Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia 80: Zakłady Piekarnicze - (Osiedle Arkońskie) - (Rugiańska) - Ludowa

[dodane 27.09.2008, g. 21:51 przez 0, ostatnio modyfikowane: 13.02.2018, g. 05:00 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 79: Turkusowa - JezierzyceLinia 80A: (Linia Zastępcza) »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Ikarus na 80/2 wczesnym porankiem zmierza w stronę pętli "Zakłady Piekarniczne"
Ikarus na 80/2 wczesnym porankiem zmierza w stronę pętli "Zakłady Piekarniczne"
800x659; 189.7 KB
Trasa: Zakłady Piekarnicze - Łukasińskiego - Reduty Ordona - Wernyhory - Klonowica - Zawadzkiego - Spacerowa - Arkońska - Wszystkich Świętych - Chopina - Osiedle Arkońskie

Historia linii zatacza kręgi lat siedemdziesiątych, gdy kursowała jeszcze na prawym brzegu Odry. Utworzona 16 sierpnia 1973 roku kursowała na trasie Podjuchy /plac Wolności/ do Dolnej Odry. Długość trasy wynosiła 21,6 km, obsługiwały ją 3 brygady rano i po południu z 33 minutową częstotliwością.

Jednocześnie tego samego dnia uruchomiono linię 80 Bis, jako wspomagającą, ale na trasie Gryfino – Dolna Odra. Długość trasy wynosiła 5,7 km, przelot z Gryfina 13 minut, a z Dolnej Odry 12 minut. Linia obsługiwana była 1 autobusem z 33-minutową częstotliwością kursowania. Jeździła tylko w dni powszednie jako linia szczytowa. Zlikwidowano ją 2 listopada 1973 roku, a później /2 kwietnia 1985/ roku odżyła jako linia 110.

Zlikwidowano "osiemdziesiątkę" z dniem 2 listopada 1973 roku w związku z przerzuceniem taboru z tej linii na linię 104 w celu usprawnienia komunikacji w rejonie Gryfina rónież dzięki skróceniu linii 64 również uzyskano dodatkowy tabor.

Taki stan rzeczy utrzymywał się do 3 kwietnia 1989 roku, gdy linia „przeprowadziła się” na lewobrzeżną część miasta na stałe już wtapiając się w jej schemat komunikacyjny. Obsługująca linie zajezdnia SPA Klonowica oferowała w tym czasie pasażerom 2–3 autobusy kursujące z częstotliwością 18–27 minut przy przelocie 22–23 minut i długości trasy 7,5 kilometra.

Pierwsze rozkładowe cięcia „osiemdziesiątki” dały się we znaki 7 lipca 1989 roku kiedy to obsługę linii ukrócono o jeden autobus. Sprawiło to, iż przelot trasy linii zmniejszył się do 20–22 minut. Zmianie uległa też częstotliwość, od tej chwili linia kursowała z 27 i 50-minutową częstotliwością przed i po południu w dni powszednie. W dni świąteczne natomiast 80 obsługiwana była jedną brygadą kursującą z 50–minutową częstotliwością przy przelocie trasy równym 20 minut. Dnia 15 października 1990 roku z rozkładu linii zniknęła kolejna brygada co poskutkowało zmniejszeniem się częstotliwości kursowania do 50 minut przez cały dzień. Przelot trasy wynosił od tej chwili 19–20 minut.

1 maja 1994 roku dokonano korekty odległości między przystankami na trasie linii a także jej długości. Po dokonanych zmianach długość trasy linii wyniosła 7,4 km.

Od 7 września do 14 października 1998 roku trasa linii uległa zmianie z powodu remontu ulicy Wszystkich Świętych położonej na trasie 80. Skutkowało to tym, iż w kierunku pętli "Zakłady Piekarnicze" autobusy owej linii kursowały objazdem przez ulicę Krasińskiego. 2 listopada 1998 roku wprowadzono do obsługi linii autobusy Autosan H6, a 1 stycznia 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy "wolne soboty".

Kolejna zmiana trasy spowodowana robotami ziemnymi miała miejsce w okresie 27 sierpnia – 2 października 2007 roku z powodu robót kanalizacyjnych na ulicy Łukasińskiego (między ulicami Taczaka a Bracką). Autobusy kursowały wtedy ulicami: Łukasińskiego, Grota-Roweckiego, Hubala, Taczaka i Łukasińskiego. W związku z powyższym uruchomione zostały tymczasowe przystanki "Berlinga" oraz "Bracka nż". Nie był obsługiwany przystanek "Kleeberga".

Kursy zjazdowe wykonywane są do przystanku "Zawadzkiego Kościół". W chwili obecnej na linii można spotkać prawie każdy typ taboru, łącznie z przegubowym, który posiada SPAK. Czas przejazdu wynosi około 20 minut, natomiast długość trasy około 8 kilometrów. Częstotliwość kursowania wynosi 25 minut w szczycie, poza szczytem 30 minut, a w soboty i niedziele co godzinę.

