w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku od Turzyna do placu Kościuszki) do Basenu Górniczego.

W dniach od 8 sierpnia do 4 września 1994 roku przy okazji remontu Mostu Długiego przeprowadzono remont torowiska na odcinku od przystanku Energetyków do przystanku Baltona i w związku z tym linia 7 została skrócona do do ulicy Dworcowej. Po tym okresie linia wraca na swoją stałą trasę.

Z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego od 1 czerwca do 29 października 1997 roku brygady linii 7 jeździły do pętli na ulicy Potulickiej. Po remoncie wraca na swoją dawną trasę.

I znowu, bo od 15 sierpnia do 6 sierpnia 1998 roku linia 7 skierowana została do pętli ulicznej przy ulicy Dworcowej z powodu remontu torowisk w ciągu ulicy Energetyków. W następnym roku tj. 28 czerwca 1999 roku rozpoczął się remont Estakady Pomorskiej i w związku z tym trasa linii 7 została skrócona do ulicy Dworcowej. Po wakacjach tego roku linia powraca na swoją stałą trasę do Basenu Górniczego.

Na czas remontu Mostu Długiego w dniach od 26 czerwca do 23 października 2000 roku kursowanie linii 7 zostaje zawieszone. Po skończonym remoncie linia wraca do służby, ale trasa co nie co się zmienia i od ulicy Wawrzyniaka jeździ przez Wojska Polskiego, plac Sprzymierzonych, Piłsudskiego, Matejki, Niepodległości i dalej po starej trasie.

31 października 2000 roku po zakończonym remoncie wiaduktu Akademickiego [ wiadukt Akademicki zaprojektowano i wybudowano w latach 1928 – 30. Po nalotach dywanowych w 1944 roku został poważnie uszkodzony. Na przełomie roku 30 listopada 1946 do 23 sierpnia 1947 wiadukt został odbudowany i przekazany do ruchu drogowo - tramwajowego. Zapewniło to komunikację tramwajową z Pogodna ze Śródmieściem. Od tego czasu jest użytkowany i prawdopodobnie nie był poddawany większym remontom aż właśnie do roku 2000.] w ciągu ulicy Mickiewicza linia wraca na starą trasę.

21 marca 2001 roku przyjechał na testy wagon 116 ND, który w dniach 23 marca 20 kwietnia kursował również na linii 7. Od 18 kwietnia do 2 lipca tego roku z powodu budowy wiaduktu do portu linia 7 jeździ na skróconej trasie do ulicy Dworcowej.

W roku 2002 roku ZDiTM ograniczył kursowanie wszystkich linii z powodu cięć rozkładów jazdy. Tłumaczono to brakiem środków na komunikację.

W związku z remontem ulicy Krzywoustego z dniem 25 czerwca 2005 roku linie 7 skierowano objazdem z Krzekowa od Boh. Warszawy przez Jagiellońską – Piastów - plac Sprzymierzonych – Piłsudskiego – Matejki – Niepodległości i dalej po starej trasie. Na swoją stałą trasę wraca 31 stycznia 2006 roku po zakończeniu budowy ulicy Krzywoustego i uroczystym otwarciu jej przez Prezydenta Miasta Mariana Jurczyka.



W związku z awarią sieci kanalizacyjnej w Al. Piastów (przy pl. Kościuszki) w dniach 9/10, 10/11 października 2006 roku od godziny 20:00 do 4:30 został wstrzymany ruchu tramwajowy dla linii 7 i 9 na odcinku od Boh. Warszawy - Jagiellońska do Bramy Portowej. W związku z tym 7 w obu kierunkach kursowała po częściowo zmienionej trasie tj. od Krzekowa – Jagiellońską – pl. Sprzymierzonych - pl. Grunwaldzki - pl. Rodła – Matejki pl. Żołnierza – Brama Portowa i dalej po stałej trasie do Basenu Górniczego wg normalnego rozkładu jazdy.

2 lipca 2007 rozpoczęto remont torowiska w ciągu ulicy Bohaterów Warszawy na odcinku od ulicy Jagiellońskiej do Turzyna. Z tego powodu linia 7 jeździ objazdem od Boh. Warszawy przez Jagiellońską – Piłsudskiego – Matejki – Niepodległości i dalej do Basenu Górniczego. Z dniem 1 grudnia 2007 roku linia wraca na swoją stałą trasę po skończonym remoncie torowiska na Boh. Warszawy i Krzywoustego.

