Linia 8: Gumieńce - Turkusowa

[dodane 23.12.2008, g. 18:10 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 04.08.2016, g. 20:16 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 7 Bis: Krzekowo - DworcowaLinia 8 Bis: Gumieńce - Dworcowa »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Trasa: Gumieńce – Kwiatowa – Okulickiego – Ku Słońcu (z powrotem: Ku Słońcu – Kwiatowa) – Sikorskiego – rondo Siwka – Sikorskiego – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Zwycięstwa – Brama Portowa – Wyszyńskiego – most Długi – Energetyków – most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – most Pionierów - Hangarowa - Batalionów Chłopskich - Turkusowa

Historia starsza



Jak każdy wie pierwszy tramwaj elektryczny w Szczecinie wyjechał na trasę w dniu 4 lipca 1897 roku na odcinku od Łękna do Wyszyńskiego o długości 2,6 km. Następne trasy tramwajowe sukcesywnie elektryfikowano i wymieniano tory tramwaju konnego na tory przeznaczone dla tramwaju elektrycznego. Równocześnie utwardzając nawierzchnie jezdni (brukowano je). Rozbudowując komunikację tramwajową nie zapominano również o wymianie taboru. Wprowadzenie tramwaju elektrycznego wymusiło również opracowanie nowej taryfy (opłat przewozowych). W początkowym okresie wprowadzono 6 taryf, które były zależne od czasu podróży (bilety czasowe) a później wprowadzono jedną taryfę.

Zwiększające się przewozy pasażerskie oraz szybki rozwój komunikacji wymuszał budowę drugich torów do już istniejących. Spowodowane było to zwiększającą się ilością mieszkańców i szybkim rozwojem miasta – budowa nowych domów jak również zakładów przemysłowych. Budowano także nowe trasy. W następnych latach ciągle rozbudowywano sieć tramwajową miasta. Dokupowano nowe wagony tramwajowe aby zabezpieczyć przewozy pasażerskie. Również oddano nowe zajezdnie tramwajowe, gdzie mogłyby stacjonować wagony.

I tak w roku 1912 – 14 czerwca uruchomiono nową linie tramwajową nr 8, która pojechała po nowo oddanej trasie z ulicy Malczewskiego (Birkenallee) przez Rajskiego (Kronprinzenstrasse),aleję Piastów (Barnimstrasse) do placu Kościuszki (Schinkelplatz). W 1912 roku dla rozróżnienia przez pasażerów linii tramwajowych – linii 8 dano kolor „czarny”.

W latach 1912–1923 linia 8 kursowała na swojej trasie, kiedy to właśnie w tym roku (1923) sytuacja ekonomiczna firmy wymusiła zawieszenie kursowania linii 8. W 1929 roku zlikwidowano linie 8 zawieszoną w 1923 roku.

Już do końca istnienia niemieckich rządów w komunikacji miejskiej do 25 kwietnia 1945 roku linii 8 nie uruchomiono.

Historia nowsza



W maju 1945 roku przyjechało z Poznania w grupie około 680 osób, 23 poznańskich tramwajarzy, którzy mieli uruchomić od nowa komunikację tramwajową. Pracownicy „Tramwajów i Autobusów Miasta Szczecina” otrzymali w spadku zdewastowane zajezdnie tramwajowe na Pogodnie, Golęcinie i Niemierzynie, gdzie ta ostatnia nadawała się do eksploatacji. Postanowili jak najszybciej uruchomić komunikację w zniszczonym mieście, gdyż zdawali sobie sprawę, że umożliwi to zasiedlenie miasta i powstanie firm.

Pierwszą linią jak każdy wie była linia 3 uruchomiona 12 sierpnia 1945 roku. Kolejne lata to sukcesywne odbudowywanie i oddawanie następnych odcinków trakcji i torów tramwajowych a wcale nie było to sprawą łatwą. W tym czasie brakowało wszystkiego.

