MAN NG272 (A11)

[dodane 27.05.2006, g. 00:51 przez –– mike_1994, ostatnio modyfikowane: 05.06.2009, g. 11:24 przez –– kajetansz]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« MAN NG262 (A11)MAN NG312 (A11) »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: MAN
model: NG272 (A11)
klasa pojemności: MEGA
długość: 17, 98 m
szerokość: 2, 50 m
wysokość: 2, 87 m
masa własna: 15 200 kg
masa całkowita: 28 000 kg
ilość osi: 3
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2-0), lub 4 (2-2-2-2)
wys. podłogi na przednim zwisie: 340 mm
wys. podłogi na tylnim zwisie: 540 mm
silnik: MAN D 0826
norma Euro: Euro I, Euro II
układ silnika: rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,87 dm3
moc silnika: 184 kW / 250 KM;
198 kW / 270 KM
skrzynia biegów: ZF 5 HP 500, ZF 5 HP 590
miejsc siedzących: 50 - 56
miejsc ogółem: 158 - 164
lata produkcji: 1992 - 1995
zakupiono, w eksploatacji: 24/5
systemy ABS, ASR, EBS itp.: ABS, ASR, EBS
oś przednia/wleczona: MAN V9-65 L / MAN HONG 1100
oś napędowa: MAN HQNL 1180, i od 4,578 do 5,92
prędkość maksymalna: 78 km/h
porównaj z... »
MAN na linii 75 nie jest codziennością
MAN na linii 75 nie jest codziennością
1024x768; 254.6 KB
zobacz więcej

Logo grupy MAN
Logo grupy MAN
1300x669; 76.5 KB

W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, konstruktorzy firmy MAN chcieli stworzyć kolejny, nowatorski projekt niskopodłogowego, przegubowego autobusu miejskiego.
MAN NG272 jest przegubowym i niskopodłogowym autobusem miejskim zaliczanym do klasy pojemności MEGA. Został skonstruowany na podwoziu A11, znanym z wcześniejszych modeli autobusów drugiej generacji marki MAN. Autobus został zaopatrzony w rzędowy sześcio cylindrowy silnik MAN D 0826 o pojemności 6,73 dm3. W zależności od roku produkcji i życzeń klienta autobus mógł spełniać normę emisji spalin EURO I lub EURO II oraz być zaopatrzony w 250 lub 270 konną wersję silnika. Klient mógł również wybrać skrzynię biegów (np. ZF 5 HP 500 lub ZF 5 HP 590).

Dostawa 1



Pierwsza dostawa tych dosyć ciekawych autobusów miała miejsce 24 stycznia 2006 roku, kiedy to do SPA Dąbie trafiło dziewięć pojazdów tego typu. Pochodziły one z Berlina, Cottbus, Magdeburga i Poczdamu. Wszystkie przed wyjazdem na linię zostały przemalowane oraz zarejestrowane, w większości przypadków zostały również przeprogramowane wyświetlacze.

  • Pojazdy ex BVG Berlin, exex moBiel Bielefeld

  • Pojazdy zakupione od BVG Berlin pochodziły z 1993 roku. SPA Dąbie zakupiło dwa pojazdy od berlińskiego przewoźnika. W tym wypadku dąbska spółka była ich trzecim właścicielem, ponieważ na samym początku były eksploatowane przez moBiel Bielefeld. Ich poprzednie numery taborowe to: 2303 - ex 2815 (BVG Berlin), exex 729 (moBiel Bielefeld) i 2304 - ex 2813 (BVG Berlin), exex 727 (moBiel Bielefeld). Przed wyjazdem na linie zostały w nich wymienione wyświetlacze ze względu na brak możliwości przeprogramowania starych. Nowe wyświetlacze zapewnił Pixel Bydgoszcz. Jako pierwszy zadebiutował pojazd 2303 obsługując jedną z brygad linii E w dniu 21 lutego 2006 roku. 2304 zadebiutował trzy dni później na tej samej linii. Pojazdy zbudowane zostały na trójdrzwiowym nadwoziu.

