Linia A: Plac Rodła (Studzienna) - Osiedle Bukowe

[dodane 09.10.2008, g. 21:20 przez 0, ostatnio modyfikowane: 26.07.2014, g. 06:22 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia 125: (Linia Specjalna)Linia B: Osiedle Arkońskie - Osiedle Słoneczne »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Wiele typów się przewinęło, ten jak na razie jest najnowszy
Wiele typów się przewinęło, ten jak na razie jest najnowszy
977x773; 129.4 KB
Trasa: Studzienna – Hoża – Obotrycka – Wilcza – Sczanieckiej – Gontyny – Matejki – Aleja Piłsudskiego – Plac Rodła – Aleja Wyzwolenia – Plac Żołnierza Polskiego – Aleja Niepodległości – Brama Portowa – Wyszyńskiego – Most Długi – Energetyków – Most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – Most Pionierów Miasta Szczecina – Eskadrowa – Hangarowa – Struga – Jasna – Przelotowa – Handlowa – Chłopska – Kolorowych Domów – Osiedle Bukowe

Historia



Po nalotach alianckich komunikacja autobusowa w Szczecinie przestała istnieć. Wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec na początku 1945 roku.

4 kwietnia 1947 roku na trasy wyjechały autobusy marki "Büssing", co pozwoliło na otwarcie pierwszej linii autobusowej w powojennym Szczecinie.

Autobus kursował wtedy od placu Kościuszki przez ulice Sikorskiego, Ku Słońcu, Dworską, Krakowską do kościoła na Gumieńcach. Linię oznaczono literką A.

9 grudnia 1948 roku przedłużono linie 8 do Ku Słońcu, co wymusiło skrócenie „autobusu gumienieckiego” do domów akademickich przy ulicy Ku Słońcu. Trzy lata później linia zostaje zlikwidowana.

W 1954 roku zostaje ponownie uruchomiona linia A i kursuje w szczycie na trasie Wszystkich Świętych – Osowo. Rok później zniknęły oznaczenia literowe, a linie A zastąpiono 51.

W czerwcu 1974 roku - eksperymentalnie uruchomiono pospieszną linie autobusową A na trasie plac Lotników - Dąbie Osiedle. W sierpniu (po dwu miesiącach) z powodu małego zainteresowania pasażerów linia została zlikwidowana.

WPKM Szczecin uruchomił na okres wizyty papieża w dniach 10 - 11 czerwca 1987 roku - 3 linie autobusowe specjalne pośpieszne między innymi linie A na następującej trasie:
Autostrada (Kijewo) - Bohaterów Warszawy (Autostrada, Morwowa, Radosna, Granitowa, Szosa Poznańska, Południowa, Mieszka I, Piastów, Krzywoustego, Bohaterów Warszawy),

Reaktywacja linii A nastąpiła 1 marca 1991 roku na trasie: Osiedle Bukowe - Studzienna.

Ciekawostką jest wprowadzenie testowych kart magnetycznych. W tym celu w kilku autobusach obsługującą linię zamontowano elektroniczne kasowniki i pasażerowie mogli testować przez kilka miesięcy nowy rodzaj biletów.

W roku 1993 przeprowadzono statystykę przewozów pasażerskich i odnotowano duży wzrost natężenia pasażerów na linii. Zostaje wprowadzona częstotliwość kursowania w szczycie co 10 minut, a poza szczytem co 20 min.

Kolejną zmianą trasy jest remont mostu Długiego w czerwcu 2000 roku, wówczas na czas remontu skierowano ją na Trasę Zamkową.

23 października remont zostaje zakończony i linia wraca na swoją stałą trasę.

We wrześniu 2002 roku, na linii można było spotkać prawdziwy rodzynek. Było nim testowe Volvo 7000.

12 lipca 2003 roku linia A skraca swoją trasę przez nowo wybudowany most Pionierów Miasta Szczecina. Czas przejazdu z przystanku Basen Górniczy do przystanku Jasna skraca się o połowę.

