Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia 9: Głębokie - Potulicka

[dodane 02.10.2008, g. 09:41 przez –– Wojtek, ostatnio modyfikowane: 24.10.2017, g. 15:59 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 8 Bis: Gumieńce - DworcowaLinia 10: (Gocław - Potulicka) Gumieńce - Las Arkoński »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Solową Tatrę T6A2D zobaczyć można jedynie w weekendy
Solową Tatrę T6A2D zobaczyć można jedynie w weekendy
900x675; 171.6 KB
Trasa: Głębokie – Wojska Polskiego – Wawrzyniaka – Bohaterów Warszawy – Krzywoustego – 3-go Maja – Narutowicza – Potulicka

Historia



W celu odciążenia przeładowanych linii 5 i 7 w roku 1953 powstaje linia tramwajowa 9, która wykonuje kursy na odcinku Żołnierska – Wawrzyniaka.

Już rok później zmieniono trasę „dziewiątki”. Zaczęła kursować na odcinku: Gocław – Światowida – Wiszesława - Dębogórska – Ludowa – Druckiego Lubeckiego - Stalmacha – Nocznickiego – Firlika - Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – Plac Żołnierza Polskiego – Obr. Stalingradu – Wojska Polskiego – Jagiellońska – Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka.

Brak motorniczych pod koniec 1955 roku spowodował zawieszenie linii 9, lecz została ona ponownie uruchomiona na początku następnego roku. 1 października 1957 roku „dziewiątka” została zlikwidowana z powodu małej frekwencji.

16 października 1958 roku powstaje linia szczytowa 1 Bis, która pięć lat później zostaje przenumerowana na linię 9 i kursuje na trasie Potulicka – Narutowicza – 3-go Maja – Brama Portowa – Wojska Polskiego – Zajezdnia Pogodno, a 26 kwietnia1965 roku wydłużono ją do Głębokiego.

W 1973 roku zostaje oddane do użytku torowisko tramwajowe w ciągu ulic Krzywoustego i Bohaterów Warszawy. W związku z tym linia 9 zmienia trasę i kursuje na takim samym odcinku jak w dniu dzisiejszym.

Remonty i objazdy



Z powodu remontu Mostu Długiego od 26 kwietnia 2000 roku linia 9 zostaje skierowana do Dworcowej. Natomiast pod koniec września rozpoczął się remont skrzyżowania ulic Wawrzyniaka i Bohaterów Warszawy w związku z tym „dziewiątka” zostaje zawieszona do 31 października.

Od 25 czerwca do 27 października 2005 roku trwa remont ulicy Krzywoustego, linia 9 zmienia trasę i kursuje z Głębokiego na Basen Górniczy przez Jagiellońską, Plac Rodła, Plac Żołnierza Polskiego do Bramy Portowej.

Remont na Gumieńcach w 2006 roku spowodował zawieszenie linii 8 i w związku z tym „dziewiątka” została wydłużona od Bramy Portowej na Basen Górniczy na okres od 21 sierpnia do 28 października 2006 roku.

Kolejny rok przyniósł kolejne zmiany spowodowane remontami tym razem alei Bohaterów Warszawy. Od 2 lipca linia 9 kursowała od Potulickiej do Placu Sprzymierzonych po takiej samej trasie jak „jedynka”, a następnie przez aleję Piastów, Jagiellońską, Bohaterów Warszawy do Głębokiego.

Następnie 18 września „dziewiątka” uległa skróceniu i kursowała tylko w dni powszednie w godzinach szczytu na odcinku Głębokie – Piastów, spowodowane to było brakiem motorniczych. Dopiero 1 grudnia 2007 roku linia 9 powróciła na swoją stałą trasę.

