Szczecin Blog

 Linia C: Plac Rodła - Osiedle Kasztanowe

[dodane 03.01.2009, g. 17:04 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 24.06.2016, g. 16:40 przez –– wsad123]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia B Bis: Rondo Ułanów Podolskich - Most Cłowy (Linia Tymczasowa)Linia C Bis: Plac Rodła - Dąbie Osiedle »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Skomunikowanie linii autobusowych na Osiedlu Kasztanowym
Skomunikowanie linii autobusowych na Osiedlu Kasztanowym
920x657; 138.4 KB
Trasa: Plac Rodła – Aleja Piłsudskiego – Matejki – Plac Hołdu Pruskiego – Plac Żołnierza Polskiego (z powrotem: Plac Żołnierza Polskiego – Aleja Wyzwolenia – Plac Rodła – Aleja Piłsudskiego) – Aleja Niepodległości – Plac Brama Portowa – Wyszyńskiego – Most Długi – Energetyków – Most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – Most Cłowy – Przestrzenna – Gierczak – Plac Słowiański – Goleniowska – Kniewska – Lubczyńska – Kablowa – Osiedle Kasztanowe

Początki komunikacji aglomeracji szczecińskiej sięgają końca XIX wieku i początku XX wieku, kiedy pan Pabst prywatny przedsiębiorca uruchomił pierwsze połączenie autobusowe z Głębokiego na ulicę Arkońską. Linia ta nie istniała długo została zlikwidowana w 1906 roku.

Powrót komunikacji autobusowej na ulice aglomeracji szczecińskiej następuje w grudniu 1927 roku po 22 latach nieobecności. Zostaje uruchomione połączenie pomiędzy Lotniskiem a Dąbiem. Linia ta cieszyła się dużym powodzeniem i w związku z tym zaczęły powstawać następne linie.

W roku 1929 uruchomiono linie na trasie Gocław – Police i oznakowano ją jako linie "P". Na otwarcie tej linii zaproszono oficjeli Szczecina i Polic. Autobus tej linii kursował z częstotliwością co 1,5 godziny. Jego trasa wynosiła około 11 kilometrów.

Koniec przedwojennej komunikacji autobusowej nastąpił w związku z silnymi nalotami bombowymi w roku 1944 na Szczecin, gdzie zostały obrócone w perzynę połączenia tramwajowe. Autobusy zostały skierowane do obsługi tras tramwajowych.

Dopiero w 1947 roku udało się uruchomić komunikację autobusową dwoma autobusami marki „Büssing – NAG” - 50 osobowych i czterema ciężarówkami marki GMC otrzymanymi z UNRR-y, na których zmontowano ławki wzdłuż burt i uchwytami dla osób stojących.

W 1948 roku dostawy nowych autobusów umożliwiły uruchomienie nowych linii. W tym okresie pojawiło się nowe literowe oznaczenie linii od A do H.

Pod koniec 1955 roku było już 8 linii autobusowych między innymi linia C, która w tym czasie jeździła na trasie Głębokie – Tanowo. W tym samym roku zmieniono oznaczenie literowe na cyfrowe i linia C otrzymała numer 53.

Po 36 latach znowu pojawia się linia oznaczona jako C, ale jeździ na trasie Dąbie Osiedle – plac Rodła jako linia pośpieszna. Uruchomiono ją 6 maja 1991 roku. Jej długość wynosiła 12,7 km, przelot trasy w ciągi 21 – 23 minut, obsługiwana była 2 autobusami przed południem i 1 autobusem po południu z częstotliwością odpowiednio 28/56 minut.

Na tej trasie jeździ około 2 lat, kiedy to trasa linii C zostaje wydłużona w dniu 12 stycznia 1993 roku o odcinek Dąbie - Osiedle Kasztanowe. Jednocześnie następuje zwiększenie częstotliwości kursowania i dodanie dodatkowego taboru do obsługi linii. Długość trasy wynosi 21,5 km, przelot w ciągu 33 minut. Obsługiwana jest 4 autobusami przed południem i 2 po południu z częstotliwością odpowiednio 20/40 minut.

13 września tego roku następuje korekta przelotu trasy w kierunku Osiedla Kasztanowego z 33 minut do 36 minut. Jednocześnie przeprowadzono korektę odległości pomiędzy przystankami i zmieniono częściowo trasę linii z powodu złego stanu nawierzchni ulicy Kniewskiej. W związku z tym długość linii wynosiła 19.950 metrów. Po zakończeniu remontu ulicy Kniewskiej w dniu 25 lipca 1994 roku linia wraca na swoją starą trasę. Długość linii C wynosi 20.530 metrów.

W dniach 8 sierpnia do 5 września 1994 linia C z powodu remontu Mostu Długiego jeździ przez Trasę Zamkową do placu Rodła, później powraca na trasę przez ulicę Wyszyńskiego.

Z powodu remontu nawierzchni mostu Cłowego w dniach 10 – 27 października 1994 roku skierowano linie C objazdem przez ulicę A. Krzywoń, Gryfińską, Hangarową, Eskadrową.

Linia C od 1 października 1995 roku była obsługiwana 4 brygadami. Brygady 1, 2, 3 obsługiwane były przez zajezdnię w Dąbiu, a brygada 4 przez zajezdnię z Klonowica.

Zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku do placu Rodła z powodu jego remontu w dniach 17 lipca do 18 sierpnia 1996 roku wymusiło zmianę trasy linii C przez Trasę Zamkową i plac Żołnierza Polskiego.

Od 1 lutego 1997 roku linia C zaczyna kursować również w wolne soboty i dni świąteczne. W tych dniach linie obsługuje zajezdnia z Dąbia.