  • Pojazdy ex CV GmbH Cottbus

  • CV GmbH Cottbus sprzedał w ręce SPA Dąbie dwa pojazdy mające cztery pary drzwi oraz pochodzące z 1992 roku. W obu pojazdach wszystkie drzwi zostały dostosowane do tzw. ciepłych guzików. Przeprogramowaniem wyświetlaczy zajął się tak jak w poprzednim wypadku bydgoski Pixel. Na czas przeprogramowania zleceniodawca wypożyczył wyświetlacze tymczasowe. Wcześniej pojazd o numerze 266 otrzymał w Polsce numer 2253, ex 262 - 2254. Jako pierwszy z nich zadebiutował wóz 2254 obsługując 16 lutego 2006 roku 54/3. Następnego dnia 2253 obsłużył tę samą brygadę linii 54. Są to jak na razie jedyne czterodrzwiowe NG272 w szczecińskiej komunikacji.



  • Pojazdy ex MVB Magdeburg

  • Dwa z dziewięciu pojazdów z pierwszej dostawy SPA Dąbie odkupiło od MVB Magdeburg. Pojazdy te były z 1993 roku oraz posiadały trzy pary drzwi. W Szczecinie nadano im numery 2301 - dla dawnego 3207 oraz 2302 dla poprzedniego 3203. 2301 zadebiutował 18 kwietnia 2006 roku obsługując linię D, natomiast drugi autobus 15 lutego 2006 roku na D/2. Tak późny wyjazd pojazdu 2301 był spowodowany większym remontem blacharskim niż się spodziewano.

  • Pojazdy ex ViP Potsdam

  • Pojazdy zakupione od ViP Podstam stanowiły 1/3 pierwszej dostawy niskopodłogowych, przegubowych autobusów. Pojazdy te były jednymi z najmłodszych sprowadzonych autobusów NG272, gdyż 2 egzemplarze pochodziły z 1994 roku a jeden z 1995. Dawny pojazd 962 dzisiaj jeździ z numerem 2401, 960 to 2402, a 964 otrzymał numer 2553. 2401 debiutował na B/3 16 marca 2006 roku, jego rówieśnik 8 marca 2006 roku na linii E. 2553 debiutował 2 marca 2006 roku na linii D.





    Dostawa 2


    Nowy zakup SPA Klonowica
    Nowy zakup SPA Klonowica
    953x579; 141.5 KB

    W 2006 roku SPA Klonowica znalazło się w trudnej sytuacji pod względem sprawnych autobusów. Nocny nalot policji na przegubowe Volvo B10MA był potężnym ciosem w firmę. Przedsiębiorstwo musiało się jakoś szybko ratować. Poszło za śladem dąbskiej zajezdni kupując 7 używanych MANów NG272 jeżdżących wcześniej z logiem VAG Nürnberg. Trafiły do szczecińskiego przewoźnika pod koniec września 2006 roku. Wszystkie autobusy pochodzą z 1992 roku.

    W Szczecinie nadano im numery od 1250 do ng272. Wszystkie pojazdy przed wyjazdem na linie zostały zarejestrowane. Wóz 1250 (ex 605) debiutował 30 października 2006 roku na linii 67, 1251 (ex 608) rozpoczął swoją karierę dwa dni później we

    Wszystkich Świętych obsługując 69/1. Oba pojazdy debiutowały w barwach swojego poprzedniego właściciela. Trzeci zakupiony MAN czyli 1252 (ex 614) wyjechał na 67/7 już 24 października 2006 roku w szczecińskich barwach. 1253 (ex 615) wyjechał na linie dopiero 15 grudnia 2006 roku, gdyż na zajezdni oczekiwał na sprężarkę, debiutował na 7 brygadzie linii 75 w szczecińskich barwach. Pojazd 1254 (ex 616) wyjechał na ulice rodu gryfa w swoich macierzystych barwach dnia 24 października 2006 roku obsługując A/7. Przedostatni wóz sprowadzony zza zachodniej granicy to wóz 1255 (ex 617), który debiutował 1 listopada 2006 roku na linii 75, zaś jego kolega, a zarazem ostatni niski przegub, który został sprowadzony 1256 (ex 618) debiutował 24 października na 75/7. Oba ostatnie pojazdy debiutował w barwach VAG Nürnberg.