Opis trasy

Jadąc od pętli „Zakłady Piekarnicze” pierwszym ważnym punktem przesiadkowym jest przystanek „Wernyhory”, gdzie możemy kontynuować podróż liniami autobusowymi: 53, 60, 74 lub 75 oraz tramwajowymi 5 i 7. Następnie jadąc ulicą Wernyhory docieramy do bazy autobusowej SPAK, obok mijamy też Wydział Napraw Taboru, siedzibę Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, oraz dyrekcji MZK. Dalej podróżując ulicami Klonowica i Zawadzkiego docieramy do dużego blokowiska „Zawadzkiego”. Mijając rondo przy ulicy Szafera zjeżdżamy w dół do skrzyżowania alei Wojska Polskiego z ulicą Spacerową. Teraz, zamiast blokowisk możemy dla odmiany podziwiać uroki przyrody pod postacią Lasku Arkońskiego w którego pobliżu położone jest boisko sportowe oraz szpital. Przed wiaduktem kolejowym skręcamy w lewo w ulicę Wszystkich Świętych, po kilku minutach dojedziemy do kolejnego dużego osiedla – Arkońskiego w ciągu którego jadąc ulicą Chopina zakończymy trasę.

Brygady

Linia w dzień powszedni obsługiwana jest dwoma autobusami:

  • 80/1 (5:17-22:40, pojazd niskopodłogowy)
  • 80/2 (7:18-18:37)

W dni świąteczne i specjalne kursuje tylko jeden autobus:

  • 80/1 (5:17-22:40, pojazd niskopodłogowy)

Długość trasy w kierunku Zakładów Piekarniczych wynosi 7.300 metrów, a w kierunku Osiedla Arkońskiego 7.570 metrów.

Wycinka drzew na ulicy Chopina pomiędzy ulicą Broniewskiego a Wszystkich Świętych w dniach 17 - 20 stycznia 2011 roku wymusiła przesunięcie przystanku „Chopina” kierunek Krasińskiego, dla linii 51, 78, 80, B, 532, o około 100 metrów przed skrzyżowanie z ulicą Broniewskiego. Po zakończeniu wycinki przystanek powrócił na stałe miejsce.

Remont kapitalny ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej do pętli w Lesie Arkońskim wraz z pętlą w dniach 26 marca 2011 - 22 września 2012 roku wymuszał częste zmiany tras linii 80 i linii zastępczych 803 i 803A.

Prace wykonywało konsorcjum Energopol Szczecin – Z.U.E. Kraków. Inwestycja dofinansowana była w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007–2013.

Praktycznie prace rozpoczęły się w lutym 2011 roku od wycinki 300 drzew i zabezpieczeniu na czas budowy pozostałych gatunków. Później bo 26 marca 2011 od wyburzania starego wiaduktu kolejowego biegnącego nad ulicą Arkońską.

Zakres prac rozpoczętych w lutym 2011 roku obejmował gruntowną przebudowę obu ulic. Wraz z budową nowego wiaduktu wchodził w zakres piątego etapu budowy obwodnicy śródmiejskiej. Podczas robót wymieniono sieć trakcyjną i torowiska tramwajowe.

Przebudowa ulicy Łukasińskiego na odcinku od ulicy Taczaka z dniach 5 kwietnia - 27 września 2012 roku wymusiła częściową zmianę trasy przejazdu oraz lokalizacje przystanków dla linii 74 i 80 w rejonie wykonywanych prac.

• linia 80 kursowała w kierunku Zakładów Piekarniczych po stałej trasie. W kierunku Osiedla Arkońskiego jedzie częściowo objazdem ulicami Łukasińskiego – Żniwną do Szerokiej – Sosabowskiego do ul. Łukasińskiego i dalej po stałej trasie Ulegają zmianie lokalizacje przystanków.

• przystanek „Łukasińskiego” w obu kierunkach został czasowo przeniesiony na ulice Łukasińskiego przy skrzyżowaniu z ulicą Bracką.

Prace odtworzeniowe nawierzchni asfaltowej jezdni na ulicy Wernyhory w dniach 12 -16 lipca 2013 roku wymusiły wahadłowy ruch pojazdów (sterowanie ręczne). Prace prowadziła firma Strabag, w ramach umowy na bieżące utrzymanie dróg. Prowadzone roboty powodowały na liniach autobusowych 74, 75, 53, 60 i 80 opóźnienia.

• później skierowano autobusy linii 53, 75 i 80 objazdem przez ulice Żołnierską i Klonowica. Na ulicy Żołnierskiej zatrzymały się na przystanku wspólnym z autobusami PKS (za skrzyżowaniem z ulicą Wernyhory) oraz na przystanku Klonowica Zajezdnia na przystanku wspólnym z linią 60 (przed skrzyżowaniem z ul. Wernyhory).

