Linia 83: Plac Kościuszki - Smolęcin

[dodane 12.10.2008, g. 17:30 przez –– t105n, ostatnio modyfikowane: 02.01.2017, g. 20:43 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 82: Kołłątaja - Krucza Dom KombatantaLinia 84: Basen Górniczy - Kijewo »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Jedno z wcieleń linii 83 (Tkacka - Basen Górniczy)
Jedno z wcieleń linii 83 (Tkacka - Basen Górniczy)
1024x715; 180.8 KB
Trasa linii 83 uzależniona była zawsze od wstrzymania ruchu tramwajowego na poszczególnych odcinkach oraz potrzeby wspomożenia normalnej komunikacji autobusowej. Przez pewien czas pełniła rolę etatowego "zatramwaju". Była uruchamiana w latach 1998-2005. Od 2005 roku linie zastępcze są oznaczane numerami od 800 w górę.

Pierwotnie została uruchomiona 1 sierpnia 1998 roku z powodu remontu Mostu Cłowego (linie 62, 56 i C kursują wówczas objazdem przez ulicę Krzywoń, Hangarową i Eskadrową, a linia 79 omija Dąbie i też jeździ objazdem jak linie wyżej). 83 Kursowała we wszystkie dni tygodnia. Długość trasy wynosiła 3.59 km, przelot 6-8 minut, obsługa taborowa jednym autobusem (Autosan H-6) z częstotliwością co 20 minut.

Po zakończonym remoncie linia została zawieszona 10 sierpnia 1998 roku.

Ponownie uruchomiono ją 28 czerwca 1999 roku na trasie Basen Górniczy - Tkacka z powodu remontu Estakady Pomorskiej (jezdni wyjazdowej i torowiska). Linie tramwajowe 7 i 8 zostały skierowane na ulicę Dworcową, a linia 2 do Potulickiej. Remont zakończono 6 września 1999 roku i z tym dniem 83 została zlikwidowana na tej trasie. Linię obsługiwały wspólnie SPAD i SPAK, ze znaczną przewagą spółki prawobrzeżnej (proporcja 6 wozów - 2 wozy). Dzięki temu podczas strajku pracowników komunikacji miejskiej pasażerowie z prawobrzeża mogli dojechać do centrum - strajkowały wtedy wyłącznie tramwaje oraz zajezdnia SPAK.

Trzeci raz linia została uruchomiona dnia 26 czerwca 2000 roku z powodu remontu ulicy Mickiewicza. Kursowała na trasie Krzekowo - Most Akademicki (trasą linii 5 i 7).

Gdy prace remontowe posunęły się dalej i całkowicie zamknięto dla tramwajów skrzyżowanie ulicy Mickiewicza z aleją Bohaterów Warszawy, w dniu 28 września 2000 roku linia została wydłużona do Bramy Portowej. Przystanek końcowy na Bramie Portowej ulokowano w alei Niepodległości, a nawrót następował na wysokości ulicy Bogurodzicy.

Cztery dni później (2 października 2000 roku) linię ponownie skrócono, tym razem do odcinka Brama Portowa - 5 Lipca, ponieważ otwarto ruchu tramwajowy do Krzekowa przez ulicę Wawrzyniaka.

Linia 83 została zlikwidowana w dniu 26 listopada 2000 roku, gdy zakończono przebudowę torowiska i przystanku na skrzyżowaniu ulicy Mickiewicza i alei Bohaterów Warszawy.

Reaktywacja nastąpiła dość szybko, bo już 18 kwietnia 2001 roku rozpoczęto budowę mostu nad Parnicą oraz wiaduktu drogowego nad torowiskiem na ulicy Gdańskiej.

Linia 83 została uruchomiona na trasie Basen Górniczy - Tkacka. Nowością było wykorzystanie przystanku tramwajowego "Wyszyńskiego" dla komunikacji autobusowej. Autobusy linii 83 zatrzymywały się na przystanku tramwajowym, co było dużym ułatwieniem dla pasażerów przesiadających się z tramwajów.

Linia 83 w tej postaci funkcjonowała do 1 lipca 2001 roku.

Na kolejną reaktywację czekaliśmy jeszcze krócej. W okresie 10 wrzesień - 24 październik 2001 roku z powodu budowy ronda na skrzyżowaniu ulicy Sikorskiego i alei Bohaterów Warszawy uruchomiono linię 83 na trasie Brama Portowa - Gumieńce.

W następnym roku (1 lipiec - 18 sierpień 2002 roku) ponownie uruchomiono linię 83, lecz tym razem na trasie Plac Sprzymierzonych - Piastów - Powstańców Wielkopolskich - Budziszyńska - Pomorzany Dobrzyńska. Przyczyną był remont wiaduktu nad torami kolejowymi w alei Powstańców Wielkopolskich.

