Linia B: Osiedle Arkońskie (Dworzec Niebuszewo) - Osiedle Słoneczne

[dodane 04.01.2009, g. 18:36 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 12.07.2015, g. 18:41 przez –– paki]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia A: Plac Rodła (Studzienna) - Osiedle BukoweLinia B Bis: Rondo Ułanów Podolskich - Most Cłowy (Linia Tymczasowa) »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Trasa: Osiedle Arkońskie – Wiśniowy Sad – Chopina – Krasińskiego – Orzeszkowej - Kołłątaja - rondo Sybiraków - Kołłątaja - rondo Giedroycia (z powrotem: Lubomirskiego - Staszica - rondo Giedroycia - Kołłątaja - rondo Sybiraków - Kadłubka - Kołłątaja - Orzeszkowej) - Aleja Wyzwolenia – Aleja Wyzwolenia – Plac Rodła – Aleja Wyzwolenia – Plac Żołnierza Polskiego – Aleja Niepodległości – Plac Brama Portowa – Wyszyńskiego – Most Długi – Energetyków – Most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – Most Pionierów Miasta Szczecina – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Łubinowa – Osiedle Słoneczne

Koniec przedwojennej komunikacji autobusowej nastąpił w związku z silnymi nalotami bombowymi w roku 1944 na Szczecin, gdzie zostały obrócone w perzynę połączenia tramwajowe. Autobusy zostały skierowane do obsługi tras tramwajowych. Prawdopodobnie wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec.

Dopiero w 1947 roku udało się uruchomić komunikację autobusową dwoma autobusami marki „Büssing – NAG” - 50 osobowych i czterema ciężarówkami marki GMC otrzymanymi z UNRR-y, na których zmontowano ławki wzdłuż burt i uchwytami dla osób stojących.

W 1948 roku dostawy nowych autobusów umożliwiły uruchomienie nowych linii. W tym okresie pojawiło się nowe literowe oznaczenie linii od A do H.

Pod koniec 1955 roku było już 8 linii autobusowych między innymi linia B, która w tym czasie jeździła na trasie Gocław –Police. W tym samym roku zmieniono oznaczenie literowe na cyfrowe i linia B otrzymała numer 52.

Po prawie czterech dekadach linia B powraca na ulice miasta z dniem 1 marca 1991 roku i jeździ na trasie Osiedle Słoneczne – Osiedle Arkońskie jako linia pośpieszna. Długość trasy wynosiła 16,5 km, a przelot trwał od 34 – 36 minut. Obsługiwana była w tym okresie 11 autobusami przed południem i 6 po południu z co 7-8 minutową częstotliwością przed południem i 14 – 15 minutową po południu. Później bo 31 maja 1991 roku zdjęto po 1 autobusie z rana i po południu i w takiej konfiguracji jeździła do 10 lutego 1992 roku.

10 lutego 1992 roku następuje zmiana rozkładu jazdy na linii w związku ze zmniejszeniem o 4 liczbę autobusów dotychczas ją obsługujących, które zostały skierowane do obsługi nowej linii pośpiesznej D.

1 marca 1993 roku dodano 1 autobus w związku z czym został zmieniony czas przelotu i częstotliwości kursowania. Długość trasy bez zmian, przelot od 30 do 33 minut w ciągi całego dnia, obsługa taborowa 7,8 autobusów przed południem i 6,5 po południu, częstotliwość kursowania odpowiednio co 10 minut przed południem i 13,15 minut po południu. W godzinach wieczornych autobusy linii B zostały zsynchronizowane z autobusami nocnymi służbowymi AN12, AN13, AN14.

Od 7 marca 1994 roku następuje korekta czasu przelotu do miasta z rana dodano 7 minut w kierunku Osiedla Arkońskiego i po południu do Osiedla Słonecznego ze względu na ograniczenia w ruchu (korki) na Moście Cłowym. W międzyczasie (11 kwietnia 1994) następuje korekta odległości między przystankami a długość linii kształtuje się 15.840 metrów.

W dniach 8 – 26 sierpnia 1994 roku z powodu remontu Mostu Długiego linia w kierunku Osiedla Arkońskiego jeździ przez Trasę Zamkową.

W czasie remontu ulicy Krasińskiego od 19 września 1994 roku linia B jeździ objazdem w kierunku Osiedla Słonecznego przez ulicę Zamojskiego, Lenartowicza, Żupańskiego, Słowackiego, Wyzwolenia i dalej po stałej trasie.

Na czas zamknięcia Mostu Cłowego w dniach 8 – 9 lipca 1995 roku z powodu prowadzanych badań obciążeniowych linia B jeździła do godziny 17.41 na trasie Osiedle Słoneczne – Osiedle Arkońskie, a od godziny 18.37 z Basenu Górniczego do Osiedla Arkońskiego.