Od 1 marca 2014 autobusy linii kursują zmienioną trasą. Na odcinku pomiędzy przystankiem końcowym przy ulicy Łukasińskiego a skrzyżowaniem Obwodnicy Śródmiejskiej z ulicą Chopina trasa autobusu pozostaje taka sama. Od tego miejsca autobus pojedzie inaczej niż obecnie. Zamiast skręcić w ulicę Chopina autobus pojedzie kolejnymi odcinkami Obwodnicy Śródmiejskiej aż do wiaduktu przy ulicy Rugiańskiej, w rejonie którego zlokalizowany będzie przystanek końcowy.

Dzięki temu pasażerowie zyskają skomunikowanie z innymi liniami kursującymi do dzielnic północnych i centrum miasta. Na zmienionej trasie (pomiędzy ulicą Chopina a ulicą Rugiańską) autobusy linii zatrzymają się przystankach:

- „Chopina” (w kierunku Rugiańskiej) – nowy przystanek za skrzyżowaniem z ul. Chopina,
- „Łabędzia” (w obu kierunkach) – nowe przystanki zlokalizowane na Obwodnicy Śródmiejskiej za skrzyżowaniem z ul. Krasińskiego,
- „Przyjaciół Żołnierza” w obu kierunkach,
- „Pasterska” obu kierunkach,
- „Golisza” w obu kierunkach,
- „Rugiańska” przystanek końcowy.

W godzinach szczytu linię będą obsługiwały trzy autobusy należące do SPA „Klonowica”. W godz. 5.00 – 18.00 kursy będą wykonywane co 24 – 30 minut, w pozostałym okresie oraz w dni świąteczne co 60 minut.

W dni powszednie będą jeździły na tej linii autobusy przegubowe. O zmianę trasy wnioskowali pasażerowie oraz Rady Osiedla: Niebuszewo i Arkońskie - Niemierzyn.

Brygady

dzień powszedni obsługiwana jest trzema autobusami:
- 80/1 (4:58-22:54),
- 80/2 (6:14-18:28),
- 80/3 (6:17-18:01)
w dni świąteczne
- 80/1 (4:51-22:54).

Z dniem 1 czerwca 2016 roku trasa zostaje wydłużona do pętli Ludowa trasą linii 69 obsługując przystanki:
- Rugiańska "71"
- Dobromiry nż
- Stocznia Remontowa nż
- Ludowa
- w kierunku Zakładów Piekarniczych także Lubeckiego Wiadukt nż

Jednocześnie dodana zostaje jedna brygada.

Z dniem 1 kwietnia 2014 roku, ZDiTM wprowadził zmiany rozkładów jazdy na liniach autobusowych 70, 80, 83, 88 i 101.

• Na linii 80 w dni powszednie kurs o godzinie 18:20 z Zakładów Piekarniczych do Klonowica Zajezdnia został opóźniony o 10 minut i wydłużony do Rugiańskiej (18:57). Uruchomiono dodatkowy kurs relacji Rugiańska (18:59) – Klonowica Zajezdnia (19:2).

W okresie od 28 czerwca - 28 września 2014 roku wprowadzono w godzinach 9 – 18 w weekendy i dni świąteczne drugi autobus do obsługi linii autobusowej 80. W okresie tym linia jeździ co 30 minut, w pozostałych okresach jak dotychczas, co 60. Przerwa posiłkowa dla tej brygady odbywała się będzie na Zajezdni Klonowica.

30 sierpnia 2015 roku w godzinach 8:00 - 13:00 odbywał się bieg XXXVI PKO Półmaraton Szczeciński, wymusiło to wprowadzenie zmian na linii 80.

• autobusy linii 80 kursowały w obu kierunkach z pominięciem ulicy Wernyhory od ulicy Łukasińskiego jechały Sosabowskiego – Szeroką – Żołnierską – Klonowica z pominięciem przystanków: ,,Kleeberga’’, ,,Reduty Ordona’’, ,,Wernyhory’’, ,,Klonowica Zajezdnia’.

Organizacja I PZU Maratonu Szczecińskiego, 19 września 2015 roku w godzinach 9 - 16, doprowadzała do perturbacji w komunikacji miejskiej, które powodowały utrudnienia i wymuszały zmianę tras.

• na linii 80 przystanek końcowy "Rugiańska" zlokalizowano na ulicy Rugiańskiej (odcinek Komuny Paryskiej - Wilcza). Powrót odbywał się ulicami Rugiańską i Wilczą i dalej stałą trasą od przystanku "Pasterska".

• ponadto od skrzyżowania ulic Wszystkich Świętych i Arkońskiej w obu kierunkach autobusy kursowały przez ulicę Pawła VI i dalej do przystanku "Zawadzkiego" trasą linii 53.