Kolejna zmiana trasy tramwajów linii 9 nastąpiła 16 października 2009 roku, kiedy to z powodu remontu torowiska na placu Kościuszki linię 9 skierowano następującym objazdem: aleja Niepodległości - plac Żołnierza Polskiego - ulica Matejki - aleja Piłsudskiego - aleja Piastów - ulica Jegiellońska. 20 października 2009 roku tramwaje linii 9 wróciły na swoją trasę. Podobnie linia 9 kursowała w dniach od 6 do 9 listopada 2009 roku. Wiązało się to również z remontem torowiska na placu Kościuszki.

10 kwietnia 2010 roku z powodu rozpoczęcia remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy linia 9 została zawieszona. Wraz z zakończeniem remontu 22 maja 2010 roku linia 9 powróciła na szczecińskie torowiska.

Od 14 maja 2012 roku w związku z 3 etapem przebudowy Bramy Portowej linia 9 zmieniła trasę i jeździła z Głębokiego przez Jagiellońska i Piastów na Pomorzany. Trwało to do 20 maja 2012 roku. Wówczas plany brygad przedstawiały się następująco:

Dni powszednie


  • 9/1 - (4:48-20:41)
  • 9/2 - (6:10-23:11)
  • 9/3 - (5:03-20:31)
  • 9/4 - (5:18-23:31)
  • 9/5 - (5:38-22:56)
  • 9/6 - (4:32-23:16)
  • 9/7 - (4:51-20:14)
  • 9/8 - (8:33-11:51 zadanie łączone z 12/5)
  • 9/9 - (18:01-19:50 zadanie łączone z 12/4)


Soboty


  • 9/1 - (5:09-19:41)
  • 9/2 - (8:47-22:56)
  • 9/3 - (4:33-23:16)
  • 9/4 - (4:53-18:34)
  • 9/5 - (7:44-23:11)
  • 9/6 - (5:13-19:21)
  • 9/7 - (8:04-23:31)


Dni świąteczne


  • 9/1 - (5:09-19:41)
  • 9/2 - (4:33-22:56)
  • 9/3 - (8:44-23:16)
  • 9/4 - (4:53-18:34)
  • 9/5 - (10:47-23:11)
  • 9/6 - (5:13-19:21)
  • 9/7 - (10:52-23:31)


Następna zmiana trasy nastąpiła już 21 maja 2012 roku przy czwartym etapie przebudowy węzła Brama Portowa, gdzie linia jeździła z Głębokiego przez Wyszyńskiego i Kolumba na Pomorzany. Taki stan rzeczy trwał do 3 czerwca 2012 roku. Ostatnia zmiana trasy linii przy piątym etapie przebudowy Bramy Portowej, gdzie 9 jeździła na trasie Głębokie - Plac Rodła. Trwało to od 3 czerwca do 1 lipca 2012 roku.

Obsługa



Od samego początku uruchomienia „dziewiątki” obsługę nad nią przejęła zajezdnia Pogodno. Na linii możemy spotkać solówki (w dni świąteczne) lub składy wagonów 105N i pochodnych, Tatry T6A2D. Podstawę obsługową w dni powszednie stanowią wagony KT4Dt. W trakcie eksploatacji wagonów 102Na również ten typ wozów pojawiał się na „dziewiątce”.

Linia 9 obsługiwana jest poza wakacjami w dni powszednie przez 7 brygad całodziennych (wagony KT4Dt) i trzy dodatki. Ich rozkład wygląda następująco:
  • 9/1 - (4:48-20:28)
  • 9/2 - (6:10-23:16)
  • 9/3 - (5:03-23:29)
  • 9/4 - (5:18-19:29, zadanie łączone z 7/14)
  • 9/5 - (5:38-19:38, zadanie łączone z 8/7)
  • 9/6 - (4:34-20:02, zadanie łączone z 8/8)
  • 9/7 - (4:53-20:04)
  • 9/8 - (8:57-11:59, zadanie łączone z 1/3)
  • 9/9 - (17:57-22:56, zadanie łączone z 1/6)
  • 9/10 - (18:33-23:09, zadanie łączone z 1/2)

