Szczecin Blog

 Konstal ND

[dodane 05.12.2004, g. 19:10 przez DamTram, ostatnio modyfikowane: 13.03.2008, g. 23:29 przez –– mkubien]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Konstal NKonstal 4N »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Konstal/Sanok
model: ND
długość: 10,4 m
szerokość: 2,16 m
wysokość: 3,14 m
masa własna: 11 000 kg
ilość członów: 1
ilość osi: 2
miejsc siedzących: 16
miejsc ogółem: 70
lata produkcji: 1948-1956
zakupiono, w eksploatacji: 69?/0
porównaj z... »
Wagony ND były pierwszymi wagonami produkowanymi w Polsce po II wojnie światowej. Prototyp opuścił fabrykę Konstal w Chorzowie w 1948 roku. Tramwaj posiadał wzorem prototypu (KSW) pełne okna, które po podjęciu produkcji przez fabrykę w Sanoku zmieniono na dzielone z częścią uchylną, a następnie opuszczaną. Seryjną produkcję wagonów Konstal podjął w 1950 r. Tramwaj typu ND to dwuosiowa, dwukierunkowa doczepa bierna, przystosowana do jazdy w składach przede wszystkim z eNkami. Podobnie jak wagony typu N, pojazdy na pomostach posiadają parę drzwi jednoskrzydłowych. W wagonie mieściło się 70 pasażerów z czego 16 na miejscach siedzących. Łącznie wyprodukowano ok. 650 wagonów ND. Pojazdy tego typu produkowano do 1956 r., ich rozwiniętą wersją są wagony 4ND.

ND w Szczecinie

Pierwsze pięć nowych wagonów typu ND pojawiły się w Szczecinie w 1955 r. Oznaczono je numerami od 316 do 320. Rok później do Szczecina trafiła partia kolejnych 10 wagonów, kontynuując numerację do 330. W 1961 roku przywieziono 10 używanych pojazdów z Warszawy, a cztery lata później jeszcze jeden. Wagony oznaczono numerami z zakresu 365-375. W ciągu kolejnych 10 lat do Szczecina sprowadzono 45 wagonów ND i 7 wagonów N, które zostały przebudowane na doczepne. Oznaczono je numerami 377-417.

Od samego początku eksploatacji wagony typu ND zostały przebudowywane na 4ND i 4ND1, zmieniając drzwi na dwuskrzydłowe, montując automatycznie zamykane drzwi, hamulce szynowe i przebudowując je na jednokierunkowe. Podczas całej eksploatacji wagonów z serii ND zmodernizowano większość pojazdów.

na podstawie: "120 lat komunikacji w Szczecinie", Remigiusz Grochowiak

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Konstal 4ND


nr tab.typrok prod.rozp. eksp.zajezdniaexuwagi
386ND195514.09.1968MTiKex 1724 (z Warszawy (1968))własność Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskie

Znaleziono: 1 pojazd
Średnia wieku: 64 lat

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)