Na tej samej trasie linia 83 kursowała jeszcze w okresie 26 czerwiec - 30 lipiec 2004 roku z powodu przebudowy skrzyżowania alei Piastów, alei Powstańców Wielkopolskich oraz ulicy Mieszka I.

Ostatni raz linia 83 wyjeżdżała na trasę między 27 a 29 czerwca 2005 roku i kursowała w godzinach wieczornych. Powodem tego było wykonanie przejazdu przez torowisko na skrzyżowaniu alei Piastów z ulicą Łokietka co było potrzebne dla autobusów kursujących objazdem w trakcie remontu ulicy Krzywoustego.

Oprócz pierwszego i trzeciego epizodu linię zawsze obsługiwały pojazdy przegubowe, najczęściej Ikarusy 280.

Już na stałe



1 października 2009 roku uruchomiono linię 83 na stałe, w nowej relacji Plac Kościuszki - Będargowo Szkoła. Autobusy kursują co 50-60 minut w dni powszednie od godziny 6:00 do 10:00 i od 12:00 do 18:00, a w soboty i dni świąteczne od godziny 7:00 do 17:00.

Linia w dni powszednie obsługiwana jednym autobusem:

83/1 (5:48-10:22;12:58-18:50)

W dni świąteczne również przez jeden pojazd:

83/1 (6:57-17:41)

Długość trasy z Placu Kościuszki do Będargowa wynosi 8.800 metrów, przelot trasy w ciągu 20-23 minut. Długość trasy z Będargowa przez Warzymice i Przecław do Placu Kościuszki wynosi 11.070 metrów, przelot w ciągu 26-28 minut. Kurs zjazdowy z Będargowa przez Warzymice i Przecław do Placu Kościuszki ma długość 10.680 metrów, a przelot wynosi 24-26 minut.

Linia obsługiwana jest przez SPA "Klonowica".

Trasa linii:

Plac Kościuszki - aleja Piastów - Mieszka I - Cukrowa - Do Rajkowa - Warzymice - Będargowo - Będargowo Szkoła (w drugą stronę: Będargowo Szkoła - Będargowo - Warzymice - Przecław - Warzymice - Cukrowa - Południowa - Mieszka I - aleja Piastów - plac Kościuszki)

Z dniem 1 lutego 2014 roku wydłużono linie do miejscowości: Będargowo, Barnisław, Smolęcin, Karwowo.


Nowy przewoźnik

1 grudnia 2016 roku ZDiTM ogłosił przetarg na obsługę wybranych linii dziennych i nocnych oraz transportu na żądanie. Otwarcie ofert nastąpiło 19 grudnia 2016 roku - chęć obsługi linii 70, 81, 83, 88, 105, 108, 121, 122, 123, 124, 522, 523, 530, 531, 532, 535, 536 oraz TnŻ wyraził jedynie PKS Szczecin i 28 grudnia 2016 roku został wybrany do obsługi tych linii w roku 2017.

Na podstawie informacji własnych
opracował Jacek Kalicki
współpraca Janusz Światowy



Patrz także: Pętla tramwajowo-autobusowa Basen Górniczy, Pętla autobusowa Tkacka, Pętla tramwajowo - autobusowa Krzekowo, Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce

Najważniejsze daty:
2009
 1 października - Na trasie Plac Kościuszki - Będargowo Szkoła zostaje uruchomiona nowa linia autobusowa 83.
2004
 26 czerwca - W związku z przebudową skrzyżowania al. Piastów/Mieszka I/al. Powstańców Wlkp. następuje wyłączenie trasy tramwajowej na Pomorzany przez Aleję Powstańców Wlkp. 
 31 lipca - Wznowienie kursowania linii 11 i 12 na Pomorzany, likwidacja linii zastępczej 83.
2002
 1 lipca - Przebudowa wiaduktu w ciągu al. Powstańców Wielkopolskich wymusza zamknięcie trasy tramwajowej na Pomorzany. 
 19 sierpnia - Zakończono remont wiaduktu w ciągu al. Powstańców Wlkp. Linie 11 i 12 wracają na zwykłe trasy, zastępcza linia 83 zostaje zlikwidowana.
2001
 2 lipca - Przywrócono ruch tramwajowy na Basen Górniczy. Linie 7 i 8 wróciły na trasy, linia 2 została skierowana na trasę Zajezdnia Niemierzyn - Dworcowa, a linia zastępcza 83 - zlikwidowana.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 28 września - Przebudowa ulicy Mickiewicza wymusza kolejne zmiany w trasach linii 5, 83, 505 i 507 oraz zawieszenie linii 9. 
 2 października - Kolejne zmiany związane z remontem ul. Mickiewicza - tym razem dotyczą linii 2, 5, 83, 505 i 507. 
 31 października - Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Mickiewicza zakończona - odwieszona zostaje linia 9, linie 5 i 7 powracają na swoją zwykłą trasę, a linia zastępcza 83 zostaje zlikwidowana.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)