Linia 70: Urząd Miasta - Dworzec Główny - Elektrownia Pomorzany - Kamieniec - Pargowo

[dodane 04.10.2008, g. 13:50 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 02.01.2017, g. 20:34 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 69: Kołłątaja - LudowaLinia 71: Basen Górniczy - Osiedle Słoneczne »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Melon w śnieżny dzień
Melon w śnieżny dzień
800x600; 105.1 KB
Trasa: Urząd Miasta - Jana Pawła II - Piłsudskiego - Matejki - Małopolska - Starzyńskiego - Szczerbcowa - Wały Chrobrego - Zygmunta Starego - Henryka Pobożnego - Małopolska - Komandorska - Jana z Kolna - Nabrzeże Wieleckie - Dworzec Główny ( - Kolumba - Szczawiowa - Elektrownia Pomorzany - Ustowska - Ustowo - Kurów - Siadło Dolne - Siadło Górne - Kołbaskowo - Moczyły)

Relacja powrotna: (Moczyły - Kołbaskowo - Siadło Górne - Siadło Dolne - Kurów - Ustowo - Ustowska - Elektrownia Pomorzany - Szczawiowa - Kolumba - ) Dworzec Główny - Kolumba - Nabrzeże Wieleckie - Jana z Kolna - Admiralska - Wawelska - Wały Chrobrego - Szczerbcowa - Starzyńskiego - Małopolska - Matejki - Piłsudskiego - Jana Pawła II - Urząd Miasta

O linii 70 wspomina się już w końcu 1957 roku, kiedy to uruchomiono ją jako linię pośpieszną na trasie Plac Żołnierza Polskiego – Police. Linia cieszyła się w tym okresie sporym zainteresowaniem pasażerów w związku z budową nowych osiedli mieszkaniowych. Istniała do połowy lat 60 XX wieku.

Otwarcie właściwej linii 70 nastąpiło 2 stycznia 1971 roku na trasie Heyki - Cukrownia. Linie obsługiwały trzy autobusy w szczycie. Od 23 lutego 1971 roku linia jest już linią całodzienną. 13 kwietnia tego roku przystanki dotychczas warunkowe zostały zmienione na stałe. Były to przystanki przy alei Piastów i ulicy Milczańskiej.

W związku z budową rurociągu ciepłowniczego od dnia 7 grudnia 1971 roku, została zmieniona trasa linii 70. W związku ze zmianą - na części trasy kursuje przez ulicę Kopernika, plac Dziecka, Langiewicza i aleję Piastów. Dalej bez zmian.

Linia 70 - od 26 października 1972 roku, kursuje na trasie Heyki – Cukrownia (Gumieńce) o długości trasy 7,8 km i częstotliwości kursowania 21–23 minuty w szczycie i 21-minutową częstotliwością po szczycie. Linię obsługiwało 5 brygad w szczycie i 2 brygady po szczycie.

Od 6 lipca 1973 roku linia kursuje na trasie Heyki – Cukrownia (Gumieńce) – Dziewoklicz. Do Dziewoklicza kursuje w godzinach 8:00–20:00, tylko w dni słoneczne. Trasa wynosiła 12,3 km, a linia kursowała co 30 minut w obydwu kierunkach. W pozostałe dni kursy były zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Na tej trasie kursowała do grudnia 1977 roku.

W latach 1977 do 18 listopada 1985 kursowała na zmienionej trasie o długości 8,3 km z Heyki w kierunku Cukrowni przez Bulwar Gdański, Bulwar Śląski. Częstotliwość kursowania w szczycie wynosiła 24–26 minut, pięcioma brygadami i po szczycie z częstotliwością 21–23 minuty 2 brygadami. W lutym 1985 roku wydłużono trasę o 0,6 km przez ulicę „Nowokrakowską” (Hotel „Zręb”) z 25–26 minutową częstotliwością kursowania.

W 1981 roku zmniejszono obsługę linii 70 o 3 brygady i do grudnia 1982 obsługiwana była przez 2 brygady w szczycie i po szczycie z 25–26 minutową częstotliwością kursowania. W grudniu tego roku znowu zwiększono obsługę linii o 1 brygadę. 70 kursowała z 3 brygadami w szczycie i 2 po szczycie do 31 lipca 1985 roku.

