Konstal N

[dodane 05.12.2004, g. 19:10 przez –– mike_1994, ostatnio modyfikowane: 08.10.2009, g. 12:12 przez –– X]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Fuchs/Uerdingen Kriegstrassenbahnwagen (KSW)Konstal ND »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Konstal
model: N
długość: 11,45 m
szerokość: 2,16 m
wysokość: 3,3 m
masa własna: 13500 kg
ilość członów: 1
ilość osi: 2
ilość i układ drzwi: 2 (1-1)
liczba i moc silników: 2 x 60 kW
miejsc siedzących: 16
miejsc ogółem: 83
lata produkcji: 1948-1956
zakupiono, w eksploatacji: 71?/0
porównaj z... »
Na jednym z klubowych wyjazdów w ramach zebrania STMKM
Na jednym z klubowych wyjazdów w ramach zebrania STMKM
1024x686; 139.7 KB
Konstal N to tramwaj produkowany w latach 1948-1956 w Chorzowie oraz Stoczni Gdańskiej. Wąskotorową wersją jest 2N, która była produkowana również w Chorzowie w latach 1950-1956. ENka (tak popularnie nazywane są te wagony) była pierwszym wagonem wyprodukowanym w Polsce po II wojnie światowej.

N jest dwukierunkowym, dwuosiowym wagonem, przystosowanym do pracy pojedynczej lub z doczepą bierną wyposażonym w czworo jednoczęściowych, odsuwanych drzwi. Rozrząd tego tramwaju jest całkowicie ręczny, realizowany za pomocą nastawnika. Napęd wagonu jak również jego sterowanie wszystkimi obwodami odbywa się prądem stałym o napięciu 600 V. W niektórych przypadkach w ramach modernizacji wprowadzano niskie napięcie 24 V i wówczas sterowanie obwodami pomocniczymi odbywało się tym napięciem.

Wersja wąskotorowa 2N produkowana była w latach 1950-1956. Wersje doczepne (wagony bez silnika) oznaczane są ND lub 2ND.

Normalnotorowa wersja N produkowana była w trzech odmianach różniących się układem hamulcowym oraz szczegółami budowy. Wagon wersji N1, produkowany był w zakładach Konstal w latach 1949-1950. Wagony te były zasadniczo kopią niemieckiego wagonu KSW (m.in. uproszczenia układu elektrycznego), choć również zawierała elementy rozwojowe jak niewielkie uchylne okna. W wersjach N2 (produkowana w Konstalu w latach 1950-1952 i w Stoczni Gdańskiej w latach 1950-1951) i N3 (Konstal 1952-1956) systematycznie stosowano rozmaite ulepszenia, między innymi układu hamulcowego, ulepszone okna, wprowadzenie większej ilości krajowych podzespołów. Ogólnie wyprodukowano 516 sztuk tych wagonów.

Produkcję normalnotorowych wagonów doczepnych ND1 prowadzono w Konstalu w latach 1948-1950 oraz w Sanoku w latach 1949-1951. Wersja ND2 produkowana była w Konstalu w latach 1950-1953 i w Sanoku w latach 1951-1952. Odmiana ND3 produkowana była już wyłącznie przez zakłady Konstal w latach 1953-1956. Taśmy produkcyjne opuściło około 642 wagonów doczepnych ND.

Większość użytkowników (jak np. na Górnym Śląsku) nie stosowała powszechnie wyróżników liczbowych, w dokumentacji oznaczając wagony jako jednakowy typ N.

Eksploatacja

Tramwaje normalnotorowe typu N eksploatowane były przez większość polskich miast posiadających wówczas komunikację tramwajową: Gdańsk, GOP, Kraków, Poznań, Szczecin, Warszawa, Wrocław, zaś wersje wąskotorowe używane były m.in. w Bielsku-Białej, Bydgoszczy, Grudziądzu, Jeleniej Górze, Legnicy, Łodzi, Olsztynie, Słupsku, Toruniu i Wałbrzychu. Przez cały okres eksploatacji poddawane one były różnym ulepszeniom i modernizacjom, z czego najpopularniejsze były przebudowy na wagony jednokierunkowe oraz upodobnienie do wagonów 4N.

Do dziś 2 egzemplarze eksploatowane są liniowo w Bytomiu, gdzie obsługują jednotorowy odcinek bez pętli końcowej na ulicy Piekarskiej. Są to wagony 954 z 1949 i 1118 z 1951 roku.

W pozostałych miastach wagony N używane są w charakterze wozów technicznych, a część miast podjęła się remontów tych wagonów i obecnie zasilają one zbiory taboru historycznego (w tym jedyny w pełni oryginalny wagon ND numer 538 w Krakowie).
W Szczecinie cztery wagony typu N służą jako pojazdy gospodarcze i jeden jako pojazd historyczny.

na podstawie: Wikipedia
opracował: Michał Pilaszkiewicz



Patrz także: Konstal ND, Konstal 4N, Konstal 4ND, Katastrofa tramwajowa na Wyszaka


nr tab.typrok prod.rozp. eksp.zajezdniaexuwagi
020N195407.11.1968ERex 157 N
021N195501.11.1988Golęcinex LXXIII (w 11.1998 r.)ex TW-2 w 10.2004 r.; piaskarka
023N195401.11.1998Pogodnoex LV (w 11.1998 r.)ex TW-2 w 10.2004 r.; pług
024N195401.11.1998Pogodnoex LVII (w 11.1998 r.)ex TW-2 w 10.2004 r.; szlifierka
025N194901.11.1998Golęcinex LXVI (w 11.1998 r.)ex TW-2 w 10.2004 r.; pług
034N195601.01.2002Golęcinex LXIV (w 01.2002 r.)pług
Dostępne zdjęcie pojazdu167HN195425.02.2000Pogodnoex 167 (w 04.2013 r.)
LIVN1954MTiKex 036 Golęcin (w ??.2008)pług

Znaleziono: 8 pojazdów
Średnia wieku: 64.25 lat

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)