Encyklopedia

Linia P: Plac Sprzymierzonych - Police Grzybowa

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

17.06.2009
Dodano informacje o trasie, cenach biletów i przystankach obowiązujących na linii. jas59 

Trasa: Plac Lenina (obecnie Szarych Szeregów) – aleja Wojska Polskiego - Głębokie - E. Zegadłowicza - Pilchowo - Tanowo Las - Trzeszczyn - Tanowska - Siedlecka - Police (Grzybowa)

W roku 1929 uruchomiono linię na trasie Gocław – Police i oznakowano ją jako linia "P". Na otwarcie tej linii zaproszono oficjeli Szczecina i Polic. Autobus tej linii kursował z częstotliwością co 1,5 godziny. Jego trasa wynosiła około 11 kilometrów.

Linia P rozpoczyna swoje kursowanie 1 grudnia 1980 roku na trasie podanej wyżej. Długość trasy wynosiła 23,2 km, przelot wynosił 45 minut, obsługiwana była 2 autobusami z godzinną częstotliwością w ciągu całego dnia. Na trasie obowiązywały przystanki: Grzybowa, Tanowska, Trzeszczyn wieś, Tanowo Las, Pilchowo Kościół, Głębokie, plac Lenina (Sprzmierzonych) - dla wysiadających, za placem w al. M.Buczka. Dla wsiadających zatoka autobusowa w alei Wojska Polskiego - przed placem.

Autobusy kursowały z Polic o godzinie: 9, 10, 11, i 12 oraz 17, 18, 19, i 20,
z placu Lenina o godzinie: 10, 11, 12, 13 oraz 18, 19, 20, i 21.

Opłaty za przejazd normalne wynosiły 10 zł, ulgowe 5 zł. Bilety były sprzedawane w kioskach "Ruchu" usytuowanych w pobliżu przystanków wymienionej linii jak również w Pilichowie i dodatkowo w sklepie GS "Samopomoc Chłopska". Na linii nie obowiązywały bilety miesięczne pracownicze i szkolne.

23 sierpnia 1981 roku zmniejszono przelot na trasie o 5 minut bez zmniejszenia ilości taboru i częstotliwości kursowania.

Później, bo 24 kwietnia 1982 roku zmieniono rozkład jazdy z powodu zmniejszenia ilości taboru obsługującego linię. Przelot trasy wynosił 30 minut, obsługa jednym autobusem z 70-minutową częstotliwością w ciągu całego dnia. W sierpniu tego samego roku ponownie zwiększono o 5 minut przelot na trasie bez zmiany ilości taboru obsługującego linię z 80-minutową częstotliwością w ciągu całego dnia.

Z powodu małego zainteresowania pasażerów linię zlikwidowano z dniem 1 kwietnia 1983 roku.

Jak widać historia tej linii jest bardzo krótka w stosunku do obecnych.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych przez WPKM, MZK, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych
opracował: Janusz Światowy