    Dostawa 3



    Bok MAN-a NG272 #2315
    Bok MAN-a NG272 #2315
    1024x768; 127.9 KB

    Trzecia dostawa tych pojazdów miała miejsce 23 stycznia 2007 roku. Wtedy to SPA Dąbie zakupiło trzy pojazdy typu NG272 od DSWAG Dortmund (obecnie DSW21). Wszystkie pojazdy posiadały trzy pary drzwi oraz pochodziły z 1993 roku. W Szczecinie otrzymały numery od 2314 - 2316. Przed wyjazdem na linie dąbska spółka przemalowała je, zarejestrowała oraz zleciła przeprogramowanie wyświetlaczy. Jako pierwszy na linie wyjechał wóz 2314 obsługując 11 lutego 2007 roku linię B. Jako kolejny debiutował 2315 19 lutego 2007 roku na 54/3. jako ostatni z tej dostawy zadebiutował pojazd z numerem 2316 w dniu 2 marca 2007 roku na linii pośpiesznej B. Ich poprzednie numery taborowe to kolejno: 1484, 1485 i 1490.

    Dostawa 4



    Czwarta, jak na razie ostatnia dostawa autobusów tego typu miała miejsce w piątek 13 kwietnia 2007 roku. Wtedy do prawobrzeskiej zajezdni przybyły 4 pojazdy z trzech różnych miejscowości: Lausanne, Köln i Koblenz. Trzy wozy były z 1994 roku, natomiast 1 z 1993 roku.

  • Pojazdy ex RVK GmbH Köln, exex VAG Nürnberg

  • Po raz kolejny szczeciński przewoźnik okazał się być trzecim właścicielem używanych autobusów. Na samym początku ich właścicielem był Norymberski przewoźnik. Nosiły tam numery 620 i 622 (dziś 2403 i 2404). W Kolonii nie nadawano im numerów, gdyż tam pojazdy rozpoznawane są po numerach rejestracyjnych. Przed debiutem pojazdy standardowo zostały zarejestrowane, przemalowane w barwy miejskie oraz przeprogramowano w nich wyświetlacze. 2403 debiutował 8 czerwca 2007 roku na B/1, zaś jego kolega po fachu 9 maja 2007 roku na pierwszej brygadzie linii 54.



  • Pojazdy ex TL Lausanne, exex ASEAG Aachen

  • I znów SPA Dąbie stało się trzecim właścicielem autobusu. Tym razem padło na ex 633, exex 790, czyli dzisiejszy 2405. Przed wyjazdem wraz z innymi pojazdami został przemalowany, zarejestrowany, oraz przeprogramowano mu wyświetlacze. Pierwszy raz linowo wyjechał 29 maja 2007 roku na linię E.

  • Pojazdy ex KEVAG Koblenz

  • Kolejnym pojazdem dostarczonym 13 czerwca 2007 roku był dzisiejszy 2317. Wcześniej jeździł pod banderą KEVAG Koblenz nosząc tam numer 308. Po przyjeździe do Szczecina posiadał żółto – pomarańczowe barwy. Sytuacja ta zmieniła się przed wyjazdem na linię. Autobus debiutował 21 maja 2007 roku na A/1.

    na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach oraz informacji Pawła Pieńkowskiego, Marka Catewicza, LLUZNIAK'a, Romanasa
    opracował: Michał Pilaszkiewicz



    Patrz także: MAN A11, MAN NG262 (A11), MAN NG312 (A11)

    Nie znaleziono pojazdów odpowiadających zapytaniu.

    Najważniejsze daty:
    2007
     23 stycznia - Przyjazd trzech używanych MAN-ów NG272 (A11) do SPA Dąbie. Pojazdy te były wcześniej eksploatowane przez DSWAG Dortmund.
     13 kwietnia - Przyjazd czterech używanych MAN-ów NG272 (A11) do SPA Dąbie. Pojazdy te dotarły w barwach charakterystycznych dla KEVAG Koblenz, VAG Nürnberg oraz ASEAG Aachen. W ramach tej partii można wskazać aż trzy pojazdy z bogatą przeszłością.  
    2006
     24 stycznia - Dostawa do SPA Dąbie dziewięciu autobusów MAN NG272 (A11), eksploatowanych wcześniej w Berlinie, Poczdamie, Magdeburgu i Cottbus.
     30 września - Dostawa sześciu z siedmiu zakupionych MAN-ów NG272 (A11) (ex Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg) dla SPA Klonowica.

    Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
    Wszelkie prawa zastrzeżone.

    KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
    Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
    Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)