Encyklopedia

Linia 823: (Linia Specjalna/Linia Zastępcza)

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez fan004

08.06.2021
Ogólna aktualizacja, poprawa estetyki fan004
21.05.2015
Dodano informację o uruchomieniu linii w trakcie Juwenaliów 2015. kajetansz
05.09.2012
Dodano informacje o trasie, obsłudze taborowej oraz czasie pracy brygad podczas trwania trzeciego i czwartego etapu prac na Bramie Portowej X
30.06.2011
Dodanie informacji o ponownym uruchomieniu linii jako linii zastępczej. djdark 

Linia 823 to autobusowa linia, która w swojej karierze uruchamiana była z okazji imprez (regaty, juwenalia) lub jako linia zastępcza przy okazji remontów. Dotychczas na ulice Szczecina wyjechała czterokrotnie.

Odsłona I

Linia 823 była linią uruchomioną na czas odbywającego się w Szczecinie w dniach 4 – 7 sierpnia 2007 roku finału regat The Tall Ships’ Races 2007. Jej zadaniem było dowożenie chętnych do wzięcia udziału w finale regat z parkingu położonego przy ulicy Bronowickiej. Kursowała ona na trasie Bronowicka – Dworcowa od godziny 9:00 do 1:00 co 20 minut. Jej obsługą zajęło się Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Dąbie".

Trasa linii: Bronowicka – ulica Bronowicka – ulica Krakowska (w drugą stronę: ulica Cukrowa) – ulica Południowa – ulica Mieszka I – aleja Piastów – ulica Krzywoustego – plac Zwycięstwa – ulica Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Dworcowa

Przystanki linii 823:

zdjęcie
Volvo na przystanku końcowym na pustyni wokół ulicy Bronowickiej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Każdy z autobusów posiadał za przednią szybą numery parkingów jakie obsługiwał. Autobusy linii 823 obsługiwały tylko jeden parking o numerze 11. Był to parking położony przy ulicy Bronowickiej.

Odsłona II

Trasa: Plac Rodła - aleja Wyzwolenia - aleja Niepodległości - Dworcowa - Nowa - Kolumba - Dworzec Główny

zdjęcie
Linie zastępcze w centrum. Już za chwilę kolejna ich odsłona
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 823 uruchomiona została ponownie 4 lipca 2011 roku w związku ze zmianą trasy linii 1, 3 oraz zawieszeniem linii 2. Powodem tego była przebudowa torowiska w alei Niepodległości oraz budowa wspólnego przystanku dla tramwajów i autobusów. Linia 1 podczas prac budowlanych kursowała na trasie Głębokie - Dw. Niebuszewo, a linia 3 jako linia okólna kursowała na trasie Pomorzany - Chmielewskiego - Kolumba - Nowa - Krzywoustego - Piastów - Powstańców Wielkopolskich - Pomorzany. W zależności od kierunku ruchu tramwaje oznakowane były jako linie 3L lub 3P.

Linia 823 obsługiwana była taborem MEGA i kursowała z następującą częstotliwością:

  • 6 minut w godzinach 6-18 w dni powszednie, 9-18 w soboty, 11-18 w dni świąteczne
  • 7-8 minut do godz. 6 w dni powszednie
  • 10 minut w pozostałych godzinach.

Odsłona III

zdjęcie
Weekendową obsługę linii 823 zapewniają autobusy SPPK
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
12 maja 2012 roku linię uruchomiono ponownie w związku z trwającym remontem na Bramie Portowej (etap 3). Kursowała na trasie Plac Rodła - aleja Wyzwolenia - plac Żołnierza Polskiego - aleja Niepodległości - Brama Portowa (w kierunku Dworca Głównego przejazd buspasem wyznaczonym na placu Zwycięstwa) - 3 Maja - Dworcowa - Nowa - Dworzec Główny z częstotliwością:

  • w dni powszednie w godzinach 5-20, w soboty w godzinach 9-18 oraz niedziele w godzinach 11-18 co 12 minut,
  • w pozostałym okresie co 20 minut.

