Encyklopedia

Linia 81: Plac Kościuszki - Przecław

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

31.01.2022
dodano informację o remoncie pętli w Przecławiu MQ
23.12.2021
Dodano informacje o przenumerowaniu linii na 241 man
19.01.2020
aktualizacja man
13.02.2018
Dodano informacje z 2015 roku jas59 
02.01.2018
Dodano informację o zmianie trasy linii jas59 
17.07.2017
Dodano informacje o wydłużeniu linii do przystanku "Rosówek Granica" oraz zmianie rozkładu jazdy. wsad123
19.12.2016
Dodano informacje o przedłużeniu trasy i dodaniu 5 brygady jas59 
20.06.2013
Dodano informację o przystankach na żądanie. jas59 
20.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie w rozkładzie letnim i zimowym X
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy brygad paki
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy brygad paki
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy brygad paki
12.10.2008
Poprawa stylistyki hasła Pepe

Trasa: Plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie (z powrotem: rondo Uniwersyteckie — Południowa) — Cukrowa — Warzymice — PrzecławKołbaskowo — Rosówek — Rosówek GranicaKamieniec

Poprzednie wcielenie linii

zdjęcie
Jedna z najodleglejszych pętli autobusowych w szczecińskiej KM
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszy raz linię 81 uruchomiono 10 października 1994 roku na czas remontu Mostu Cłowego, kiedy to została zamknięta dla ruchu ulica Przestrzenna, a linie kursujące tą ulicą skierowano objazdem przez ulicę Gryfińską.

Jeździła ona na trasie Dworzec PKP Dąbie – Lotnisko przez ulicę Pomorską i Przestrzenną. Obsługiwana była jednym autobusem z co 20/24 minutową częstotliwością.

Linia została zlikwidowana po skończonym remoncie nawierzchni Mostu Długiego 26 października 1994 roku.

Późniejszy kształt linii

1 lutego 1997 roku uruchomiono linię 81 na trasie Dworzec Główny - Przecław.

zdjęcie
Volvo na linii 81 w okolicach wsi Warzymice
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W czasie remontu ulicy Wyszyńskiego w okresie od 7 lipca do 29 października 1997 roku linia jeździła objazdem przez ulicę Dworcową i Nową.

Również na czas robót drogowych w rejonie skrzyżowania ulicy Cukrowej i Autostrady Poznańskiej 15 sierpnia – 1 października 1997 roku autobusy kursowały objazdem z Przecławia – Autostradą Poznańską (stara pętla przed Zakładami Ogrodniczymi) – Cukrową i dalej po swojej trasie.

Po zakończeniu budowy kładki z dworca na ulicę Kolumba 1 grudnia 1997 roku linia powróciła na pętlę sprzed dworca na ulicy Kolumba.

zdjęcie
Szczecińska komunikacja posiada coraz dłuższe "odnogi" podmiejskie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W okresie od 4 maja do 30 czerwca 2004 roku w ramach testów przedłużono linię 81 z Przecławia do Kołbaskowa. Było to wówczas 7 kursów na wariantowej trasie - 5 rano i 2 po południu.

Dodatkowo na wniosek pasażerów zwiększono wówczas częstotliwość kursowania linii w dni powszednie w godzinach szczytu z 35 do 20 minut.

Testy zakończyły się pomyślnie i w związku z tym, wariantowe kursy przedłużone do pętli „Kołbaskowo” pozostawiono na stałe.

W 2005 roku linię skierowano przez ulicę Łokietka na czas remontu kapitalnego ulicy Krzywoustego. Mimo otwarcia ulicy 31 stycznia 2006 roku po zakończeniu remontu, linia 81 pozostała na tej trasie.

zdjęcie
Linia 81 w czasach, kiedy kończyła trasę na Dworcu Głównym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od początku istnienia linii 81 jej obsługą taborową zajmowała się zajezdnia zajezdnia Dąbie. Początkowo (lata 1997-1998) na linii kursowały pojazdy 12-metrowe, a od roku 1999 wyłącznie autobusy przegubowe. W latach 2017-2020 na linii pojawiały się również tzw. „deski”, czyli autobusy 15-metrowe.

Z powodu remontu przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od dnia 7 listopada 2012 roku na okres około 5 tygodni zmianie uległa trasa linii, której autobusy kursowały przez ulicę Radomską i Południową z obsługą dodatkowych przystanków na trasie.

zdjęcie
15-metrowy Mercedes z PKS-u jedzie do Rosówka
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2017 roku obsługę linii w całości przejęła zajezdnia PKS Szczecin.

zdjęcie
Dwa autobusy w Kamieńcu. Takie spotkania nie zdarzają się często
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
15 lutego 2017 roku na wniosek gminy Kołbaskowo nastąpiła zmiana rozkładu jazdy linii, kursy wydłużono do pętli „Rosówek Granica”, a niektóre do pętli „Kamieniec”. Na trasie obowiązywały przystanki linii 70.

1 stycznia 2018 roku linia 81 została skrócona od Dworca Głównego do placu Kościuszki. Jednocześnie, zwiększono częstotliwość jej kursowania w szczycie do 10 minut.

zdjęcie
Na linii 81 często pojawia się przegubowy Mercedes
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
8 sierpnia 2018 roku rozpoczął się remont pętli w Przecławiu. W jego trakcie m.in. usunięto stary bruk. Autobusy komunikacji miejskiej kursowały bez większych zmian, jedyna to wyjazd z pętli – autobusy, aby dostać się na DK13, skierowano drogami wokół kościoła. Remontem zajęła się firma Eurovia Polska S.A., a termin wykonania prac określono na 16 listopada 2018 roku. Budowa była podzielona na trzy etapy. Pierwszy to prace w miejscu wyjazdu na DK13, drugi to prace w miejscu wyjazdu z DK13 i trzeci, ten największy, w kierunku przejazdu kolejowego.

W latach 2018-2020 w czasie różnych uroczystości organizowanych na Wałach Chrobrego, specjalne, nocne kursy linii wykonywane były na dawnej trasie Dworzec Główny-Przecław. W 2021 roku, podczas organizacji imprezy „Żagle 2021” kursy były wykonywane na trasie Łasztownia-Przecław.

1 stycznia 2022 w związku ze zmianą numeracji linii kursujących w gminie Kołbaskowo, linia 81 została przenumerowana na 241 pozostając na dotychczasowej trasie.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59 
aktualizacja: wsad123, man, Majlo2016