Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Jelcz M083C

[dodane 11.11.2008, g. 22:53 przez –– mike_1994, ostatnio modyfikowane: 11.11.2008, g. 23:46 przez MAN751]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Jelcz 080Jelcz M11 »

Więcej informacji...
producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe
model: M083C
klasa pojemności: MIDI
długość: 8 550 mm
szerokość: 2 420 mm
wysokość: 2 630 mm
masa własna: 6 900 kg
masa całkowita: 11 000 kg
ilość osi: 2
ilość i układ drzwi: 2 (1-2-0)
wys. podłogi na przednim zwisie: 340 mm
wys. podłogi na tylnim zwisie: 936 mm
silnik: Cummins ISBe4 160B
norma Euro: Euro 4
układ silnika: 4,50 dm3
moc silnika: 118kW / 160 KM
skrzynia biegów: ZF 6S-700BO, Allison T280R
miejsc siedzących: 16
miejsc ogółem: 60
lata produkcji: 2007 - 2008
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
systemy ABS, ASR, EBS itp.: ABS, ASR
porównaj z... »
Jak najlepiej spędzić 20-minutową przerwę? Iść spać
Jak najlepiej spędzić 20-minutową przerwę? Iść spać
1024x808; 137.8 KB
Koncepcja Jelcza M083C sięga 2000 roku, kiedy to firma Autosan wyprodukowała prototypowy autobus o oznaczeniu A613MN. Nazwa modelu pochodzi od oznaczenia podwozia, w tym wypadku węgierskich Csepel 613. Niestety wyprodukowano tylko cztery takie autobusy ze względu na wycofanie się firmy Csepel z produkcji podwozi.

Jelcz M083C należy do rodziny niskopodłogowych autobusów miejskich zaliczanych do klasy pojemności MIDI. Na swój pokład może zabrać 53 pasażerów, z czego 16 osób na fotelach spod znaku firmy "Kiel". Stylistyka nadwozia została opracowana przez pracowników Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, dzięki czemu pojazd wyróżnia się od innych Jelczy produkowanych w tym okresie. Autobus po raz pierwszy został zaprezentowany 4 października 2006 roku na kieleckich targach Transexpo 2006. Następnie w 2007 roku na targach motoryzacyjnych w Wielkiej Brytanii.

Szkielet autobusu zbudowany jest ze stali nierdzewnej, zaś poszycie z aluminium oraz tworzywa sztucznego PWS. Cały autobus ma długość ponad 8,5 metra, dzięki czemu skład drzwi 1-2-0 zapewnia dobrą wymianę pasażerów. W prototypie autobusu jednostka napędową był silnik Cummins B3,9 o mocy 150 koni mechanicznych, zaś skrzynią biegów ZF 6S-890. Do autobusów wyprodukowanych później dołączano silnik Cummins ISBe4 160B, spełniający normę spalinową Euro 4, oraz do wyboru skrzynie biegów: ZF 6S-900BO, bądź Allison T280R. Pojazd posiada pięć dużych, przesuwnych okien, przez co w nawet gorące dni jest dobra wentylacja. Na swój pokład Libero może zabrać 16 osób na fotelach i ponad 40 osób na miejscach stojących. W skład systemu informacji pasażerskiej wchodzi komplet zewnętrznych, pomarańczowych wyświetlaczy zamontowanych na przedniej i tylnej ścianie autobusu. Boczny wyświetlacz znajdujący się na prawej burcie zamontowany jest za pierwszą szybą. W środku znajduje się czerwony wyświetlacz informujący o dacie, godzinie, imieninach, linii i kierunku oraz o czasie pozostałym do odjazdu. Naprzeciw drugich drzwi autobus posiada tak zwaną rzeźnię, będącą w stanie pomieścić wózek inwalidzki bądź dziecięcy. Do wad autobusu można zaliczyć złe skonfigurowanie układu napędowego, gdyż w trakcie postoju wewnątrz autobusu niektóre części wibrują.

Po ogłoszeniu upadłości Jelczańskich Zakładów Samochodowych produkcję modelu przejął Autosan, w związku z przynależnością tej firmy do spółki Polskie Autobusy. Jako Autosan wyjechał z oznaczeniem A0808MN Sancity, wizualnie nie różniąc się od poprzednika.

Jelcz M083C w Warszawie

Po wygranej w przetargu na obsługę niektórych warszawskich linii przez firmę "Mobilis" (z siedzibą w Mościskach), ogłosiła ona przetarg na dostawę 33 autobusów typu Jelcz M083C Libero. Równocześnie też zakupiono 21 sztuk Autosanów H7-20 Solina. Pierwsze 12 autobusów dotarło w marcu 2008 roku do byłej hali Zakładów Mechanicznych Ursus, gdzie mieści się zajezdnia Mobilisu. Do końca lipca firma przejęła obsługę wielu brygad, dzięki czemu wszystkie 33 pojazdy znajdują zatrudnienie. Pojazdy uzyskały numerację w zakresie A160 - A192. Dodatkowo, w tych egzemplarzach zamontowana jest klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.

na podstawie: Stiasny Marcin "Atlas Autobusów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Przegubowiec - Komunikacja Miejska w Warszawie, Wikipedia.pl, Infobus, KMK Komunikacja w Krakowie
opracował: Michał Pilaszkiewicz

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)