W soboty rozkład 6 wagonów KT4Dt wygląda tak:
  • 9/1 - (5:09-23-23:09)
  • 9/2 - (4:35-23:29)
  • 9/3 - (4:55-18:22, zadanie łączone z 1/5)
  • 9/4 - (7:24-22:56)
  • 9/5 - (5:15-23:16)
  • 9/6 - (9:07-20:11, zadanie łączone z 1/4)

Natomiast w niedzielę tak:
  • 9/1 - (10:42-23:09, zadanie łączone z 1/4)
  • 9/2 - (5:09-23:29)
  • 9/3 - (9:44-18:22, zadanie łączone z 1/5)
  • 9/4 - (4:35-22:56)
  • 9/5 - (4:55-23:16)
  • 9/6 - (5:15-20:11)

I wreszcie rozkład specjalny, 4 brygadowy obowiązuje w Boże Narodzenie, Nowy Rok i Wielkanoc:
  • 9/1 - (5:12-23:26)
  • 9/2 - (9:35-19:27, zadanie łączone z 12/4)
  • 9/3 - (4:36-23:36)
  • 9/4 - (5:00-23:02)


Remont Potulickiej i Narutowicza



Z dniem 15 kwietnia 2014 roku z powodu kolejnego etapu długo oczekiwanej modernizacji ulicy Potulickiej i ulicy Narutowicza ZDiTM zmienił trasę linii 9.
W związku z powyższym wyłączono ulice Potulicką, od jej początku za pętlą tramwajową do skrzyżowania z ulicą Narutowicza (ze skrzyżowaniem włącznie),
jak również ulice Narutowicza na odcinku od ulicy Potulickiej do alei 3 maja.

Linia jeździła na trasie Głębokie – aleja Wojska Polskiego - plac Szarych Szeregów - Piastów - plac Kościuszki - Piastów - Powstańców Wielkopolskich - Pomorzany.

Później, bo już 12 maja 2014 roku linia zostaje zawieszona z powodu remontu torowisk i trakcji napowietrznej w ciągu ulicy Wawrzniaka. Wymiana torowiska i trakcji napowietrznej prawdopodobnie potrwa około półtora miesiąca, jak również trwającej przebudowy ulicy Potulickiej i Narutowicza.

W zwiazku trwającą dalej przebudową ulicy Potulickiej i Narutowicza ZDiTM z dniem 5 lipca 2014 zmienił trasę linii, która jeździła na jednokierunkowej trasie półokólnej.

Linia kursowała na trasie - Głębokie – aleja Wojska Polskiego – Wawrzyniaka – aleja Bohaterów Warszawy – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Brama Portowa – aleja Niepodległości – plac Żołnierza Polskiego – plac Rodła – aleja Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – aleja Piłsudskiego – plac Szarych Szeregów – aleja Wojska Polskiego – Głębokie

Po dwuletniej nieobecności na swoją stałą trasę od 1 września 2015 powraca tramwaj linii 9 na odcinku od Bramy Portowej do pętli Potulicka i kursuje na trasie:

Głębokie – aleja Wojska Polskiego – Wawrzyniaka – Bohaterów Warszawy – Krzywoustego – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Brama Portowa – 3 Maja – Narutowicza – Potulicka – Potulicka

Linie obsługuje Zajezdnia Pogodno, która wystawia brygady:

Dzień powszedni:

• 9/1 - (4:48-22:56)
• 9/2 - (6:10-20:28)
• 9/3 - (5:03-23:16)
• 9/4 - (5:18-23:09)
• 9/5 - (5:40-20:23)
• 9/6 - (4:38-23:25
• 9/7 - (4:53-20:04)

soboty:

• 9/1 - (5:09-22:56)
• 9/2 - (4:39-19:11)
• 9/3 - (5:44-23:16)
• 9/4 - (4:59-23:09)
• 9/5 - (5:04-22:33)
• 9/6 - (5:11-23:25)

Dzień świąteczny:

• 9/1 - (7:42-22:56)
• 9/2 - (5:09-19:11)
• 9/3 - (7:02-23:16)
• 9/4 - (4:39-23:09)
• 9/5 - (4:59-22:33)
• 9/6 - (5:11-23:25)

W dniach 16 września - 24 października 2017 w związku z remontem torowiska, po 12 latach jego eksploatacji w ciągu ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki wykonywano prace związane z uzupełnieniem ubytków podbudowy w strefie okołoszynowej i naprawiano nawierzchnie bitumiczną w obrębie torowiska.