Obsługa taborowa



Na dzień dzisiejszy linia jest obsługiwana w dni powszednie przez dwie zajezdnie: Klonowica i Dąbie (łącznie osiem brygad przegubowych):

- 3 brygady obsługuje SPAK, 5 brygad SPAD

- w dni świąteczne kursuje 5 pojazdów ze SPAD, w dni specjalne brygad jest 4

Linia ta kursuje w dni powszednie w szczycie co 10 minut, poza szczytem średnio co 15-20 minut, a w dni świąteczne, co 20 minut. Czas przejazdu wynosi około 35 minut, a długość trasy to niecałe 18 kilometrów.

Dni powszednie:

A/1 - (4:39-22:16, SPAD)
A/2 - (5:28-23:05, SPAK)
A/3 - (4:59-8:55, 13:10-18:22, SPAD)
A/4 - (5:09-20:06, SPAD)
A/5 - (5:19-22:47, SPAD)
A/6 - (5:29-23:02, SPAD)
A/7 - (4:58-8:51, 14:31-17:09, SPAK)
A/8 - (5:08-23:20, SPAK)

Dni świąteczne:

A/1 - (5:21-23:21, SPAD)
A/2 - (5:47-20:47, SPAD)
A/3 - (14:12-22:32, SPAD)
A/4 - (8:54-23:02, SPAD)
A/5 - (4:54-18:47, SPAD)

Boże Narodzenie, Wielkanoc i Nowy Rok:

A/1 - (5:23-23:01, SPAD)
A/2 - (5:49-23:21, SPAD)
A/3 - (14:16-22:21, SPAD)
A/4 - (4:56-22:41, SPAD)

Na rok przed oddaniem nowobudowanej trasy tramwajowej na prawobrzeże miasta - pętla Turkusowa, ZDiTM z dniem 1 sierpnia 2014 roku (piątek) wprowadza między innymi zmiany na linii autobusowej A - mimo trwania konsultacji w sprawie przebiegu linii po uruchomieniu tzw szybkiego tramwaju.

Jak twierdzi ZDiTM, wprowadzone od sierpnia zmiany na linii A nie mają związku z trwającymi obecnie konsultacjami. Firma twierdzi również, że ostateczny przebieg linii zarówno zwykłych, jak i pospiesznych będzie uzależniony od wyniku konsultacji i zostanie opracowany na początku 2015 roku.

Autobusy tej linii kursują na skróconej trasie: PLAC RODŁA - (powrót Matejki - Plac Hołdu Pruskiego - Plac Żołnierza Polskiego) - Wyzwolenia - Niepodległości - Brama Portowa - Wyszyńskiego - Gdańska - Basen Górniczy - Eskadrowa - Hangarowa - Struga - Jasna - Przelotowa - Handlowa - Kolorowych Domów - OSIEDLE BUKOWE

Autobusy nie będą zatrzymywały się na przystanku „Plac Rodła” w ciągu alei Wyzwolenia. Linia obsługiwana przez SPA „Dąbie” taborem MEGA przegubowym.

Obsługa taborowa



Dzień powszedni:

• A/1 - (04:40 - 20:42)
• A/2 - (05:00 - 23:17)
• A/3 - (06:06 - 23:33)
• A/4 - (05:15 - 22:57)
• A/5 - (05:30 - 21:04)

Dni świąteczne:

• A/1 - (04:52 - 17:48)
• A/2 - (05:22 - 23:10)
• A/3 - (14:02 - 20:27)
• A/4 - (07:52 - 23:33)

Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc:

• kursowały będą 3 brygady

Jak widać z niniejszego ZDiTM wprowadził I wariant przebiegu linii, tylko z tą różnicą, że linia będzie jeździła nie przez Trasę Zamkową a przez aleje Niepodległości.

Na podstawie: http://swiatowy.org, http://zditm.szczecin.pl, Kalendarium KOMIS-u oraz schematów komunikacji z lat 90
opracował: Michał Szczerbiński, aktualizacja jas59

Najważniejsze daty:
2003
 12 lipca - Otwarcie dla ruchu drogowego nitki wjazdowej mostu Pionierów Miasta Szczecina. Zmiana trasy linii 54, 55, 65, 71, A, B, D, E oraz G.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 
1991
 1 lutego - Utworzenie linii pospiesznych A oraz B. Skrócenie dotychczasowych linii 65 i 71 do Basenu Górniczego.
1978
 18 grudnia - Uruchomienie szczytowej linii 101bis na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Studzienna.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2014 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)