Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia 853: (Linia Specjalna/Linia Zastępcza)

[dodane 22.11.2008, g. 20:14 przez 0, ostatnio modyfikowane: 02.11.2017, g. 15:30 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 852: (Linia Specjalna)Linia 854: (Linia Specjalna) »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Rozkład jazdy zastępczej linii autobusowej 853
Rozkład jazdy zastępczej linii autobusowej 853
800x640; 126.4 KB
Trasa: Pomorzany Dobrzyńska - Budziszyńska - Powstańców Wielkopolskich - Milczańska - Mieszka I - Wierzbowa - Dworska - Europejska - Wrocławska - Krakowska - Cukrowa

Linia 853 miała swoją nieoficjalną premierę jako linia specjalna, dowozowa w dniu 21 sierpnia 2004 roku, kiedy to została uruchomiona na 30 minut, jako jedna z czterech, by posłużyć do przewozu chętnych na zorganizowaną przez STMKM otwartą imprezę pod nazwą "125 lat komunikacji miejskiej w Szczecinie". Swoją trasę zaczynała na przystanku Police Rynek o godzinie 9:25, skąd przewiozła pasażerów pod zajezdnię Pogodno. Obsługiwał ją MAN NG313 755, który dotarł do miejsca przeznaczenia o 9:55. Pojazd służył potem jeszcze jako jeden z uczestników wystawy na terenie SPA Klonowica, jechał także przez Szczecin w paradzie autobusów.

Oficjalnie linię 853 uruchomiono jako zastępczy wytwór w czasie budowy ronda u zbiegu ulic Ku Słońcu, Derdowskiego, Okulickiego i Europejskiej. Służyła do podziału linii 53 i 60 na dwie części. Taki zabieg był konieczny był z powodu braku przejezdności między ulicami Derdowskiego, a Europejską.

Wspomniane linie kończyły swój bieg jadąc od przystanku "Kmieca" ulicami: Derdowskiego, Świerczewską, Santocką i Ku Słońcu do przystanku końcowego "Ku Słońcu" zlokalizowanego na ulicy Derdowskiego za budowanym rondem. Następnie pasażerowie wysiadali z nich i przemieszczali się pieszo na przeciwległą stronę ronda do przystanków linii 853 odpowiednio oznaczonych kierunkami i nazwą "Ku Słońcu". Zlokalizowany był on na ulicy Dworskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Europejską (obok cukierni).

W pierwszej odsłonie autobusy linii 853 kursowały w dniach 12-27 kwietnia 2007 roku z częstotliwością 12-15 minut w dni powszednie w godzinach szczytu, 20 minut w dni powszednie poza godzinami szczytu i w święta oraz 24 minuty w godzinach wieczornych. Pojazdy zatrzymywały się na wszystkich dotychczasowych przystankach dla linii 53 i 60. Kursy zjazdowe linii z pętli "Cukrowa" realizowane były do przystanku "Wrocławska Rubież" i dalej ulicą Kwiatową do zajezdni SPA Klonowica. Wraz z linią 853 swoje trasy zmieniły także linie: 528 i 529.

28 kwietnia 2007 roku linie 53 i 60 zostały skierowane na trasę objazdową ulicami: Derdowskiego, Świerczewską (przystanek "Świerczewska - Derdowskiego"), Santocką, Ku Słońcu (przystanek "Szkoła Salezjańska"), Kwiatową (przystanek "Gumieńce") do ulicy Okulickiego (przystanek "Kwiatowa") i na swoje zwykłe części trasy. Linia 853 została zawieszona.

Trzydniowa reaktywacja jej nastąpiła 30 lipca 2007 roku. Wówczas ponownie podzielono linie 53 i 60 z powodu konieczności przeprowadzenia asfaltowania północnej i środkowej części nowo budowanego ronda Gierosa. Linia 853 jeździła także 31 lipca i 1 sierpnia na trasie identycznej z pierwszym, wiosennym epizodem. Obowiązywały takie same przystanki, jak i częstotliwość kursowania. 2 sierpnia 2007 roku linia uległa likwidacji, a na swoje stałe trasy powróciły autobusy linii 53 i 60.

Linia była obsługiwana autobusami przegubowymi z SPA Klonowica. W godzinach szczytu kursowało ich 4, a poza nimi i w dni świąteczne 3. Najczęściej lewobrzeżna zajezdnia wystawiała pojazdy: Volvo B10MA, ale zdarzały się także Ikarusy 280 oraz MAN-y NG272.

Podział na brygady w dni powszednie:

-853/1 (4:40-23:12)
-853/2 (4:41-23:29)
-853/3 (5:10-9:36, 13:02-18:16)
-853/4 (5:03-23:24)

Podział na brygady w dni świąteczne:

-853/1 (4:49-23:12)
-853/2 (4:44-23:15)
-853/3 (5:10-23:28)

Następne uruchomienie linii nastąpiło, kiedy Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego na czas trwania imprez muzycznych "Eska Music Awards i Polo Hit Festival", w dniach 22 i 23 sierpnia 2014 roku, w hali sportowej Arena Szczecin przy ulicy Szafera, uruchomił specjalne połączenia autobusowe.

Autobus linii 853 trasie Szafera - Osiedle Bukowe
- na odcinku ulicy Szafera - Kołłątaja dwa autobusy pojadą trasą linii 53, od ulicy Kołłątaja do Osiedla Słonecznego trasą linii B a następnie z Osiedla Słonecznego do Osiedla Bukowego trasą linii A.

W dniach 31 października - 1 listopada 2015 roku ZDiTM uruchomił dodatkowe linie autobusowe między innymi 853, na czas zwiększonych przewozów pasażerskich w rejon cmentarza.

Cieszy też fakt, że ZDiTM w 2015 roku postarał się o uporządkowanie numeracji dodatkowych linii obsługujących cmentarz, zamiast tworzyć wywijasy w rodzaju "D67" "D53" czy też "67s".

W dniach 29 - 30 października i 1 listopada 2016 roku uruchomiono ponownie linie 853, która jeździła wg. specjalnego rozkładu jazdy, kursowała co 10 minut w godzinach 9-18 na trasie Ludowa - Dworska.

W dniach 28 - 29 października i 1 listopada 2017 roku uruchomiono ponownie linie 853, która jeździła wg. specjalnego rozkładu jazdy, kursowała co 20 minut w godzinach 9-18 na trasie Ludowa - Dworska.

Brygady w dniach 28 - 29 października 2017 roku obsługiwał PKS Szczecin

• 853/1 - 09:06 - 18:17
• 853/2 - 09:26 - 18:37
• 853/3 - 09:46 - 17:39
• 853/4 - 10:06 - 17:59
• 853/5 - 10:26 - 17:57

Brygady w dniu 1 listopada 2017 roku obsługiwała zajezdnia Klonowica

• 853/1 - 09:03 - 17:57
• 853/2 - 09:15 - 18:11
• 853/3 - 09:23 - 18:09
• 853/4 - 09:35 - 18:17
• 853/5 - 09:43 - 18:29
• 853/6 - 09:55 - 18:37
• 853/7 - 10:03 - 18:49
• 853/8 - 10:15 - 17:51
• 853/9 - 10:23 - 17:59

Na podstawie informacji własnych i komunikatów Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego
opracował: Paweł Pieńkowski

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)