Linia 808: (Linia Zastępcza)

[dodane 08.11.2008, g. 20:40 przez 0, ostatnio modyfikowane: 24.10.2017, g. 06:45 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 807: (Linia Zastępcza)Linia 809: (Linia Zastępcza) »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Policki MAN na 808/4 zmierza na Gumieńce
Policki MAN na 808/4 zmierza na Gumieńce
1024x768; 173.8 KB
Linia 808 otrzymała swój numer w 2005 roku z myślą o stałej numeracji ustalonej dla linii, które uruchomione miały być jako zastępujące komunikację tramwajową. Ostatnia cyfra numeru 808 oznacza jednocześnie numer tramwaju za który ta linia jeździ.

W swojej dotychczasowej karierze była uruchamiana czterokrotnie i kursowała w zachodniej oraz środkowej części trasy tramwajów linii 8.

Odsłona pierwsza



Linia 808 miała swoją premierę 25 czerwca 2005 roku gdy została uruchomiona w zamian za zawieszoną linię tramwajową 8 na trasie Brama Portowa KFC - Gumieńce. Przyczyną był rozpoczynający się remont ulicy Krzywoustego od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki. Trasa linii przebiegała:

Brama Portowa - plac Zwycięstwa - Krzywoustego - plac Kościuszki - Sikorskiego - Ku Słońcu - Gumieńce (pętla tramwajowa, z powrotem przez ulicę Okulickiego).

Obowiązywały następujące przystanki: "Brama Portowa KFC", "Plac Zwycięstwa", "Krzywoustego", "Plac Kościuszki", "Sikorskiego", "Osiedle akademickie", "Cmentarz Centralny", "Karola Miarki", "Szkoła Salezjańska", "Ku Słońcu", "Kręta" (w kierunku Gumieniec), "Kwiatowa" (w kierunku Bramy Portowej) oraz "Gumieńce".



Linia kursowała z 6-minutową częstotliwością w dni powszednie w godzinach szczytu oraz 8-10 minutową w godzinach pozaszczytowych i w dni świąteczne. Obsługiwana była w dni powszednie przez 9, a w dni świąteczne przez 5 autobusów przegubowych z zajezdni SPAD oraz SPAK. Najczęściej do obsługi wystawiano wszechobecne jeszcze wtedy Ikarusy 280.

Zmiana trasy linii nastąpiła już 3 lipca 2005 roku, gdy wszystkie linie dotychczas jeżdżące przez ulicę Krzywoustego skierowano w obie strony przez ulicę Łokietka. Zawieszony został przystanek "Krzywoustego". W zamian w obu kierunkach autobusy zatrzymywały się na przystanku "Łokietka", zlokalizowanym przy skrzyżowaniu z ulicą Bogusława. Przystanek "Plac Kościuszki" zlokalizowano (także w obu kierunkach) na ulicy Łokietka, przy skrzyżowaniu z aleją Piastów. Przy wjeździe z ulicy Łokietka na aleję Piastów uruchomiono tymczasową sygnalizację umożliwiającą szybsze włączenie się autobusów do ruchu.

Pierwsza wersja linii 808 kursowała do 26 października 2005 roku, dzień później tramwaje wróciły na ulicę Krzywoustego i na trasę do Gumieniec.

Odsłona druga



Kolejny raz linia 808 została uruchomiona z powodu rozpoczęcia budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Ku Słońcu, Derdowskiego, Okulickiego i Europejskiej oraz remontu torowiska od przystanku "Cmentarz Centralny" do przystanku "Karola Miarki". Stało się to 21 października 2006 roku. Linię 8 oczywiście zawieszono, natomiast 808 kursowało na trasie: Plac Kościuszki (przystanek początkowy przy stacji paliw) - Gumieńce (pętla tramwajowa).

Jeździła w dni powszednie z częstotliwością 6 minut w godzinach szczytu, 8-10 minut w międzyszczycie i 20 minut w godzinach wieczornych, a obsługiwały ją: dwa autobusy przegubowe z SPA Klonowica, trzy autobusy przegubowe z SPA Dąbie i jeden autobus przegubowy z SPPK. W dni świąteczne linia kursowała z 12-minutową częstotliwością w godzinach 9-19 i 20-minutową w pozostałym okresie. Obsługiwał ją wtedy jeden autobus przegubowy z SPA Klonowica oraz dwa autobusy MEGA ze SPA Dąbie.

Od 28 sierpnia 2006 zmienił się przydział poszczególnych zajezdni. Do brygady 5 (obsługiwanej najczęściej MAN-em NG262 765) SPPK dostało obsługę najpierw brygady 4, a 5 dni później brygadę 3. Wobec braków taborowych zajezdnia wysyłała na tę linię kilka razy MAN-y NL313-15. Taka sytuacja trwała tylko do 5 września 2006 roku, gdy zmniejszono ponownie liczbę brygad obsługiwanych przez policką zajezdnię do jednej.



