Linia G: Plac Rodła - Wielgowo Borsucza

[dodane 09.11.2008, g. 21:42 przez 0, ostatnio modyfikowane: 17.02.2018, g. 17:34 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia F: Plac Rodła - Police Osiedle ChemikLinia H: Plac Rodła - Dąbie Osiedle »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Przegubowy MAN na linii G
Przegubowy MAN na linii G
1024x768; 174.7 KB
Trasa: Plac Rodła – Niepodległości – Wyszyńskiego – Basen Górniczy – Zdroje Krzyżówka – Struga – Zwierzyniecka – Szosa Stargardzka – Żuka – Wiślana – Wielgowo Borsucza

Linia ta jest najmłodszą linią pospieszną w szczecińskiej komunikacji miejskiej. Powstała dość niedawno, bo 24 lutego 2003 roku. Powodem dla którego zdecydowano się ją uruchomić była poprawa dojazdu mieszkańców peryferyjnych dzielnic miasta do centrum oraz umożliwienie szybszego dojazdu do szpitala położonego w Zdunowie. Linia kursować miała przez trzy miesiące (na okres testowy) jedynie w dni powszednie w godzinach szczytu z zawieszaniem na okres ferii lub wakacji, po którym podjęta miała być dalsza decyzja co do jej przyszłości. Po okresie wakacyjnym w 2003 roku podjęto decyzję na mocy której linię na stałe wprowadzono do eksploatacji, nadając jej miano linii szczytowej.

Pierwsza roszada dotycząca linii miała miejsce 2 lutego 2004 roku, gdy przystanek końcowy zlokalizowany na prawobrzeżu wydłużono do przystanku Wielgowo Bryczkowskiego.

W związku z zakończeniem budowy jezdni wspomagających ulicy Struga na odcinku od ulicy Pomorskiej do wiaduktu kolejowego, od 1 lutego 2006 roku zmieniła się nieznacznie trasa linii. G zaczęło kursować ulicą Struga do przejazdu na jezdnię wspomagającą ulicy Struga zlokalizowanego na wjeździe do stacji serwisowej opel, dalej jezdnią wspomagającą ulicą Struga aż do zjazdu.

Do 31 sierpnia 2010 podział na brygady wyglądał następująco:

  • G/1 - (4:34-9:51;13:39-17:18)
  • G/2 - (6:05-9:44;13:39-17:21)


Następna zmiana trasy linii miała miejsce 1 września 2010 roku, gdy wydłużoną ją do nowej pętli Wielgowo Borsucza. Wówczas zmieniono również czasy pracy brygad:

  • G/1 - (5:29-9:53;13:29-18:09)
  • G/2 - (6:14-9:53;13:29-17:29)


Linia obsługiwana jest dwoma brygadami przez zajezdnię Dąbie. Częstotliwość kursowania wynosi 30-60 minut. Obydwie brygady obsługiwane są autobusami niskopodłogowymi z uwagi na pasażerów dojeżdżających do szpitala w Zdunowie. Mimo to zdarzają się na G także autobusy wysokopodłogowe. W ostatnim czasie sytuacja taka miała miejsce 25 kwietnia 2008 roku gdy pojawiło się na niej Volvo B10MA 2859 oraz 02 marca 2009 roku gdy na G kursowało B10MA 2851 następnie 30 września 2010 roku pojawiło się Volvo B10MA 2861.

Do 11 października 2007 roku obie brygady obsługiwane były przez autobusy klasy MAXI. Jednakże z uwagi na skargi pasażerów na tłok panujący w autobusach tej linii, na wniosek ZDiTM zdecydowano iż jedna z brygad obsługiwana będzie taborem przegubowym. Pierwszym planowym niskim przegubem był MAN NG272 2254.

Długość linii w kierunku Placu Rodła wynosi 21 km przy czasie przejazdu 37 minut. W odwrotną stronę czas wydłuża się do 38 minut zaś trasa do 21,82 km.

20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” kierunek Brama Portowa zlokalizowany na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego, od tej pory pełni rolę przystanku wspólnego dla linii tramwajowej 2, 7, 8 oraz linii autobusowych pośpiesznych A, B, C, D, G. Jest przystankiem podwójnym. Zatrzymanie pierwszego tramwaju czy autobusu na przystanku winno nastąpić na wysokości wyznaczonej linii zatrzymania.