Linie 8 reaktywowano po prawie dwudziestu latach we wrześniu 1948 roku, która w tym okresie jeździła na trasie z Ku Słońcu, Sikorskiego, plac Kościuszki, Krzywoustego, 3 Maja, Dworcowa, Most Bayleya, Łasztownia. Linie 8 - 14 grudnia 1948 roku przedłużono o następny oddany odcinek od ulicy Gdańskiej do Basenu Kaszubskiego (Górniczego).

"Ósemka" tą trasą jeździła do 1957 roku, kiedy to nastąpiła zmiana trasy i linie puszczono po nowo oddanym Moście Długim (im. J. Sobieskiego). Kursowała z Ku Słońcu do Dworcowej starą trasa a od Dworcowej przez nabrzeżę Wieleckie do Mostu Długiego [na ten czas, aby uzyskać to połączenie położono rozjazdy na krzyżówce Dworcowa nab. Wieleckie i na zjeździe na Most Długi].

Od 1960 roku linia 8 kursuje nowym odcinkiem trasy [oddano do użytku nowo wybudowane torowisko w ciągu ulicy Wyszyńskiego (Wielkiej)].

26 sierpnia 1964 roku rozpoczął się wieloletni remont ulicy Gdańskiej i w związku z tym linie 8 skierowano z Gumieniec przez nabrzeże Wieleckie, Dworcową z powrotem na Gumieńce. Również w tym czasie kursuje linia nocna 8N. 2 stycznia 1973 roku przywrócono ruch na ulicy Gdańskiej i linia 8 powraca na starą trasę.

W latach 1973 – 1994 linia kursuje na swojej trasie ale w okresie od 8 sierpnia do 4 września 1994 roku w związku z remontem Mostu Długiego [przy okazji wymieniono torowisk na odcinku od przystanku Energetyków do przystanku Baltona ] linia 8 jeździ z Gumieniec do Dworcowej.

I znowu od 1 czerwca 1997 roku linia 8 zmienia trasę z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego – skierowano ją od Bramy Portowej na pętle do Potulickiej. Remont ulicy zakończył się 29 października 1997 roku i linia wraca na swoją trase. Od 15 czerwca do 6 sierpnia 1998 roku z powodu remontu torowiska w ciągu ulicy Energetyków linia jeździ przez ulicę Dworcową.

W następnym roku od 29 czerwca 1999 z powodu remontu Estakady Pomorskiej linie 8 znowu skierowano do ulicy Dworcowej. Po wakacjach ósemka wraca na stałą trasę. W związku z remontem Mostu Długiego w dniach 26 czerwca 23 października 2000 roku linia 8 znowu jeździ przez ulice Dworcową.

W dniach 12 – 16 stycznia 2001 roku na trasie linii 8 kursował testowy tramwaj NGT8D niskopodłogowy firmy Alstom, od 21 do 25 lutego jeździł tramwaj NGT6 prezentowany przez firmę Bombardier a w dniach 10 – 14 marca następny tramwaj GT6N z Berlina.

Na czas budowy wiaduktu do portu linie 8 skierowano do ulicy Dworcowej, gdzie jeździła w dniach 18 kwietnia 2 lipca 2001 roku.

Od 10 września do 25 października 2001 roku linia 8 jeździ na trasie plac Rodła, Wyzwolenia, Piłsudskiego, Matejki, plac Żołnierza, Brama Portowa i dalej po stałej trasie z powodu budowy ronda Ojca Siwka u zbiegu ulic Sikorskiego, Boh. Warszawy i Kordeckiego.

W 2002 roku ZDiTM skorygował rozkłady jazdy na liniach tramwajowy między innymi na linii 8.

Od 25 czerwca 2005 roku na czas remontu ulicy Krzywoustego zawieszono kursowanie linii 8. Ta sytuacja trwała do 31 stycznia 2006 roku kiedy to oddano do użytku nowo odbudowaną ulice Krzywoustego.

21 sierpnia 2006 roku wstrzymano kursowanie „ósemki” w związku z remontem skrzyżowania u zbiegu ulic Ku Słońcu, Okulickiego i Europejskiej. Linia powraca na swoją trasę po skończonym remoncie 28 października 2006 roku.