• przystanek "Wszystkich Świętych" w kierunku Rugiańskiej zlokalizowano w zatoce przystankowej na ulicy Wszystkich Świętych, natomiast w kierunku Zakładów Piekarniczych przystanek zlokalizowany był pod wiaduktem. Przystanek otrzymał status na żądanie.

• przystanek "Spacerowa" dla autobusów jadących w kierunku Zakładów Piekarniczych został zlokalizowany na alei Wojska Polskiego (na wysokości schroniska dla zwierząt), a w kierunku Rugiańskiej na alei Wojska Polskiego za skrzyżowaniem z ulicą Szafera.

Od 1 lutego 2016 roku obowiązuje nowy rozkład jazdy linii 80. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wprowadził w rozkładach jazdy korekty czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi przystankami - wydłużenie lub skrócenie czasu. W związku z tym zmieniły się godziny odjazdów z przystanków. Częstotliwość kursowania nie zmieniła się.

Awaria sieci wodociągowej w dniu 12 lutego 2016 roku w godziny 8:00 do godziny 18:00 wymusiła zamknięcie dla ruchu samochodowego ulicy Reduty Ordona na odcinku od ulicy Mickiewicza do Łukasińskiego, z możliwością dojazdu do posesji znajdujących się na wyłączonym odcinku. W związku z tym autobusy linii 53, 74, 75 i 80 jeździły częściowo zmienionymi trasami.

• linie 74 i 80 wykonywały kurs w kierunku pętli Zakłady Piekarnicze od przystanku Wernyhory jechały ulicami Żołnierską, Szeroką, Sosabowskiego, Łukasińskiego i dalej swoją trasą. Na czas trwania objazdu wyłączono z ruchu przystanki Reduty Ordona i Kleeberga.

Z dniem 1 czerwca 2016 roku zmianie uległy rozkłady jazdy jak i trasa linii 80. Autobusy kursowały na wydłużonej trasie. Od Zakładów Piekarniczych do przystanku "Rugiańska" jechał dotychczasową starą trasą, a dalej do przystanku "Ludowa" trasą linii 69. Obowiązywała następująca częstotliwość kursowania:

• dni powszednie do godziny 19:00 - około 24 minuty
• dni powszednie po godzinie 19:00 i w dni świąteczne co 40 minut.

Prace związane z przebudową skrzyżowania ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona w dniach 7 czerwca - 31 października 2016 roku spowodowały perturbacje w kursowaniu linii 53, 74, 75, 80, 521, 527 i 529, które w czasie trwania inwestycji często zmieniały trasy z powodu etapowania tych prac. Tramwaje i autobusy wróciły na swoje trasy 9 listopada 2016 roku.

Organizacja imprezy XXXVII PKO Półmaratonu Szczecińskiego w dniu 28 sierpnia 2016 roku w godzinach 8:00 - 13:00 wymusiła zmiany na linii 80.

• autobusy linii 74 i 80 od godziny 4:30 do czasu zakończenia biegu przez ulice Mickiewicza, Łukasińskiego i Grota Roweckiego kursowały w obu kierunkach z pominięciem ulicy Łukasińskiego od ulicy Wernyhory jechały ulicą Reduty Ordona (w kierunku Bezrzecza przez ulicą Czorsztyńską), Witkiewicza, Taczaka i od przystanku ,,Łukasińskiego’’ swoją trasą.

Z dniem 1 stycznia 2017 roku nastąpiły zmiany rozkładów jazdy linii 54, 64, 77, 80, 101, 108.

• na linii 80 nastąpiła zmiana powszedniego rozkładu jazdy polegająca na przesunięciu kursu z Zakładów Piekarniczych z godziny 7:27 na godzinę 7:23. Dodatkowo nastąpiła korekta czasów przejazdu na wybranych kursach.

Organizacja w dniu 27 sierpnia 2017 roku w godzinach 8:00 - 14:00 biegu XXXVIII PKO Półmaratonu Szczecińskiego wymusiło wprowadzenie zmian na linii 80.

• autobusy linii 80 kursowały w obu kierunkach z pominięciem ulicy Wernyhory od ulicy Łukasińskiego jechały ulicami Sosabowskiego – Szeroką – Żołnierską – Klonowica z pominięciem przystanków ,,Kleeberga’’, ,,Reduty Ordona’’, ,,Wernyhory’’, ,,Klonowica Zajezdnia’’

Na podstawie informacji własnych oraz www.zditm.szczecin.pl opracował: Michał Szczerbiński aktualizacja: Janusz Światowy i Darek Krukowski

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Najważniejsze daty:
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
1973
 15 sierpnia - Uruchomiono linię 80 na trasie Podjuchy Pętla - Gryfino - Dolna Odra.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)