Od lipca 1985 roku znowu zwiększono o 1 brygadę obsługę linii w szczycie. Kursowała na trasie o długości 8 km z częstotliwością 25–26 minut z 4 brygadami w szczycie i 2 brygadami po szczycie. Linia 70 w tej konfiguracji jeździła do 1 października 1986 roku.

Od października 1986 roku 70 jeździła na trasie Heyki – Zakłady Mleczarskie o długości 8,6 km z częstotliwością co 25-26 minut 4 brygadami w szczycie i 2 po szczycie.

Od 1 lipca 1993 roku linia kursuje na wydłużonej trasie przez Autostradę Poznańską o długości trasy 10,9 km z częstotliwością co 29–33 minuty 3 brygadami w szczycie i 1 po szczycie.

W maju 1994 nastąpiła korekta odległości pomiędzy przystankami i długości linii do 10,5 km, a od 8 sierpnia w związku z remontem Mostu Długiego skierowano linię 70 do Dworca Głównego, co spowodowało skrócenie trasy do 9.720 metrów. Trasę obsługiwała jedna brygada. 1 września po skończonym remoncie Mostu Długiego „siedemdziesiątka” wraca na swoją stałą trasę.

Na trasie do Zakładów Mleczarskich linia 70 jeździ do 31 maja 1998 roku, a od następnego dnia, aż do roku 2001 jeździ na trasie Heyki – Cukrowa. W między czasie od 7 lipca 1997 roku nastąpiło wstrzymanie kursowania linii przez ulicę Wyszyńskiego z powodu jej remontu. Autobusy tej linii jeździły przez ulicę Dworcową – 4 brygadami w szczycie i 1 brygadą po szczycie co 32–36 minut w obydwie strony. Remont został zakończony 29 października 1997 roku i linia powróciła na swoją stałą trasę. Ściągnięto 1 brygadę przydzieloną na czas remontu Wyszyńskiego.



Od 1 czerwca 1998 roku linia 70 kursuje na trasie Heyki – Cukrowa o długości 9,15 km w szczycie co 24 minuty, 3 brygadami i co 32 minuty po szczycie – 1 brygadą. Również nastąpiła zmiana trasy w jej końcowym odcinku od przystanku "Płocka", poprzez ulicę Radomską, Południową do Cukrowej. W między czasie od 1 grudnia 1998 roku zdjęto z linii 1 brygadę, co spowodowało zmniejszenie częstotliwości kursowania do 22 minut w szczycie i 29 minut po szczycie.

W styczniu 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy „wolne soboty”. Autobusy na linii 70 nie jeździły w sobotę. Kursowały tylko od poniedziałku do piątku.

3 lipca 2001 roku linia 70 zostaję zlikwidowana. Jej reaktywacja nastąpiła 8 listopada 2004 roku i do końca lutego 2005 roku testowano ją na trasie:

Dworzec Główny - Kolumba - Nabrzeże Weleckie - Jana z Kolna - Admiralska - Wawelska - Wały Chrobrego - Szczerbcowa - Starzyńskiego - Małopolska - Matejki - Piłsudskiego - Jedności Narodowej - Urząd Miejski - Urząd Miejski - Jedności Narodowej - Piłsudskiego - Matejki - Małopolska - Starzyńskiego - Szczerbcowa - Wały Chrobrego - Zygmunta Starego - Henryka Pobożnego - Małopolska - Komandorska - Jana z Kolna - Nabrzeże Wieleckie - Dworzec Główny.

Linię obsługiwały dwa solowe autobusy wystawiane przez zajezdnię Klonowica.