9 września 2006 roku ponownie zmieniono obsługę taborową. do trzech zajezdni dołączył PKS Szczecin, który przejął obsługę brygady 3 w dni powszednie i świąteczne. Od PKS-u wymagany był tabor klasy MEGA. Wobec powyższego na linii pojawiły się Mercedesy O405G.

Miesiąc później, 19 października 2006 roku linia przez jeden dzień z powodu ciągłych zmian w okolicach budowanego ronda kursowała ulicami: Derdowskiego, Kordeckiego i Santocką. Osiem dni później koszmar mieszkańców się skończył, choć rondo nie było skończone puszczono ruch tramwajowy, a linię 808 zlikwidowano.

Odsłona trzecia



Było to niezaplanowane wcześniej uruchomienie linii w dniach 7 i 8 kwietnia 2008 roku. Powody były zgoła odmienne. Pierwszego dnia kursowanie linii na trasie Plac Kościuszki - Gumieńce wymusił protest motorniczych MZK Szczecin, który w sporej liczbie nie przyszli do pracy. Postanowiono więc zawiesić linie tramwajowe 4, 6 Bis i 8. Oprócz "ósemki" pozostałe dwie pokrywały się z innymi liniami tramwajowymi, wobec czego nie uruchomiono tam komunikacji zastępczej. Linia kursowała przez cały dzień z 12-minutową częstotliwością, obsługiwana przez autobusy Volvo B10MA z dwóch szczecińskich zajezdni.

Dzień później autobusy linii 808 wyjechały na trasę: Plac Rodła – Plac Grunwaldzki – Plac Sprzymierzonych – Piastów – Sikorskiego – Ku Słońcu – Kręta/Kwiatowa – Gumieńce (częstotliwość kursowania - 12 minut w szczycie i 24 minut poza szczytem).

Powód był jednak zupełnie inny. Brak prądu w Szczecinie i okolicach spowodował pozostanie w zajezdniach wszystkich tramwajów. Wobec czego na 7 liniach pojawiły się ponownie zastępcze autobusy. Tym razem linię na Gumieńce obsługiwały SPA Klonowica, SPA Dąbie oraz PKS Gryfice.

Odsłona czwarta



Najnowsza odsłona gumienieckiej linii zastępczej trwała od 4 listopada 2008 roku. Zawieszony został ruch tramwajów linii 8, a 808 kursowała na trasie Plac Kościuszki - Gumieńce. Powodem był remont trasy tramwajowej w ciągu ulicy Sikorskiego oraz Ku Słońcu, łącznie z pętlą "Gumieńce", a także budowa ronda u zbiegu ulic Ku Słońcu i Sikorskiego. Autobusy kursowały w dni powszednie z częstotliwością 6 minut w godzinach szczytu, 8-10 minut w okresie międzyszczytowym i 20 minut w godzinach wieczornych. W soboty obowiązywała częstotliwość 8-10 minut w godzinach 9-16, 12 minut w godzinach 16-18 i 20 minut w pozostałym okresie. W niedziele i dni świąteczne w godzinach 10-18 autobusy kursowały co 12 minut, a w pozostałym okresie co 20 minut. Linia obsługiwana była przez trzy zajezdnie. Po raz ostatni na trasę wyjechała 1 kwietnia 2009 roku, gdyż następnego dnia na Gumieńce wróciły tramwaje linii 8.


Na linii kursowały w dni powszednie następujące brygady:

-808/1 (4:43-22:48, SPAK)
-808/2 (6:06-10:15, 13:42-18:03, SPAD)
-808/3 (4:35-20:29, SPAD)
-808/4 (6:07-19:05, SPPK)
-808/5 (5:40-23:25, SPAK)
-808/6 (6:30-8:08, 13:45-17:46, SPAK)

W soboty były cztery brygady:

-808/1 (4:40-23:25, SPAK)
-808/2 (8:19-18:49, SPAK)
-808/3 (8:57-23:18, SPPK)
-808/4 (4:35-16:01, SPAD)

W dni świąteczne kursowały trzy brygady:

-808/1 (4:40-18:49, SPAK)
-808/2 (5:00-22:48, SPAK)
-808/3 (8:48-23:50, SPPK)

Odsłona piąta



Trasa: Plac Sprzymierzonych - aleja Piastów - ulica Sikorskiego - ulica Ku Słońcu - Gumieńce

16 października 2009 roku rozpoczęto II etap wymiany torowiska na placu Kościuszki. Linię 8 skierowano do Pomorzan, zaś w alei Piastów na odcinku od placu Kościuszki do skrzyżowania z ulicą Jagiellońską nie kursował żaden tramwaj. Tą lukę w komunikacji tramwajowej i brak tramwajów do Gumieniec wypełniła linia 808. Linia 808 kursowała do 19 października 2009 roku, gdyż dzień później na swoją trasę wróciły tramwaje linii 8.