W okresie od 17 lipca do 16 sierpnia 1996 roku z powodu remontu Mostu Portowego linia w kierunku centrum kursuje przez Trasę Zamkową. Również przez Trasę Zamkową jeździ w okresie 7 lipca do 29 października 1997 roku z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego.

Później bo, 6 lipca 1998 roku linia B z powodu remontu Estakady Pomorskiej w kierunku centrum – [przystanek Basen Górniczy zostaje przeniesiony na pętlę z jej objazdem]. Linia jeździ w kierunku prawobrzeża po wydzielonym pasie ruchu. W czasie remontu Estakady Pomorskiej dochodzi remont Mostu Cłowego od 1 sierpnia. 4 sierpnia zakończono remont Estakady Pomorskiej i w związku z tym przywrócono na tym odcinku jazdę wg starego układu. Później, bo 10 sierpnia przywrócono ruch po stałej trasie linii w związku z zakończeniem remontu Mostu Cłowego.

26 czerwca 2000 roku linie B skierowano przez Trasę Zamkową z powodu ponownego remontu Mostu Długiego. 23 października remont zostaje zakończony i linia wraca na swoją stałą trasę.

26 czerwca 2003 roku otwarto dla ruchu drogowego nitkę wjazdową mostu Pionierów Miasta Szczecina i od tej pory linia B jeździ tą trasą.


Czas na zmiany



Od dnia 4 listopada 2013 roku linia B kursuje po zmodyfikowanej trasie:
  • w stronę Osiedla Arkońskiego od alei Wyzwolenia ulicami: Lubomirskiego - Staszica - rondo Giedroycia - Kołłątaja - rondo Sybiraków - Kadłubka - Kołłątaja - Orzeszkowej i dalej po swojej trasie,
  • w stronę Osiedla Słonecznego od ulicy Krasińskiego ulicami: Orzeszkowej - Kołłątaja - rondo Sybiraków - Kołłątaja - rondo Giedroycia - aleja Wyzwolenia i dalej po swojej trasie.


Od dnia 2 stycznia 2014 roku obowiązuje nowy rozkład jazdy. Czasy pracy brygad:

Dni powszednie:
  • B/1 - (5:37-8:21,14:15-21:17, SPAK)
  • B/2 - (5:04-19:39, SPAD)
  • B/3 - (4:49-23:08, SPAK)
  • B/4 - (5:32-22:45, SPAD)
  • B/5 - (5:09-18:03, SPAK)
  • B/6 - (4:49-23:05, SPAD)
  • B/7 - (6:08-23:20, SPAD)

Dni świąteczne:
  • B/1 - (4:45-20:16)
  • B/2 - (5:10-18:56)
  • B/3 - (9:44-23:20)
  • B/4 - (5:40-22:20)
  • B/5 - (14:14-22:50)

Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok:
  • B/1 - (13:44-18:56)
  • B/2 - (5:10-22:20)
  • B/3 - (5:40-22:50)
  • B/4 - (4:45-23:20)


W dni świąteczne oraz Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok linię obsługuje wyłącznie SPAD.

Dnia 1 lipca 2015 roku - teoretycznie na czas wakacji - trasa linii zostaje zmodyfikowana. Od tego dnia autobusy kursują na trasie Dworzec Niebuszewo - Osiedle Słoneczne, natomiast w szczycie przewozowym linia kursuje do Osiedla Arkońskiego.

Obsługa taborowa przedstawia się następująco:

Dzień powszedni
  • B/1 (4:44-9:35;13:49-17:40)
  • B/2 (5:28-23:21 SPAK)
  • B/3 (5:04-23:07)
  • B/4 (5:14-23:22)
  • B/5 (5:24-22:24)
  • B/6 (4:58-19:30 SPAK)
  • B/7 (13:28-18:40)
  • B/8 (5:08-23:09 SPAK)


Dni świąteczne
  • B/1 (5:12-23:11)
  • B/2 (5:38-20:38)
  • B/3 (14:03-22:18)
  • B/4 (8:45-22:48)
  • B/5 (4:45-18:36)


Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok
  • B/1 (5:12-22:52)
  • B/2 (5:38-23:11)
  • B/3 (4:45-22:12)
  • B/4 (14:29-22:32)

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, ZKM i ZDiTM Szczecin, oraz informacji własnych opracował: Janusz Światowy
Aktualizacja: paki

Najważniejsze daty:
2003
 12 lipca - Otwarcie dla ruchu drogowego nitki wjazdowej mostu Pionierów Miasta Szczecina. Zmiana trasy linii 54, 55, 65, 71, A, B, D, E oraz G.
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 
1991
 1 lutego - Utworzenie linii pospiesznych A oraz B. Skrócenie dotychczasowych linii 65 i 71 do Basenu Górniczego.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)