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego z dniem 1 października tego roku wprowadza zmiany na liniach tramwajowych w związku z powstającym nowym układem sieci tramwajowej między innymi - linia 7 kursuje na dotychczasowej trasie, tylko w dni powszednie w godzinach szczytu. Obsługiwana przez 8 pociągów 2x105N.

Uruchomiona została linia 7 Bis kursująca we wszystkie dni tygodnia w relacji Krzekowo - Dworcowa. Obsługiwana była przez 6 brygad: w dni powszednie i soboty składy 2x105N z zajezdni Pogodno; w niedziele i dni świąteczne pojedyncze wagony KT4Dt z zajezdni Pogodno. Na czas przewozów 1 listopada skierowano ją z Krzekowa do Potulickiej. Zostaje zlikwidowana 1 grudnia 2007 roku. Był to krótki epizod tej linii w historii linii siedem.

W związku z remontem torowisk wciągu ulicy Sikorskiego, Ku Słońcu oraz pętli na ulicy Kwiatowej i wyłączeniu na ten czas kursowania linii 8 - linia 7 w okresie od 4 listopada do 23 grudnia 2008 roku - brygady 1, 5 i 9 w dni powszednie były obsługiwane składami trójwagonowymi - wystawianymi przez zajezdnie Pogodno.

16 października 2009 roku linię 7 skierowano objazdem przez: aleja Niepodległości - plac Żołnierza Polskiego - ulica Matejki - aleja Piłsudskiego - aleja Piastów - ulica Jegiellońska. Taki stan rzeczy trwał do 19 października 2009 roku, gdyż dzień później tramwaje linii 7 wróciły na swoją trasę. Związane to było z remontem torowiska na placu Kościuszki. Podobnie linia 7 kursowała w dniach od 6 do 9 listopada 2009 roku. Wiązało się to również z remontem torowiska na placu Kościuszki. Już po zmianie trasy w dniach od 4 do 6 grudnia 2009 roku ponownie z powodu remontu na placu Kościuszki linia 7 dostała skierowana objazdem.

Od 2 stycznia 1973 roku do chwili obecnej linia 7 jeździ na tej samej trasie z drobnymi odchyłkami i skróceniami na czas remontów tras tramwajowych czy zdarzeń losowych.

25 listopada 2009 roku z powodu remontu torowiska na ulicy Żołnierskiej i pętli "Krzekowo" linię 7 skierowano ulicą Wawrzyniaka i aleją Wojska Polskiego do zajezdni Pogodno.

Podział na brygady w trakcie zmiany trasy:

Dzień powszedni:

  • 7/1 (4:55 - 20:23; EZP)
  • 7/2 (6:15 - 8:48, 14:30 - 17:38; EZG)1
  • 7/3 (6:24 - 23:13; EZP)
  • 7/4 (5:10 - 8:22 i dalej jako 2/7, 13:47 - 17:36; EZP)
  • 7/5 (5:25 - 20:42; EZP)
  • 7/6 (6:41 - 9:12, 13:59 - 17:57; EZP)
  • 7/7 (4:33 - 18:09; EZP)
  • 7/8 (6:53 - 9:45, 14:12 - 16:43; EZP)
  • 7/9 (5:48 - 22:33; EZP)
  • 7/10 (5:51 - 9:45, 14:24 - 19:44; EZP)
  • 7/11 (4:48 - 20:08; EZP)
  • 7/12 (6:03 - 8:31, 14:36 - 17:07; EZP)
  • 7/13 (6:06 - 22:53; EZP)
  • 7/14 (19:29 - 23:31 z 9/4; EZP)

Soboty:
  • 7/1 (5:12 - 23:13; EZP)
  • 7/2 (8:24 - 23:31; EZP)
  • 7/3 (5:32 - 19:38; EZP)
  • 7/4 (4:33 - 22:33; EZP)
  • 7/5 (7:25 - 18:35; EZP)
  • 7/6 (4:53 - 22:53; EZP)
  • 7/7 (9:15 - 18:42; EZP)