1 grudnia 2007 roku wprowadzono na trasę Gumieńce – Dworcowa linie 8Bis a linie 8 zawieszono po zakończeniu remontu torowisk na Boh. Warszawy i Krzywoustego w związku z brakiem motorniczych.

2 stycznia 2008 roku uruchomiono zawieszoną linie 8 a zawieszono linie 8 Bis. Od 23 czerwca zawieszono linie 8 a uruchomiono linie 8 Bis jeżdżącą na trasie Gumieńce – Dworcowa. Z dniem 18 lipca przywrócono kursowanie „ósemki” na trasie Gumieńce – Basen Górniczy (zawieszając linie 8 Bis) niektórymi kursami przez ulicę Dworcową.

Ponownie linie 8 zawieszono 4 listopada tego roku na czas remontu torowisk w ciągu ulicy Sikorskiego [od placu Kościuszki do ronda Siwka i od ronda Siwka do wiaduktów kolejowych] dalej w ciągu ulicy Ku Słońcu [od ulicy Tenisowej do bramy głównej Cmentarza Centralnego] oraz od ulicy Krętej do ulicy Kwiatowej wraz z pętlą do ulicy Okulickiego. Wykonawcą prac jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Sp. z o.o. Remont torowisk związany jest z przyszłym wprowadzeniem na trasę „ósemki” tramwajów niskopodłogowych.

Remont ten zsynchronizowano z budową ronda drogowego wraz odtworzeniem torów tramwajowych na rondzie na skrzyżowaniu ulic Sikorskiego i Ku Słońcu. Prace przy układaniu torowisk tramwajowych na rondzie będzie prowadziła MZK Łodź na zlecenie Energopolu Szczecin.

Energopol zacznie prace w połowie stycznia 2009 roku. Budowa ma trwać do czerwca 2009 roku. Przewiduje się, że po położeniu torów zostanie uruchomiona komunikacja tramwajowa

Na czas remontu ZDiTM uruchomił linie zastępczą nr 808 kursującą na trasie Gumieńce - plac Kościuszki.

Od dnia 2 kwietnia 2009 roku przywrócono kursowanie tramwajów linii 8, na trasie Basen Górniczy – Gumieńce wg nowego rozkładu jazdy, kiedy to zakończono remont torowiska tramwajowego do Gumieniec.

W związku z tym uległa likwidacji zastępcza linia autobusowa 808.

Kolejna zmiana nastąpiła 16 października 2009 roku kiedy to linię 8 skierowano z Basenu Górniczego do Pomorzan. Związane to było z remontem torowiska na placu Kościuszki. Sytuacja taka trwała do 20 października 2009 roku kiedy to "ósemki" na swoją stałą trasę. Na Pomorzany "ósemka kursowała również od 6 do 9 listopada 2009 roku. Ponownie wiązało się to z remontem torowiska na placu Kościuszki. Natomiast w dniach od 27 (wieczorem) do 29 listopada 2009 kursowanie linii 8 zostało zawieszone, a w jej miejscu na odcinku od Placu Kościuszki do Gumieniec pojawiły się autobusy linii 808. Od 4 (wieczorem) do 6 grudnia 2009 roku linia 8 od placu Kościuszki została skierowana do pętli "Pomorzany".

Z powodu rozpoczynającego się 10 kwietnia 2010 roku remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy i skrócenia linii 7 do pętli ”Dworcowa” wzmocniono obsługę linii 8. Linia jest obsługiwana taborem kategorii C z zajezdni Golęcin i zajezdni Pogodno we wszystkie dni tygodnia.

Dni powszednie:

  • 8/1 (4:23 – 21:01; EZG)
  • 8/2 (6:04 – 9:09, 13:57 – 17:30; EZP)
  • 8/3 (4:38 – 20:50; EZG)
  • 8/4 (6:16 – 9:21, 13:45 – 18:09; EZP)
  • 8/5 (6:22 – 23:50; EZP)
  • 8/6 (4:48 – 10:00, 13:35 – 18:58; EZG)
  • 8/7 (4:30 – 20:22; EZG)
  • 8/8 (6:01 – 8:22, 14:03 – 18:47; EZP)
  • 8/9 (5:45 – 23:33; EZG)
  • 8/10 (4:45 – 23:31; EZG)
  • 8/11 (5:51 – 10:24, 13:47 – 17:45; EZG)
  • 8/12 (13:50 – 17:57; EZP)

