Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia 80: Zakłady Piekarnicze - (Osiedle Arkońskie) - (Rugiańska) - Ludowa

[dodane 27.09.2008, g. 21:51 przez 0, ostatnio modyfikowane: 16.06.2016, g. 17:49 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 79: (Basen Górniczy) Rondo Ułanów Podolskich - JezierzyceLinia 80A: (Linia Zastępcza) »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Ikarus na 80/2 wczesnym porankiem zmierza w stronę pętli "Zakłady Piekarniczne"
Ikarus na 80/2 wczesnym porankiem zmierza w stronę pętli "Zakłady Piekarniczne"
800x659; 189.7 KB
Trasa: Zakłady Piekarnicze - Łukasińskiego - Reduty Ordona - Wernyhory - Klonowica - Zawadzkiego - Spacerowa - Arkońska - Wszystkich Świętych - Chopina - Osiedle Arkońskie

Historia linii zatacza kręgi lat siedemdziesiątych, gdy kursowała jeszcze na prawym brzegu Odry. Utworzona 16 sierpnia 1973 roku kursowała na trasie Podjuchy /plac Wolności/ do Dolnej Odry. Długość trasy wynosiła 21,6 km, obsługiwały ją 3 brygady rano i po południu z 33 minutową częstotliwością.

Jednocześnie tego samego dnia uruchomiono linię 80 Bis, jako wspomagającą, ale na trasie Gryfino – Dolna Odra. Długość trasy wynosiła 5,7 km, przelot z Gryfina 13 minut, a z Dolnej Odry 12 minut. Linia obsługiwana była 1 autobusem z 33-minutową częstotliwością kursowania. Jeździła tylko w dni powszednie jako linia szczytowa. Zlikwidowano ją 2 listopada 1973 roku, a później /2 kwietnia 1985/ roku odżyła jako linia 110.

Zlikwidowano "osiemdziesiątkę" z dniem 2 listopada 1973 roku w związku z przerzuceniem taboru z tej linii na linię 104 w celu usprawnienia komunikacji w rejonie Gryfina rónież dzięki skróceniu linii 64 również uzyskano dodatkowy tabor.

Taki stan rzeczy utrzymywał się do 3 kwietnia 1989 roku, gdy linia „przeprowadziła się” na lewobrzeżną część miasta na stałe już wtapiając się w jej schemat komunikacyjny. Obsługująca linie zajezdnia SPA Klonowica oferowała w tym czasie pasażerom 2–3 autobusy kursujące z częstotliwością 18–27 minut przy przelocie 22–23 minut i długości trasy 7,5 kilometra.

Pierwsze rozkładowe cięcia „osiemdziesiątki” dały się we znaki 7 lipca 1989 roku kiedy to obsługę linii ukrócono o jeden autobus. Sprawiło to, iż przelot trasy linii zmniejszył się do 20–22 minut. Zmianie uległa też częstotliwość, od tej chwili linia kursowała z 27 i 50-minutową częstotliwością przed i po południu w dni powszednie. W dni świąteczne natomiast 80 obsługiwana była jedną brygadą kursującą z 50–minutową częstotliwością przy przelocie trasy równym 20 minut. Dnia 15 października 1990 roku z rozkładu linii zniknęła kolejna brygada co poskutkowało zmniejszeniem się częstotliwości kursowania do 50 minut przez cały dzień. Przelot trasy wynosił od tej chwili 19–20 minut.

1 maja 1994 roku dokonano korekty odległości między przystankami na trasie linii a także jej długości. Po dokonanych zmianach długość trasy linii wyniosła 7,4 km.

Od 7 września do 14 października 1998 roku trasa linii uległa zmianie z powodu remontu ulicy Wszystkich Świętych położonej na trasie 80. Skutkowało to tym, iż w kierunku pętli "Zakłady Piekarnicze" autobusy owej linii kursowały objazdem przez ulicę Krasińskiego. 2 listopada 1998 roku wprowadzono do obsługi linii autobusy Autosan H6, a 1 stycznia 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy "wolne soboty".

Kolejna zmiana trasy spowodowana robotami ziemnymi miała miejsce w okresie 27 sierpnia–2 października 2007 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Łukasińskiego (między ulicami Taczaka a Bracką). Autobusy kursowały wtedy ulicami: Łukasińskiego, Grota-Roweckiego, Hubala, Taczaka i Łukasińskiego. W związku z powyższym uruchomione zostały tymczasowe przystanki "Berlinga" oraz "Bracka nż". Nie był obsługiwany przystanek "Kleeberga".

Kursy zjazdowe wykonywane są do przystanku "Zawadzkiego Kościół". W chwili obecnej na linii można spotkać prawie każdy typ taboru, łącznie z przegubowym, który posiada SPAK. Czas przejazdu wynosi około 20 minut, natomiast długość trasy około 8 kilometrów. Częstotliwość kursowania wynosi 25 minut w szczycie, poza szczytem 30 minut, a w soboty i niedziele co godzinę.