Linia była obsługiwana taborem MAXI w dni powszednie (2 autobusy z SPA Klonowica) i MEGA/MEGA przegubowym w soboty i dni świąteczne (2 autobusy z SPPK). Autobusy zatrzymywały się na następujących przystankach:

  • Plac Rodła - przystanek linii nocnych w kierunku Kołłątaja,
  • Plac Rodła LOT (kierunek Dworzec Główny) - przystanek wspólny z liniami pospiesznymi w kierunku prawobrzeża,
  • Plac Żołnierza Polskiego (w obu kierunkach) - przystanek linii nocnych,
  • Brama Portowa KFC (kierunek plac Rodła) - przystanek obok restauracji KFC,
  • Brama Portowa (kierunek plac Rodła) - dodatkowy przystanek za skrzyżowaniem ulic 3 Maja i Dworcowej,
  • Brama Portowa (kierunek Dworzec Główny) - tymczasowy przystanek linii nocnej 529 w kierunku Potulickiej,
  • Plac Tobrucki (w obu kierunkach) - przystanek dla linii tramwajowej,
  • Dworzec Główny - przystanek linii dziennej 70, przy budynku dworca.

Obsługa przedstawiała się następująco:

Dni powszednie

  • 823/1 - (4:52-21:10 SPAK)
  • 823/2 - (4:49-23:30 SPAK)
  • 823/3 - (9:09-10:15;18:09-18:51 SPAD wcześniej jako 801/3)
  • 823/4 - (9:21-9:50;17:57-18:26 PKS wcześniej jako 801/5)

Soboty

  • 823/1 - (4:40-20:40 SPPK)
  • 823/2 - (7:00-23:40 SPPK)

Dni świąteczne

  • 823/1 - (4:40-20:40 SPPK)
  • 823/2 - (9:00-23:40 SPPK)

Od 21 maja 2012 roku linia była obsługiwana taborem MEGA przegubowym z SPA Dąbie.

7 czerwca 2012 roku linię zlikwidowano.

Odsłona IV - Juwenalia 20 – 24 maja 2015 roku

Linia autobusowa została uruchomiona w ramach Jewenaliów 2015 odbywających się w dniach 20 – 24 maja 2015 roku.  Kursowała tylko w jedną stronę, mając na celu odwiezienie uczestników Juwenaliów 2015. W noce 20/21 i 21/22 maja 2015 roku odjeżdżała na polecenie służb Nadzoru Ruchu, zaś 23 maja 2015 roku zgodnie z rozkładem o godzinie 2:25 i 23:25.

Trasa: Energetyków – ulica Energetyków – ulica Wyszyńskiego – ulica Krzywoustego – aleja Piastów – ulica Mieszka I – rondo Uniwersyteckie – ulica Krakowska – ulica Europejska – ulica Derdowskiego – ulica 26 kwietnia – ulica Krzywoustego – ulica Wyszyńskiego – Wyszyńskiego

Przystanki na trasie:

  • Energetyków
  • Wyszyńskiego
  • Plac Zwycięstwa
  • Krzywoustego
  • Plac Kościuszki
  • Narutowicza nż
  • Szwoleżerów nż
  • Dąbrowskiego
  • Mieszka I
  • Wierzbowa
  • Bronowicka
  • Ku Słońcu
  • Zielonogórska
  • Osiedle Przyjaźni
  • 26 Kwietnia
  • Turzyn Dworzec
  • Plac Kościuszki
  • Plac Zwycięstwa
  • Brama Portowa
  • Wyszyńskiego

na podstawie wiedzy własnej, informacji zawartych w serwisie Komis, oraz komunikatów ZDiTM opracował Kajetan Szmuciński
aktualizacja: bartez, paki, XKajetan Szmuciński i fan004