Alstom NGd99

[dodane 18.10.2006, g. 21:09 przez –– kajetansz, ostatnio modyfikowane: 29.12.2007, g. 22:15 przez –– kajetansz]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Alstom 116Na/1Alstom 116Nd »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Alstom Konstal
model: NGd99
długość: 26,60 m
szerokość: 2,30 m
wysokość: 3,36 m
masa własna: 30 000 kg
ilość członów: 3
ilość osi: 6
ilość i układ drzwi: 6 (1+2+2+2+2+1)
wysokość podłogi: 340 mm / 590 mm
liczba i moc silników: 4 x 140 kW
miejsc siedzących: 50
miejsc ogółem: 320
lata produkcji: 1999-2000
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Pierwszy egzemplarz tramwajów z rodziny Citadis 100
Pierwszy egzemplarz tramwajów z rodziny Citadis 100
1200x900; 170.1 KB
NGd99 jest kolejną wersją rozwojową 116N i pierwszym tramwajem z nowej, stworzonej z myślą o polskim rynku, rodziny oznaczonej przez Alstom jako Citadis 100. Ogólnie w latach 1999-2000 wyprodukowano 4 sztuki wagonów NGd99, wszystkie z przeznaczeniem dla Gdańska. Innym przedstawicielem tramwajów Citadis 100 jest wóz oznaczony jako 116Nd (Citadis 100 Katowice).

Budowa wozu

NGd99 jest sześcioosiowym, trójczłonowym tramwajem z 70 procentowym udziałem niskiej podłogi. Jego główną, rzucającą się w oczy cechą w porównaniu z poprzednimi pojazdami serii 116N jest znaczne obniżenie części wysokopodłogowej. Umożliwiło to wyrównanie linii okien. Kolejnym wyróżnikiem tych wagonów jest ich wydłużenie do 26,6 metra, co umożliwiło dalsze zwiększenie udziału niskiej podłogi. W części niskopodłogowej w członach skrajnych wagonu znajdują się dwie pary drzwi.

Wśród różnic zauważalnych w czasie pierwszego kontaktu z NGd99 są jednak pewne podobieństwa z pierwowzorem. Przód i tył wagonu wykonane z tworzywa sztucznego są zbliżone do tego w 116Na/1.

Dwa skrajne wózki są napędzane silnikami prądy zmiennego, natomiast trzeci, środkowy jest bierny. Wózki napędowe wagonu są identyczne z tymi jakie zastosowano w tramwajach NGT8D (Citadis 200 Magdeburg). Osłony wózków po pewnym czasie zdemontowano, gdyż utrudniało to otwarcie drzwi na łukach zewnętrznych.

Przedział pasażerski wyposażono w system nawiewowy, który jest szczególnie przydatny w okresie letnim, gdyż uchylne okienka nie są w stanie zapewnić komfortu podróżowania.

W trakcie eksploatacji w Gdańsku wagony NGd99 można spotkać na liniach 1, 2 i 12, na których ich kursy wraz z innymi tramwajami niskopodłogowymi 114Na, bądź NGT6 są oznaczone w rozkładzie jazdy. Ich kursowanie na linii 1 na Chełm jest wymuszone, ze względu na trasę z pochyłościami i ich dobrym układem hamulcowym.

na podstawie: Transport Szynowy, materiałów firmy Alstom oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Kajetan Szmuciński



Patrz także: Alstom 116Na/1, Alstom 116Nd, Alstom NGT8D

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)