Przejazd autobusów pośpiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku, a zjazd na jezdnię z przystanku Brama Portowa w aleje Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

Linia G jeździła z pominięciem przystanku „Botaniczna” w obu kierunkach w dniach 1 października 2013 - 19 czerwca 2014 roku z uwagi na budowę węzła „Tczewska” na przecięciu Autostrady A6 i ulicy Tczewskiej.

Rozpoczęcie przebudowy pętli autobusowo – tramwajowej na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku wymusiło reorganizacje komunikacji miejskiej pomiędzy prawo a lewobrzeżem miasta.

• autobusy linii pośpiesznych A, A bis, B, C, D, E, G jadące w kierunku prawobrzeża, na Basenie Górniczym zatrzymywały się w zatoce na wysokości pętli.

Firma Energopol 30 marca 2015 roku oddała do eksploatacji po remoncie torowiska na przyczółkach Mostu Długiego.

• przywrócono stara organizację komunikacji miejskiej sprzed remontu. Linia tramwajowa 3 kursująca w relacji Pomorzany – Las Arkoński jeździ stałą trasą przez ulice Nową i Dworcową. Przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej dla autobusów linii pospiesznych A, B, C, D, E, G i 807 był zlokalizowany na peronie tramwajowym (jak przed zamknięciem Mostu Długiego).

Ze względów bezpieczeństwa pasażerów w trybie natychmiastowym od dnia 5 stycznia 2016 roku do odwołania wyłączono torowisko na ulicach Gdańskiej i (inwestycja zakończona w 2015 roku przez firmę Energopol Szczecin).

Decyzja została podjęta wspólnie przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego i spółkę Tramwaje Szczecińskie na podstawie negatywnych wyniku badań spawów szyn torowiska na ulicach Gdańskiej i Energetyków oraz występujących licznych awarii (pęknięcia). Ekspertyza wykazała nieprawidłowości w 108 na ponad 800 spawów torowisk.

• pasażerowie linii pośpiesznych A, B, C, D, E i G korzystali na całych trasach przejazdu z taryfy, jak dla linii zwykłych. Dodatkowo autobusy zatrzymywały się na przystankach Merkatora, Parnica, Port Centralny, Energetyków, które były przystankami na żądanie. Dla pasażerów udostępniono też parking Selgrosa czynny w godzinach 6 – 22.

Na wniosek pasażerów w dniach 12 - 27 stycznia 2016 roku obowiązywał przystanek na żądanie Jaśminowa ZUS w obu kierunkach, dla linii pospiesznych B, D i G. Przystanek dla tych linii był wykorzystywany do czasu zakończenia prac torowych w ciągu ulic Gdańskiej i Energetyków, do czasu ponownego uruchomienia linii tramwajowych 2 i 8 do pętli Turkusowa.

Z dniem 29 stycznia 2018 roku linia kursuje według nowego rozkładu jazdy ale bez zmiany częstotliwości kursowania. Jest to związane z oddaniem do eksploatacji pętli autobusowej, węzła autobusowo - tramwajowego pętli "Turkusowa" oraz zmianą siatki połączeń komunikacyjnych na prawobrzeżu.

Nastąpiło też przeniesienie przystanku krańcowego „Plac Rodła”, który został zlokalizowany przy wejściu do hotelu "Radisson-Blu"" (dotychczasowy przystanek krańcowy linii C). Dodatkowo linia G będzie zatrzymywać na przystanku „Plac Rodła” zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia.

na podstawie wiedzy własnej opracował: Darek Krukowski aktualizacja: Marcin Pakulski, X, jas59

Najważniejsze daty:
2010
 1 września - Przeniesienie końcowego przystanku linii G w Wielgowie z pętli "Wielgowo Bryczkowskiego" na pętlę "Wielgowo Borsucza".
2004
 2 lutego - Wydłużenie trasy linii G do końcówki Wielgowo Bryczkowskiego.
2003
 24 lutego - Uruchomiono linię pospieszną G na trasie Plac Rodła - Zdunowo.
 12 lipca - Otwarcie dla ruchu drogowego nitki wjazdowej mostu Pionierów Miasta Szczecina. Zmiana trasy linii 54, 55, 65, 71, A, B, D, E oraz G.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)