Encyklopedia

Linia C: Plac Rodła - Osiedle Kasztanowe

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23 marca 2024 man
28.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 1 lipca man
12.06.2022
Dodano informację o objeździe od 16 czerwca man
04.10.2021
Dodano informację o objeździe man
11.02.2018
Dodano informacje z lat 2006, 2009, 2010 - 2018 jas59 
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy z powodu zamknięcia mostu Cłowego. wsad123
30.07.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w dni powszednie, świąteczne, oraz w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok. X
01.10.2009
Dodano informację o zmianie trasy linii w związku z przebudową mostów jas59 

Trasa: Plac Rodła — Roosevelta — Mazowiecka — plac Hołdu Pruskiego — plac Żołnierza Polskiego (z powrotem: plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — Piłsudskiego — Roosevelta) — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Goleniowska — rondo Gryfa — Lubczyńska — Goleniowska — Kniewska — Lubczyńska — Kablowa — Osiedle Kasztanowe

Historia dawna...

zdjęcie
Solaris wyjedzie za chwilę z zaśnieżonego lasu na Osiedle Kasztanowe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Początki komunikacji aglomeracji szczecińskiej sięgają końca XIX wieku i początku XX wieku, kiedy prywatny przedsiębiorca Pabst uruchomił pierwsze połączenie autobusowe z Głębokiego na ulicę Arkońską. Linia ta nie istniała długo i została zlikwidowana w 1906 roku.

Powrót komunikacji autobusowej na ulice aglomeracji szczecińskiej nastąpił w grudniu 1927 roku po 22 latach nieobecności. Zostało uruchomione połączenie pomiędzy Lotniskiem a Dąbiem. Linia ta cieszyła się dużym powodzeniem i w związku z tym zaczęły powstawać następne.

zdjęcie
Miejsce rzadko odwiedzane przez autobusy, a jeszcze rzadziej przez miłośników
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Koniec przedwojennej komunikacji autobusowej nastąpił w związku z silnymi nalotami bombowymi w roku 1944 na Szczecin, gdzie zostały obrócone w perzynę połączenia tramwajowe. Autobusy zostały skierowane do obsługi tras tramwajowych.

Dopiero w 1947 roku udało się uruchomić komunikację autobusową dwoma autobusami marki „Büssing – NAG” - 50-osobowych i czterema ciężarówkami marki GMC otrzymanymi z UNRR-y, na których zmontowano ławki wzdłuż burt i uchwytami dla osób stojących.

W 1948 roku dostawy nowych autobusów umożliwiły uruchomienie nowych linii. W tym okresie pojawiło się nowe literowe oznaczenie linii od A do H.

Pod koniec 1955 roku istniało już 8 linii autobusowych - między innymi linia C, która w tym czasie jeździła na trasie Głębokie – Tanowo. W tym samym roku zmieniono oznaczenie literowe na cyfrowe i linia otrzymała numer 53.

Pospieszny do Dąbia

zdjęcie
Volvo na linii C pędzi ulicą Przestrzenną w kierunku placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
6 maja 1991 po 36 latach nieobecności, na ulicach Szczecinia ponownie pojawiła się linia oznaczona jako C, ale tym razem została uruchomiona jako linia pospieszna na trasie Plac Rodła Dąbie Osiedle. Jej długość wynosiła 12,7 km, przelot trasy następował w ciągu 21-23 minut, a obsługiwana była dwoma autobusami przed południem i jednym autobusem po południu z częstotliwością odpowiednio 28-56 minut.

Na tej trasie linia kursowała do 12 stycznia 1993 roku, kiedy to wydłużono ją o odcinek Dąbie Osiedle - Osiedle Kasztanowe. Jednocześnie nastąpiło zwiększenie częstotliwości kursowania i dodanie dodatkowego taboru do obsługi linii. Długość trasy wynosiła 21,5 km, a jej przelot następował w ciągu 33 minut. Obsługiwana była czterema autobusami przed południem i dwoma po południu z częstotliwością odpowiednio 20-40 minut.

film
0:21
odtwórz
Przegubowiec mknie na osiedle Kasztanowe na 30 minut postoju
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
13 września 1993 nastąpiła korekta przelotu trasy w kierunku Osiedla Kasztanowego z 33 minut do 36 minut. Jednocześnie przeprowadzono korektę odległości pomiędzy przystankami i zmieniono częściowo trasę linii z powodu złego stanu nawierzchni ulicy Kniewskiej. W związku z tym długość linii wynosiła 19,95 km. Po zakończeniu remontu ulicy Kniewskiej w dniu 25 lipca 1994 roku linia powróciła na swoją stałą trasę. Jej długość wynosiła wówczas 20,53 km.