Soboty:
  • 8/1 (4:20 – 18:50; EZG)
  • 8/2 (4:40 – 19:21; EZG)
  • 8/3 (4:32 – 23:30; EZP)
  • 8/4 (8:31 – 20:01; EZG)
  • 8/5 (6:43 – 23:51; EZG)
  • 8/6 (8:22 – 23:33; EZG)

Dni świąteczne:
  • 8/1 (4:30 – 18:50; EZG)
  • 8/2 (10:31 – 19:21; EZG)
  • 8/3 (8:43 – 23:30; EZP)
  • 8/4 (4:20 – 20:01; EZG)
  • 8/5 (10:33 – 23:51; EZG)
  • 8/6 (4:40 – 23:33; EZG)


22 maja 2010 roku wraz z zakończeniem remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy na linii 8 przywrócono poprzedni rozkład jazdy.

Podział na brygady

:

W dni powszednie linia 8 obsługiwana jest przez tramwaje z zajezdni Golęcin i Pogodno. W soboty i dni świąteczne tylko przez zajezdnię Golęcin, natomiast w Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie przez zajezdnię Pogodno.

Dzień powszedni:
  • 8/1 (4:26 - 20:28; EZG)
  • 8/2 (4:41 - 19:04; EZG)
  • 8/3 (6:26 - 20:50; EZP)
  • 8/4 (4:54 - 11:07, 13:11 - 19:28; EZG)
  • 8/5 (5:38 - 19:52; EZG)
  • 8/6 (5:06 - 23:20; EZG)
  • 8/7 (5:18 - 20:04; EZG)
  • 8/8 (19:38 - 23:38 wcześniej 9/5; EZP)
  • 8/9 (20:02 - 22:58 wcześniej 9/6; EZP)

Soboty:
  • 8/1 (4:24 - 23:20)
  • 8/2 (6:42 - 18:51)
  • 8/3 (4:42 - 20:21)
  • 8/4 (9:30 - 23:40)
  • 8/5 (8:32 - 18:16)
  • 8/6 (5:02 - 23:00)

Dzień świąteczny (prócz Wszystkich Świętych):
  • 8/1 (4:24 - 23:20)
  • 8/2 (11:30 - 20:21)
  • 8/3 (10:32 - 18:51)
  • 8/4 (5:02 - 23:40)
  • 8/5 (4:24 - 18:16)
  • 8/6 (8:42 - 23:00)

Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
  • 8/1 (4:30 - 22:55; EZG)
  • 8/2 (4:50 - 23:19; EZG)
  • 8/3 (5:10 - 23:43; EZG)
  • 8/4 (9:22 - 10:27 i dalej jako 1/4, 18:47 - 19:53 z 1/4; EZP)

Wszystkich Świętych1:
  • 8/1 (4:18 - 22:57)
  • 8/2 (8:48 - 18:52)
  • 8/3 (8:28 - 19:58)
  • 8/4 (7:05 - 21:09)
  • 8/5 (7:23 - 19:06)
  • 8/6 (4:38 - 20:09)
  • 8/7 (7:46 - 19:22)
  • 8/8 (7:33 - 23:17)
  • 8/9 (6:25 - 20:29)
  • 8/10 (8:20 - 19:11)
  • 8/11 (4:58 - 23:38)
  • 8/12 (8:30 - 19:48)
  • 8/13 (6:45 - 20:49)

1 - sytuacja na 1 listopada 2008 roku; wszystkie tramwaje kategorii D i E wystawione przez zajezdnię Pogodno.