Opis trasy

Jadąc od pętli „Zakłady Piekarnicze” pierwszym ważnym punktem przesiadkowym jest przystanek „Wernyhory”, gdzie możemy kontynuować podróż liniami autobusowymi: 53, 60, 74 lub 75 oraz tramwajowymi 5 i 7. Następnie jadąc ulicą Wernyhory docieramy do bazy autobusowej SPAK, obok mijamy też Wydział Napraw Taboru, siedzibę Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, oraz dyrekcji MZK. Dalej podróżując ulicami Klonowica i Zawadzkiego docieramy do dużego blokowiska „Zawadzkiego”. Mijając rondo przy ulicy Szafera zjeżdżamy w dół do skrzyżowania alei Wojska Polskiego z ulicą Spacerową. Teraz, zamiast blokowisk możemy dla odmiany podziwiać uroki przyrody pod postacią Lasku Arkońskiego w którego pobliżu położone jest boisko sportowe oraz szpital. Przed wiaduktem kolejowym skręcamy w lewo w ulicę Wszystkich Świętych, po kilku minutach dojedziemy do kolejnego dużego osiedla – Arkońskiego w ciągu którego jadąc ulicą Chopina zakończymy trasę.

Brygady

Linia w dzień powszedni obsługiwana jest dwoma autobusami:

  • 80/1 (5:17-22:40, pojazd niskopodłogowy)
  • 80/2 (7:18-18:37)

W dni świąteczne i specjalne kursuje tylko jeden autobus:

  • 80/1 (5:17-22:40, pojazd niskopodłogowy)

Długość trasy w kierunku Zakładów Piekarniczych wynosi 7.300 metrów, a w kierunku Osiedla Arkońskiego 7.570 metrów.

Od 1 marca 2014 autobusy linii kursują zmienioną trasą. Na odcinku pomiędzy przystankiem końcowym przy ulicy Łukasińskiego a skrzyżowaniem Obwodnicy Śródmiejskiej z ulicą Chopina trasa autobusu pozostaje taka sama. Od tego miejsca autobus pojedzie inaczej niż obecnie. Zamiast skręcić w ulicę Chopina autobus pojedzie kolejnymi odcinkami Obwodnicy Śródmiejskiej aż do wiaduktu przy ulicy Rugiańskiej, w rejonie którego zlokalizowany będzie przystanek końcowy.

Dzięki temu pasażerowie zyskają skomunikowanie z innymi liniami kursującymi do dzielnic północnych i centrum miasta. Na zmienionej trasie (pomiędzy ulicą Chopina a ulicą Rugiańską) autobusy linii zatrzymają się przystankach:

- „Chopina” (w kierunku Rugiańskiej) – nowy przystanek za skrzyżowaniem z ul. Chopina,
- „Łabędzia” (w obu kierunkach) – nowe przystanki zlokalizowane na Obwodnicy Śródmiejskiej za skrzyżowaniem z ul. Krasińskiego,
- „Przyjaciół Żołnierza” w obu kierunkach,
- „Pasterska” obu kierunkach,
- „Golisza” w obu kierunkach,
- „Rugiańska” przystanek końcowy.

W godzinach szczytu linię będą obsługiwały trzy autobusy należące do SPA „Klonowica”. W godz. 5.00 – 18.00 kursy będą wykonywane co 24 – 30 minut, w pozostałym okresie oraz w dni świąteczne co 60 minut.

W dni powszednie będą jeździły na tej linii autobusy przegubowe. O zmianę trasy wnioskowali pasażerowie oraz Rady Osiedla: Niebuszewo i Arkońskie - Niemierzyn.

Brygady

dzień powszedni obsługiwana jest trzema autobusami:
- 80/1 (4:58-22:54),
- 80/2 (6:14-18:28),
- 80/3 (6:17-18:01)
w dni świąteczne
- 80/1 (4:51-22:54).

Z dniem 1 czerwca 2016 roku trasa zostaje wydłużona do pętli Ludowa trasą linii 69 obsługując przystanki:
- Rugiańska "71"
- Dobromiry nż
- Stocznia Remontowa nż
- Ludowa
- w kierunku Zakładów Piekarniczych także Lubeckiego Wiadukt nż

Jednocześnie dodana zostaje jedna brygada.

Na podstawie informacji własnych oraz www.zditm.szczecin.pl
opracował: Michał Szczerbiński
aktualizacja: Janusz Światowy i Darek Krukowski

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Najważniejsze daty:
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
1973
 15 sierpnia - Uruchomiono linię 80 na trasie Podjuchy Pętla - Gryfino - Dolna Odra.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)