Jelcz M11

[dodane 05.12.2004, g. 19:10 przez –– Phobos, ostatnio modyfikowane: 09.07.2009, g. 23:43 przez –– LLUZNIAK]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Jelcz M083CJelcz L11 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Jelcz
model: M11
klasa pojemności: MAXI
długość: 11 000 mm
szerokość: 2 500 mm
wysokość: 3 060 mm
masa własna: 9 200 kg
masa całkowita: 16 000 kg
ilość osi: 2
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2)
wysokość podłogi: 920 mm
silnik: RABA D 2156 HM 6U
norma Euro: brak danych
układ silnika: rzędowy, poziomy, 6 cylindrów 10,35 dm3
moc silnika: 142 kW / 192 KM
skrzynia biegów: Csepel ASH75-2-AB
miejsc siedzących: 30
miejsc ogółem: 100
lata produkcji: 1985-1990
zakupiono, w eksploatacji: 131/6
porównaj z... »
"Mig" ze SPAK obsługujący "darmobus" 705 do Tesco
"Mig" ze SPAK obsługujący "darmobus" 705 do Tesco
900x640; 177.6 KB
zobacz więcej
Najbardziej oryginalny produkt Jelcza. Połączenie podwozia Ikarusa 260 (i jego mechaniki) oraz nadwozia autobusu Jelcz PR110. Projekt powstał i realizowany był w latach 80-tych, czyli w okresie kompletnego rozstroju gospodarki. Początkowo chwalono te autobusy za lepsze przystosowanie do polskich dróg, jednak w kolejnych latach ujawniały się kolejne wady pojazdów tego typu. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć nadmierne zużycie paliwa oraz źle zabezpieczone przed korozją nadwozie.

Do Szczecina pierwszy raz trafiły w 1985 roku. W ciągu 5 lat zakupiono aż 130 sztuk tych autobusów, które rozdysponowano po wszystkich zajezdniach autobusowych.

Stan techniczny prawie wszystkich autobusów tego typu jest tragiczny. Już w 2002 roku znane były przypadki odebrania dowodu rejestracyjnego autobusów w czasie kontroli drogowych na liniach bezpłatnych obsługiwanych przez SPA Klonowica. Biorąc pod uwagę nikłe szanse na zakup większej ilości taboru przez szczecińskich przewoźników autobusowych, wycofanie Jelczy M11 z eksploatacji było raczej mało realne, aż do czasu zakupu przez spółki używanych autobusów MAN NL262 latem 2005 roku. Nieco lepiej sytuacja miała się w Policach, gdzie co roku dokonywano zakupu 5 nowych autobusów. Jednak i ta spółka rozpoczęła współpracę z przedsiębiorcami niemieckimi. Po podpisaniu przez SPPK i ZDiTM umowy na 10 lat obsługi komunikacyjnej, zapowiedziano zakup 20 fabrycznie nowych autobusów w roku 2007, co z pewnością oznaczać będzie koniec eksploatacji Jelczy M11 w Policach.

Po kolejnych zakupach w styczniu roku 2006 w zajezdni przy ulicy Klonowica w czynnej eksploatacji pozostały już tylko 3-4 sztuki Jelczy M11. Ostateczny kres ich nastąpił 26 czerwca 2007 roku, kiedy to dwa ostatnie pojazdy 572 i 573 wyjechały na popołudniowy szczyt linii 63. Kilka dni później opuściły one na zawsze zajezdnię Klonowica.

Jeszcze do niedawna, najgorsza sytuacja panowała w zajezdni SPA Dąbie. Sprowadzenie z Niemiec 12 używanych autobusów solowych na przełomie września i października 2006 roku całkowicie odwróciło tę sytuację. Spółka razem z Jelczami 120M na przełomie czerwca i lipca 2007 roku wycofała osiem M11, zostawiając sobie tylko 4 takie wozy.

Ogółem w szczecińsko - polickiej komunikacji zostały tylko 4 sztuki tych pojazdów. Gdy w lipcu 2007 roku okazało się, że Ikarusy 280 bez problemu poradzą sobie pod ciasnym mostem na linii 52 przyszłość popularnych Jelczy M11 stanęła pod znakiem zapytania. Ich całkowitego wycofania spodziewano się do końca roku 2008, jednak pojazdy te pełnią służbę do dnia dzisiejszego. W samym Szczecinie w ruchu liniowym pozostał tylko jeden egzemplarz o numerze taborowym 359

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Berliet PR100, Jelcz PR110, Jelcz L11, Jelcz 120M, Ikarus 260


nr tab.typrok prod.rejestracjarozp. eksp.zajezdniaexuwagi
359Jelcz M111987SZD 684E24.04.1987MTiKprzekazany przez SPA Dąbie do Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki"

Znaleziono: 1 pojazd
Średnia wieku: 32 lat

Najważniejsze daty:
1985
 grudzień - Rozpoczęcie ekploatacji pierwszych autobusów Jelcz M11.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)