Po testach linię 70 uruchomiono już na stałe, na trasie podanej wyżej od 7 marca 2005 roku. Jeździ na niej do chwili obecnej. Obsługiwana jest przez SPAK autobusami Autosan H6. Dwie brygady to:

70/1-(7:05–15:52)
70/2-(7:25–16:17)

3 września 2012 roku nastąpiło wydłużenie trasy linii 70 od Dworca Głównego przez Kolumba, Tamę Pomorzańską, Szczawiową, Elektrownię Pomorzany, Ustowską, Ustowo, Kurów, Siadło Dolne, Siadło Górne i Kołbaskowo do Moczył. Od teraz autobusy zatrzymują się na przystankach:Na wydłużonej trasie autobusy będą się zatrzymywać na następujących przystankach:

  • Kolumba (na żądanie tylko dla linii autobusowych) - wspólny z przystankiem tramwajowym w obu kierunkach,
  • Nadodrzańska (na żądanie tylko dla linii autobusowych) - wspólny z przystankiem tramwajowym w obu kierunkach,
  • Tama Pomorzańska (na żądanie tylko dla linii autobusowych) - wspólny z przystankiem tramwajowym w obu kierunkach,
  • Tama Pomorzańska 5 - nowe przystanki zlokalizowane na ulicy Tama Pomorzańska w pobliżu posesji nr 5; nr 27211 w kierunku Moczył i 27212 w przeciwnym,
  • Szczawiowa Oczyszczalnia (na żądanie) - nowe przystanki zlokalizowane na ulicy Tama Pomorzańska przy skrzyżowaniu z ulicą Szczawiową; nr 27311 w kierunku Moczył i 27312 w przeciwnym,
  • Włościańska (na żądanie) - nowe przystanki zlokalizowane na ulicy Szczawiowej przy skrzyżowaniu z ulicą Włościańską; nr 27411 w kierunku Moczył i 27412 w przeciwnym,
  • Elektrownia Pomorzany - nowe przystanki zlokalizowane na ulicy Szczawiowej przy bramie do elektrowni (przystanki przelotowe - nr 27511 w kierunku Moczył i 27512 w przeciwnym) oraz na parkingu przy elektrowni (przystanek końcowy - nr 27521),
  • Przy Ogrodach (na żądanie) - nowe przystanki zlokalizowane na ulicy Ustowskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Szczawiową; nr 27611 w kierunku Moczył i 27612 w przeciwnym,
  • Ustowska - nowe przystanki zlokalizowane:
    • na ulicy Ustowskiej przy skrzyżowaniu z Autostradą Poznańską w kierunku Dworca Głównego; nr 25111,
    • w miejscowości Ustowo w kierunku Moczył; nr 25131,
  • Ustowo - nowe przystanki zlokalizowane we wsi Ustowo na istniejących przystankach PKS; nr 92111 w kierunku Moczył i 92112 w przeciwnym,
  • Kurów Na Klifie I (na żądanie) - nowe przystanki zlokalizowane we wsi Kurów przy skrzyżowaniu z ulicą Na Klifie od strony Ustowa; nr 92211 w kierunku Moczył i 92212 w przeciwnym,
  • Kurów Na Klifie II (na żądanie) - nowe przystanki zlokalizowane we wsi Kurów przy przedszkolu; nr 92311 w kierunku Moczył i 92312 w przeciwnym,
  • Kurów - nowe przystanki zlokalizowane we wsi Kurów na istniejących przystankach PKS; nr 92411 w kierunku Moczył i 92412 w przeciwnym,
  • Siadło Dolne - nowe przystanki zlokalizowane we wsi Siadło Dolne na istniejących przystankach PKS; nr 92611 w kierunku Moczył i 92612 w przeciwnym,
  • Siadło Górne - nowe przystanki zlokalizowane we wsi Siadło Górne na istniejących przystankach PKS; nr 92712 w kierunku Moczył i 92111 w przeciwnym,
  • Kołbaskowo - przystanek w kierunku Moczył wspólny z linią 81, zaś w kierunku Dworca Głównego zlokalizowany w zatoce naprzeciwko przystanku 81 (nr 91912),
  • Moczyły - przystanek końcowy zlokalizowany we wsi Moczyły na istniejącym przystanku PKS; nr 92811.
.