Dzień świąteczny:
  • 7/1 (9:25 - 23:13; EZP)
  • 7/2 (5:32 - 23:31; EZP)
  • 7/3 (11:15 - 19:38; EZP)
  • 7/4 (4:33 - 22:33; EZP)
  • 7/5 (10:24 - 18:35; EZP)
  • 7/6 (4:53 - 22:53; EZP)
  • 7/7 (5:12 - 18:42; EZP)

Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie (rozkład nigdy nie wprowadzony w życie z powodu zmiany trasy linii 5 8 grudnia 2009 roku):
  • 7/1 (4:34 - 8:28, 18:38 - 22:34; EZP) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/1
  • 7/2 (4:56 - 19:36; EZP) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/2
  • 7/3 (4:58 - 8:52, 20:14 - 22:45; EZP) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/3
  • 7/4 (5:04 - 22:58; EZP) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/4
  • 7/5 (5:16 - 9:16, 20:38 - 22:50; EZP) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/5
  • 7/6 (9:50 - 23:18; EZP) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/6
  • 7/7 (5:28 - 10:52, 21:02 - 23:14; EZP) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/7
  • 7/8 (4:48 - 22:39; EZG) - wybrane kursy posiadają zadanie łącząne z 5/8

Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie :
  • 7/1 (4:34 - 23:18; EZP)
  • 7/2 (4:58 - 23:39; EZP)
  • 7/3 (5:16 - 22:34; EZP)
  • 7/4 (5:40 - 22:58; EZP)


1 - Brygada popołudniowa zjeżdża do zajezdni Golęcin z Basenu Górniczego, a ostatnim przystankiem jest "Plac Gałczyńskiego", po czym skręca w aleję Wojska Polskiego w kierunku EZG.

2 kwietnia 2010 roku linia 7 wróciła na swoją normalną trasę.

Remont torowiska w alei Bohaterów Warszawy

10 kwietnia 2010 roku z powodu remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy zmieniono trasę tramwajów linii 7. Obecnie kursuje na trasie Krzekowo – ulica Żołnierska – ulica Mickiewicza – ulica Wawrzyniaka – aleja Wojska Polskiego – aleja Piłsudskiego – ulica Matejki – plac Żołnierza Polskiego – aleja Niepodległości – ulica Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Dworcowa (z powrotem: ulica Dworcowa – aleja 3-go Maja). Obsługiwana jest przez tramwaje kategorii C z zajezdni Pogodno.

Dni powszednie:

  • 7/1 (4:37 – 23:29)
  • 7/2 (6:03 – 20:34)
  • 7/3 (5:43 – 23:20)
  • 7/4 (6:15 – 9:55, 14:28 – 17:19)
  • 7/5 (4:52 – 20:14)
  • 7/6 (6:27 – 10:07, 14:02 – 18:42)
  • 7/7 (5:04 – 9:01, 14:10 – 17:07)
  • 7/8 (5:40 – 23:40)
  • 7/9 (6:17 – 8:44, 13:46 – 17:48)
  • 7/10 (4:45 – 23:13)
  • 7/11 (6:29 – 8:56, 13:58 – 18:07)

Soboty:
  • 7/1 (4:54 – 23:29)
  • 7/2 (5:12 – 19:33)
  • 7/3 (8:50 – 23:20)
  • 7/4 (4:44 – 23:40)
  • 7/5 (5:04 – 23:13)
  • 7/6 (7:25 – 18:37)

Dni świąteczne:
  • 7/1 (10:50 – 23:29)
  • 7/2 (4:54 – 19:33)
  • 7/3 (5:12 – 23:20)
  • 7/4 (4:44 – 23:40)
  • 7/5 (9:45 – 23:13)
  • 7/6 (5:04 – 18:37)


22 maja 2010 roku po zakończonym remoncie torowiska w alei Bohaterów Warszawy tramwaje linii 7 wróciły na swoją trasę. Obsługują ją tramwaje z zajezdni Pogodno.

