Szczecin Blog

 Linia 82: Kołłątaja - Krucza Dom Kombatanta

[dodane 07.09.2008, g. 19:27 przez –– Mareczek, ostatnio modyfikowane: 20.06.2010, g. 12:57 przez –– X]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 81: Dworzec Główny - Przecław - Kołbaskowo - Rosówek GranicaLinia 83: Plac Kościuszki - Smolęcin - Kołbaskowo »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Jelcz L11 na standardowej linii - 82
Jelcz L11 na standardowej linii - 82
800x533; 113.2 KB
Historia linii 82 sięga kilku lat wstecz w stosunku do daty jej uruchomienia. Zarządca komunikacji miejskiej już w połowie lat 90. XX wieku planował uruchomienie linii autobusowej obsługującej pensjonariuszy domu kombatanta znajdującego się przy ulicy Kruczej, jednakże protesty lokalnych mieszkańców wstrzymały te plany na ponad 3 lata.

Przed jej utworzeniem do ulicy Kruczej linia 82 została uruchomiona w dniu 7 lipca 1997 roku, jako wspomagająca wydłużone linie 65 i 71 podczas remontu ulicy Wyszyńskiego na trasie Basen Górniczy - Gdańska - Energetyków - most Długi - Nabrzeże Wieleckie - Dworcowa - Niepodległości - plac Żołnierza Polskiego - plac Hołdu Pruskiego - zjazd z Trasy Zamkowej - Nabrzeże Wieleckie - most Długi - Energetyków - Gdańska - Basen Górniczy.

Podróżując linią 82 (oraz 65 i 71) w kierunku centrum można było zaliczyć normalnie nieistniejący lewoskręt z mostu Długiego w kierunku Dworca Głównego, natomiast w drodze powrotnej przystanek w tzw. "uchu" u zbiegu ulic Wyszyńskiego i Nabrzeże Wieleckie.

Długość trasy wynosiła 5,39 km, przelot 14-17 minut, obsługa 3-4 autobusami z co 10-12 minutową częstotliwością przed południem i po. Brygady 2, 3 i 4 obsługiwała zajezdnia Klonowica, a brygadę 1 zajezdnia Dąbie. W soboty i dni świąteczne linię obsługiwała tylko zajezdnia Klonowica. Zlikwidowano ją po zakończeniu remontu w dniu 29 października 1997 roku.

Ponownie użyto linii 82 na czas remontu torów w ciągu ulicy Energetyków od dnia 15 czerwca 1998 roku. Kursy linii tramwajowych 7 i 8 skrócono do ulicy Dworcowej, a tramwaj linii 2 skierowano na pętlę "Potulicka". Linia 82 jeździła na trasie Basen Górniczy – Tkacka. Długość trasy wynosiła 4,8 km, przelot 12-13 minut, obsługa linii 5-10 autobusami z 3/4 i 6-minutową częstotliwością odpowiednio przed południem i po południu.

Równocześnie z remontem torowiska w ciągu ulicy Energetyków rozpoczęto remont Estakady Pomorskiej w kierunku centrum miasta, a także remont torowiska w ciągu ulicy Niepodległości i w związku z tym linię 82 wydłużono do Placu Rodła. Nastąpiło to 8 lipca 1998 roku (na ten czas zawieszono kursowanie linii 2 i 3).

"Jedynkę" skierowano z Głębokiego przez Plac Rodła do Lasu Arkońskiego. Na linii 12 zwiększono częstotliwość do 4 minut w ciągu dnia – obsługa przez 17 pociągów tramwajowych. Długość wydłużonej trasy "82" wynosiła 5,61 km, przelot 15-16 minut, obsługa 6-10 autobusów z 4-6 minutową częstotliwością. Linię obsługiwały obydwie szczecińskie zajezdnie.

7 sierpnia 1998 roku zakończono remont torów w ciągu ulicy Energetyków i linie tramwajowe 7 i 8 wracają na swoją stałą trasę do Basenu Górniczego. Linia 82 zmienia więc trasę. Kursuje z Placu Rodła do Dworca Głównego (w dalszym ciągu trwa remont estakady Pomorskiej oraz torów w ciągu ulicy Niepodległości. W owym czasie doszedł jeszcze remont Mostu Cłowego. Długość trasy wynosiła 2,23 km, przelot trwał 8-9 minut, obsługa 3-4 autobusami z 6, 9-minutową częstotliwością. Autobusy wystawiały obydwie zajezdnie.

6 września 1998 roku ulega likwidacji linia 82 na tej trasie w związku z zakończeniem remontu torów w ciągu ulicy Niepodległości. Linia tramwajowa "1" wraca na swoją stałą trasę Głębokie – Potulicka, przywrócono też kursowanie linii 2, 3 i 4. Z linii 12 zdjęto dodatkowy tabor i powrócono do poprzednich rozkładów jazdy.

Pierwszy kurs na trasie Kołłątaja - Rondo Sybiraków - Asnyka - Boguchwały - Cyryla i Metodego - Sczanieckiej - Wilcza - Bandurskiego (początkowo linia nie kursowała przez ulicę Przyjaciół Żołnierza, a z ulicy Wilczej skręcała bezpośrednio w Bandurskiego, przez Przyjaciół Żołnierza kursuje od 2002 roku) - Thugutta - Kormoranów - Krucza Dom Kombatanta (z powrotem: Krucza - Obotrycka - Wilcza) został wykonany 1 grudnia 1998 roku. Obsługę zapewniał jeden autobus "mini" z SPA Klonowica kursujący co około 30-40 minut w godzinach 9:00-16:30.

Linia ta jest dość nietypowa jak na szczecińskie warunki. Obsługę zapewnia zazwyczaj jeden konkretny autobus (na początku był to Autosan H6 1748) i kierowca, który kursuje tylko na tej linii przez około 1,5-2 lata (w celu przerw w pracy najczęściej w weekend autobus prowadzi inny kierowca). Po danym czasie następuje zmiana autobusu oraz kierowcy i tak przez kolejne kilkanaście miesięcy.

Poważniejsze zmiany na linii nastąpiły wraz z powstaniem Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Na skutek cięć rozkładów jazdy, 17 kwietnia 2002 roku wprowadzono zmiany na linii 82 zmniejszając częstotliwość kursowania do 60 minut. W zamian puszczono pojemniejszy autobus, jedynego klonowickiego Jelcza L11 - 150.

Kolejną datą w historii linii jest 1 czerwca 2006 roku. Wtedy to zostaje wprowadzony autobus niskopodłogowy oraz adnotacja na rozkładach jazdy "wszystkie kursy obsługiwane taborem niskopodłogowym".

Niecały rok później na prośbę mieszkańców ulicy Kruczej i sąsiadujących dokonano kolejnych zmian. Od 26 lutego 2007 roku wydłużono godziny kursowania linii od 7:30 do 22:30, co wymusiło wprowadzenie dwuzmianowej obsługi linii. Kilka miesięcy później, 1 czerwca 2007 roku wprowadzono korektę rozkładu oraz zmieniono godziny kursowania.

Aktualnie w dni powszednie i świąteczne, linia 82 jest obsługiwana przez jeden autobus:

82/1 (6:29-20:29)

W Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok, obsługa wygląda identycznie - zmieniają się jedynie godziny pracy bygady, które wyglądają następująco:

82/1 (6:29-20:37)

na podstawie wiedzy własnej
opracował Marek Pawlukowicz
współpraca Jacek Kalicki oraz Janusz Światowy

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Najważniejsze daty:
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
1998
 1 grudnia - Uruchomienie linii 82 na trasie Kołłątaja - Krucza Dom Kombatanta.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)