Z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego od dnia 7 lipca 1997 roku linia jeździ w obydwu kierunkach przez Trasę Zamkową. Po zakończeniu remontu 29 października 1997 roku wraca na stałą trasę.

I znowu, ale od 6 lipca 1998 roku linia C z powodu remontu Estakady Pomorskiej w kierunku centrum – [przystanek Basen Górniczy zostaje przeniesiony na pętlę z jej objazdem]. Linia jeździ w kierunku prawobrzeża po wydzielonym pasie ruchu. W czasie remontu Estakady Pomorskiej dochodzi remont Mostu Cłowego od 1 sierpnia dodatkowo linia C zmienia trasę wraz z liniami 56, 62 i kursuje prze ulice: A. Krzywoń, Gryfińską Hangarową, Eskadrową. 4 sierpnia zakończono remont Estakady Pomorskiej i w związku z tym przywrócono na tym odcinku jazdę wg starego układu. Później, bo 10 sierpnia przywrócono ruch po stałej trasie linii w związku z zakończeniem remontu Mostu Cłowego.

Od 12 sierpnia 1998 roku cała linia obsługiwana jest przez zajezdnie w Dąbiu. 1 stycznia 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy „soboty robocze” i we wszystkie soboty linia kursuje wg świątecznego rozkładu jazdy.

W 2000 roku od 26 czerwca linie C skierowano przez Trasę Zamkową z powodu ponownego remontu Mostu Długiego. 23 października remont zostaje zakończony i linia wraca na swoją stałą trasę.

Warto również wspomnieć o utworzeniu z dniem 15 września 2003 roku linii C Bis, która jeździła na trasie Plac Rodła - Dąbie Osiedle do dnia 1 października 2007 roku, kiedy zostaje zlikwidowana a jej kursy włączone zostają do linii C.

Na wniosek mieszkańców i w porozumieniu z Radą Osiedla Załom, z dniem 19 maja 2008 roku wprowadzone zostały zmiany w rozkładzie jazdy powszednim i świątecznym linii C.

Od 1993 roku do chwili obecnej linia kursuje na tej trasie z odchyłkami na czas remontów ulic czy zdarzeń losowych.

Z dniem 21 września 2009 roku została zmieniona trasa linii C w związku z przebudową mostów wzdłuż ulicy Goleniowskiej na odcinku od ulicy Lubczyńskiej do ulicy Kniewskiej - nad rzeką Chełszczącą i rzeką Żołnierska Struga. Przewidywany koniec prac i powrót na stałe trasy nastąpi 28 czerwca 2010 roku.

Linia będzie kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Od przystanku „Dąbie Osiedle” linia kursuje ulicami Goleniowska – Lubczyńska – Kniewska (nawrót na pętli przed Zakładami Drobiarskimi) – Kniewska – Lubczyńska i dalej po stałej trasie do Osiedla Kasztanowego według normalnego rozkładu jazdy.

Jednocześnie zostały uruchomione zastępcze przystanki w obu kierunkach są to:
- „Lubczyńska nż” zlokalizowany na ulicy Lubczyńskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Goleniowską,
- „Kniewska” kierunek Załom zlokalizowany na peronie pierwszym pętli przed Zakładami Drobiarskimi,
- „Kniewska” kierunek Dąbie Osiedle zlokalizowany na peronie drugim pętli przed Zakładami Drobiarskimi. Na podanych wyżej przystankach będzie zatrzymywać się autobus linii C.
W związku z tym zawieszono na czas remontu przystanki „Kniewska I” na ulicy Kniewskiej, „Stacja Doświadczalna” „Wolińska” na ulicy Goleniowskiej.

Obsługa taborowa przedstawia się następująco:

Dzień powszedni
  • C/1 (5:06-8:43;13:47-16:39)
  • C/2 (5:02-23:37)
  • C/3 (5:17-9:41;12:48-19:18)
  • C/4 (6:27-7:18;14:34-22:59)
  • C/5 (4:33-18:38)
  • C/6 (6:48-7:58)
  • C/7 (7:11-9:04)


Dni świąteczne oraz Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok
  • C/1 (4:52-23:37)


Wszystkie brygady są obsługiwane przez zajezdnię Dąbie.


W związku z zamknięciem mostu Cłowego z dniem 15 czerwca 2016 roku trasa linii uległa zmianie. Od przystanku "Basen Górniczy" kursuje przez most Pionierów, ulice Hangarową, Gryfińską oraz Anielii Krzywoń do przystanku "Emilii Gierczak". Na trasie objazdowej obowiązuje przystanek "Gryfińska".

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, ZKM i ZDiTM Szczecin jak również informacji zawartych w książce pn "50 Jahre Stettiner Strassenbahn 1879 - 1929", oraz informacji własnych opracował: Janusz Światowy

Najważniejsze daty:
2000
 czerwiec - Remonty mostu Długiego i ul. Mickiewicza powodują zmiany tras linii 2, 5, 8, 9, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, 505, 507, 511, 514, 515 i 517; linie 7 i 70 zostają zawieszone; pomiędzy mostem Akademickim a Krzekowem kursuje autobusowa linia zastępcza 83. 
 23 października - Zakończono remont mostu Długiego. Wznowione zostaje kursowanie linii 7 (z powodu remontu ul. Mickiewicza - na zmienionej trasie) i 70, linie 8, 52, 55, 56, 65, 71, 73, 76, A, B, C, D, E, 511, 514, 515 i 517 powracają na swoje zwykłe trasy, a linia 76 Bis zostaje zlikwidowana. 

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)