Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Linia H: Plac Rodła - Dąbie Osiedle

[dodane 26.01.2018, g. 18:26 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 31.01.2018, g. 05:38 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Linia G: Plac Rodła - Wielgowo BorsuczaLinia M: (Linia Specjalna) »

Trasa linii:

Plac Rodła < - > Dąbie Osiedle

Piłsudskiego — Matejki — plac Hołdu Pruskiego — plac Żołnierza Polskiego (z powrotem: plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — Piłsudskiego) — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Goleniowska — Goplańska

Historia dawna

Wraz z końcem kryzysu ekonomicznego w Europie w połowie lat 20. XX wieku nastąpiło przyspieszenie rozwoju komunikacji autobusowej. Nie inaczej było w Szczecinie. Dyrektor Tramwajów Szczecińskich (Stettiner Straßen Eisenbahn Geselschaft) podjął decyzje o zakupie autobusów. Zakupione autobusy trafiły do Szczecina pod koniec 1928 roku. Autobusy 7 grudnia tego roku zostały skierowane do obsługi trasy z Lotniska przez Zdroje do Dąbia

Na potrzeby remizy autobusowej zaadaptowano część terenu znajdującego się na Wyspie Jaskółczej, gdzie wybudowano halę postojową wraz z warsztatami.

Lata 30. XX wieku dały impuls do dalszego rozwoju komunikacji autobusowej. Pod koniec 1939 roku w mieście było już 10 linii autobusowych, które oznaczano literowo. Były to linie:

• linia A - Lotnisko (Flughafen) - Dąbie (Altdamm)
• linia F - Tor Kolarski (Chausseehaus) - Tanowo (Falkenwalde)
• linia L - Dworzec Główny (Hauptbahnhof) - Jasne Błonia (Landeshaus)
• linia N - Brama Portowa (Berliner Tor) - Dołuje (Neuenkirschen)
• linia P - Gocław (Gotzlow) - Police (Pölitz)
• linia Pd - Lotnisko (Flughafen) - Zdroje (Finkenwalde) - Podjuchy Dworzec (Podejuch Bahnhof)
• linia S - Witkiewicza (Braunsfelde) - Kołłątaja (Fridebornstraße)
• linia Sw - Gumieńce (Wendorf) - Mieszka I (Scheune Siedlung)
oraz interesująca nas linia H, która kursowała na trasie Lotnisko (Flughafen) - Zdroje (Finkenwalde) - Kijewo (Höckendorf), uruchomiona 15 maja 1929 roku.

Po dostawie nowych autobusów 1 września 1936 roku linie skierowano przez Zdroje, gdzie jeździła z częstotliwością co 20-40 minut (20 minut na skróconej trasie Lotnisko - Zdroje.

Linie zawieszono na przełomie/lub października/listopada 1939 roku.

Historia nowsza

Po zakończonej w 1945 roku wojnie odbudowywano nie bez trudności trakcje autobusową. W tym okresie nadawano za przykładem niemieckiej trakcji autobusowej także oznaczenia literowe od A - H.

20 kwietnia 1951 roku uruchomiono linie autobusową H na trasie Dworzec Główny - Unii Lubelskiej Szpital, a została zlikwidowana w lipcu tego roku.

Jeszcze jeden epizod istnienia linii H, gdzie w roku 1954 uruchomiono ją na trasie Świętojańska - Glinki (Kościelna?).

Pod koniec 1955 roku istniało 8 linii autobusowych (do Osowa, Polic, Tanowa, Klęskowa, Żydowiec, Dąbia, Warszewa i Glinek), oznakowanych literami od A do H, w tym samym roku litery zastąpiono numerami od 51 do 58. Linia H przeistoczyła się w linie 58.

W kronikach jest dziura odnośnie kursowania linii H, więc trudno jest dziś ustalić czy jej kursowanie trwało i na jakiej trasie i do kiedy. (Chyba, że jakimś cudem odnajdą się materiały potwierdzające relacje kursowania).

I tak dochodzimy do współczesnej reaktywowanej po dekadach linii H, której uruchomienie nastąpiło 29 stycznia 2018 roku na trasie jw., jako linię wspomagająca linię C. Dzięki jej uruchomieniu autobusy linii C i H naprzemiennie kursują z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu.

Miało to związek z oddaniem do eksploatacji węzła autobusowo - tramwajowego pętli "Turkusowa" oraz zmianą siatki połączeń komunikacyjnych na prawobrzeżu.

Na podstawie materiałów własnych, komunikatu ZDiTM i informacji zawartych w książkach Pana Remigiusz Grochowiaka i Marka Molewicza "Autobusy Komunikacji Miejskiej w Szczecinie 1928 - 2008", jak też książki wydanej w 1999 roku "120 lat komunikacji miejskiej w Szczecinie" przez Remigiusza Grochowiaka. Opracował: Janusz Światowy

Najważniejsze daty:
1951
 20 kwietnia - Uruchomienie linii autobusowej H na trasie Dworzec Główny - Unii Lubelskiej Szpital.
 4 lipca - Likwidacja linii H.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)