Zmiany od 1 września 2010



W związku z uruchomieniem szczytowej linii 8 Bis wprowadzono nowy rozkład jazdy w dni powszednie. Czas pracy brygad przedstawia się następująco:

  • 8/1 - (4:26-19:28)
  • 8/2 - (4:41-20:51)
  • 8/3 - (4:54-19:52)
  • 8/4 - (5:38-23:20)
  • 8/5 - (5:06-20:16)
  • 8/6 - (5:18-20:28)
  • 8/7 - (19:38-23:38) zadanie łączone z 9/5
  • 8/8 - (20:02-23:00) zadanie łączone z 9/6


Zmiany od 26 marca 2011



W związku z przekazaniem obsługi brygad 8/2 i 8/5 zajezdni Pogodno zmodyfikowano czasy pracy:

Dni powszednie:
  • 8/1 - (4:26-19:38)
  • 8/2 - (4:37-20:50, EZP)
  • 8/3 - (4:54-19:52)
  • 8/4 - (5:38-23:20)
  • 8/5 - (5:02-20:17, EZP)
  • 8/6 - (5:18-20:28)
  • 8/7 - (19:38-23:38, zadanie łączone z 9/5)
  • 8/8 - (20:02-23:00, zadanie łączone z 9/6)


Soboty:
  • 8/1 - (4:24-23:20)
  • 8/2 - (6:36-18:50, EZP)
  • 8/3 - (4:42-20:21)
  • 8/4 - (9:30-23:40)
  • 8/5 - (8:26-18:15, EZP)
  • 8/6 - (5:02-23:00)


Niedziele i dni świąteczne:
  • 8/1 - (4:42-23:20)
  • 8/2 - (11:15-20:20, EZP)
  • 8/3 - (10:32-18:51)
  • 8/4 - (5:02-23:40)
  • 8/5 - (4:20-18:15, EZP)
  • 8/6 - (8:42-23:00)


Czasy pracy brygad w Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie nie uległy zmianom.

Zmiany od 2 kwietnia 2013 roku



W związku z dostawami wagonów z rodziny 120NaS2 przekazano obsługę brygad zajezdni Pogodno oraz zwiększono ekspedycję taboru niskopodłogowego (dni powszednie i soboty - minimum 4 "Swingi", w dni świąteczne na linii 8 kursuje wyłącznie tabor niskopodłogowy, natomiast w rozkładzie specjalnym na Gumieńce dojedziemy trzema "Pesami").

Aktualny podział na brygady i czasy pracy (podkreśleniem oznaczono kursy niskopodłogowe):

Dzień powszedni:

  • 8/1 - (4:22-19:29)
  • 8/2 - (4:37-20:50)
  • 8/3 - (4:50-19:53)
  • 8/4 - (5:41-23:18)
  • 8/5 - (5:02-20:17)
  • 8/6 - (5:14-20:27)
  • 8/7 - (19:38-23:38) zadanie łączone z 9/5
  • 8/8 - (20:02-23:00) zadanie łączone z 9/6


Soboty:
  • 8/1 - (4:20-23:18)
  • 8/2 - (6:36-18:50)
  • 8/3 - (4:38-20:20)
  • 8/4 - (9:25-23:38)
  • 8/5 - (8:26-18:17)
  • 8/6 - (4:58-22:58)


Dni świąteczne:
  • 8/1 - (4:38-23:18)
  • 8/2 - (11:25-20:20)
  • 8/3 - (10:26-18:50)
  • 8/4 - (4:58-23:38)
  • 8/5 - (4:20-18:17)
  • 8/6 - (8:36-22:58)


Rozkład specjalny (Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:

  • 8/1 (4:26 - 22:53)
  • 8/2 (4:46 - 23:17)
  • 8/3 (5:06 - 23:41)
  • 8/4 (9:22 - 10:27 i dalej jako 1/4, 18:47 - 19:53 z 1/4)


Na czas przebudowy torów w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej, od 28 lipca 2014 aż do odwołania linia 8 jeździ na trasie Gumieńce – Dworzec Niebuszewo wg specjalnego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości. Obsługa linii przez 6 składów tramwajowych kategorii B przez zajezdnie Pogodno.