Podział na brygady



Dzień powszedni:
  • 7/1 (4:37 - 20:23)
  • 7/2 (6:18 - 8:48, 14:28 - 17:52)
  • 7/3 (6:24 - 23:35)
  • 7/4 (4:52 - 8:22 i dalej jako 2/7, 13:47 - 17:36)
  • 7/5 (5:05 - 20:42)
  • 7/6 (6:16 - 9:12, 13:59 - 18:27)
  • 7/7 (4:33 - 19:44)
  • 7/8 (6:28 - 10:04, 13:46 - 17:16)
  • 7/9 (5:48 - 20:23)
  • 7/10 (4:48 - 10:16, 13:58 - 18:51)
  • 7/11 (5:54 - 23:00)
  • 7/12 (5:43 - 9:04, 14:10 - 17:40)
  • 7/13 (6:06 - 23:15)
  • 7/14 (19:29 - 23:31 z 9/4)

Soboty:
  • 7/1 (4:54 - 23:35)
  • 7/2 (8:24 - 19:18)
  • 7/3 (5:11 - 23:31)
  • 7/4 (4:33 - 23:00)
  • 7/5 (7:25 - 19:02)
  • 7/6 (4:53 - 23:15)
  • 7/7 (8:53 - 18:42)

Dzień świąteczny:
  • 7/1 (9:25 - 23:35)
  • 7/2 (5:11 - 19:18)
  • 7/3 (10:53 - 23:31)
  • 7/4 (4:33 - 23:00)
  • 7/5 (10:24 - 19:02)
  • 7/6 (4:53 - 23:15)
  • 7/7 (4:54 - 18:42)

Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
  • 7/1 (4:46 - 23:39) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/1
  • 7/2 (5:10 - 21:49) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/2
  • 7/3 (4:57 - 23:21) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/3
  • 7/4 (4:58 - 23:13) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/4
  • 7/5 (4:58 - 23:09) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/5
  • 7/6 (7:44 - 22:49) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/6
  • 7/7 (4:34 - 23:41) - wybrane kursy posiadają zadania łączone z 5/7


1 września 2010 nastąpiła korekta czasu przejazdu, godziny pracy brygad nie uległy zmianie.

Od dnia 2 kwietnia 2013 roku zwiększono ilość niskopodłogowego taboru na linii 7 (brygady niskopodłogowe oznaczone podkreśleniem): w dniu powszednim minimum cztery pojazdy niskopodłogowe, w soboty minimum trzy, a w dni świąteczne dwa wagony z rodziny 120NaS.

Od 15 kwietnia 2014 roku z powodu kolejnego etapu prac związanych z wymianą torowiska na skrzyżowaniu alei Bohaterów Warszawy z ulicą Jagiellońską inaczej jeżdżą tramwaje linii 7.

Linia kursuje na trasie Krzekowo – Basen Górniczy objazdem przez Wawrzyniaka, Wojska Polskiego, plac Szarych Szeregów, Piłsudskiego, plac Rodła, plac Żołnierza, plac Brama Portowa i dalej po swojej trasie do Basenu Górniczego. Jednocześnie na linii 7 w dni powszednie ZDiTM wprowadził zadanie łączone 7/8+4/7.

Po zakończonym remoncie (wymianie krzyżownicy) linia wraca na swoją trasę w dniu 6 maja 2014 roku.

Na czas przebudowy torów w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej, od 28 lipca 2014, linia 7 jeździła na trasie Krzekowo – Dworcowa wg specjalnego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości, a później bo 15 lipca 2015 ze względu na remont wschodniej części alei Niepodległości na (odcinku Brama Portowa - Plac Żołnierza) i tworzące się korki na ulicy Dworcowej, jeździła na trasie Krzekowo - Plac Rodła. Obsługa linii przez 5 tramwajów niskopodłogowych przez zajezdnie Pogodno.