Linia kursuje w dni powszednie w godzinach 5:00-17:00, z czego:
  • w godzinach szczytu z Urzędu Miasta do Moczył i Elektrowni Pomorzany co 25-30 minut,
  • w okresie międzyszczytu na trasie Urząd Miasta - Dworzec Główny co 25 minut.

Linia jest obsługiwana taborem MIDI z SPA Klonowica; brygady niskopodłogowe - 1 i 2.

Dalsze wydłużenie trasy linii 70 nastąpiło 3 grudnia 2012 roku do Kamieńca. Do tej pory linia jeździła na trasie Urząd Miasta - Moczyły. Jednocześnie dodano dodatkowy przystanek "Jarowita" w kierunku na Kamieniec. Dodano również kurs przez Rosówek. Niżej nowa trasa.

URZĄD MIASTA – al. Jana Pawła II – Piłsudskiego – Matejki – Małopolska – Starzyńskiego – Szczerbcowa – Wały Chrobrego – Jarowita – (TAM: Zygmunta Starego – Henryka Pobożnego – Małopolska – Komandorska) – (Z POWROTEM: Wawelska - Admiralska) - Jana z Kolna – Nabrzeże Wieleckie – DWORZEC GŁÓWNY - Kolumba - Tama Pomorzańska - Szczawiowa - ELEKTROWNIA POMORZANY - Szczawiowa - Ustowska - Ustowo - Kurów - Siadło Dolne - Siadło Górne - Kołbaskowo - MOCZYŁY - Rosówek Granica - KAMIENIEC.

Linie obsługuje zajezdnia Klonowica trzema brygadami:

• 70/1 - (05.04 - 19.59)
• 70/2 - (05.17 - 19.08)
• 70/3 - (04.48 - 16.38)

Z dniem 1 kwietnia 2014 ZDiTM wydłużył wybrane kursy z Kamieńca do Pargowa. Ponadto część kursów została skierowanych przez Rosówek Granica, z pominięciem Moczył.

Uruchomiono również dodatkowe kursy w dni powszednie w godzinach wieczornych oraz dodatkowy obieg relacji Wyszyńskiego – Kamieniec w soboty i dni świąteczne w godzinach porannych. Wprowadzono także zadanie łączone w soboty i dni świąteczne: 70/2+88/2 i 70/3+88/3.

Tak więc trasa linii 70 przedstawia się następująco:

URZĄD MIASTA – al. Jana Pawła II – Piłsudskiego – Matejki – Małopolska – Starzyńskiego – Szczerbcowa – Wały Chrobrego – (TAM: Zygmunta Starego – Henryka Pobożnego – Małopolska – Komandorska) – (Z POWROTEM: Wawelska - Admiralska) - Jana z Kolna – Nabrzeże Wieleckie – DWORZEC GŁÓWNY - Kolumba - Tama Pomorzańska - Szczawiowa - ELEKTROWNIA POMORZANY - Szczawiowa - Ustowska - Ustowo - Kurów - Siadło Dolne - Siadło Górne - Kołbaskowo - Moczyły - Rosówek Granica - KAMIENIEC - PARGOWO


Nowy przewoźnik

1 grudnia 2016 roku ZDiTM ogłosił przetarg na obsługę wybranych linii dziennych i nocnych oraz transportu na żądanie. Otwarcie ofert nastąpiło 19 grudnia 2016 roku - chęć obsługi linii 70, 81, 83, 88, 105, 108, 121, 122, 123, 124, 522, 523, 530, 531, 532, 535, 536 oraz TnŻ wyraził jedynie PKS Szczecin i 28 grudnia 2016 roku został wybrany do obsługi tych linii w roku 2017.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych
opracował: Janusz Światowy

Najważniejsze daty:
2012
 3 września - Wraz z wprowadzeniem rozkładów jazdy obowiązujących w roku szkolnym dokonano zmian na szczecińskich torowiskach i ulicach. 
2004
 8 listopada - Uruchomienie linii 70 na trasie Dworzec Główny PKP - Urząd Miejski.
2001
 3 lipca - Linia 70 zostaje zawieszona (a w praktyce - zlikwidowana), linia 76 zostaje skrócona o odcinek Osiedle Kaliny - Tkacka.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)