Odsłona piąta linii 808 wiąże się również z III etapem remontu torowiska na placu Kościuszki. Wtedy to w dniach od 6 do 9 listopada 2009 roku, od 27 do 29 listopada 2009 roku i od 4 do 6 grudnia 2009 roku linia 808 kursowała na trasie Gumieńce - Plac Kościuszki.

Odsłona szósta



Po raz kolejny linię uruchomiono 30 kwietnia 2012 roku podczas trwania 2 i 3 etapu przebudowy Bramy Potowej. Wówczas linia kursowała na trasie Basen Górniczy - Gumieńce z częstotliwością:
  • w dni powszednie w godzinach szczytu co 5-7 minut,
  • w międzyszczycie, w soboty w godzinach 9-18 oraz niedziele w godzinach 11-18 co 12 minut,
  • w pozostałym okresie co 20 minut
. Na linii 808 obowiązywały następujące przystanki:
  • Basen Górniczy (dla wsiadających) - peron rezerwowy (nr 60571) wewnątrz pętli tramwajowej, wspólny z linią 807,
  • Basen Górniczy (dla wysiadających) - przystanek rezerwowy (nr 60531) zlokalizowany w pobliżu peronu linii 56,
  • Merkatora (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Parnica (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Baltona (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Energetyków (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Wyszyńskiego (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Brama Portowa (kierunek Gumieńce) - przystanek (nr 10820) zlokalizowany na wysokości kasy biletowej "Wyszyńskiego",
  • Brama Portowa (przystanek Basen Górniczy) - przystanek wspólny z linią 807,
  • Plac Zwycięstwa - przystanki wspólne z linią 75,
  • Krzywoustego (kierunek Gumieńce) - przystanek wspólny z linią 75,
  • Plac Kościuszki (kierunek Gumieńce) - przystanek wspólny z linią 528, zlokalizowany na ulicy Sikorskiego,
  • Plac Kościuszki (kierunek Basen Górniczy) - przystanek wspólny z linią 75,
  • Sikorskiego (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Osiedle Akademickie (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Cmentarz Centralny (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Karola Miarki (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Szkoła Salezjańska (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Ku Słońcu (kierunek Gumieńce) - przystanek linii nocnych,
  • Ku Słońcu (kierunek Basen Górniczy) - dodatkowy przystanek zlokalizowany w zatoce autobusowej na ulicy Ku Słońcu, na wysokości przystanku tramwajowego,
  • Kręta (kierunek Gumieńce) - przystanek linii nocnych,
  • Kwiatowa (kierunek Basen Górniczy) - przystanek linii nocnych,
  • Gumieńce (przystanek końcowy) - przystanek/pętla linii autobusowych 88 i 528.
.

Linia była obsługiwana taborem MEGA z zajezdni Dąbie oraz Klonowica, oraz - co było nowością - w obsługę włączył się również PKS Szczecin. Podział brygad na linii przedstawiał się następująco:

Dni powszednie
  • 808/1 - (4:27-7:52;14:15-17:49 SPAD)
  • 808/2 - (4:50-9:23;14:18-20:29 PKS)
  • 808/3 - (6:18-17:37 SPAK)
  • 808/4 - (5:50-23:09 PKS)
  • 808/5 - (5:03-8:26;14:35-18:11 PKS)
  • 808/6 - (6:05-9:30;14:43-19:55 SPAD)
  • 808/7 - (6:09-17:19 SPAD)
  • 808/8 - (4:53-8:44;13:43-23:18 PKS)
  • 808/9 - (6:19-17:31 SPAD)
  • 808/10 - (5:18-8:53;13:59-20:19 SPAD)
  • 808/11 - (6:31-17:43 SPAD)
  • 808/12 - (6:35-23:38 PKS)


Soboty
  • 808/1 - (4:27-19:33 SPAD)
  • 808/2 - (4:45-19:53 SPAD)
  • 808/3 - (5:02-23:13 SPAD)
  • 808/4 - (7:22-23:33 SPAD)
  • 808/5 - (7:42-23:21 SPAD)


Dni świąteczne
  • 808/1 - (4:27-19:33 SPAD)
  • 808/2 - (4:45-19:53 SPAD)
  • 808/3 - (5:02-23:13 SPAD)
  • 808/4 - (9:22-23:33 SPAD)
  • 808/5 - (9:42-23:21 SPAD)


Odsłona siódma



Od 16 września 2017 roku uruchomiona została zastępcza linia autobusowa 808 na czas remontu torowisk w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku plac Zwycięstwa - plac Kościuszki kursująca na trasie:

Brama Portowa – Pl. Zwycięstwa – Krzywoustego – Plac Kościuszki – Sikorskiego – Ku Słońcu (przystanek końcowy Gumieńce na wysokości ulicy Kwiatowej).