Z powodu tych prac została zmieniona organizacja ruchu i tramwaje zostały skierowane objazdami do swoich punktów docelowych lub innych. Linia "9" jechała na Pomorzany, a nie tak jak zwykłe na Potulicką.

Z Głębokiego jechała przez aleje Wojska Polskiego - Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy skręcała w Jagiellońską i dalej Piastów — plac Kościuszki — Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska.

Głębokie < — > Pomorzany
aleja Wojska Polskiego — Wawrzyniaka — Mickiewicza — aleja Bohaterów Warszawy — Jagiellońska — Piastów — plac Kościuszki — Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska

Przewidywano zakończenie prac na 28 października 2017 roku, ale zakończono je 24 października 2017 roku i w związku z tym linia 9 powróciła na swoją stałą trasę. Była to pierwsza inwestycja, która została zakończona o czasie.

Na podstawie http://med.pam.szczecin.pl/~tramsza/tramwaje_w_szczecinie.pdf
opracował Wojtek, aktualizacja: jas59

Najważniejsze daty:
2012
 13 kwietnia - Rozpoczęła się przebudowa torowiska na Bramie Portowej. Szczegóły znajdziesz tu.
2010
 10 kwietnia - Z powodu remontu torowiska w ciągu alei Bohaterów Warszawy (od skrzyżowania z ulicą Mickiewicza do skrzyżowania z ulicą Jagiellońską) linia5 i 7 zmienia trasę, a linia 9 została zawieszona. Jednocześnie uruchomiono zastępczą linię autobusową 809.
 22 maja - Wraz z zakończeniem remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy na swoje trasy wracają tramwaje linii 5, 7 i 9. Jednocześnie likwidacji ulega autobusowa linia zastępcza 809.
2009
 16 października - Remont torowiska na placu Kościuszki wymusza zmianę kursowania linii tramwajowych. 
2007
 18 września - Na prośbę MZK, z powodu braku motorniczych, wprowadzone zostają ograniczenia w ruchu tramwajowym - skrócona zostaje linia 9. 
2005
 25 czerwca - Rozpoczyna się remont ul. Krzywoustego, zmiany dotykają wielu linii komunikacji miejskiej. 
2002
 kwiecień - Wielka akcja cięcia rozkładów jazdy. Wprowadzane w przeciągu ponad miesiąca zmiany dotknęły linii 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 51, 52, 57, 62, 63, 64, 66, 69, 73, 75, 79, 80, 81, 82, D i E.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 28 września - Przebudowa ulicy Mickiewicza wymusza kolejne zmiany w trasach linii 5, 83, 505 i 507 oraz zawieszenie linii 9. 
 31 października - Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Mickiewicza zakończona - odwieszona zostaje linia 9, linie 5 i 7 powracają na swoją zwykłą trasę, a linia zastępcza 83 zostaje zlikwidowana.
1965
 16 lutego - Wydłużenie linii 9 do pętli Głębokie.
1963
 - Przenumerowanie linii 1 Bis na 9.
1958
 16 października - Uruchomienie linii szczytowej 1 Bis na trasie Zajezdnia Pogodno - Potulicka (przez śródmiejski odcinek Wojska Polskiego).
1957
 - Zlikwidowano linię 9.
1956
 - Ponownie uruchomienie linii 9 na trasie Żołnierska - Gocław.
1955
 - Zawieszenie linii 9.
1954
 - Wydłużenie linii 9 do Gocławia przez ulicę Malczewskiego.
1953
 - Uruchomienie linii 9 na trasie Żołnierska - Wawrzyniaka.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)