Encyklopedia

Jelcz M081MB

dodane przez konjo ; zmodyfikowane przez man

27.03.2020
dodano informacje o wycofaniu w 2009 roku man

zdjęcie
Kiedyś policki Jelczyk obsługiwał Linię Powiatową, która kursowała na trasie Kołbaskowo - Nowe Warpno
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Minibus M081 zadebiutował w roku 1998. Jego konstrukcja była wynikiem starań Jelcza o pozyskanie klientów rynku przewozów lokalnych i miejskich o małych potokach pasażerskich. Za podstawę do budowy niskowejściowego autobusu o handlowej nazwie „Edi” posłużyło znane i sprawdzone podwozie ciężarówki Mercedes 814 Vario (typ MB 0814 D). Część mechaniczną tworzyły 4-cylindrowy, rzędowy silnik Mercedes-Benz OM904LA (4249 cm3, 136 KM) oraz 5-stopniowa manualna skrzynia biegów ZF S5-42. Od 2000 roku na życzenie klienta stosowana była także automatyczna 4-biegowa skrzynia Allison AT 542.

zdjęcie
"Edek" w krainie drzewek
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pojazd zbudowany był w oparciu o kratownicę o podwyższonej trwałości wykonaną z profili nierdzewnych, a silnik podobnie jak w pierwowzorze umieszczono na zwisie przednim. Zawieszenie pierwszej osi było mechaniczne, natomiast w drugiej zastosowano pneumatyczne poduszki powietrze. Pomost tylny miał obniżoną podłogę do 340 mm, co było znacznym ułatwieniem dla osób niepełnosprawnych, ale zarazem warunkowało pojawienie się krytykowanych przez pasażerów schodów wewnętrznych. Nadwozie o długości 7675 mm wyposażono w dwie pary elektro-pneumatycznych dwuskrzydłowych drzwi odskokowo-wychylnych (w układzie 0-2-2) o szerokości 1200 mm zapewniając swobodną wymianę pasażerów na przystankach. Jednorazowo na pokład mogło wejść 45 osób, z czego od 18 do 22 (w zależności od wersji wyposażenia wnętrza) mogło podróżować na miejscach siedzących. Nad bezpieczeństwem ich jazdy czuwał montowany standardowo układ ABS.

Karoserie minibusów serii M081 wykonano ze stali nierdzewnej, przy dużym udziale tworzyw sztucznych wykorzystywanych przy produkcji ścian czołowej i tylnej, dachu oraz opasek bocznych, zapewniając tym samym wysoką odporność antykorozyjną.

zdjęcie
Jelczyk podczas kursu z Polic do "Agryfu"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2000 roku zgodnie z sugestiami przewoźników fabryka przeprowadziła modernizację „Edików”, wprowadzono do oferty możliwość zastosowania automatycznej skrzyni biegów, zwalniacza (retardera) oraz nowej zamykanej kabiny kierowcy. Odświeżone pojazdy zyskały nowy przydomek „Vero”. W 2003 roku jako standard w ofercie wprowadzono udoskonaloną odmianę dobrze znanego silnika, ale zgodną z wymogami restrykcyjnej normy Euro III.

zdjęcie
Jelczyk zawitał na Osiedle Chemik
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jelcz, krytykowany za większość swoich wyrobów, tym razem zaprezentował się od najlepszej strony. Do niewątpliwych zalet nowej linii minibusów należały: zwrotność, ekonomiczność jazdy, solidne wykonanie, dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz specyfiki odbiorców. Wady konstrukcji to awaryjne zawieszenie osi tylnej, wolne napędy maszyn drzwiowych oraz schody wewnętrzne niedostatecznie zabezpieczone poręczami.

Do połowy 2004 roku wyprodukowano ponad 105 sztuk M081MB, a w przetargu MPK S.A. w Krakowie zakontraktowało 32 pojazdy w odmianie MB/3.

„Edi” w Szczecinie i Policach

zdjęcie
Minibusik zakupiony specjalnie do obsługi nieistniejącej już Linii Powiatowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W szczecińsko-polickiej sieci komunikacyjnej autobusy M081MB nie występowały w regularnych przewozach. Jedynym egzemplarzem o numerze bocznym 602 zakupionym w 2001 roku do obsługi Linii Powiatowej mogło się pochwalić SPPK. Wraz z likwidacją LP został on przekwalifikowany na autobus szkolny. Dodatkowo w zajezdni przy ulicy Fabrycznej stacjonowała jedna sztuka w odmianie turystycznej oznaczona symbolem T081MB (nr rejestracyjny ZPL E666),, który charakteryzował się: pojedynczymi jednopłatowymi drzwiami odskowo-wychylnymi (układ 0-1-0, szerokość 780 mm), brakiem części niskopodłogowej (podwozie MB 0815 D), 27 wygodnymi rozsuwanymi fotelami oraz dynamiczniejszym silnikiem OM0904LA.II/8 o mocy 152 KM. Komfort podróży zapewniały: klimatyzacja, zestaw audio-video, minibarek oraz indywidualne nawiewy i oświetlenie. Jelczański autokar służył do obsługi międzynarodowych i krajowych przewozów turystycznych i w przeciwieństwie do M081MB nie nosił numeru taborowego, ani zakładowych barw polickiej zajezdni.

Policki M081MB został wycofany niespełna po ośmiu latach eksploatacji - w 2009 roku opuścił policką zajezdnię udając się do MZK Chojnice, gdzie służył do 2021 roku.

na podstawie: IGKM, Infobus,
SPPK oraz informacji własnych
opracował: konjo 

Producent:
Jelcz
Model:
M081MB
Liczba i układ drzwi:
2 (0-2-2)
Kategoria pojemności:
MINI
Długość:
7 670 mm
Szerokość:
2 420 mm
Wysokość:
2 970 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
5 100 kg
Masa całkowita:
8 200 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
760 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
Mercedes-Benz OM 904 LA
Norma Euro:
Euro II
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 4 cylindry, 4,25 dm3
Moc silnika:
100 kW / 136 KM
Skrzynia biegów:
ZF S5-42
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc ogółem:
45
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
1/0
Zobacz też: Autosan H6Jelcz M121MJelcz M181M/MB

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat