Encyklopedia

MAN T4

dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez kajetansz

W 1955 roku firma MAN przy współpracy z firmą Düwag, opracowała dla norymberskiego przewoźnika prototypowy wagon typu T4. Produkcję seryjną tych wagonów rozpoczęto w 1958 roku. Łącznie do norymberskiego przewoźnika trafiło w sumie 70 wagonów silnikowych. Konstrukcja o długości ponad 14 metrów osadzona jest na dwóch dwuosiowych wózkach napędowych. Napędzany jest dwoma silnikami o mocy 95 kW każdy. Posiadają przetwornicę statyczną, dzięki czemu pojazd jest cichy. Norymberskie tramwaje typu T4 otrzymały również piasecznice. Znajdują się ona nad dwoma wózkami. Niektóre wagony miały jeszcze oryginalne pantografy nożycowe, znane z wagonów GT6, reszta wagonów otrzymała już nowsze pantografy typu OTK-1. Norymberskie tramwaje produkowane przez firmę MAN są wyposażone w troje harmonijkowych drzwi. Pierwsze drzwi są jednoskrzydłowe, pozostałe zaś są dwuskrzydłowe. Przy drugich i trzecich drzwiach zamontowane są fotokomórki oraz czujniki nacisku zapobiegające przytrzaśnięciu pasażerów. Wszystkie wagony wyposażono w przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów. W wagonach typu T4 zastosowane są oporniki rozruchowe znajdujące się na dachu pojazdu. Eksploatację w Norymberdze zakończono na przełomie lat 80 i 90. Sprawne jeszcze wagony trafiły do Rumunii (Braiła), Turcji (Antalya) oraz Polski (Kraków).

Eksploatacja w Krakowie



Pierwsze norymberskie tramwaje typu T4 do Krakowa przyjechały w 1989 roku. W sumie MPK Kraków otrzymało 31 takich wagonów. Podczas ich wieloletniej eksploatacji uległy one modyfikacjom. W miejscu dużych pojedynczych reflektorów zamontowano podwójne mniejsze reflektory. Zmieniono również oświetlenie wnętrza. Od początku tramwaje typu T4 jeździły z wagonami doczepnymi typu B4. Zdarzały się jednak wyjątki, gdzie przez krótki okres po Krakowie jeździł jako solo. Ich liniową eksploatację zakończono w 2002 roku. Ciekawostką jest to, że w 2004 roku przyjechał ostatni norymberski wagon T4 wraz z wagonem typu GT6 na lawecie samochodowej i został rozładowany w zajezdni Podgórze. Wagon przekazany został na części zamienne, jednak po kilku miesiącach podjęto decyzję, iż wpisany zostaje na wagon historyczny. Swego rodzaju ciekawostką jest fakt, że tramwaj o numerze 220 jeździ w starych barwach norymberskiego przewoźnika. Wagon 127, wraz z doczepą B4 527 w barwach krakowskiego przewoźnika został wpisany na stan czynnych wagonów historycznych.
na podstawie: PSMKMS, PestkoPedia, oraz Lubka A., Stiasny M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko
Producent:
MAN
Model:
T4
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (1-2-2)
Długość:
14,10 m
Szerokość:
2,34 m
Wysokość:
3,35 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
16 400 kg
Liczba i moc silników:
2 x 95 kW
Liczba miejsc siedzących:
29
Liczba miejsc ogółem:
120
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Düwag B4MAN GT6