29 sierpnia 2015 nastąpiło oddanie do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej do pętli na Basenie Górniczym, jak też nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej. Linia od tej pory jeździ swoją starą trasą:

Krzekowo – Żołnierska – Mickiewicza – Most Akademicki – Mickiewicza – Aleja Bohaterów Warszawy – Krzywoustego – Plac Kościuszki – Krzywoustego – Plac Zwycięstwa – Plac Brama Portowa – Wyszyńskiego – Most Długi – Energetyków – Most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – Basen Górniczy

Aktualny podział na brygady i czasy pracy

Dzień powszedni:

• 7/1 (4:37 - 23:15)
• 7/2 (6:20 - 8:41, 14:28 - 17:57)
• 7/3 (4:52 - 18:04)
• 7/4 (6:32 - 8:53, 13:47 - 18:53)
• 7/5 (5:05 - 23:35)
• 7/6 (6:16 - 10:35, 13:59 - 19:05)
• 7/7 (4:35 - 20:40)
• 7/8 (6:28 - 10:39, 13:46 - 17:16)
• 7/9 (5:45 - 23:29)
• 7/10 (4:50 - 10:15, 13:58 - 18:51)
• 7/11 (5:56 - 20:23)
• 7/12 (5:43 - 9:05, 14:10 - 17:39)
• 7/13 (6:08 - 23:00)

Soboty:

• 7/1 (4:54 - 20:10)
• 7/2 (8:14 - 23:35)
• 7/3 (5:11 - 18:23)
• 7/4 (8:12 - 23:29)
• 7/5 (4:36 - 23:00)
• 7/6 (4:52 - 23:15)

Dzień świąteczny:

• 7/1 (4:52 - 20:10)
• 7/2 (9:05 - 23:35)
• 7/3 (4:54 - 18:23)
• 7/4 (5:11 - 23:29)
• 7/5 (10:53 - 23:00)
• 7/6 (4:36 - 23:15)



W związku z zamknięciem mostu Cłowego 16 czerwca 2016 roku trasa linii została przedłużona do pętli Turkusowa.

Na podstawie materiałów zawartych w książce "50 Jahre Stettiner Strassenbahn 1879 - 1929" z archiwów MZK, WPKM, ZKM, kronik WPKM z lat 1979 – 89, informacji zawartych w opracowaniu „Tramwaje w Szczecinie 1879 – 2008 Kajetana Szmucińskiego i informacji własnych opracował: Janusz Światowy

Najważniejsze daty:
2012
 13 kwietnia - Rozpoczęła się przebudowa torowiska na Bramie Portowej. Szczegóły znajdziesz tu.
2010
 2 kwietnia - Po zakończeniu remontu torowiska w ulicy Żołnierskiej wraz z pętlą "Krzekowo" na swoje trasy wracają tramwaje linii 5 i 7.
 10 kwietnia - Z powodu remontu torowiska w ciągu alei Bohaterów Warszawy (od skrzyżowania z ulicą Mickiewicza do skrzyżowania z ulicą Jagiellońską) linia5 i 7 zmienia trasę, a linia 9 została zawieszona. Jednocześnie uruchomiono zastępczą linię autobusową 809.
 22 maja - Wraz z zakończeniem remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy na swoje trasy wracają tramwaje linii 5, 7 i 9. Jednocześnie likwidacji ulega autobusowa linia zastępcza 809.
2009
 16 października - Remont torowiska na placu Kościuszki wymusza zmianę kursowania linii tramwajowych. 
 25 listopada - Rozpoczęcie remontu torowiska na ulicy Mickiewicza i pętli "Krzekowo". 
2007
 1 października - Wprowadzone w życie zostają drastyczne ograniczenia w ruchu tramwajowym spowodowane brakiem motorniczych, połączone z realizacją założeń reorganizacji sieci. 
2005
 25 czerwca - Rozpoczyna się remont ul. Krzywoustego, zmiany dotykają wielu linii komunikacji miejskiej. 
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
2001
 18 kwietnia - Z powodu budowy wiaduktu drogowego nad ulicą Gdańską zawieszono ruch na Basen Górniczy. Linie 7 oraz 8 skierowano do Dworcowej, a linię 2 do Potulickiej. Z Tkackiej do Basenu Górniczego kursuje linia zastępcza nr 83.
 2 lipca - Przywrócono ruch tramwajowy na Basen Górniczy. Linie 7 i 8 wróciły na trasy, linia 2 została skierowana na trasę Zajezdnia Niemierzyn - Dworcowa, a linia zastępcza 83 - zlikwidowana.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 
 31 października - Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Mickiewicza zakończona - odwieszona zostaje linia 9, linie 5 i 7 powracają na swoją zwykłą trasę, a linia zastępcza 83 zostaje zlikwidowana.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)