W okresie od 8 sierpnia do 5 września 1994 z powodu remontu Mostu Długiego, linia C jeździła przez Trasę Zamkową do placu Rodła. Po zakończonym remoncie powróciła na trasę przez ulicę Wyszyńskiego.

Z powodu remontu nawierzchni mostu Cłowego w dniach 10–27 października 1994 roku skierowano linię C objazdem przez ulice Krzywoń – Gryfińską – Hangarową i Eskadrową.

zdjęcie
Kiedyś w tym miejscu pasażerowie często mylili kierunki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia C od 1 października 1995 roku była obsługiwana 4 brygadami. Brygady 1-3 obsługiwane były przez zajezdnię w Dąbiu, zaś brygada 4 przez zajezdnię Klonowica.

Zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku do placu Rodła z powodu jego remontu w okresie od 17 lipca do 18 sierpnia 1996 roku wymusiło zmianę trasy linii C przez Trasę Zamkową i plac Żołnierza Polskiego.

Od 1 lutego 1997 roku linia C zaczęła kursować również w wolne soboty i dni świąteczne.

Z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego od 7 lipca do 29 października 1997 roku linia w obydwu kierunkach kursowała objazdem przez Trasę Zamkową.

zdjęcie
W drodze na plac Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
6 lipca 1998 roku z powodu remontu Estakady Pomorskiej w kierunku centrum przeniesiono przystanek „Basen Górniczy” w kierunku centrum na pętlę wraz z jej objazdem. W kierunku Prawobrzeża linia kursowała zaś po wydzielonym pasie ruchu.

W czasie remontu Estakady Pomorskiej rozpoczęto również remont Mostu Cłowego, więc w związku z tym od 1 sierpnia linia C ponownie zmieniła trasę na odcinku przez ulice Krzywoń – Gryfińską – Hangarową i Eskadrową. 4 sierpnia zakończono remont Estakady Pomorskiej i przywrócono na tym odcinku stałą trasę linii. Później, bo 10 sierpnia przywrócono ruch po stałej trasie linii w związku z zakończeniem remontu Mostu Cłowego.

Od 12 sierpnia 1998 roku linia w całości obsługiwana jest przez zajezdnię Dąbie. 1 stycznia 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy „soboty robocze” i we wszystkie soboty linia zaczęła kursować według świątecznego rozkładu jazdy.

Z powodu remontu Mostu Długiego, linia C począwszy od 26 czerwca 2000 roku została skierowana objazdem przez Trasę Zamkową. Po jego zakończeniu, 23 października 2000 linia powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
Ostatni tego dnia kurs C Bis do centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
15 września 2003 roku utworzono szczytową linię C Bis. Linia otrzymała takie oznaczenie, ponieważ na całej swojej długości pokrywała się z trasą linii C. Kursowała ona wyłącznie w dni powszednie w dni nauki w szkołach w godzinach porannego szczytu na trasie Plac Rodła - Dąbie Osiedle.

1 października 2007 roku C Bis została zlikwidowana, zaś jej kursy włączono do rozkładu linii C.

Od 1993 roku do chwili obecnej linia kursuje na tej trasie z odchyłkami na czas remontów ulic czy zdarzeń losowych.

zdjęcie
Objazd ulicy Goleniowskiej w Dąbiu - Solaris wykonuje wjazd kieszeniowy na ulicę Kniewską
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
21 września 2009 roku została zmieniona trasa linii C w związku z przebudową mostów wzdłuż ulicy Goleniowskiej na odcinku od ulicy Lubczyńskiej do ulicy Kniewskiej - nad rzeką Chełszczącą i rzeką Żołnierska Struga. Linia kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Od przystanku „Dąbie Osiedle” linia jeździła ulicami Goleniowską – Lubczyńską – Kniewską (nawrót na pętli przed Zakładami Drobiarskimi) – Kniewską – Lubczyńską i dalej po stałej trasie do Osiedla Kasztanowego.