Remont wykonywany był przez firmę Niwa Szczecin sp. z o.o, która w ramach zlecenia uzupełniła ubytki podbudowy w strefie okołoszynowej i naprawiła nawierzchnie bitumiczną w obrębie torowiska po dwunastoletniej eksploatacji torów.

Na trasie linii obowiązywały następujące przystanki:

w kierunku do Gumieniec: Brama Portowa (przystanek początkowy zlokalizowany na przystanku linii 10 w kierunku do Gumieniec) – Pl. Zwycięstwa – Krzywoustego – Pl. Kościuszki(zlokalizowany na ul. Sikorskiego) – Sikorskiego – Osiedle Akademickie – Cmentarz Centralny – Karola Miarki – Szkoła Salezjańska – Ku Słońcu – Kręta – Gumieńce ( końcowy na wysokości ulicy Kwiatowej). Nawrót autobusu na skrzyżowaniu z ul. Hrubieszowską i dojazd do przystanku technicznego, na którym realizowany będzie postój autobusów.

w kierunku do Bramy Portowej: Gumieńce (początkowy przy ul. Kwiatowej) – Ku Słońcu (w zatoce autobusowej) – Szkoła Salezjańska – Cmentarz Centralny – Osiedle Akademickie – Sikorskiego – Pl. Kościuszki(na ul. Sikorskiego przed Pl. Kościuszki) – Pl. Kościuszki (jak dla linii 75) – Pl. Zwycięstwa – Brama Portowa(Końcowy przy KFC).

Trasę linii 808 obsługiwały autobusy przewoźników SPAK, SPAD, SPPK Police, PKS Szczecin w dni powszednie, soboty, niedziele i święta w godzinach 4:41 - 22:49 na kierunku w stronę Gumieniec, w stronę zaś Bramy Portowej w godzinach 5:00 - 23:10.

W dniach 18 - 19 września 2017 PKS Szczecin nie wywiązywał się z obowiązku podstawienia autobusów na przeznaczone dla niego brygady. ZDiTM poprosiło SPPK o pomoc. Autobusy zostały zerwane z linii 107 i podstawione do obsługi linii 808. Były to autobusy to MAN-y NG323 785 oraz 786, które jeździły od godzin popołudniowych. 20 września brygady 1 i 6 obsługuje Klonowica.

Z dniem 1 października 2017 roku ZDiTM zmienił częstotliwość kursowania linii 808. W szczycie linia jeździła co 6 minut, w międzyszczycie co 9 minut, a poza szczytem co 12 minut. Stało się to dzięki zakończeniu przebudowy ulicy Długiej na Mierzynie.

Przewidywano zakończenie prac na 28 października 2017 roku, ale zakończono je 24 października 2017 roku i w związku z tym linia 808 została zlikwidowana.

Na podstawie komunikatów Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego oraz informacji własnych
opracował Paweł Pieńkowski
aktualizacja X

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Linia 8: Gumieńce - Turkusowa, Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce

Najważniejsze daty:
2012
 13 kwietnia - Rozpoczęła się przebudowa torowiska na Bramie Portowej. Szczegóły znajdziesz tu.
2009
 16 października - Remont torowiska na placu Kościuszki wymusza zmianę kursowania linii tramwajowych. 
2008
 8 kwietnia - Nocne opady ciężkiego śniegu powodują zerwanie linii przesyłowych wysokiego napięcia do Szczecina co skutkuje brakiem prądu w mieście. Na trasy nie wyjeżdżają tramwaje, a zamiast ich do ruchu skierowano autobusy na trasach przygotowanych specjalnie na wypadek strajku motorniczych.
 4 listopada - Zawieszenie linii 8 z powodu rozpoczęcia remontu torowiska.
2005
 25 czerwca - Rozpoczyna się remont ul. Krzywoustego, zmiany dotykają wielu linii komunikacji miejskiej. 
 3 lipca - Ulica Krzywoustego zostaje całkowicie zamknięta. Autobusy linii 61, 75, 81, 521, 527 i 528 oraz linii zastępczej 808 zostają skierowane w obu kierunkach przez ul. Łokietka.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)