29 sierpnia 2015 nastąpiło oddanie do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej do pętli na Basenie Górniczym, jak też nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej. Linia od tej pory jeździ na trasie:

GUMIEŃCE – Kwiatowa – Okulickiego – Ku Słońcu (z powrotem: Ku Słońcu – Kwiatowa) – Sikorskiego – rondo Siwka – Sikorskiego – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Zwycięstwa – plac Brama Portowa – Wyszyńskiego – Energetyków – Gdańska – BASEN GÓRNICZY – Eskadrowa – Hangarowa – Jaśminowa – TURKUSOWA

Aktualny podział na brygady i czasy pracy.

Dzień powszedni:

8/1 - (4:20-23:48)
8/2 - (4:35-20:39)
8/3 - (4:44-23:23)
8/4 - (5:37-23:43)
8/5 - (4:23-20:45)
8/6 - (4:38-23:14)
8/7 - (4:53-20:16)

Soboty:

8/1 - (4:17-23:33)
8/2 - (8:20-18:39)
8/3 - (7:56-23:48)
8/4 - (4:37-23:23)
8/5 - (4:23-18:45)
8/6 - (8:36-19:21)
8/7 - (4:43-23:43)

Dni świąteczne:

8/1 - (4:17-23:33)
8/2 - (9:16-18:39)
8/3 - (4:37-23:48)
8/4 - (11:00-23:23)
8/5 - (10:24-18:45)
8/6 - (4:23-19:21)
8/7 - (4:43-23:12)

Na trasie kursuje tylko tabor niskopodłogowy.

Na podstawie materiałów zawartych w książce "50 Jahre Stettiner Strassenbahn 1879 - 1929" z archiwów MZK, WPKM, ZKM, informacji zawartych w opracowaniu „Tramwaje w Szczecinie 1879 – 2008 Kajetana Szmucińskiego i informacji własnych opracował: Janusz Światowy

Aktualizacja: X i paki



Patrz także: Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce, Pętla tramwajowo-autobusowa Basen Górniczy, Pętla tramwajowa Pomorzany, Linia 8 Bis: Gumieńce - Dworcowa

Najważniejsze daty:
2012
 13 kwietnia - Rozpoczęła się przebudowa torowiska na Bramie Portowej. Szczegóły znajdziesz tu.
2009
 16 października - Remont torowiska na placu Kościuszki wymusza zmianę kursowania linii tramwajowych. 
2008
 23 czerwca - Ponowne pojawienie się linii 8bis na trasie Dworcowa - Gumieńce oraz zawieszenie linii 8.
 17 lipca - Ponowne przywrócenie linii 8 (na trasie Gumieńce - Basen Górniczy) oraz zawieszenie linii 8bis.
 4 listopada - Zawieszenie linii 8 z powodu rozpoczęcia remontu torowiska.
2007
 1 października - Wprowadzone w życie zostają drastyczne ograniczenia w ruchu tramwajowym spowodowane brakiem motorniczych, połączone z realizacją założeń reorganizacji sieci. 
2005
 25 czerwca - Rozpoczyna się remont ul. Krzywoustego, zmiany dotykają wielu linii komunikacji miejskiej. 
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
2001
 18 kwietnia - Z powodu budowy wiaduktu drogowego nad ulicą Gdańską zawieszono ruch na Basen Górniczy. Linie 7 oraz 8 skierowano do Dworcowej, a linię 2 do Potulickiej. Z Tkackiej do Basenu Górniczego kursuje linia zastępcza nr 83.
 2 lipca - Przywrócono ruch tramwajowy na Basen Górniczy. Linie 7 i 8 wróciły na trasy, linia 2 została skierowana na trasę Zajezdnia Niemierzyn - Dworcowa, a linia zastępcza 83 - zlikwidowana.
 10 września - Z powodu budowy ronda na skrzyżowaniu alei Bohaterów Warszawy i ul. Sikorskiego zamknięto ruch tramwajowy na Gumieńce. 
 25 października - Przywrócono ruch tramwajowy na Gumieńce. Linia 8 powróciła na swoją trasę.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 
1955
 - Do użytku oddano pętlę uliczną na Gumieńcach.
1923
 marzec - Hiperinflacja wymusza zawieszenie linii 2 oraz 8. 
1912
 14 czerwca - Uruchomienie linii 8 na trasie pl. Kościuszki - Matejki.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)