W związku z asfaltowaniem zachodniej jezdni alei Wyzwolenia i alei Niepodległości (na odcinku od ulicy Małopolskiej do Bramy Portowej), w dniach 10-11 września 2011 roku autobusy linii C w kierunku pętli „Osiedle Kasztanowe” jeździły tymczasową trasą przez Piłsudskiego – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – Farną i Sołtysią do przystanku „Wyszyńskiego”, gdzie włączały się na stałą trasę. Zawieszono wówczas dla linii przystanek „Brama Portowa”, zaś w zamian uruchomiono dodatkowy przystanek „Plac Hołdu Pruskiego” zlokalizowany w zatoce między ulicami Mariacką i Farną.

Budowa i zamknięcie dla ruchu ulicy osiedlowej na Osiedlu Kasztanowym w dniach 16-20 kwietnia 2012 roku wymusiło skrócenie trasy autobusów linii C. Przystanek końcowy był zlokalizowany w zatoce wzdłuż Ogrodów Działkowych na wysokości zamkniętej dla ruchu ulicy wyjazdowej z Osiedla. 

Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany jest na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00 - 15:00.
Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia C została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego-Mieszka I-go-Autostradą Poznańską (Krygiera)-Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywały bilety jak na liniach zwykłych.

zdjęcie
Volvo na szczytowej brygadzie linii C
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 sierpnia 2014 roku przeniesiono dotychczasowy przystanek końcowy Plac Rodła z przystanku przy PZU na były przystanek linii F z drugiej strony placu (pod wejściem do hotelu „Radisson”). Linia C dodatkowo zaczęła zatrzymywać się na przystanku „Plac Rodła” w ciągu alei Wyzwolenia wraz z pozostałymi liniami pospiesznymi.

Modernizacja sieci ciepłowniczej prowadzona w rejonie Placu Rodła, w dniach 19 czerwca - 21 lipca 2015 roku, wymusiła objazd autobusów linii C w kierunku Placu Rodła - od Placu Żołnierza Polskiego aleją Wyzwolenia do przystanku końcowego Plac Rodła zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia.

zdjęcie
Mercedes wracający objazdem do centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 16 kwietnia 2016 roku dla ułatwienia dojazdu do Centrum Żeglarskiego, w każdym roku od 1 kwietnia do 31 października linia zatrzymywała się na warunkowym przystanku „Centrum Żeglarskie”. Od 1 listopada 2023 roku linia C zatrzymuje się na przystanku przez cały rok.

W związku z zamknięciem mostu Cłowego od 15 czerwca 2016 do 3 sierpnia 2017 roku trasa linii uległa zmianie. Od pętli „Basen Górniczy” kursowała ona objazdem na odcinku: most Pionierów - Hangarową - Gryfińską - Krzywoń i dalej po swojej stałej trasie.

film
0:16
odtwórz
Przegubowy Mercedes na linii C jedzie w kierunku centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 stycznia 2018 roku ponownie przeniesiono przystanek końcowy Plac Rodła do zatoczki przy PZU. W dni powszednie uruchomiono również wspomagającą linię H na trasie Plac Rodła-Dąbie Osiedle naprzemiennie kursującą z częstotliwością co 15 minut w dni powszednie w godzinach szczytu.

Od 23 stycznia 2021 roku autobusy linii C w kierunku prawobrzeża kursowały według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku początkowego „Plac Rodła” realizowały nawrót na skrzyżowaniu ulicy Piłsudskiego i ulicy Matejki, następnie jechały przez plac Rodła i aleję Wyzwolenia do placu Żołnierza Polskiego i dalej bez zmian. Dodatkowo w kierunku Prawobrzeża uruchomiony został dodatkowy przystanek „Plac Rodła” współny z liniami A i B.

Powodem zmiany trasy był remont torowiska od Placu Żołnierza Polskiego do Placu Hołdu Pruskiego i w ulicy Matejki do skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego. Odcinek był modernizowany w ramach wielkiej przebudowy torowisk w centrum i na Niebuszewie.

zdjęcie
Pocztówka ze Szczecina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W okresie od 29 maja do 23 lipca 2021 roku autobusy linii C między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Rodła” w kierunku placu Rodła kursowały przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki i zatrzymywały się na przystanku końcowym „Plac Rodła” zlokalizowanym przy budynku ZUS. Bez zmian obowiązywało zatrzymanie na przystanku „Plac Rodła” w ciągu al. Wyzwolenia. 

22 lipca 2021 roku dodatkowe autobusy linii C wykonały nietypowy kurs na swojej trasie z powodu zakończenia meczu Pogoń Szczecin – NK Osijek z Chorwacji. Autobus linii wykonał kurs na trasie Witkiewicza (przystanek Jana Bosko kierunek Zakłady Piekarnicze) – Santocka – 26 Kwietnia – Krzywoustego – Wyszyńskiego i dalej zgodnie z przebiegiem linii C do Osiedla Kasztanowego. Na trasie obowiązywały przystanki linii 75, a od Wyszyńskiego przystanki dla linii C.

Dla dodatkowych autobusów linii wszystkie przystanki były przystankami na żądanie. W przypadku wcześniejszego dojazdu autobusów pod stadion postój mógł odbywać się wyłącznie na ulicy Twardowskiego (odcinek pomiędzy Mickiewicza a Witkiewicza). Wjazd tylko od strony Mickiewicza.

24 lipca 2021 roku z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Żołnierza Polskiego i Matejki, ZDiTM wprowadził kolejne zmiany w kursowaniu linii.  Zawracanie linii C  w rejonie placu Rodła odbywało się od przystanku „Brama Portowa” przez al. Niepodległości, al. Wyzwolenia, Piłsudskiego, Matejki, pl. Hołdu Pruskiego, pl. Żołnierza Polskiego, al. Niepodległości do przystanku „Brama Portowa”. Przystanek krańcowy „Plac Rodła” zlokalizowany był w ciągu Piłsudskiego przy budynku PZU (nr 11526). Nie był obsługiwany przystanek „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu Wyzwolenia za placem Rodła (kier. Brama Portowa, nr 11535). Utrzymany też został przystanek „Plac Żołnierza Polskiego” w kierunku placu Rodła.

Kolejny objazd w okolicach pętli „Plac Rodła” pojawił się w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych. Likwidacji uległy wówczas wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki. Linia C od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” kursowała zmienioną trasą: w obu kierunkach przez aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Rodła. Na zmienionej trasie obowiązywał przystanek końcowy „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, w zatoce parkingowej (nr 11536).

zdjęcie
Ostatni dzień kursowania linii C do placu Żołnierza Polskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1 marca 2022 autobusy linii C na pętli „Basen Górniczy” w kierunku pętli „Osiedle Kasztanowe” zatrzymują się na przystanku wspólnym z linią B (nr 60521).

16 czerwca 2022 przy okazji rozpoczęcia kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie Placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. Kursowała ona na trasie skróconej do przystanku „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Małopolską. Powrót zaś następował przez ulicę Małopolską, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego, aleję Niepodległości do przystanku „Brama Portowa” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas dotychczasowy przystanek końcowy „Plac Rodła”.

zdjęcie
Autobus linii C przejeżdża świeżo wyremontowaną ulicą Matejki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła, linia C powróciła do kursowania na nowej trasie w dotychczasowej relacji Plac Rodła - Osiedle Kasztanowe:

W kierunku pętli „Osiedle Kasztanowe” autobusy brały nawrót na placu Rodła. Przystanek końcowy „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką. Likwidacji uległ wówczas przystanek „Plac Żołnierza Polskiego”.

Dodatkowo w kierunku pętli „Osiedle Kasztanowe” uruchomiony został przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (przy „Locie”).

23 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na Placu Rodła, zmieniono docelowy układ przystanków. Przystanek dla wysiadających „Plac Rodła” (z jednoczesną możliwością kontynuacji podróży do przystanku końcowego) zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (przy delikatesach), zaś przystanek końcowy umiejscowiono w ciągu ulicy Roosevelta (na końcu peronu - od strony ulicy Piłsudskiego). Zaprzestano obsługi przystanku „Plac Rodła” w ciągu alei Wyzwolenia przy „Locie”.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, ZKM i ZDiTM Szczecin jak również informacji zawartych w książce pn "50 Jahre Stettiner Strassenbahn 1879 - 1929", oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59 

aktualizacja: man, fan004

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • Rano: 15 minut
    • W szczycie: 30 minut
    • W międzyszczycie i wieczorem: 40 minut
  • Soboty i niedziele: 40 minut
  • Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie: 60 minut

Operator: SPA Dąbie